פרויקט קויפר של אמזוןפרויקט קויפר של אמזון

אמזון משיקה אינטרנט לוויני

הלוויינים הראשונים של רשת האינטרנט הלוויני של אמזון שוגרו אתמול לחלל מתחנת החלל קייפ קנברל שבפלורידה




רן קידר |

באיחור לא אופנתי, אמזון שיגרה אתמול את הסט הראשון של הלוויינים שלה לחלל. 27 הלווינים הם הסנונית הראשונה של מערכת שתכלול 3,236 לוויינים שיספקו רשת אינטרנט ותקשורת רחבה ועולמית. הלקוחות היעודיים הם צרכנים, עסקים וממשלות – בדיוק אותם הלקוחות ש-SpaceX של מאסק מחזרת אחריהם בשנים האחרונות.

השיגור, על גבו של טיל אטלס V של ULA, שהוא מיזם משותף של בואינג ולוקהיד מרטין, היה אמור להתבצע ב-9 באפריל, אך נדחה בעקבות תנאי מזג אוויר. קויפר היא ההימור הגדול ביותר של אמזון, והוא מיועד להתחרות לא רק בסטארלינק אלא גם ב-AT&T וב-T-Mobile. שירותי התקשורת של קויפר אמורים לענות על צרכיהם של אזורים כפריים, שבהם החיבוריות חלשה או לא קיימת.



שיגור 27 לווינים של פרויקט קויפר של אמזון
שיגור 27 לווינים של פרויקט קויפר של אמזון - קרדיט: רשתות חברתיות


מתי כבר מתחילים?

השיגור וההשקה היו אמורים להתבצע כבר בתחילת 2024, כך שהפרויקט מתעכב במשך יותר משנה. החברה עומדת בפני דדליין של ועדת תקשורת פדרלית לשגר חצי מהמערכת, 1,618 לוויינים, עד אמצע 2026, אבל כנראה שהעיכוב יוביל את אמזון לבקש דחייה.

אמזון שיגרה שני אבי טיפוס של הלוויינים ב-2023 ולאחר שהמבחן עבר בהצלחה, הורידו אותם מהמסלול ב-2024. מאז ועד עכשיו היה שקט יחסי על התפתחות התכנית.

תוך מספר ימים (או אפילו שעות), אמזון צפויה להכריז רשמית על מגע ראשוני עם כל הלוויינים ממרכז המשימה שלה ברדמונד, וושינגטון. אם הכל ילך ע"פ התכניות, החברה מצפה "להתחיל לספק שירות לצרכנים בהמשך השנה הנוכחית".



חברת ULA צפויה לשגר עוד חמש משימות קויפר עוד השנה, כך מסר החודש מנכ"ל החברה טורי ברונו לרויטרס. באחת מוועדות התקשורת ב-2020 הכריזה אמזון שהיא יכולה להתחיל לספק שירות מצפון ודרום הגלובוס כבר עם 578 לוויינים, וככל שישוגרו יותר לוויינים כך יתקדמו לכיוון אספקה עד לקו המשווה ובהדרגה לכסות את העולם כולו.

קיראו עוד ב"גלובל"


האם זה מאוחר מדי?

פרויקט קויפר מהווה כניסה שאפתנית לתחום החלל, ואמנם הוא מלווה בהתחלה מאוחרת בשוק שנשלט ע"י SpaceX, אבל מנהלי אמזון רואים את חווית הלקוח שצברה החברה וכן ואת עסקי הענן של אמזון ככאלה שיתנו לקויפר יתרון על פני סטארלינק. 


להבדיל מאמזון, SpaceX נמצאת כבר 5 שנים באוויר (או בחלל) עם סטארלינק. לסטארלינק יש יתרון ייחודי של היותה גם מפעילת לוויינים וגם חברת שיגור. בנוסף יש לה את הפלקון 9, שהוא טיל רב שימוש. סטארלינק שיגרה לחלל יותר מ-8,000 לוויינים וחגגה את השיגור ה-250 שלה ביום שני. קצב ההשמה שלה הואץ למשימת סטארלינק אחת בשבוע, לכל הפחות, ועל כל טיל יש בערך 24 לוויינים, כדי להגדיל את רוחב הרשת שהיא מציעה ולהחליף לוויינים מיושנים.


הקצב המהיר הזה סייע לחברה של מאסק לצבור יותר מ-5 מליון משתמשי אינטרנט ב-125 מדינות, להפוך על ראשו את שוק התקשורת הגלובלי ולחזר אחרי שירותי ביון וצבא שביקשו להשתמש בסטארלינק ובקווי הייצור שלה עבור תכניות בטחון לאומי רגישות וסודיות.


בראיון לרויטרס בינואר האחרון, אמר בבטחה מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס "יש ביקוש בלי נגמר  לשירותי אינטרנט. יש מקום להרבה מנצחים. אני צופה שסטארלינק תמשיך להצליח ואני צופה שקויפר גם היא תצליח".


ב-2022 אמזון הזמינה 83 שיגורי טילים מ-ULA, אריאנספייס של צרפת ומ-BLUE ORIGIN, חברת החלל של בזוס, וכך עשתה את עסקת השיגור הגדולה ביותר אי פעם, כדי להתחיל עם יישום פרויקט קויפר.

ב-2023 אמזון חשפה את המסוף הצרכני של השירות, כשהמכשיר הגדול הוא בגודל של תקליט והקטן בגודל של מכשיר קינדל. החברה מצפה לייצר עשרות מליונים של המכשירים האלה, שיימכרו בפחות מ-400 דולר.





מסוף לוויני של קויפר של אמזון
מסוף לוויני של קויפר של אמזון - קרדיט: רשתות חברתיות


מה אומרים האנליסטים ואיך הביצועים של סטארלינק?

ואחרי כל זה, האנליסטים של אמזון בוול סטריט מודאגים לגבי הכניסה שלה לשוק. השאלה המרכזית היא האם זה מאוחר מדי להתחרות ב-SpaceX. "קויפר תצטרך לעבור דרך ארוכה כדי שתוכל לשרת חקל משמעותי מהשוק", אומר מנהל בכיר באחת מחברות המחקר. "נראה שיש סיכוי גבוה מאד שזה מאוחר מדי כדי להתקרב להיות השקעה אטרקטיבית".


הכנת התשתית למערכת הדור הראשון של קויפר, עם למעלה מ-3,200 לווינים היא בעלות משוערת של כ-17 מיליארד דולר, ע"פ דוח של אחד האנליסטים באוקטובר 2024. ואפילו אם אמזון תכסה את ההוצאות האלה עם הכנסה ראויה, לאחר השקת השירות התפעול של קויפר יעלה לחברה בין 1 ל-2 מיליארד דולר בשנה.


מאסק השיק את SpaceX לפני כ-5 שנים ובהתחלה החברה עמדה על הכנסות של אפס. עם זאת, ב-2004 ההכנסה של ספייס אקס עמדה על 8.2 מיליארד דולר, שכמעט הכפילה את נתוני 2023 שעמדו על 4.2 מיליארד דולר. מס' המשתמשים גדל מ-2.3 מליון ב-2023 ל-4.6 ב-2024 והכפיל את עצמו.



ההכנסות של סטארלינק מגיעות מכמה אפיקים:  צרכנים, ממשלות. השירות שנקרא סטארשילד, מתמקד על תקשורת מוצפנת שנמכרת לממשלת ארה"ב ולצבא שלה, ובשנתיים מאז שהושק מהווה את אפיק ההכנסה השני בגודלו.

מבחינת צרכנים, בעוד שב-2023 59% מהמשתמשים היו אמריקאיים, ב-2024 52% מהמשתמשים הם מחוץ לארה"ב, כך שהצמיחה הצפויה גדולה ועם זאת ההכנסה פר משתמש תקטן (היות וסטארלינק גובה תעריף מופחת בחלק מהמדינות).

עוד אפיק הכנסה הוא ציוד, והוא היווה 21% מההכנסות של סטארלינק. הציוד הוא מכירה חד פעמית, כך שרוב ההכנסות הם מהשירותים שמוכרת סטארלינק. המשמעות היא שיש כרגע 6.5 מיליארד של הכנסה שנתית ניתנת לחיזוי, וזה בדיוק התנאי בו נקב מאסק כדרישת סף להנפקה ציבורית של סטארלינק. ככל הנראה הוא מחכה לתנאי השוק הנכונים להנפקה שתגיע מתישהו בקרוב.


המספרים האלה לא מפיחים הרבה אמונה בתחרות של אמזון מול סטארלינק. ייתכן ופרויקט קויפר יתן לענק הטק את כל החסרונות של תפעול צי עצום של לווינים, מבלי ליהנות מהיתרונות שלו.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

מיכה קאופמן; קרדיט: פייברמיכה קאופמן; קרדיט: פייבר
דוחות

פייבר עקפה את הצפי ברווח למניה - אבל על מה חשוב להסתכל?

הכנסות פלטפורמת הפרילנסרים עלו ב-8.3% ל-107.9 מיליון דולר והרווח למניה היה גבוה מהצפי (84 סנט לעומת 69) אבל מציגים התמודדות עם ירידה במשתמשי המרקטפלייס כשהחשש לאיבוד הרלוונטיות בעולם של ה-AI גובר; בינתיים, בפייבר מנסים למכור סיפור של צמיחה דרך ״חוק ה-30״ אותו העתיקו מפלנטיר

מנדי הניג |

פייבר Fiverr International -2.7%   הוקמה על ההבטחה שאתם תוכלו להשיג כל בעל מקצוע בלחיצת כפתור. צריכים אדריכל לבית? גנדי מהודו ישמח לעזור. צריכים לעצב באנר לעסק? יאנג מסין יתן יד, אפילו לכתוב קוד, או לעשות לכם דיבאג המומחים בפייבר יתגייסו. אבל בעידן שבו כמעט כל תחום יצירתי, טכנולוגי או מקצועי עובר אוטומציה באמצעות כלי AI, מעיצוב גרפי ותכנות ועד אדריכלות ועיצוב פנים היתרון היחסי של פייבר מיטשטש. מה שפעם היה השוק המרכזי לחיבור בין פרילנסרים ללקוחות, הופך היום לזירה שמאתגרת את עצם הרלוונטיות שלה. 

אפשר לראות את זה בתוצאות האחרונות שהיו אמנם טובות ברמת הכותרת אבל מעלות חששות ברמת המגזרים - הירידה של 2% בהכנסות ממגזר המרקטפלייס, שהוא ליבת הפעילות של החברה, היא אולי האיתות הברור למה שהשוק הכי חושש ממנו - פחות לקוחות חדשים מצטרפים, הצמיחה נבלמת.

אמנם ההוצאה השנתית הממוצעת ללקוח עלתה ל-330 דולר שזה גידול של כמעט 12% מול הרבעון הקודם - אבל הנתון הזה בעיקר משקף נאמנות של המשתמשים הקיימים, לא התרחבות של בסיס המשתמשים. במילים אחרות, מי שכבר עובד עם פרילנסרים דרך פייבר ממשיך לעשות את זה, אבל החברה מתקשה להביא לקוחות חדשים שזה הכי חשוב.

ונעבור מזה לאיך שבפייבר מנסים עדיין למכור את הצמיחה - סמנכ"ל הכספים של פייבר, עופר כץ, אמר בהודעה. ״אנחנו גאים לסיים את השנה כשאנחנו מספקים את ה-Rule-of-30 בסביבה דינמית. אנחנו מאמינים שהחוסן והביצוע העקבי שלנו ממקמים אותנו היטב להמשיך את המומנטום בשנה הקרובה.”

ההעתקה מפלנטיר

כמה מילים על ה"חוק" המקורי - חוק ה-40, שעליו מתבססת גם הגרסה המרוככת של פייבר (30), הומצא בעמק הסיליקון כמדד שהוא יותר נרטיבי מטכני. הוא במקור נועד לעזור למשקיעים להעריך חברות צמיחה טכנולוגיות. במהות שלו הוא אומר שאם שיעור הצמיחה השנתי בהכנסות של חברה, בתוספת שיעור הרווחיות התפעולית שלה, מגיעים יחד ל־40% אפשר לומר שהיא שומרת על איזון בריא בין צמיחה לרווחיות.  החוק הזה לא נולד ככלל חשבונאי, אלא כדרך לספר סיפור - “אנחנו אולי לא רווחיים עכשיו, אבל אנחנו צומחים מהר מספיק כדי להצדיק את זה.” במשך השנים הוא הפך למדד פסיכולוגי כמעט, שהרבה יותר חשוב למשקיעים מהמספרים עצמם. גם סיילספורס ו-ServiceNow השתמשו בו כדי לשכנע את השוק שהן בדרך הנכונה, גם כשהפסידו כסף בפועל.