התרסקות נוספת לבואינג - הפעם במניה שנופלת ב-9%
בואינג BOEING בתקופה קשה. ארבע שנים של בעיות קשות – תקלות והתרסקויות במטוסי 737 MAX, מגיפת קורונה, היו אמורות להסתיים ברבעון הראשון של 2022. וול סטריט ציפתה להמראה בתוצאות – מכירות של 15.9 מיליארד דולר, עם הפסד של 15 סנט למניה. בפועל, אוי ואבוי – הכנסות של 14 מיליארד דולר והפסד של 2.75 דולר למניה. בתגובה - המניה נופלת ב-9% למחרי של 152 דולר למניה, ושווי שוק של 89.6 מיליארד דולר.
בואינג היא ענקית תעופה עם פעילות מרשימה גם בתחום החלל והביטחון. שתי הפעילויות לא סיפקו את הסחורה. החברה מסרה 95 ברבעון, לעומת 77 מטוסים שנמסרו לפני שנה. ברבעון הראשון של 2018, לפני התקלות וההתרסקות של מטוסי 737 MAX, מסרה בואינג 218 מטוסים מסחריים. השוק ציפה למסירות מוגברות יותר ברבעון הראשון של 2022, והחשש שגם ברבעון הבא זה לא יתאושש דרמטית.
"ברבעון הראשון התמודדנו עם אתגרים חדשים שהשפיעו על העולם, התעשייה והעסקים שלנו", אמר עם פרסום התוצאות, מנכ"ל החברה, דייב קלהון, "אני גאה בצוות שלנו ובהתקדמות המתמדת שאנו עושים לקראת המטרות המרכזיות שלנו. הגדלנו את הייצור והמשלוחים של 737 MAX, והתקדמנו משמעותית ב-787 על ידי הגשת תוכנית ההסמכה שלנו ל-FAA".
נזכיר שמטוס ה-MAX קורקע ברחבי העולם ממרץ 2019 עד נובמבר 2020 לאחר שתי התרסקויות קטלניות בתוך חמישה חודשים. בואינג עצרה את אספקת המטוסים וחזרה לספקם בשנה האחרונה, ואז נפל עוד מטוס רק בחודש אפריל האחרון - ובכל מקרה התוצאות שלה נמוכות מהתחזית. זו לא הצרה היחידה. בואינג גם לא מספקת את מטוסי 787 לאחר כמה בעיות איכות ייצור שהתגלו על ידי ה- FAA.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך 12 רבעונים, בואינג החמיצה את הערכות האנליסטים תשע פעמים. הפעם זה היה אמור להיות שונה. האופטימיות תידחה. השאלה למתי?
יצוין אגב שהמטוס שחברת Eastern China Airlines הסינית שהמטוס שלה נפל ו-132 אנשים נהרגו בהתרסקות כבר החזירה את צי מטוסי בואינג 737 לפעילות. ולא מדובר בהחלטה פשוטה אבל כאשר לחברה יש יותר מ-200 מטוסי ה-737-800 של בואינג אולי פשוט לא הייתה לה ברירה. כל מטוס זה עלויות גדולות והשבתה של מטוסים זה עסק יקר מאוד, מעבר להפסד על עצם הטיסות יש למטוסים גם בלאי טבעי גבוה.
ומה עם המתחרה איירבוס?
המתחרה הגדולה של בואינג האמריקאית היא איירבוס האירופאית, שבוודאי רווה נחת ביום כזה. איירובס טרם דיווחה והיא צפויה לדווח בעוד שבוע: ב-4 במאי. החברה שנסחרת במחיר של 27 דולר למניה ושווי שוק של כ-85 מיליארד דולר צפויה לדווח על רווח למניה של 16 סנט על הכנסות של 13.74 מיליארד דולר.
אבל יש הבדל משמעותי בין שתי החברות: שתיהן אמנם לא הצליחו לחזור עדיין למחירים שלפני משבר הקורונה, אבל אם איירבוס נפלה רק בגלל הקורונה (עד אז טיפסה), ורחוקה ב-25% מהשיא שלה, מניית בואינג לעומתה החלה את הנפילה עוד בפברואר 2019, שנה לפני הקורונה - כלומר ללא קשר לקורונה - והיא נמצאת במינוס 65% מהשיא שלה ומינוס 50% מאז תחילת הקורונה.
- האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
- אחד מכל 5 ילדים בעולם: אלה ממדי המשבר הגלובלי של אי-ביטחון תזונתי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
הנה גרף מניית איירבוס:
והנה הגרף של בואינג:
- 4.קובי 30/04/2022 12:57הגב לתגובה זוהמשפט " ב - 12 הרבעונים האחרונים, בואינג החמיצה 9 פעמים את הערכות האנליסטים" מצחיק. הבעיה אינה של בואינג, אלא של האנליסטים. אם אין להם מושג על התחום, יועילו ויפסיקו להוציא תחזיות שגויות.
- 3."בפועל אוי ואבוי" כותרת לא טובה (ל"ת)המורה ללשון 28/04/2022 08:47הגב לתגובה זו
- 2.איש עם טיפה טקט 28/04/2022 07:34הגב לתגובה זוהכותרת שבחרתם לכתבה מזעזעת ברמות. 346 אנשים מצאו את מותם בשתי ההתרסקויות האחרונות של מטוסי בואינג, ומשחק המילים עם המילה "התרסקות" בהקשר של ירידת ערך המניה של חברת המטוסים הוא פשוט מעשה חסר טקט בעליל. מה גם שבמסכים קטנים רוב הטקסט של הכותרת נחתך, ורואים רק את שלוש או ארבע המילים הראשונות.
- 1.חלום רטוב אל על עם מטוסי אייר בוס 350 A/1000 (ל"ת)YL 27/04/2022 21:53הגב לתגובה זו
- לא יקרה.. (ל"ת)מושון 01/05/2022 07:58הגב לתגובה זו

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.
אילון מאסק ספייסXהאם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?
עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).
נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל.
ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר.
שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סטארלינק: מעצמה גלובלית
סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.
