"לא צריך למהר עם הורדות הריבית" - עדות פאוול בקונגרס
נגיד הפד' נושא דברים מול הקונגרס האמריקני: "הכלכלה בארה"ב חזקה בסה"כ, אנחנו מחויבים למאבק באינפלציה", ציין פאוול; האינפלציה בארה"ב עומדת על 2.9%, מעל יעד הפד' של 2%
יו"ר הפד' ג'רום פאוול הבהיר בעדותו לקונגרס כי הבנק המרכזי נותר מחויב להורדת האינפלציה ואינו ממהר להפחית את הריבית. פאוול תיאר את הכלכלה האמריקאית כ"יציבה באופן כללי" עם שוק עבודה "חזק" ואינפלציה שנחלשת, אך עדיין נותרת מעל היעד של 2% שהציב הפד'.
פאוול הבהיר כי אין הכרח למהר לשנות את המדיניות המוניטרית. "עם עמדת המדיניות שלנו שכבר פחות מגבילה מבעבר והכלכלה שממשיכה להציג חוזקה, אין צורך שנמהר להתאים את המדיניות שלנו", אמר פאוול. "אנו מודעים לכך שהפחתת ריבית מיהרה או בצורה אגרסיבית מדי עלולה לעכב את ההתקדמות במאבק באינפלציה, אך מנגד, האטה איטית מדי עלולה לפגוע בצמיחה הכלכלית ובתעסוקה".
דבריו של פאוול נשמעים בעיצומה של החלת מדיניות המכסים של הנשיא דונלד טראמפ. טראמפ יצא במהלך תקיף להטלת מכסים על השותפות המסחריות המרכזיות
של ארה"ב, כמו קנדה, מקסיקו וסין, מצד אחד בניסיון לאזן את יחסי הסחר, ומצד שני ככלי לקידום מדיניות חוץ, בעיקר מול סוגיות של הגירה בלתי חוקית וסחר בסמים, במיוחד פנטניל. פאוול עצמו לא התייחס ישירות לסוגיית המכסים בעדותו, אך צפוי להישאל בנושא במהלך הדיונים שצפויים
להימשך גם מחר.
הפרשנים בשווקים פירשו את המסרים האחרונים של בכירי הפד' כהבעת כוונה לשמור על הריבית ללא שינוי, ככל הנראה עד הקיץ. זאת, לאחר שהפד' הפחית את הריבית באחוז שלם במהלך המחצית השנייה של 2024.
- חבר הפד שרוצה לחתוך את הריבית בחצי אחוז
- פאוול: הפד עשוי להפסיק את צמצום המאזן בחודשים הקרובים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פאוול ציין
כי המדיניות הנוכחית, עם שיעור ריבית שנע בטווח של 4.25%-4.5%, מספקת גמישות למקבלי ההחלטות. הפד' הותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטתו האחרונה בסוף ינואר. "אנו קשובים
לסיכונים, והמדיניות שלנו ערוכה להתמודד עם האתגרים והאי-ודאות הניצבים בפנינו", אמר פאוול.
טראמפ שולח מסרים מעורבים
עם כניסתו לתפקיד, הבהיר טראמפ כי בכוונתו "לדרוש" הפחתה מיידית של הריבית. אולם, בהמשך התבטא באופן פחות תקיף
וציין כי הוא מסכים עם החלטת הפד' להותיר את הריבית על כנה. שר האוצר, סקוט בסנט, הוסיף כי הממשל שם דגש רב יותר על ירידת התשואה על אג"ח ל-10 שנים מאשר על החלטות הפ'ד, שמשפיעות בעיקר על הריביות לטווח הקצר.
בשלב זה, נראה שהפד' ממשיך
לדבוק בגישתו הזהירה, תוך התמקדות בבלימת האינפלציה ושימור היציבות הכלכלית, בעוד הבית הלבן מפנה את תשומת הלב לזירה הפיסקלית והשווקים הפיננסיים.

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
טסלהTesla -0.82% פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.
המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.
החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.
מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.
- המבחן של מאסק: כולם רואים את הצמיחה - אבל הרווחיות עדיין בסימן שאלה
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.