חיסון קורונה
צילום: Daniel Schludi on Unsplash

חולי קורונה מסתבכים יותר: סיכוי גבוה פי 8 לסיבוכי קרישיות דם לחולי הנגיף מאשר למתחסנים

חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, שסייעה בפיתוח החיסון של אסטרה-זנקה שנעצר שימושו עקב תסביך קרישיות דם: הסיכוי לתסביך פקקת ורידים גבוה פי 8 בחולי הקורונה מאשר במתחסנים בחיסון
לימור זילבר | (6)

הסיכוי לסבול מתופעות לוואי ותסביך קרישיות יתר בדם גבוה פי 8 לאנשים החולים בקורונה מאשר למתחסנים, כך עולה ממחקר חדש שפורסם בימים אלו.

המחקר מתפרסם ממש במקביל לפרסומים בתקשורת כי ה-FDA הורה לעצור את השימוש בחיסון של J&J עקב מקרים של קרישי דם וכן הפסקת מבצעי החיסונים שעשו שימוש בחיסון של אסטרה-זנקה ברחבי העולם, וכן בבריטניה, גם בגלל תופעות לוואי של קרישיות דם מוגברת אשר גרמה לפקקת ורידים.

לדברי המחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד, אשר סייעה בפיתוח החיסון של חברת אסטרה-זנקה, הסיכון לסבול מתסביכים הקשורים לקרישיות יתר של הדם בגוף, עולים באופן מובהק בנוכחות וירוס הקורונה הפעיל בגופו של החולה. לטענתם, המצב הנדיר של קרישיות הדם המכונה גם פקקת ורידים מוחית (או CVT) התרחשה בשיעור של 39 מקרים למיליון חולים בקורונה,  זאת בהשוואה ל-5 מקרים מתוך מיליון בני אדם שהתחסנו במנה הראשונה של החיסון המשותף לאסטרה-זנקה ואוקספורד. כלומר: הסיכוי לסיבוך הקרישיות הנדיר גדול פי 8 בחולי הקורונה מאשר במתחסנים בחיסון נגד הקורונה.

פול הריסון, פרופסור לפסיכיאטריה וראש קבוצת הנוירוביולוגיה התרגומית באוניברסיטת אוקספורד, אמר כי "הגענו לשתי מסקנות חשובות. ראשית, נגיף הקורונה מגדיל באופן ניכר את הסיכון לפקקת ורידים מוחית, סיכון המתווסף לרשימת בעיות קרישת הדם שגורם זיהום זה. שנית, הסיכון לתסביך עבור מי שחולה בקורונה גבוה ממה שאנו רואים במי שלקה בתסביך והתחסן חיסונים הנוכחיים, גם עבור אנשים מתחת לגיל 30, נתון שצריך לקחת בחשבון כאשר בוחנים את האיזון בין סיכונים לתועלת החיסון".

המחקר השווה מידע שמקורו במאגר מידע המכיל רשומות ממערכת הבריאות האמריקאית ונדגמו לתוכו 500,000 חולי קורונה אשר נתונים הרפואיים הושוו לכמעט 200,000 חולי שפעת שפעת ועוד כ-500,000 חולים שקיבלו את החיסון המבוסס על טכנולוגיית mRNA (דוגמת החיסון של פייזר ומודרנה, ל"ז). החוקרים גם לקחו נתונים מסוכנות התרופות האירופית לגבי המתחסנים בחיסון של אסטרה-זנקה. אומנם, החוקרים סייגו במחקר כי "יש לפרש את כל ההשוואות בזהירות מכיוון שהנתונים עדיין נצברים ואינם סופיים".

החוקרים טענו כי מצאו את תופעת קרישת הדם הנדירה בשיעור של ארבעה מתוך מיליון אנשים שחוסני בחיסונים של פייזר ומודרנה, אך פייזר חולקת על טענה זו. בהצהרה, שנתנה פייזר, נאמר כי בבדיקה מטעם עצמו שנערכה על מחוסני החיסון של החברה, במסגרת איסוף נתונים עבור בטיחות הניסוי והחיסון, גם בתוך קבוצה של 200 מיליון מנות שניתנו למחוסנים, לא נמצאו שום ראיות לפקקת או תסביך קרישיות דם נדיר.

אירועי פקקת ורידים ועורקים נחקרים כחלק מהחיסון שמפתחת חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון כיוון שנחשבים לסיכון הקשור בקשר ישיר לחיסון. "אירגון CDC דיווח כי לא נצפו ממצאים דומים עם חיסון Pfizer-BioNTech המורשה", נאמר בהצהרה. "עם מספר עצום של אנשים שחוסנו עד כה, אף תצפית רפואית לא שינתה את פרופיל הבטיחות של החיסון שלנו שנצפה בניסויים קליניים בשלב 3."  ממודרנה לא נתקבלה כל תגובה.

גם חיסוני פייזר וגם מודרנה הם מה שמכונה חיסונים מבוססי RNA. ארה"ב בוחנת כעת את החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון, המיוצר בתהליך דומה לזה של החיסון של אסטרה-זנקה וגם עורר חששות לכך שגורם לתופעות לוואי קרישיות שם ופקקת.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אג'נדה 21 16/04/2021 13:34
    הגב לתגובה זו
    זו הרי תוכנית מתוכננת שנים מראש. גם הרישום של ביל גייטס על פטנט ה'קורונה'.
  • 5.
    זו היתה המטרה! לגרום לחולי קל עם קורונה ולהגבירו החיסון (ל"ת)
    אג'נדה 21 16/04/2021 13:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בעיה קשה מאוד 16/04/2021 10:31
    הגב לתגובה זו
    הבדיקות עולות הרבה כסף לא בודקים בשגרה אלא אם מישהו מהמשפחה מת מתסחיף ריאתי בחיסון של אסטרה זנקה יש וירוס מוחלש והוא גורם לזה
  • 3.
    לילי 16/04/2021 10:29
    הגב לתגובה זו
    חברות התרופות עצמן שיש להן אינטרס ?
  • 2.
    בני 16 פי 8?? או יותר מהחיסון (ל"ת)
    מודאגת 16/04/2021 10:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 16/04/2021 08:14
    הגב לתגובה זו
    מסקנות המחקר הזויות - מליון מתחסנים לא שווי ערך למילון חולי קורונה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה. 

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

דיימון, שמנהל גוף עם יותר מ-300 אלף עובדים ברחבי העולם, מאמין שדווקא היכולת להתנתק מהטלפון היא סמל למנהיגות ולשליטה. "אנשים חושבים שתגובה מיידית לכל הודעה היא סממן של יעילות", אמר באחד הנאומים שלו בעבר, "אבל בפועל הם רק מוסחים יותר. היכולת להתרכז, לשמוע, להבין  - היא זו שבונה מנהלים טובים".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

מתקפה על דור הזום: ככה לא בונים חברה

באותו קו ביקורתי, דיימון ממשיך להביע ספקנות עמוקה כלפי תרבות העבודה מהבית ואל מול דור ה-Z, שלדבריו "שכח מה זה לעבוד באמת יחד". בראיון פנימי שהודלף מוקדם יותר השנה נשמע דיימון כשהוא מאבד סבלנות כלפי עובדים שמסרבים לחזור למשרד. "אל תספרו לי שעבודה מהבית ביום שישי זה משהו שבאמת עובד,” הטיח בעובדיו. "אני מתקשר להרבה אנשים בימי שישי, ואי אפשר להשיג נפש חיה. נמאס לי מהשטויות האלה".