התרסקות נוספת לבואינג - הפעם במניה שנופלת ב-9%
בואינג BOEING בתקופה קשה. ארבע שנים של בעיות קשות – תקלות והתרסקויות במטוסי 737 MAX, מגיפת קורונה, היו אמורות להסתיים ברבעון הראשון של 2022. וול סטריט ציפתה להמראה בתוצאות – מכירות של 15.9 מיליארד דולר, עם הפסד של 15 סנט למניה. בפועל, אוי ואבוי – הכנסות של 14 מיליארד דולר והפסד של 2.75 דולר למניה. בתגובה - המניה נופלת ב-9% למחרי של 152 דולר למניה, ושווי שוק של 89.6 מיליארד דולר.
בואינג היא ענקית תעופה עם פעילות מרשימה גם בתחום החלל והביטחון. שתי הפעילויות לא סיפקו את הסחורה. החברה מסרה 95 ברבעון, לעומת 77 מטוסים שנמסרו לפני שנה. ברבעון הראשון של 2018, לפני התקלות וההתרסקות של מטוסי 737 MAX, מסרה בואינג 218 מטוסים מסחריים. השוק ציפה למסירות מוגברות יותר ברבעון הראשון של 2022, והחשש שגם ברבעון הבא זה לא יתאושש דרמטית.
"ברבעון הראשון התמודדנו עם אתגרים חדשים שהשפיעו על העולם, התעשייה והעסקים שלנו", אמר עם פרסום התוצאות, מנכ"ל החברה, דייב קלהון, "אני גאה בצוות שלנו ובהתקדמות המתמדת שאנו עושים לקראת המטרות המרכזיות שלנו. הגדלנו את הייצור והמשלוחים של 737 MAX, והתקדמנו משמעותית ב-787 על ידי הגשת תוכנית ההסמכה שלנו ל-FAA".
נזכיר שמטוס ה-MAX קורקע ברחבי העולם ממרץ 2019 עד נובמבר 2020 לאחר שתי התרסקויות קטלניות בתוך חמישה חודשים. בואינג עצרה את אספקת המטוסים וחזרה לספקם בשנה האחרונה, ואז נפל עוד מטוס רק בחודש אפריל האחרון - ובכל מקרה התוצאות שלה נמוכות מהתחזית. זו לא הצרה היחידה. בואינג גם לא מספקת את מטוסי 787 לאחר כמה בעיות איכות ייצור שהתגלו על ידי ה- FAA.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך 12 רבעונים, בואינג החמיצה את הערכות האנליסטים תשע פעמים. הפעם זה היה אמור להיות שונה. האופטימיות תידחה. השאלה למתי?
יצוין אגב שהמטוס שחברת Eastern China Airlines הסינית שהמטוס שלה נפל ו-132 אנשים נהרגו בהתרסקות כבר החזירה את צי מטוסי בואינג 737 לפעילות. ולא מדובר בהחלטה פשוטה אבל כאשר לחברה יש יותר מ-200 מטוסי ה-737-800 של בואינג אולי פשוט לא הייתה לה ברירה. כל מטוס זה עלויות גדולות והשבתה של מטוסים זה עסק יקר מאוד, מעבר להפסד על עצם הטיסות יש למטוסים גם בלאי טבעי גבוה.
ומה עם המתחרה איירבוס?
המתחרה הגדולה של בואינג האמריקאית היא איירבוס האירופאית, שבוודאי רווה נחת ביום כזה. איירובס טרם דיווחה והיא צפויה לדווח בעוד שבוע: ב-4 במאי. החברה שנסחרת במחיר של 27 דולר למניה ושווי שוק של כ-85 מיליארד דולר צפויה לדווח על רווח למניה של 16 סנט על הכנסות של 13.74 מיליארד דולר.
אבל יש הבדל משמעותי בין שתי החברות: שתיהן אמנם לא הצליחו לחזור עדיין למחירים שלפני משבר הקורונה, אבל אם איירבוס נפלה רק בגלל הקורונה (עד אז טיפסה), ורחוקה ב-25% מהשיא שלה, מניית בואינג לעומתה החלה את הנפילה עוד בפברואר 2019, שנה לפני הקורונה - כלומר ללא קשר לקורונה - והיא נמצאת במינוס 65% מהשיא שלה ומינוס 50% מאז תחילת הקורונה.
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- מה אפשר ללמוד מהדוחות של אורקל על בועת ה-AI?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
הנה גרף מניית איירבוס:
והנה הגרף של בואינג:
- 4.קובי 30/04/2022 12:57הגב לתגובה זוהמשפט " ב - 12 הרבעונים האחרונים, בואינג החמיצה 9 פעמים את הערכות האנליסטים" מצחיק. הבעיה אינה של בואינג, אלא של האנליסטים. אם אין להם מושג על התחום, יועילו ויפסיקו להוציא תחזיות שגויות.
- 3."בפועל אוי ואבוי" כותרת לא טובה (ל"ת)המורה ללשון 28/04/2022 08:47הגב לתגובה זו
- 2.איש עם טיפה טקט 28/04/2022 07:34הגב לתגובה זוהכותרת שבחרתם לכתבה מזעזעת ברמות. 346 אנשים מצאו את מותם בשתי ההתרסקויות האחרונות של מטוסי בואינג, ומשחק המילים עם המילה "התרסקות" בהקשר של ירידת ערך המניה של חברת המטוסים הוא פשוט מעשה חסר טקט בעליל. מה גם שבמסכים קטנים רוב הטקסט של הכותרת נחתך, ורואים רק את שלוש או ארבע המילים הראשונות.
- 1.חלום רטוב אל על עם מטוסי אייר בוס 350 A/1000 (ל"ת)YL 27/04/2022 21:53הגב לתגובה זו
- לא יקרה.. (ל"ת)מושון 01/05/2022 07:58הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ליפ-בו טאן אינטל (רשתות)מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
על פי תחקיר רויטרס, מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן ניצל קשרים והשקעות אישיות כדי לקדם עסקאות שהיטיבו עם חברות שבהן החזיק מניות, לעיתים תוך פוטנציאל לניגוד עניינים
תחקיר מקיף של סוכנות הידיעות רויטרס חושף שורה של מקרים , מנכ"ל אינטל Intel Corp 0.69% שבהם מנכ"ל אינטל (Intel), ליפ-בו טאן, הוביל מהלכים אסטרטגיים ועסקאות רכישה שהיו עשויים לשפר את מצבה של אינטל, אך במקביל גם להגדיל את הונו האישי ואת שווי השקעותיו בחברות פרטיות שבהן הוא מחזיק מניות או משמש בתפקידים בכירים. לפי הדיווח, לפחות בשלושה מקרים בחודשים האחרונים פעלה אינטל לקדם עסקאות עם חברות שבהן לטאן היו אינטרסים ישירים, תוך יצירת מתחים בין תפקידו כמנכ"ל החברה לבין מעמדו כמשקיע ותיק בענף השבבים.
במהלך קיץ 2025, טאן ניסה לשכנע את דירקטוריון אינטל לבחון רכישה של חברת ה-AI הצעירה Rivos, סטארט־אפ שבו שימש כיו"ר הדירקטוריון והחזיק במניות באמצעות קרנות ההשקעה שלו. הדירקטוריון דחה את היוזמה בטענה שמדובר בניגוד עניינים מובהק וכי טאן
אינו מציג אסטרטגיית AI מגובשת שתצדיק השקעה בהיקף כזה. למרות זאת, טאן הורה לאחד מסגניו להכין תכנית AI חדשה, ובעקבותיה נכנסה אינטל למגעים אסטרטגיים עם החברה.
אלא שבינתיים מטא Meta Platforms -1.04% החלה במאמצי רכישה משלה, והחלה תחרות בין שתי ענקיות הטכנולוגיה שהקפיצה את שווי Rivos לרמות שלא ביקשה בתחילת השנה. בעוד החברה כיוונה לגיוס לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר, המו"מ שהתפתח בעקבות התעניינות אינטל ומטא דחף את השווי לכ-4 מיליארד דולר. בסופו של דבר מטא הודיעה בספטמבר כי תרכוש את ריבוס, מהלך שייצר רווח ניכר למשקיעים הקיימים – בהם גם טאן. הסכום המדויק שהרוויח אינו ידוע, שכן הנתונים הפיננסיים אינם פומביים, אך לפי בלוג שערכה אחת מקרנותיו, מדובר ב"יציאה מוצלחת" עבור המשקיעים.
מקרים נוספים
Rivos אינה הדוגמה היחידה.
לפי רויטרס, טאן דחף גם לבחון אפשרות לרכישת חברת SambaNova, חברת AI אמריקאית שבה שימש כיו"ר בכיר ואשר נקלעה לקשיי מימון במהלך 2024. החברה, שפעלה לפיתוח חומרה ייעודית ל-AI, התקשתה להתחרות באנבידיה, ופיטרה כ-15% מעובדיה. בשלב זה ניסה טאן לקדם דיון בתוך אינטל
על רכישה או השקעה בה, מתוך אמונה שהטכנולוגיה שלה יכולה להשתלב בחזון ה-AI שהוא מבקש לבנות עבור אינטל. שני הצדדים אף חתמו על מסמך הבנות לא מחייב, ושיחות המיזוג עדיין נמשכות.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- אינטל זינקה ב-9% - 120% מתחילת השנה; הפעם הסיבה היא אפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המידע מעלה שאלות כבדות משקל לגבי מנגנוני הבקרה בתאגיד האמריקאי, במיוחד
לאחר שמספר מקורות ציינו כי טאן החליט עם כניסתו לתפקיד להפוך את Intel Capital, זרוע ההשקעות של החברה, לגוף הכפוף ישירות אליו באופן אישי. שינוי זה בוטל את התוכנית שהייתה מונחת על השולחן להפריד את אינטל קפיטל כחברה עצמאית, והעביר את השליטה על החלטות השקעה בהיקפים
של מאות מיליוני דולרים לידיו של טאן ושל סמנכ"ל הכספים דיוויד זינסר בלבד. לפי חלק מהדיווחים, קרנות שבהן טאן שותף השקיעו או החזיקו מניות בחברות שאינטל קפיטל ביצעה בהן השקעות חוזרות, לעיתים תוך יצירת תחושת לחץ פנימי "ללכת עם הכיוון של המנכ"ל".
