
רוח גבית לטסלה: הממשל מקל על רגולציה לרכבים אוטונומיים
על רקע ירידה חדה במכירות ואובדן נתח שוק, טסלה מקבלת רוח גבית רגולטורית מהממשל האמריקאי בדיוק כשהיא משיקה את שירות הרובוטקסי באוסטין; הצלחת התחום האוטונומי עשויה להפוך את הרובוטקסי למנוע הצמיחה המרכזי של החברה בעשור הקרוב
הממשל האמריקאי, בדחיפה מהנשיא דונלד טראמפ, פועל להאצת תהליך האישור לרכבים אוטונומיים, צעד שעשוי להוות פריצת דרך משמעותית עבור טסלה וחברות נוספות השואפות להשיק צי של רובוטקסי ברחבי ארה"ב.
על פי הודעת סוכנות הבטיחות בדרכים האמריקאית (NHTSA),
יוסר אחד החסמים המרכזיים כיום: הדרישה לקבלת פטור תקני בטיחות פדרליים עבור רכבים שאינם כוללים הגה או דוושות. עד כה, התהליך לאישור רכבים כאלה נמשך לעיתים שנים, אך כעת צפויה הסוכנות להכריע ברוב הבקשות תוך חודשים.
המהלך מגיע בעיתוי מעולה עבור טסלה,
שמתכננת להשיק החודש שירות רובוטקסי ראשוני באוסטין באמצעות רכבי מודל Y בנהיגה עצמית מרחוק, ומקווה לשלב החל משנה הבאה את רכב ה-Cybercab שפיתחה, אשר מתנייד בנהיגה אוטונומית בלבד וללא דוושות או הגה, בצי שלה. לדברי אילון מאסק, הרכב הזה הוא חלק ממהלך רחב להרחבת
הפעילות של טסלה בתחום הבינה המלאכותית והרובוטיקה.
ההודעה מגיעה לאחר תקופה של מתיחות חריפה בין מנכ"ל טסלה מאסק והנשיא טראמפ, שכללה חילופי האשמות פומביים ואף איומים על ביטול חוזים פדרליים, וכעת נראה שהשניים בדרך לפיוס. מאסק פרסם לאחרונה התנצלות פומבית והביע חרטה על חלק מההתבטאויות, וטראמפ מצדו אמר כי אינו נוטר טינה. על רקע הניסיון לחדש את שיתוף הפעולה, ההקלות הרגולטוריות בתחום הרכב האוטונומי עשויות להעיד על חידוש ההבנות בין הצדדים, ולסלול את הדרך להשקת שירות הרובוטקסי של טסלה כבר בתקופה הקרובה.
- יורוג'ן זינקה ב-52%, צ'יים ב-37%; בואינג ואוקלו נפלו ב-5%
- וול סטריט ננעלה בירידות ברקע חשש מהסלמה; הנפט זינק ב-4.5%
השקת הרובוטקסי באוסטין בקרוב
טסלה שחררה לאחרונה פיילוט ראשוני של שירות רובוטקסי באוסטין טקסס שמותאם לנסיעות ציבוריות, אך כרגע מופעל עבור עובדים פנימיים בחברה, זאת באמצעות כ‑10-20 מכוניות מדגם מודל Y ללא התאמות מיוחדות,
אלא מבין הרכבים שהגיעו ישר מהמפעל.
הפעילות הרשמית אמורה להתחיל ב-22 ביוני 2025, באזור גיאוגרפי מוגדר, כאשר הנסיעות יפוקחו מרחוק על ידי צוות שיסייע בעת הצורך, בדומה לשירותים דומים. כל מכונית מצוידת בגרסת ה-FSD החדשה של טסלה, שעושה שימוש רק במצלמות
ובינה מלאכותית, בניגוד למתחרים שמסתמכים גם על ליידאר ורדאר.
ההשקה בטקסס אינה מקרית, ומגיע בשל הקלה רגולטורית נדיבה במדינה, שאינה דורשת רישיונות מיוחדים ופועלת תחת מגבלות מינימליות ברמה העירונית. לצד זאת, עוד טרם ההשקה נשמעו קולות הקוראים לבדיקה
מעמיקה יותר של אמצעי הבטיחות, לאחר מבחנים שהראו כי הרכב לא הצליח לזהות אובייקטים בתנאי שטח משתנים.
- טראמפ רוצה תרופות זולות - ושהאירופאים ישלמו את ההפרש
- עשר סיבות שבגללן סין מובילה את תחום הרובוטיקה
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
בכירים בטסלה מציינים שהניסוי מתקדם לפי לוח זמנים ומתקדם כמתוכנן, ויש ציפיות כי כבר בהמשך ייגדל הצי לכ‑1,000 רכבים בתוך חודשים ספורים. כלי תקשורת
בארה"ב מציינים שהשירות עדיין בפיילוט מוגבל, אך ווידאו שהודלף ברשת מראה נסיעות בפועל של הרכב ללא נהג עם לוגו "Robotaxi" על הגג .
עד כמה הרובוטקסי חשוב לטסלה?
טסלה נאבקת לאחרונה לשמור על נתח השוק שלה. ברבעון הראשון טסלה מסרה 336,681 רכבים,
ירידה של כ‑13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שהיה לרבעון החלש ביותר מאז 2022. מתוכם, 323,800 היו מדגמי Model 3 ו‑Y בלבד, ו‑12,881 נתונים מייצוג למודלים אחרים כמו S ו‑X. מדובר בפספוס של בין 40-55 אלף רכבים לעומת התחזיות.
בחודש אפריל, הנתונים ממשיכים להצביע על חולשה. באירופה נרשמה ירידה של כ‑49%, ובארה״ב ירידה של כ‑13%, למרות ירידת מחיר ה‑Model Y . עיקר הירידות נרשמו גם בסין, שם המכירות נחתכו בכ‑26% בחודשי הרבעון השני.
לכן ההשקה של הרובוטקסי, שתייצר זרם הכנסה נוסף לחברה עשויה להיות כה משמעותית.
התחזית האחרונה של קרן ARK בהובלת קת'י ווד לגבי לטסלה ניתנה לפני כשנה ומאז התחוללו כמה אירועים - בעיקר ההתקרבות (וההתרחקות) של מאסק לטראמפ שהפכה את מניית טסלה למניה שמושפעת יותר מפוליטיקה ופחות מהביזנס. לפי הדו"ח שפורסם ב-2024, מחיר המניה של טסלה עשוי לזנק ל-2,600 דולר עד 2029, פי 8 מהמחיר היום ומחיר שישקף לחברה שווי של 8 טריליון דולר, כאשר התרחיש השורי מצביע על יעד של 3,100 דולר (פי 9.5) והפסימי על 2,000 דולר (פי 6).
המנוע המרכזי מאחורי התחזית הייתה פרויקט ה-Robotaxi - שירות התחבורה האוטונומי שהחל לפעול החודש בטקסס וצפוי לפי ARK לייצג 90% מהשווי של טסלה עד סוף העשור. לעומת זאת, תחום הרכב החשמלי צפוי להוות רק רבע מהמכירות וכ-10% מהרווחים, בשל רווחיות נמוכה יותר. לפי ARK, ללא פרויקט הרובוטקסי, מחיר המניה צפוי לרדת ל-350 דולר בלבד לפי ARK. המודל כולל גם תחזיות לגידול בהיקף הייצור השנתי של טסלה ולפיתוחים עתידיים כמו הרובוט Optimus ואגירת אנרגיה, אך אלה לא מהווים גורם מהותי בהערכת השווי.
- 2.אנונימי 14/06/2025 11:04הגב לתגובה זויש הרבה חברות עם נהיגה אוטונומית. איך זה מצדיק מכפיל גבוהה מ 100
- 1.נותן את הכסף שלי לאמריקאים ולא לסינים (ל"ת)קונה רק טסלה 14/06/2025 10:22הגב לתגובה זו