רוח גבית לטסלה: הממשל מקל על רגולציה לרכבים אוטונומיים
על רקע ירידה חדה במכירות ואובדן נתח שוק, טסלה מקבלת רוח גבית רגולטורית מהממשל האמריקאי בדיוק כשהיא משיקה את שירות הרובוטקסי באוסטין; הצלחת התחום האוטונומי עשויה להפוך את הרובוטקסי למנוע הצמיחה המרכזי של החברה בעשור הקרוב
הממשל האמריקאי, בדחיפה מהנשיא דונלד טראמפ, פועל להאצת תהליך האישור לרכבים אוטונומיים, צעד שעשוי להוות פריצת דרך משמעותית עבור טסלה וחברות נוספות השואפות להשיק צי של רובוטקסי ברחבי ארה"ב.
על פי הודעת סוכנות הבטיחות בדרכים האמריקאית (NHTSA),
יוסר אחד החסמים המרכזיים כיום: הדרישה לקבלת פטור תקני בטיחות פדרליים עבור רכבים שאינם כוללים הגה או דוושות. עד כה, התהליך לאישור רכבים כאלה נמשך לעיתים שנים, אך כעת צפויה הסוכנות להכריע ברוב הבקשות תוך חודשים.
המהלך מגיע בעיתוי מעולה עבור טסלה,
שמתכננת להשיק החודש שירות רובוטקסי ראשוני באוסטין באמצעות רכבי מודל Y בנהיגה עצמית מרחוק, ומקווה לשלב החל משנה הבאה את רכב ה-Cybercab שפיתחה, אשר מתנייד בנהיגה אוטונומית בלבד וללא דוושות או הגה, בצי שלה. לדברי אילון מאסק, הרכב הזה הוא חלק ממהלך רחב להרחבת
הפעילות של טסלה בתחום הבינה המלאכותית והרובוטיקה.
ההודעה מגיעה לאחר תקופה של מתיחות חריפה בין מנכ"ל טסלה מאסק והנשיא טראמפ, שכללה חילופי האשמות פומביים ואף איומים על ביטול חוזים פדרליים, וכעת נראה שהשניים בדרך לפיוס. מאסק פרסם לאחרונה התנצלות פומבית והביע חרטה על חלק מההתבטאויות, וטראמפ מצדו אמר כי אינו נוטר טינה. על רקע הניסיון לחדש את שיתוף הפעולה, ההקלות הרגולטוריות בתחום הרכב האוטונומי עשויות להעיד על חידוש ההבנות בין הצדדים, ולסלול את הדרך להשקת שירות הרובוטקסי של טסלה כבר בתקופה הקרובה.
- המשקיעים תוהים: לאן הולך אילון מאסק?
- 3 המצטרפות החדשות ל-S&P בולטות בעליות לקראת הפתיחה בוול סטריט; ברודקום ואנבידיה בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השקת הרובוטקסי באוסטין בקרוב
טסלה שחררה לאחרונה פיילוט ראשוני של שירות רובוטקסי באוסטין טקסס שמותאם לנסיעות ציבוריות, אך כרגע מופעל עבור עובדים פנימיים בחברה, זאת באמצעות כ‑10-20 מכוניות מדגם מודל Y ללא התאמות מיוחדות,
אלא מבין הרכבים שהגיעו ישר מהמפעל.
הפעילות הרשמית אמורה להתחיל ב-22 ביוני 2025, באזור גיאוגרפי מוגדר, כאשר הנסיעות יפוקחו מרחוק על ידי צוות שיסייע בעת הצורך, בדומה לשירותים דומים. כל מכונית מצוידת בגרסת ה-FSD החדשה של טסלה, שעושה שימוש רק במצלמות
ובינה מלאכותית, בניגוד למתחרים שמסתמכים גם על ליידאר ורדאר.
ההשקה בטקסס אינה מקרית, ומגיע בשל הקלה רגולטורית נדיבה במדינה, שאינה דורשת רישיונות מיוחדים ופועלת תחת מגבלות מינימליות ברמה העירונית. לצד זאת, עוד טרם ההשקה נשמעו קולות הקוראים לבדיקה
מעמיקה יותר של אמצעי הבטיחות, לאחר מבחנים שהראו כי הרכב לא הצליח לזהות אובייקטים בתנאי שטח משתנים.
- הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות
- אפל תחזור למסלול? סימנים חיוביים ראשונים לביקוש לאייפון 17
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
בכירים בטסלה מציינים שהניסוי מתקדם לפי לוח זמנים ומתקדם כמתוכנן, ויש ציפיות כי כבר בהמשך ייגדל הצי לכ‑1,000 רכבים בתוך חודשים ספורים. כלי תקשורת
בארה"ב מציינים שהשירות עדיין בפיילוט מוגבל, אך ווידאו שהודלף ברשת מראה נסיעות בפועל של הרכב ללא נהג עם לוגו "Robotaxi" על הגג .
עד כמה הרובוטקסי חשוב לטסלה?
טסלה נאבקת לאחרונה לשמור על נתח השוק שלה. ברבעון הראשון טסלה מסרה 336,681 רכבים,
ירידה של כ‑13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שהיה לרבעון החלש ביותר מאז 2022. מתוכם, 323,800 היו מדגמי Model 3 ו‑Y בלבד, ו‑12,881 נתונים מייצוג למודלים אחרים כמו S ו‑X. מדובר בפספוס של בין 40-55 אלף רכבים לעומת התחזיות.
בחודש אפריל, הנתונים ממשיכים להצביע על חולשה. באירופה נרשמה ירידה של כ‑49%, ובארה״ב ירידה של כ‑13%, למרות ירידת מחיר ה‑Model Y . עיקר הירידות נרשמו גם בסין, שם המכירות נחתכו בכ‑26% בחודשי הרבעון השני.
לכן ההשקה של הרובוטקסי, שתייצר זרם הכנסה נוסף לחברה עשויה להיות כה משמעותית.
התחזית האחרונה של קרן ARK בהובלת קת'י ווד לגבי לטסלה ניתנה לפני כשנה ומאז התחוללו כמה אירועים - בעיקר ההתקרבות (וההתרחקות) של מאסק לטראמפ שהפכה את מניית טסלה למניה שמושפעת יותר מפוליטיקה ופחות מהביזנס. לפי הדו"ח שפורסם ב-2024, מחיר המניה של טסלה עשוי לזנק ל-2,600 דולר עד 2029, פי 8 מהמחיר היום ומחיר שישקף לחברה שווי של 8 טריליון דולר, כאשר התרחיש השורי מצביע על יעד של 3,100 דולר (פי 9.5) והפסימי על 2,000 דולר (פי 6).
המנוע המרכזי מאחורי התחזית הייתה פרויקט ה-Robotaxi - שירות התחבורה האוטונומי שהחל לפעול החודש בטקסס וצפוי לפי ARK לייצג 90% מהשווי של טסלה עד סוף העשור. לעומת זאת, תחום הרכב החשמלי צפוי להוות רק רבע מהמכירות וכ-10% מהרווחים, בשל רווחיות נמוכה יותר. לפי ARK, ללא פרויקט הרובוטקסי, מחיר המניה צפוי לרדת ל-350 דולר בלבד לפי ARK. המודל כולל גם תחזיות לגידול בהיקף הייצור השנתי של טסלה ולפיתוחים עתידיים כמו הרובוט Optimus ואגירת אנרגיה, אך אלה לא מהווים גורם מהותי בהערכת השווי.
- 3.אנונימי 14/06/2025 22:45הגב לתגובה זוהפיילוט באוסטין הוא ההכנה לקראת פתיחת השוק האמריקאי .ליתר ביטחון השקעתי קצת בחברת pony שגם עוסקת בנושא הרובוטקסי ונחשבת מתחרה רצינית לטסלה
- 2.אנונימי 14/06/2025 11:04הגב לתגובה זויש הרבה חברות עם נהיגה אוטונומית. איך זה מצדיק מכפיל גבוהה מ 100
- 1.נותן את הכסף שלי לאמריקאים ולא לסינים (ל"ת)קונה רק טסלה 14/06/2025 10:22הגב לתגובה זו
- למה (ל"ת)אנונימי 15/06/2025 01:44הגב לתגובה זו

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח
כשאתה צודק"
הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.
לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.
במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.
- פיטר לינץ׳: ״אם ילד בן 11 לא מבין למה אתה מחזיק את המניה - כדאי שלא תחזיק בה״
- פיטר לינץ על ההשקעות שהוא מצטער שלא לקח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.

טראמפ: תפסיקו לדווח רבעונית
בפוסט שפרסם ב-Truth Social, קורא נשיא ארה״ב לבטל את חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות ולהסתפק בדיווח חצי-שנתי; לטענתו, בכפוף לאישור ה-SEC, שינוי כזה יציב את החברות האמריקאיות בעמדה תחרותית יותר מול סין, יחסוך כסף ויאפשר למנהלים להתמקד בניהול במקום ביעדים קצרי טווח
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הצהיר כי יש לבטל את חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות בארה"ב ולהסתפק בדיווח פעמיים בשנה. בפוסט שפרסם ברשת החברתית שלו, Truth Social, הסביר טראמפ כי השינוי, בכפוף לאישור רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC), עשוי לחסוך עלויות לחברות, להפחית את העומס הרגולטורי ולאפשר להנהלות להתמקד בניהול אסטרטגי של עסקיהן במקום במרדף אחר עמידה ביעדים קצרי טווח.
טראמפ השווה בין המודל האמריקאי, הנשען על דיווחים רבעוניים (טפסי 10-Q) ועל דוח שנתי מלא (10-K), לבין סין, שלדבריו מתכננת את מהלכיה
העסקיים לטווחים של 50-100 שנה. "לא טוב שחברות אמריקאיות נאלצות לרדוף אחרי מספרים רבעוניים במקום לחשוב לטווח ארוך," כתב. הוא ציין כי מעבר לדיווח חצי-שנתי יעניק לחברות גמישות, יפחית את ההוצאות הניהוליות ויאפשר להן לתכנן לטווח רחב יותר.
כיום, חובת הדיווח הרבעוני נועדה להבטיח שקיפות לציבור המשקיעים, לספק מידע פיננסי עדכני ושוויוני, ולחזק את אמון השוק. ה-SEC מבהירה כי הדיווחים התכופים נועדו ליצור "מגרש משחקים שוויוני" בין משקיעים פנימיים לחיצוניים. עם זאת, טראמפ הדגיש כי הניסיון הבינלאומי מצביע על כך שניתן לוותר על החובה, היות ובאיחוד האירופי ובבריטניה כבר בוטלה חובת הדיווח הרבעוני, וחברות נדרשות להציג דו"חות חצי-שנתיים ושנתיים בלבד, במטרה לעודד תכנון ארוך טווח.
המהלך של טראמפ עשוי להשפיע דרמטית על מבנה שוק ההון האמריקאי:
מצד אחד, הוא עשוי להקל על חברות ולהקטין את הלחץ התקשורתי והפיננסי סביב כל רבעון; מצד שני, הוא עלול לפגוע בשקיפות ובזרימת המידע למשקיעים ולגרום לחשש מפני עלייה בפערי מידע ובסיכון למשקיעים הקטנים. מומחים מדגישים כי בעוד שחברות גדולות יכולות לנהל תקשורת ישירה
עם שוק ההון גם ללא דיווח רבעוני, עבור חברות קטנות ובינוניות שקיפות שוטפת היא קריטית למשיכת הון ואמון משקיעים. הצעת טראמפ מגיעה על רקע העובדה שהוא עצמו מחזיק בשליטה ברשת Truth Social, שהפכה לחברה ציבורית ב-2024 באמצעות מיזוג עם SPAC. בכך עולה השאלה האם ליוזמה
יש גם אינטרסים עסקיים ישירים, לצד הרצון המוצהר לשנות את כללי המשחק בוול סטריט.