נראה רע: המדד בשנחאי התרסק ללא מעצורים, הנפט מתחת ל-30 דולר

לאחר יומיים של עליות - שוב ירידות חדות באסיה. שנחאי בלטה לרעה, גם הניקיי ירד בחדות
גיא ארז | (8)
נושאים בכתבה אסיה

לאחר יומיים של עליות במזרח אסיה, השווקים שוב צוללים: מדד שנחאי הסיני צלל הבוקר (ג') 6.4% וסגר בשפל חדש. הניקיי צנח בשיעור של 2.35%. כל זאת, על רקע הסגירה השלילית אמש בוול-סטריט, וכשמחיר הנפט ממשיך לאבד גובה.

נזכיר כי נוהל 'מפסק הזרם האוטומטי' כבר לא פועל בשנחאי - כך שהמסחר לא ננעל טרם זמן הסגירה, ובעצם 'לא היה גבול' לשיעור בו יכול המדד לצלול. 

שנחאי 0.41%

ניקיי 225 1.37%

האנג סנג 1.75%

קוספי

ביומיים האחרונים דווקא נצבעו המסכים במזרח בירוק, כשהניקיי היפני בולט לטובה עם תיקון מעלה של מעל ל-6.8%. גם שנחאי עלתה ב-2% ביומיים אלו, והקוספי זינק בכ-5%.  

נציין כי עליות השערים של אתמול (יום ב') חלו בזמן שמחיר הפט נסחר בעליות - וירד רק לאחר הנעילה במזרח. זו הסיבה שאסיה נצבעה אתמול בירוק, בעוד בורסות כל העולם חזרו לרדת - והיום מגיע תיקון מסויים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אורן הגדול 27/01/2016 02:00
    הגב לתגובה זו
    מה קורה אסייתים ? ברור שהמדד בשנגחאי יתרסק זה היה רק עניין של זמן, הרי הסינים מתקמצנים על איכות בנייה ובגלל זה גם המוצרים מהאיביי מתפרקים אז עכשיו גם המדד התרסק. אם יש להם שכל שיעצרו את המרדף אחרי הכסף וילכו לפרק קערת מרק ראמן של אהרוני- כל הצדדים ירוויחו. יאללה הלכתי להתקשר ליאו מינג שימשוך בחוטים שם.
  • 4.
    שום דבר לא נראה רע - כמו כאן....אפשר להרגיע !. (ל"ת)
    א.א 26/01/2016 11:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    tch 26/01/2016 10:38
    הגב לתגובה זו
    ומעסיק מלגזנים במחיר מגזם כמו סעיד אם שכר של יותר מי 6 משכורות של מלגזנים והפועל הפשוט מפטרים כך הנהלה תיפול בפח לא לצעוק על אפסדים אפוה יעלות של המפעל מחרו מגרשים בסוף המפעל יסגר רק בגלל זה
  • 2.
    תקוה 26/01/2016 10:25
    הגב לתגובה זו
    לעיתים הכותרות יוצרות את הפאניקה במשך היום יכול לבוא שינוי במחירי הנפט ואז הכותרת תזעק לכוון ההפוך
  • 1.
    יוסף 26/01/2016 09:27
    הגב לתגובה זו
    עכשיו כשהנפט בתחתית צריך לחשוב איזה חברות מושפעות ממחיר הנפט ואחת מהן היא אל על שבסיס הרווחיות שלה זה מעלות הדלק זה הזמן להשקיע באל על היא שווה הרבה בזמן זה
  • וואא,אתה תותח אחי :)) (ל"ת)
    יאיר 26/01/2016 12:05
    הגב לתגובה זו
  • אחד שאין לו אלעל 26/01/2016 10:07
    הגב לתגובה זו
    מקסימום אחד שמושקע באלעל. אלעל עשתה את הסיבוב שלה על הנפט. עכשיו היא יכולה רק לרדת.
  • אתה טועה אל על תגיע שוב ל 300 ואולי תחצה (ל"ת)
    מומחה 26/01/2016 10:39
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.