טסלה מודל Y החדשהטסלה מודל Y החדשה

רוח גבית לטסלה: הממשל מקל על רגולציה לרכבים אוטונומיים

על רקע ירידה חדה במכירות ואובדן נתח שוק, טסלה מקבלת רוח גבית רגולטורית מהממשל האמריקאי בדיוק כשהיא משיקה את שירות הרובוטקסי באוסטין; הצלחת התחום האוטונומי עשויה להפוך את הרובוטקסי למנוע הצמיחה המרכזי של החברה בעשור הקרוב

צוות גלובל | (4)

הממשל האמריקאי, בדחיפה מהנשיא דונלד טראמפ, פועל להאצת תהליך האישור לרכבים אוטונומיים, צעד שעשוי להוות פריצת דרך משמעותית עבור טסלה וחברות נוספות השואפות להשיק צי של רובוטקסי ברחבי ארה"ב.

על פי הודעת סוכנות הבטיחות בדרכים האמריקאית (NHTSA), יוסר אחד החסמים המרכזיים כיום: הדרישה לקבלת פטור תקני בטיחות פדרליים עבור רכבים שאינם כוללים הגה או דוושות. עד כה, התהליך לאישור רכבים כאלה נמשך לעיתים שנים, אך כעת צפויה הסוכנות להכריע ברוב הבקשות תוך חודשים.

המהלך מגיע בעיתוי מעולה עבור טסלה, שמתכננת להשיק החודש שירות רובוטקסי ראשוני באוסטין באמצעות רכבי מודל Y בנהיגה עצמית מרחוק, ומקווה לשלב החל משנה הבאה את רכב ה-Cybercab שפיתחה, אשר מתנייד בנהיגה אוטונומית בלבד וללא דוושות או הגה, בצי שלה. לדברי אילון מאסק, הרכב הזה הוא חלק ממהלך רחב להרחבת הפעילות של טסלה בתחום הבינה המלאכותית והרובוטיקה.

ההודעה מגיעה לאחר תקופה של מתיחות חריפה בין מנכ"ל טסלה מאסק והנשיא טראמפ, שכללה חילופי האשמות פומביים ואף איומים על ביטול חוזים פדרליים, וכעת נראה שהשניים בדרך לפיוס. מאסק פרסם לאחרונה התנצלות פומבית והביע חרטה על חלק מההתבטאויות, וטראמפ מצדו אמר כי אינו נוטר טינה. על רקע הניסיון לחדש את שיתוף הפעולה, ההקלות הרגולטוריות בתחום הרכב האוטונומי עשויות להעיד על חידוש ההבנות בין הצדדים, ולסלול את הדרך להשקת שירות הרובוטקסי של טסלה כבר בתקופה הקרובה.


השקת הרובוטקסי באוסטין בקרוב


טסלה שחררה לאחרונה פיילוט ראשוני של שירות רובוטקסי באוסטין טקסס שמותאם לנסיעות ציבוריות, אך כרגע מופעל עבור עובדים פנימיים בחברה, זאת באמצעות כ‑10-20 מכוניות מדגם מודל Y ללא התאמות מיוחדות, אלא מבין הרכבים שהגיעו ישר מהמפעל.

הפעילות הרשמית אמורה להתחיל ב-22 ביוני 2025, באזור גיאוגרפי מוגדר, כאשר הנסיעות יפוקחו מרחוק על ידי צוות שיסייע בעת הצורך, בדומה לשירותים דומים. כל מכונית מצוידת בגרסת ה-FSD החדשה של טסלה, שעושה שימוש רק במצלמות ובינה מלאכותית, בניגוד למתחרים שמסתמכים גם על ליידאר ורדאר.

ההשקה בטקסס אינה מקרית, ומגיע בשל הקלה רגולטורית נדיבה במדינה, שאינה דורשת רישיונות מיוחדים ופועלת תחת מגבלות מינימליות ברמה העירונית. לצד זאת, עוד טרם ההשקה נשמעו קולות הקוראים לבדיקה מעמיקה יותר של אמצעי הבטיחות, לאחר מבחנים שהראו כי הרכב לא הצליח לזהות אובייקטים בתנאי שטח משתנים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בכירים בטסלה מציינים שהניסוי מתקדם לפי לוח זמנים ומתקדם כמתוכנן, ויש ציפיות כי כבר בהמשך ייגדל הצי לכ‑1,000 רכבים בתוך חודשים ספורים. כלי תקשורת בארה"ב מציינים שהשירות עדיין בפיילוט מוגבל, אך ווידאו שהודלף ברשת מראה נסיעות בפועל של הרכב ללא נהג עם לוגו "Robotaxi" על הגג .

עד כמה הרובוטקסי חשוב לטסלה?

טסלה נאבקת לאחרונה לשמור על נתח השוק שלה. ברבעון הראשון  טסלה מסרה 336,681 רכבים, ירידה של כ‑13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שהיה לרבעון החלש ביותר מאז 2022. מתוכם, 323,800 היו מדגמי Model 3 ו‑Y בלבד, ו‑12,881 נתונים מייצוג למודלים אחרים כמו S ו‑X. מדובר בפספוס של  בין 40-55 אלף רכבים לעומת התחזיות.

בחודש אפריל, הנתונים ממשיכים להצביע על חולשה. באירופה נרשמה ירידה של כ‑49%, ובארה״ב ירידה של כ‑13%, למרות ירידת מחיר ה‑Model Y . עיקר הירידות נרשמו גם בסין, שם המכירות נחתכו בכ‑26% בחודשי הרבעון השני.

לכן ההשקה של הרובוטקסי, שתייצר זרם הכנסה נוסף לחברה עשויה להיות כה משמעותית.


התחזית האחרונה של קרן ARK בהובלת קת'י ווד לגבי לטסלה ניתנה לפני כשנה ומאז התחוללו כמה אירועים - בעיקר ההתקרבות (וההתרחקות) של מאסק לטראמפ שהפכה את מניית טסלה למניה שמושפעת יותר מפוליטיקה ופחות מהביזנס. לפי הדו"ח שפורסם ב-2024, מחיר המניה של טסלה עשוי לזנק ל-2,600 דולר עד 2029, פי 8 מהמחיר היום ומחיר שישקף לחברה שווי של 8 טריליון דולר, כאשר התרחיש השורי מצביע על יעד של 3,100 דולר (פי 9.5) והפסימי על 2,000 דולר (פי 6).

המנוע המרכזי מאחורי התחזית הייתה פרויקט ה-Robotaxi - שירות התחבורה האוטונומי שהחל לפעול החודש בטקסס וצפוי לפי ARK לייצג 90% מהשווי של טסלה עד סוף העשור. לעומת זאת, תחום הרכב החשמלי צפוי להוות רק רבע מהמכירות וכ-10% מהרווחים, בשל רווחיות נמוכה יותר. לפי ARK, ללא פרויקט הרובוטקסי, מחיר המניה צפוי לרדת ל-350 דולר בלבד לפי ARK. המודל כולל גם תחזיות לגידול בהיקף הייצור השנתי של טסלה ולפיתוחים עתידיים כמו הרובוט Optimus ואגירת אנרגיה, אך אלה לא מהווים גורם מהותי בהערכת השווי.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 14/06/2025 22:45
    הגב לתגובה זו
    הפיילוט באוסטין הוא ההכנה לקראת פתיחת השוק האמריקאי .ליתר ביטחון השקעתי קצת בחברת pony שגם עוסקת בנושא הרובוטקסי ונחשבת מתחרה רצינית לטסלה
  • 2.
    אנונימי 14/06/2025 11:04
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה חברות עם נהיגה אוטונומית. איך זה מצדיק מכפיל גבוהה מ 100
  • 1.
    נותן את הכסף שלי לאמריקאים ולא לסינים (ל"ת)
    קונה רק טסלה 14/06/2025 10:22
    הגב לתגובה זו
  • למה (ל"ת)
    אנונימי 15/06/2025 01:44
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social