מטוס בואינג
צילום: בואינג

התרסקות נוספת לבואינג - הפעם במניה שנופלת ב-9%

הרווחים של בואינג היו אמורים להמריא, אבל הם נחתו; החברה מפספסת בגדול את התחזית. וול סטריט ציפתה להכנסות של 15.9 מיליארד דולר, עם הפסד של 15 סנט למניה. בפועל, אוי ואבוי – הכנסות של 14 מיליארד דולר והפסד של 2.75 דולר למניה בלבד. ומה עם המתחרה איירבוס?
נתנאל אריאל | (5)

בואינג BOEING בתקופה קשה. ארבע שנים של בעיות קשות – תקלות והתרסקויות במטוסי 737 MAX, מגיפת קורונה, היו אמורות להסתיים ברבעון הראשון של 2022. וול סטריט ציפתה להמראה בתוצאות – מכירות של 15.9 מיליארד דולר, עם הפסד של 15 סנט למניה. בפועל, אוי ואבוי – הכנסות של 14 מיליארד דולר והפסד של 2.75 דולר למניה. בתגובה - המניה נופלת ב-9% למחרי של 152 דולר למניה, ושווי שוק של 89.6 מיליארד דולר.

 

בואינג היא ענקית תעופה עם פעילות מרשימה גם בתחום החלל והביטחון. שתי הפעילויות לא סיפקו את הסחורה.  החברה מסרה 95 ברבעון, לעומת 77 מטוסים שנמסרו לפני שנה. ברבעון הראשון של 2018, לפני התקלות וההתרסקות של מטוסי 737 MAX, מסרה בואינג 218 מטוסים מסחריים. השוק ציפה למסירות מוגברות יותר ברבעון הראשון של 2022, והחשש שגם ברבעון הבא זה לא יתאושש דרמטית.

 

 "ברבעון הראשון התמודדנו עם אתגרים חדשים שהשפיעו על העולם, התעשייה והעסקים שלנו", אמר עם פרסום התוצאות, מנכ"ל החברה, דייב קלהון, "אני גאה בצוות שלנו ובהתקדמות המתמדת שאנו עושים לקראת המטרות המרכזיות שלנו. הגדלנו את הייצור והמשלוחים של 737 MAX, והתקדמנו משמעותית ב-787 על ידי הגשת תוכנית ההסמכה שלנו ל-FAA".

 

נזכיר שמטוס ה-MAX קורקע ברחבי העולם ממרץ 2019 עד נובמבר 2020 לאחר שתי התרסקויות קטלניות בתוך חמישה חודשים. בואינג עצרה את אספקת המטוסים וחזרה לספקם בשנה האחרונה, ואז נפל עוד מטוס רק בחודש אפריל האחרון - ובכל מקרה התוצאות שלה נמוכות מהתחזית. זו לא הצרה היחידה. בואינג גם לא מספקת את מטוסי 787 לאחר כמה בעיות איכות ייצור שהתגלו על ידי ה- FAA.

במהלך 12 רבעונים, בואינג החמיצה את הערכות האנליסטים תשע פעמים. הפעם זה היה אמור להיות שונה. האופטימיות תידחה. השאלה למתי?

יצוין אגב שהמטוס שחברת Eastern China Airlines הסינית שהמטוס שלה נפל ו-132 אנשים נהרגו בהתרסקות כבר החזירה את צי מטוסי בואינג 737 לפעילות. ולא מדובר בהחלטה פשוטה אבל כאשר לחברה יש יותר מ-200 מטוסי ה-737-800 של בואינג אולי פשוט לא הייתה לה ברירה. כל מטוס זה עלויות גדולות והשבתה של מטוסים זה עסק יקר מאוד, מעבר להפסד על עצם הטיסות יש למטוסים גם בלאי טבעי גבוה.

ומה עם המתחרה איירבוס?

המתחרה הגדולה של בואינג האמריקאית היא איירבוס האירופאית, שבוודאי רווה נחת ביום כזה. איירובס טרם דיווחה והיא צפויה לדווח בעוד שבוע: ב-4 במאי. החברה שנסחרת במחיר של 27 דולר למניה ושווי שוק של כ-85 מיליארד דולר צפויה לדווח על רווח למניה של 16 סנט על הכנסות של 13.74 מיליארד דולר.

אבל יש הבדל משמעותי בין שתי החברות: שתיהן אמנם לא הצליחו לחזור עדיין למחירים שלפני משבר הקורונה, אבל אם איירבוס נפלה רק בגלל הקורונה (עד אז טיפסה), ורחוקה ב-25% מהשיא שלה, מניית בואינג לעומתה החלה את הנפילה עוד בפברואר 2019, שנה לפני הקורונה - כלומר ללא קשר לקורונה - והיא נמצאת במינוס 65% מהשיא שלה ומינוס 50% מאז תחילת הקורונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הנה גרף מניית איירבוס: 

והנה הגרף של בואינג:

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    קובי 30/04/2022 12:57
    הגב לתגובה זו
    המשפט " ב - 12 הרבעונים האחרונים, בואינג החמיצה 9 פעמים את הערכות האנליסטים" מצחיק. הבעיה אינה של בואינג, אלא של האנליסטים. אם אין להם מושג על התחום, יועילו ויפסיקו להוציא תחזיות שגויות.
  • 3.
    "בפועל אוי ואבוי" כותרת לא טובה (ל"ת)
    המורה ללשון 28/04/2022 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איש עם טיפה טקט 28/04/2022 07:34
    הגב לתגובה זו
    הכותרת שבחרתם לכתבה מזעזעת ברמות. 346 אנשים מצאו את מותם בשתי ההתרסקויות האחרונות של מטוסי בואינג, ומשחק המילים עם המילה "התרסקות" בהקשר של ירידת ערך המניה של חברת המטוסים הוא פשוט מעשה חסר טקט בעליל. מה גם שבמסכים קטנים רוב הטקסט של הכותרת נחתך, ורואים רק את שלוש או ארבע המילים הראשונות.
  • 1.
    חלום רטוב אל על עם מטוסי אייר בוס 350 A/1000 (ל"ת)
    YL 27/04/2022 21:53
    הגב לתגובה זו
  • לא יקרה.. (ל"ת)
    מושון 01/05/2022 07:58
    הגב לתגובה זו
טראמפ האיחוד האירופיטראמפ האיחוד האירופי

מאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות טכנולוגיה אירופיות

ממשל טראמפ מאשים את בריסל ברדיפה רגולטורית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות ומזהיר מהטלת מגבלות, אגרות וסנקציות כלכליות על חברות אירופיות מובילות, זאת על רקע חקירות, קנסות ומאבק גובר על עתיד הכלכלה הדיגיטלית

רן קידר |

המתיחות בין ארצות הברית לאיחוד האירופי סביב רגולציית הטכנולוגיה עולה מדרגה. ממשל טראמפ פרסם בימים האחרונים אזהרה חריגה וחריפה כלפי בריסל, שבה הוא מאיים לנקוט צעדי תגמול כלכליים ישירים נגד חברות טכנולוגיה ושירותים אירופיות, אם האיחוד לא יחזור בו ממדיניות הרגולציה, הקנסות והתביעות נגד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות. 

בהודעה פומבית שפרסם נציג הסחר של ארצות הברית, הגוף האחראי על ניהול יחסי הסחר של וושינגטון, נטען כי האיחוד האירופי ומדינות החברות בו מתמידים ב-"מסלול מתמשך של תביעות מפלות ומטרידות, מסים, קנסות והנחיות רגולטוריות" נגד חברות אמריקאיות. לדברי הממשל, צעדים אלה ננקטים לאורך שנים, חרף פניות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית, וללא נכונות אמיתית של בריסל לנהל דיאלוג מהותי או לשנות כיוון.

וכך, אנחנו רואים דוגמא נוספת לעקביות של ממשל טראמפ, ואם תרצו גם של MAGA, שדואג להעביר כל מחלוקת למישור כלכלי מובהק ולהשתמש בכובד המשקל של הכלכלה האמריקאית להכרעה ולסיום סכסוכים. פרשנות אחרת תוכל לומר שטראמפ שש אלי קרב ולא מוותר על אף סכסוך, אבל זה כבר תלוי בהשקפת עולם, שלא לומר פוזיציה. 

איום גלוי בצעדי תגמול 

בהודעת נציג הסחר נאמר כי אם האיחוד האירופי ימשיך במדיניותו הנוכחית, לארה״ב "לא תיוותר ברירה אלא להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה” כדי להתמודד עם מה שהוגדר כצעדים בלתי סבירים. בין האפשרויות שעלו הוזכרו במפורש הטלת אגרות, מגבלות וצעדים רגולטוריים נגד חברות שירותים זרות, צעדים שעשויים לפגוע ישירות בפעילותן של חברות אירופיות בשוק האמריקאי.

באופן חריג, הממשל אף נקב בשמות של חברות אירופיות שעשויות להיפגע מצעדי התגובה, בהן Accenture, DHL, מיסטראל, SAP, סימנס וספוטיפיי. לפי וושינגטון, חברות אלה נהנות מפעילות חופשית בארצות הברית ומתרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, בעוד שחברות אמריקאיות סובלות, לטענת הממשל, מיחס מפלה באירופה.

שבביםשבבים
הטור של גרינברג

האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?

חברת STMicroelectronics היתה התקווה הגדולה של תעשיית המוליכים למחצה בתחילת המאה ונשארה מאחור. השבוע היא ריכזה תשומת לב לאחר שפורסם כי סיפקה יותר מ-5 מיליארד שבבים לסטארלינק של אילון מאסק במסגרת הסכם בן עשור בין שתי החברות, וכי הכמות הזאת צפויה להכפיל את עצמה בעוד שנתיים

שלמה גרינברג |

בחודש האחרון הפך מדד הראסל 2000 (סימול: RUT^) למדד המוביל בניו יורק, תופעה שלא אירעה מאז החל המדד הזה להיסחר. הסיבה לכך קשורה בעיקר בערכי החלל שלפיהם נסחרות המניות שמובילות את המדדים המובילים, ובמיוחד הנאסד"ק. 

מדד הראסל 2000, שמכונה "המדד שמשקף את הכלכלה האמיתית", מייצג את "המניות הקטנות", שהן קטנות בהשוואה למניות ה-S&P 500. ג'וזף בראסואלס, הכלכלן הראשי של RSM International, שהיא הרשת השישית בגודלה בעולם, מבחינת ההכנסות, לשירותי החשבונאות המקצועיים, מסביר שהסיבה לכך קשורה בעובדה שכספי ההשקעה זרמו ברובם למדדים המובילים, ובמיוחד לנאסד"ק. 

לדבריו, "המשקיעים פשוט התעלמו מהחברות שכלולות במדד הראסל 2000 ולא השקיעו במניותיהן. אבל קיצוצי הריבית של הפד והקלות המס של הנשיא טראמפ, שייכנסו לתוקף בינואר, לצד הירידה החדה במחירי הנפט, מזינים אופטימיות כלכלית, והתחזית לחברות קטנות יותר משתפרת. ברמות המחירים הנוכחיות יש הרבה הזדמנויות שפשוט התעלמו מהן בגלל שכולם התמקדו יתר על המידה בהזדמנויות טכנולוגיות". מה שזה בעצם אומר הוא שהחגיגה בבורסות לא הסתיימה והסיפור הטכנולוגי רק תופס מנוחה קצרה עד לסיבוב הבא. 

הירידה במחירי הנפט מ-125 דולר בקיץ 2022 ל-56 דולר כיום, היא בעיקר תוצאה של עודפי היצע שחלקם "באשמת" טראמפ "ששחרר" את הנפט האמריקאי לשווקים הגלובליים, חלקם ב"אשמת" המדינות שאינן חברות באופ"ק שמגדילות ייצור (קנדה, ברזיל ואחרות), חלקם בגלל קרנות הגידור, חלקם בגלל איראן ורוסיה שמוכרות מתחת לשולחן, וחלקם בגלל הרגיעה בצמיחה הכלכלית. אין זה פלא שהסכמי אברהם תופסים עניין שהולך וגדל.

לבסוף, ענקית ניהול הנכסים KKR הוציאה השבוע את התחזית המאקרו גלובלית לשנת 2026 שלפיה הם מאמינים שתהיה צמיחה טובה מהצפוי בתמ"ג וברווחים ברוב האזורים העיקריים בעולם בשנת 2026, צמיחה שנתמכת על ידי מחירי נפט נמוכים, שיעורי חיסכון גבוהים יותר ותנאים פיננסיים נוחים. הם גם מציינים שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומו של רנסנס של פרודוקטיביות, בהובלת דיגיטציה, אוטומציה ואימוץ מואץ של בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית. כדאי להקשיב להם כי החברה הזו היא מהטובות שיש.