נפט
צילום: iStock

שברון מציגה את ההפסד הרבעוני הגדול ביותר מאז 1989

ברקע לסערה בחודשים האחרונים בסקטור האנרגיה, אקסון מובייל ושברון פרסמו את הדוחות לרבעון האחרון. בפעם הראשונה מזה כ-36 שנים, אקסון מדווחת על 2 רבעונים רצופים של הפסדים. המניות מגיבות בירידות של עד 4%
עמית נעם טל | (1)

יצרניות הנפט בעולם ירצו לשכוח את 2020 - המיתון העולמי בחודשים האחרונים גרם לצניחה חדה בביקושים. בנוסף, האירועים בשוק סביב הפקיעה של חוזי מאי (אז נפל מחיר הנפט לשפל של מינוס 38 דולר לחבית) גרמו להתערערות המודל העסקי של החברות בתחום. הדוחות שפרסמו היום 2 מהחברות הגדולות בסקטור (שברון, אקסון מובייל) ממחישים עד כמה כואבת הייתה הפגיעה בחודשים האחרונים. 

אקסון מובייל (סימול:XOM) דיווחה על הפסד נקי (GAAP) של 1.08 מיליארד דולר ברבעון האחרון, בהמשך להפסד של 610 מיליון דולר במהלך הרבעון הראשון של 2020. מדובר בפעם הראשונה מזה כ-36 שנה שהחברה מציגה הפסד ב-2 רבעונים ברציפות. בנתון המתואם רשמה החברה הפסד של 70 סנט למניה, הפסד גדול מהצפי המוקדם בשוק שעמד על הפסד של 61 סנט למניה. 

בחברה מציינים היום כי תפוקת הנפט שלה ברבעון האחרון ירדה לרמה של 3.6 מיליון חביות נפט ליום - ירידה של 7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 

במקביל, המתחרה שברון (סימול:CVX) מציגה גם היא תוצאות חלשות במיוחד. החברה מדווחת על הפסד ענק של כ-8.3 מיליארד דולר או 4.4 דולר למניה, לעומת רווח של 4.3 מיליארד דולר או 2.28 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד נובע גם מירידה ממוצעת של כ-60% במחיר הנפט ברבעון האחרון, אך גם מירידה של כ-1.8 מיליארד דולר בערך הנכסים שבבעלותה. 

בנתון המתואם, החברה דיווחה על הפסד של 3 מיליארד דולר או 1.59 דולר למניה, לעומת רווח מתואם של 3.4 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בהפסד הרבעוני הגדול ביותר שרשמה החברה מאז 1989. 

בתוך כך, בשברון מציינים כי "הביקוש והמחיר של הסחורות אמנם מראים סימנים של התאוששות, אך הם לא בדרך לחזור לרמות של לפני פרוץ המגיפה. לפיכך, ייתכן שהלחץ על ביצועי החברה ימשך גם ברבעון ה-3". 

בתגובה לדוחות, מניות אקסון מובייל (סימול:XOM) מאבדת במסחר המוקדם כ-2.4% ומניית שברון (סימול:CVX) משילה כ-4%. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    sus 31/07/2020 16:52
    הגב לתגובה זו
    הכרשים גרפים את הכסף של הציבור הממשלה לא מבינה מה מה קורה בבורסה
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיות

המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש ירד בארה"ב ובאירופה בכ-15%, בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על 213,341 שקל (כמעט 66,000 דולר, גבוה משמעותית מאירופה וארה"ב). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות. 

עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים. 

בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.


ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.