בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

ציפיות בשמיים: בואינג תנסה לשגר חללית אחרי שורה של כישלונות

בשנים האחרונות נראה שהבשורות הרעות רודפות אחרי יצרנית המטוסים האמריקאית, שמתקשה להתאושש. כעת, בחברה יקוו כי יצליחו לשגר בהצלחה את החללית Starliner אחרי שורה של כישלונות ותקלות, ומי יודע אולי גם המזל יתהפך
איתן גרסטנפלד |

מה לא עבר על יצרנית המטוסים בואינג BOEING בשלוש השנים האחרונות, החל ממטוסים שהתרסקו, עובר בשיתוק מוחלט של סקטור התעופה בשל התפשטות הקורונה, וכלה בביצועים פיננסיים חלשים. אלא שעכשיו בחברה מקווים לבצע ניסיון מוצלח להגיע לתחנת החלל הבינלאומית עם החלילית Starliner שפיתחה, כמעט שנתיים וחצי לאחר שהמשימה הראשונה של החברה נכשלה.

החברה, פיתחה את החללית במסגרת תוכנית הצוות המסחרי של נאס"א, לאחר שזכתה בכמעט 5 מיליארד דולר בחוזים לבנייתה. זאת, במסגרת תחרות של התוכנית מול SpaceX של אילון מאסק, שהשלימה את הפיתוח של חללית Crew Dragon שלה וכעת נמצאת בטיסת החלל האנושית המבצעית הרביעית שלה עבור נאס"א.

הפיתוח של בואינג נתקל בכמה מכשולים במהלך שלוש השנים האחרונות. המשימה הראשונה שלה ללא צוות בדצמבר 2019, הסתיימה בטרם עת לאחר שתקלת תוכנה הביאה לכך שהחללית נכנסה למסלול הלא נכון. נאס"א ציינה מוקדם יותר השנה, לאחר חקירה בנושא, שפיתוח התוכנה של בואינג "היה תחום שבו אולי לא הייתה לנו כל כך הרבה תובנה ופיקוח כפי שהיינו צריכים".

בואינג ניסתה לבצע שיגור שני באוגוסט האחרון, אך החברה גילתה בעיה בשסתום ההנעה בזמן שהחללית עדיין על הקרקע. 13 מתוך 24 שסתומי המחמצן השולטים בתנועת ה-Starliner בחלל נתקעו לאחר שלחות באתר השיגור גרמה לקורוזיה, ומודול השירות של החללית הוחלף. כדי למנוע הישנות של המקרה, שמה החברה חומר איטום על השסתומים ומתוכננת לבצע ניסיון שיגור נוסף היום.

אם הכל יפעל כמתוכנן, רקטת Atlas V של United Launch Alliance תוביל את החללית למסלול, ואז היא תחל בנסיעה של 24 שעות לפני שתעגון. המשימה צפויה להימשך מספר ימים בסך הכל לפני שהחללית תחזור לכדור הארץ.

מבחן המכריע של בואינג

עבור ענקית התעופה והחלל, אשר נתפסה בעבר כשוות ערך ל-SpaceX במירוץ לשיגור אסטרונאוטים של נאס"א, מדובר במבחן מכריע. זאת, לאחר שהעיכובים בפיתוח של Starliner החזירו את בואינג בהתמדה, הן בכל הקשור ללוחות הזמנים והן בהיבט הכספי, שכן החברה ספגה את עלות העבודה הנוספת על החללית, אשר הסתכמה עד כה ב-595 מיליון דולר.

בשנה שעברה, נקטה נאס"א בצעד חריג של העברת אסטרונאוטים מהצוות של בואינג ל-Crew Dragon של SpaceX. הסוכנות גם הודיעה בשנה שעברה שהיא מתכוונת לרכוש עוד שלוש טיסות צוות מ-SpaceX, מה שיעלה את החברה של מאסק על המסלול לסיים את החוזה המקורי של נאס"א של שש טיסות לפני שבואיגנ תספיק אפילו לשלוח צוות ראשון.

קיראו עוד ב"גלובל"

במידה והשיגור היום יצליח, בואינג תתכונן למבחן טיסה עם צוות שיראה את האסטרונאוטים הראשונים טסים על Starliner. סגן נשיא החברה, מארק נאפי, אמר במסיבת עיתונאים לפני ההשקה כי החברה "יכולה להיות מוכנה" לטיסה עם הצוות "עד סוף השנה".

הצרות באות בצרורות

בחברה יקוו שניסיון השיגור יצלח, ואולי אף ישנה את כיוון המזל, שלא האיר להם פנים בשלושת השנים האחרונות. כך למשל רק בשבוע שעבר, דיווחה החברה, כי במהלך חודש אפריל מסרה 35 מטוסים בלבד. מדובר בירידה לעומת מסירה של 41 מטוסים בחודש מרץ, כשעד כה נמסרו על ידי החברה מתחילת השנה 130 מטוסים בלבד. כמות המסירות מפגרת בהרבה ביחס למסירות של המתחרה, חברת איירבוס אשר מסרה 188 מטוסים בארבעת החודשים הראשונים של 2022.

שבועיים קוד לכן,  צנחה מניית בואינג ב-9% כאשר היא פספסה בגדול את התחזיות המוקדמות לרבעון הראשון של 2022. בזמן שבשוק ציפו להכנסות של 15.9 מיליארד דולר, עם הפסד של 15 סנט למניה בפועל, הציגה החברה הכנסות של 14 מיליארד דולר והפסד של 2.75 דולר למניה בלבד. במהלך 12 הרבעונים האחרונים, החמיצה בואינג את הערכות האנליסטים תשע פעמים.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.