האם סין באמת נגד סקטור ההייטק ומה זה אומר על השווקים שם?
כשמסתכלים על הכלכלה הסינית מבחוץ, היא מזכירה את המערב הפרוע. אין מיסוי על מקרקעין או על הכנסות הון וגם אין שכר מינימום או חוקים סוציאליים אחידים בחוק. להפך, יום עבודה ממוצע עבור העובד הסיני הממוצע, נמשך 12 שעות – משהו שלא מעט סינים מתקוממים נגדו. כנראה, שבסבב הרגולטורי האחרון, הסינים מנסים ליישר קו.
"אני רואה שסין מנסה להיות יותר כמו המערב בביסוס רשת תמיכה חברתית ומימון של הרשת הזו באמצעות מיסוי", אומר ג'ייסון הסו מרייליאנט גלובל.
היישור הזה ייקח זמן. כמה? לפי הודעת הממשל, מדובר בתוכנית חומש אבל היא יכולה גם להתארך במקרה הצורך. רק בשבוע האחרון הממשל הסיני הודיע כי בני נוער יוכלו לשחק במשחקי מחשב רק 3 שעות בשבוע, מה שצפוי לפגוע בשורה התחתונה העכשיווית והעתידית של ענקית הגיימינג טנסנט (TCEHY).
בואו נגיד שהמשקיעים מוצאים מעט מאוד נחמה בזה. לא שזכויות אדם זה לא דבר חשוב, ההפך הוא הנכון, אבל כשחברות הסיניות מחקו למעלה מ-3 טריליון דולר משוויין בשנה האחרונה וטריליון דולר מאז יולי, זה פחות מנחם אותם.
המעורבות הזו היא לא חדשה. הממשל הסיני מתערב במרבית השווקים ומכתיב את הטון שמתאים לו. אז כשמדובר בתעשיית הפחם או הפלדה, לוול סטריט פחות אכפת. כשמדובר בפלטפורמות אינטרנטיות שהונפקו בוול סטריט והביאו למשקיעים תשואות יפות בשנים האחרונות, אז המשקיעים נוטים לשים לזה לב.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בינתיים, חוץ מכמה חברות, כמו למשל דידי (DIDI), שלפי הדיווחים בסין המדינה ביקשה מעיריית בייג'ינג להשתלט עליה, הממשל שם לא רוצה להוריד את ענקיות הטק כמו עליבאבא (BABA) לברכיהן. הוא רק רוצה ללמד אותן לקח.
"החברות הפרטיות מעסיקות 90% מהעובדים בערים הגדולות ואין סימן שהמפלגה הקומוניסטית רוצה לשנות זאת", כתב אנדי רוטמן, אסטרטג שווים במתיוז אסיה, אבל זה לא אומר שהוא מתכוון לחזור להשקיע כרגע בענקיות האינטרנט הסיניות, שהתאוששו מעט בשבועיים האחרונים.
במקום זאת, במתיוז משקיעים בסקטור הביוטק הסיני. בין היתר המדד שלהם Matthews Asia Growth Fund (MPACX), מחזיק בווקסי ביולוג'יקס (WXXWY), ענקית פארמה בשווי שוק של 63 מיליארד דולר, אינוונט ביולוג'יקס (IVBXF) ובייג'ין (BGNE), שעלתה מתחילת השנה ב-29%.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
אבל לא כולם פסימיים לגבי השווקים הסיניים. "אנחנו מאמינים שסין בשלבים הראשונים במה שיש לו פוטנציאל להיות אחד מהריצות השוריות בהיסטוריה האנושית", כתב ג'סטין לברנז, מנהל ההשקעות בשווקים מתפתחים באינווסקו.
בארה"ב מפחדים לעשות את מה שהסינים עושים
בינתיים, הרגולציות יימשכו ואיתן התנודתיות. כבר כתבנו כאן שמן הראוי שהמערב ישית חלק מהרגולציות - בעיקר בתחום הפגיעה בתחרות - גם לחברות האמריקאיות, בהן אמזון (AMZN), פייסבוק (FB) וגוגל (GOOG) - אבל האמריקאים, בניגוד לסינים, מפחדים להשפעה שתהיה לרגולציות האלה על השווקים, מאחר והענקיות הללו מאחר ושווי השוק המשותף של 3 אלה לבדן חוצה את ה-6 טריליון דולר. וזה עוד בלי 2 השחקניות הגדולות באמת, כלומר מיקרוסופט (MSFT) ואפל (AAPL), ששוויין המשותף מתקרב ל-4.8 טריליון דולר.
רגולציות שכאלה הן בעלות השפעות נרחבות. קחו את AMZN לדוגמה, רק בחודש שעבר היא יצרה קשר עם מוכרים צד שלישיים והודיעה להם כי ייתכן ותגביל את החנויות או שהן יחסמו לחלוטין, בשל החוקים החדשים שהציעו בקונגרס כדי למגר את ענקיות הטק.
כי בניגוד לסקטור ההייטק הסיני הכנוע ברובו - מי שחוצה את הגבול נענש, ראו ערך ג'ק מא שנעלם אשתקד ל-3 חודשים - החברות בארה"ב משיבות מלחמה. הן לא ילכו בשקט אל תוך הלילה. מלחמה בהן בעת הזו, עלולה להוות זרז מהותי לנפילות בשווקים, שכן משקלן הסגולי משך את כל השווקים למעלה מאז משבר הסאב פריים.
כך שאם ג'ף בזוס, מארק צוקרברג, טים קוק ויתר מרעיהם יחליטו לסיים את החגיגה, גם ההרחבה הכמותית וההתערבות בשוק האג"ח של הפד', לא יוכלו לעצור תיקון שכזה. ראינו את זה במשבר הדוט.קום בשנת 2000, כשביל גייטס, מייסד MSFT, דה פקטו סגר את השאלטר על חגיגת הסטארטאפים ולשוק לקח 3 שנים להתאושש.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
