מטוס בואינג
צילום: בואינג

התרסקות נוספת לבואינג - הפעם במניה שנופלת ב-9%

הרווחים של בואינג היו אמורים להמריא, אבל הם נחתו; החברה מפספסת בגדול את התחזית. וול סטריט ציפתה להכנסות של 15.9 מיליארד דולר, עם הפסד של 15 סנט למניה. בפועל, אוי ואבוי – הכנסות של 14 מיליארד דולר והפסד של 2.75 דולר למניה בלבד. ומה עם המתחרה איירבוס?
נתנאל אריאל | (5)

בואינג BOEING בתקופה קשה. ארבע שנים של בעיות קשות – תקלות והתרסקויות במטוסי 737 MAX, מגיפת קורונה, היו אמורות להסתיים ברבעון הראשון של 2022. וול סטריט ציפתה להמראה בתוצאות – מכירות של 15.9 מיליארד דולר, עם הפסד של 15 סנט למניה. בפועל, אוי ואבוי – הכנסות של 14 מיליארד דולר והפסד של 2.75 דולר למניה. בתגובה - המניה נופלת ב-9% למחרי של 152 דולר למניה, ושווי שוק של 89.6 מיליארד דולר.

 

בואינג היא ענקית תעופה עם פעילות מרשימה גם בתחום החלל והביטחון. שתי הפעילויות לא סיפקו את הסחורה.  החברה מסרה 95 ברבעון, לעומת 77 מטוסים שנמסרו לפני שנה. ברבעון הראשון של 2018, לפני התקלות וההתרסקות של מטוסי 737 MAX, מסרה בואינג 218 מטוסים מסחריים. השוק ציפה למסירות מוגברות יותר ברבעון הראשון של 2022, והחשש שגם ברבעון הבא זה לא יתאושש דרמטית.

 

 "ברבעון הראשון התמודדנו עם אתגרים חדשים שהשפיעו על העולם, התעשייה והעסקים שלנו", אמר עם פרסום התוצאות, מנכ"ל החברה, דייב קלהון, "אני גאה בצוות שלנו ובהתקדמות המתמדת שאנו עושים לקראת המטרות המרכזיות שלנו. הגדלנו את הייצור והמשלוחים של 737 MAX, והתקדמנו משמעותית ב-787 על ידי הגשת תוכנית ההסמכה שלנו ל-FAA".

 

נזכיר שמטוס ה-MAX קורקע ברחבי העולם ממרץ 2019 עד נובמבר 2020 לאחר שתי התרסקויות קטלניות בתוך חמישה חודשים. בואינג עצרה את אספקת המטוסים וחזרה לספקם בשנה האחרונה, ואז נפל עוד מטוס רק בחודש אפריל האחרון - ובכל מקרה התוצאות שלה נמוכות מהתחזית. זו לא הצרה היחידה. בואינג גם לא מספקת את מטוסי 787 לאחר כמה בעיות איכות ייצור שהתגלו על ידי ה- FAA.

במהלך 12 רבעונים, בואינג החמיצה את הערכות האנליסטים תשע פעמים. הפעם זה היה אמור להיות שונה. האופטימיות תידחה. השאלה למתי?

יצוין אגב שהמטוס שחברת Eastern China Airlines הסינית שהמטוס שלה נפל ו-132 אנשים נהרגו בהתרסקות כבר החזירה את צי מטוסי בואינג 737 לפעילות. ולא מדובר בהחלטה פשוטה אבל כאשר לחברה יש יותר מ-200 מטוסי ה-737-800 של בואינג אולי פשוט לא הייתה לה ברירה. כל מטוס זה עלויות גדולות והשבתה של מטוסים זה עסק יקר מאוד, מעבר להפסד על עצם הטיסות יש למטוסים גם בלאי טבעי גבוה.

ומה עם המתחרה איירבוס?

המתחרה הגדולה של בואינג האמריקאית היא איירבוס האירופאית, שבוודאי רווה נחת ביום כזה. איירובס טרם דיווחה והיא צפויה לדווח בעוד שבוע: ב-4 במאי. החברה שנסחרת במחיר של 27 דולר למניה ושווי שוק של כ-85 מיליארד דולר צפויה לדווח על רווח למניה של 16 סנט על הכנסות של 13.74 מיליארד דולר.

אבל יש הבדל משמעותי בין שתי החברות: שתיהן אמנם לא הצליחו לחזור עדיין למחירים שלפני משבר הקורונה, אבל אם איירבוס נפלה רק בגלל הקורונה (עד אז טיפסה), ורחוקה ב-25% מהשיא שלה, מניית בואינג לעומתה החלה את הנפילה עוד בפברואר 2019, שנה לפני הקורונה - כלומר ללא קשר לקורונה - והיא נמצאת במינוס 65% מהשיא שלה ומינוס 50% מאז תחילת הקורונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הנה גרף מניית איירבוס: 

והנה הגרף של בואינג:

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    קובי 30/04/2022 12:57
    הגב לתגובה זו
    המשפט " ב - 12 הרבעונים האחרונים, בואינג החמיצה 9 פעמים את הערכות האנליסטים" מצחיק. הבעיה אינה של בואינג, אלא של האנליסטים. אם אין להם מושג על התחום, יועילו ויפסיקו להוציא תחזיות שגויות.
  • 3.
    "בפועל אוי ואבוי" כותרת לא טובה (ל"ת)
    המורה ללשון 28/04/2022 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איש עם טיפה טקט 28/04/2022 07:34
    הגב לתגובה זו
    הכותרת שבחרתם לכתבה מזעזעת ברמות. 346 אנשים מצאו את מותם בשתי ההתרסקויות האחרונות של מטוסי בואינג, ומשחק המילים עם המילה "התרסקות" בהקשר של ירידת ערך המניה של חברת המטוסים הוא פשוט מעשה חסר טקט בעליל. מה גם שבמסכים קטנים רוב הטקסט של הכותרת נחתך, ורואים רק את שלוש או ארבע המילים הראשונות.
  • 1.
    חלום רטוב אל על עם מטוסי אייר בוס 350 A/1000 (ל"ת)
    YL 27/04/2022 21:53
    הגב לתגובה זו
  • לא יקרה.. (ל"ת)
    מושון 01/05/2022 07:58
    הגב לתגובה זו
אנבידיה הואנגאנבידיה הואנג
דוחות

אנבידיה מכה את התחזיות ומאותתת שהביקוש ל-AI עדיין חזק

ענקית השבבים עקפה את הציפיות עם רווח למניה של 1.3 דולר והכנסות של 57 מיליארד דולר, קפיצה בהכנסות מרכזי הנתונים ל־51.2 מיליארד ותחזית של 65 מיליארד דולר ברבעון הבא; המניה עולה ב-4%
אדיר בן עמי |

אנבידיה NVIDIA Corp. -0.46%   פרסמה את דוחות הרבעון השלישי והבהירה שוב למה היא ממשיכה להוביל את מירוץ הבינה המלאכותית: החברה עקפה את תחזיות האנליסטים בהכנסות וברווח, והציגה תחזית אופטימית במיוחד לרבעון הרביעי. מניית החברה הגיבה בעלייה של יותר מ־4%.

חשוב - מה אמר ג'נסן הואנג בשיחת המשקיעים

ברבעון השלישי רשמה אנבידיה רווח של 1.30 דולר למניה והכנסות של 57.01 מיליארד דולר, טוב מהציפיות שעמדו על 1.26 דולר למניה ו־55.2 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד עמדו נתוני החברה על 0.81 דולר למניה והכנסות של 35.1 מיליארד דולר. מוקד הכוח המרכזי של אנבידיה נשאר חטיבת מרכזי הנתונים, שמובילה את הביקוש הגואה למעבדי AI. החטיבה הניבה ברבעון הכנסות של 51.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות ל־49.3 מיליארד דולר. תחום הגיימינג, שבעבר היה ליבת הפעילות של החברה, הניב 4.3 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות השוק.


לרבעון הרביעי צופה אנבידיה הכנסות של 65 מיליארד דולר, פלוס־מינוס 2%, גבוה מהערכת השוק שעמדה על 62 מיליארד דולר. עבור משקיעים שמודאגים מהאם המומנטום ב-AI יכול להמשיך להחזיק את השוק, זהו נתון משמעותי שמאותת שהביקוש העסקי למחשוב מתקדם עדיין במגמת עלייה.


הדוח מגיע בזמן שבו שוק ההון כולו בוחן מחדש את האופטימיות סביב החברות המובילות בתחום. בחודשים האחרונים מכרו כמה משקיעים בולטים את אחזקותיהם באנבידיה, כולל קרן הגידור של פיטר תיל, שמכרה פוזיציה של כ־100 מיליון דולר, וסופטבנק, שמימשה את כל אחזקותיה בחברה בשווי של 5.8 מיליארד דולר. עבור שתיהן מדובר במהלך שנועד לפנות משאבים להשקעות AI אחרות.


ענקית השבבים נסחרת כעת לפי שווי של 4.5 טריליון דולר, כאשר מנייתה עלתה ב-39% מתחילת השנה ו-27% ב-12 החודשים האחרונים.

הסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוקהסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוק

האם סין תפעיל מול יפן את נשק יום הדין שלה ותמנע ייצוא של מתכות נדירות?

עם המתיחות הגוברת בין בייג'ינג לטוקיו, סין בוחרת בינתיים בצעדי לחץ מוגבלים ונמנעת משימוש בכלי האסטרטגי שהעולם כולו עוקב אחריו


הדס ברטל |

המשבר הדיפלומטי החריף שהחל להתגלגל בשבועות האחרונים בין סין ליפן, בעקבות דבריה של ראש ממשלת יפן סנאֵה טאקֵאיצ'י על האפשרות שמתקפה סינית על טייוואן תהווה איום קיומי על מדינתה.עד כה, התגובה הסינית הייתה דיפלומטית כאשר בייג'ינג דרשה מראש ממשלת יפן לחזור בה התבטאויותיה, פרסמה אזהרות לתיירים סיניים המתכננים ביקור ביפן ועצרה את תהליך חידוש יבוא מוצרי הים היפנים.

הכלי הדרמטי ביותר שעומד לרשותה של סין, שנמצא במרכז השיח הבינלאומי, נשאר כעת ללא הפעלה. מדובר בשליטה הדומיננטית של בייג'ינג על תעשיית המתכות הנדירות, שהפכה בעשורים האחרונים לעורק מרכזי של כלכלה גלובלית הנשענת על טכנולוגיה מתקדמת. ב-2010 פרץ משבר שבמהלכו סין עצרה בפועל משלוחי מתכות נדירות ליפן בעקבות עימות סביב איים שנמצאים במחלוקת בין שתי המדינות. אך מאז יפן רק הפכה לתלויה יותר ויותר בחומרי הגלם הסיניים, במה שהפך לנקודת תורפה אסטרטגית עבורה. למרות המאמצים להפחית את התלות, יפן עדיין נשענת במידה ניכרת על בייג'ינג, במיוחד בתחום החיוני לייצור רכבים חשמליים, מערכות נשק ואלקטרוניקה מתקדמת.

המחיר שסין עלולה לשלם

בייג'ינג מבינה היטב את עוצמתו של מנוף זה, אך נראה כי דווקא בגלל חשיבותו היא בוחרת להתנהל בזהירות. צעד חד של עצירת יצוא מתכות נדירות עלול לפגוע לא רק ביפן אלא גם במעמדה של סין עצמה כספקית מרכזית של מתכות לעולם. מהלך כזה עשוי לגרום למדינות אחרות לחשוש משיתוף פעולה עם סין ולהתלבט אם להמשיך ביחסי קרבה לכלכלה הסינית. זה הליך שיכול להאיץ מאמצים בינלאומיים למצוא חלופות לסחורה של סין, ולגרום למדינות להפחית את התלות בה. בכך, סין עלולה לפגוע במעמדה בדיוק בנקודת הזמן שבה היא מבקשת לבסס את עצמה כמרכז בלתי מעורער של שרשרת הייצור העולמית.

בנוסף לכך, בייג'ינג מודעת לכך שמהלך כזה עלול לערער את ההבנות האחרונות עם הממשל האמריקני. הנשיא דונלד טראמפ יצא משיחותיו עם הנשיא שי ג'ינפינג כשהוא מצהיר כי נפתרו המחלוקות סביב יצוא המתכות הנדירות "למען העולם". התנגשות מול יפן דווקא כעת עלולה להזמין תגובה אמריקנית ולפגוע במאמץ הסיני לבסס רגיעה מסוימת מול וושינגטון.

עם זאת, אף שהקלף אינו נשלף, הוא בהחלט בולט על השולחן. בשנים האחרונות חיזקה סין את הרגולציה על יצוא מתכות נדירות ועל טכנולוגיות העיבוד שלהן, צעד המשדר למדינות העולם כי שליטתה בתחום אינה מובנת מאליה וכי בכוונתה לשמר יתרון אסטרטגי בכל מחיר. גם האפשרות לנקוט בצעדים עקיפים, כמו האטת אישורים, סיבוך בירוקרטיים או הנחה לא־רשמית לספקים להקשות על יצוא ליפן, עומדת לרשותה ומאפשרת לה לייצר לחץ אפקטיבי מבלי להכריז על מהלך גלוי.