פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

פורד מפטרת 3,000 עובדים כחלק ממהלך ההתייעלות של החברה

החברה שנמצאת בהליכי שינוי תחת המנכ"ל ג'ים פארליי לקראת התרחבות הפעילות בסגמנט הרכב החשמלי מנסה להתחרות ביעילות התפעולית של טסלה; "בניית עתיד טוב יותר דורשת שינוי ועיצוב מחדש של כמעט כל ההיבטים של האופן שבו פעלנו במשך יותר ממאה שנה"
עומר רוסו |

יצרנית הרכב האמריקאית פורד FORD MOTOR הודיעה כי תפטר 3,000 עובדים, זאת על רקע הודעת החברה לפני כחודשיים שהיא מקימה מערך ייצור בו לא תזדקק עוד לעובדים בפס הייצור המסורתי של מנוע הבעירה. פורד החלה להודיע ​​לעובדים על הקיצוצים ביום שני האחרון, הקיצוצים כוללים 2,000 משרות בשכר ו-1,000 משרות עקיפות בסוכנויות בארה"ב, קנדה והודו. 

"בניית עתיד טוב יותר דורשת שינוי ועיצוב מחדש של כמעט כל ההיבטים של האופן שבו פעלנו במשך יותר ממאה שנה. זה דורש מיקוד, בהירות ומהירות. וכפי שאמרנו בחודשים האחרונים, המשמעות היא פריסה מחדש של משאבים וטיפול במבנה העלויות שלנו" אמר מנכ"ל החברה ג'ים פארליי.

הפיטורים הללו הם צעד נוסף ״בסדרת הקיצוצים״ של החברה שפועלת להקטנת ההוצאות על כוח אדם על רקע חשש ממיתון פוטנציאלי או האטה כלכלית, כאשר האינפלציה מתקרבת לשיא של 40 שנה, ועל רקע שינוי המיקוד של החברה שמנסה להרחיב את פעילותה  בתחום הרכב החשמלי הלוהט.

מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי ציין לפני כחודש כי "לחברה יש יותר מדי עובדים". בנוסף לכך, פורד יצאה במהלך התייעלות מקיף במהלכו ביצעה חלוקה מחדש של יחידות הפעילות שלה והאסטרטגיה. גורמים המעורים בנעשה בחברה ציינו כי אחת הסיבות לפיטורים היא שקיצוצים אלו נועדו לסייע במימון הפעילות החדשה אשר תדרוש משאבים רבים.

תחת פארליי, שהפך למנכ"ל באוקטובר 2020, פורד עוברת טרנספורמציה משמעותית הכוללת תוכניות לקצץ בעלויות מבניות של 3 מיליארד דולר עד 2026, תוך השקעה של מיליארדים כדי להרחיב את עסקי הרכב החשמלי והמסחרי שלה.

הליך הייעול בפורד מתבקש בכדי שתוכל להתחרות מול טסלה TESLA INC . אחד הדברים שמרשימים את המשקיעים בפעילות טסלה הוא שולי הרווח. טסלה מצליחה ״לסחוט״ מהשורה העליונה שוליים גבוהים מאוד ביחס למתחרותיה - המרווח התפעולי של טסלה עומד על 14%, בעוד ששולי הרווח התפעולי של פורד עומדים על 7%. שולי הרווח הגולמי של טסלה עומדים על 25%, בעוד ששולי הרווח הגולמי של פורד עומדים על 17%, ובכך, טסלה יעילה יותר ומוערכת על ידי המשקיעים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

איקאה אשתאול
צילום: גוגל מפס

5 עובדות על איקאה של ידעתם ועל הדוח האחרון של חברת הרהיטים

עמית בר |
נושאים בכתבה איקאה

חמש עובדות על איקאה שכנראה לא ידעתם

  1. איקאה נוסדה בשנת 1943 בשוודיה על ידי אינגוור קאמפרד כשהיה רק בן 17

  2. שמה של החברה הוא ראשי תיבות של שם המייסד, החווה שבה גדל והכפר בו נולד

  3. איקאה היא אחד מהצרכנים הגדולים ביותר של עץ בעולם, עם מאות אלפי טון של עץ בשנה

  4. החברה מפעילה כיום מעל 450 סניפים בכ־60 מדינות ברחבי העולם

  5. למרות שמרבית המוצרים שלה מגיעים להרכבה עצמית, איקאה מציעה שירותי הרכבה מקצועיים ברוב המדינות שבהן היא פועלת



איקאה מדווחת על ירידה חדה של 32% ברווח הנקי השנתי, בעיקר בשל השפעות של מכסים אמריקאיים, עלייה במחירי חומרי הגלם והשפעת מדיניות הורדת המחירים שאומצה בשנים האחרונות. החברה, שנחשבת לאחת מענקיות הריהוט בעולם, הציגה רווח נקי של 1.5 מיליארד יורו בלבד לשנת הכספים שהסתיימה ב־31 באוגוסט 2025, ירידה משמעותית לעומת השנה הקודמת.

למרות ההכנסות היציבות יחסית שעמדו על כ־26.3 מיליארד יורו, ירידה מינורית של 0.9% בלבד, שורת הרווח הציגה תמונה שונה לחלוטין. איקאה הסבירה כי המחירים הגבוהים של סחורות ועלויות לוגיסטיקה, במיוחד במחצית השנייה של השנה, נבעו מהאי־ודאות סביב מדיניות המכסים של ארצות הברית. אלו הקשו על החברה לשמור על רווחיות בשווקים מרכזיים כמו צפון אמריקה, שבה החברה משיגה חלק ניכר מהכנסותיה.

האתגר המרכזי מבחינת איקאה הוא העובדה שהיא פועלת על פי אסטרטגיה ברורה של מכירת מוצרים במחיר זול יחסית. בשנים האחרונות החברה השקיעה רבות בהורדת מחירים, בניסיון להחזיר את הקהל לאחר תקופת אינפלציה עולמית שהפחיתה את הביקושים למוצרי צריכה לא חיוניים. עם זאת, לדברי טולגה אונג'ו, מנהל הקמעונאות העולמי, "המציאות העולמית מחייבת אותנו להעלות מחירים מסוימים כדי להתמודד עם עליות העלות שאינן בשליטתנו."

עוד הוסיפה החברה כי השקעות גדולות שבוצעו במהלך השנה, ובפרט רכישת שטחים ליערות חדשים בלטביה לצורכי אספקת עץ עתידית, ורכישת רשת חנויות בבמדינות הבלטיות, היוו גורם נוסף ללחץ על רווחיות החברה. ההשקעות נועדו להבטיח עצמאות בשרשרת האספקה של איקאה לטווח הארוך, אך בטווח הקצר הן הגדילו את ההוצאות באופן ניכר.