פאוול
צילום: טוויטר

"לא צריך למהר עם הורדות הריבית" - עדות פאוול בקונגרס

נגיד הפד' נושא דברים מול הקונגרס האמריקני: "הכלכלה בארה"ב חזקה בסה"כ, אנחנו מחויבים למאבק באינפלציה", ציין פאוול; האינפלציה בארה"ב עומדת על 2.9%, מעל יעד הפד' של 2%

רוי שיינמן |

יו"ר הפד' ג'רום פאוול הבהיר בעדותו לקונגרס כי הבנק המרכזי נותר מחויב להורדת האינפלציה ואינו ממהר להפחית את הריבית. פאוול תיאר את הכלכלה האמריקאית כ"יציבה באופן כללי" עם שוק עבודה "חזק" ואינפלציה שנחלשת, אך עדיין נותרת מעל היעד של 2% שהציב הפד'.


פאוול הבהיר כי אין הכרח למהר לשנות את המדיניות המוניטרית. "עם עמדת המדיניות שלנו שכבר פחות מגבילה מבעבר והכלכלה שממשיכה להציג חוזקה, אין צורך שנמהר להתאים את המדיניות שלנו", אמר פאוול. "אנו מודעים לכך שהפחתת ריבית מיהרה או בצורה אגרסיבית מדי עלולה לעכב את ההתקדמות במאבק באינפלציה, אך מנגד, האטה איטית מדי עלולה לפגוע בצמיחה הכלכלית ובתעסוקה".


דבריו של פאוול נשמעים בעיצומה של החלת מדיניות המכסים של הנשיא דונלד טראמפ. טראמפ יצא במהלך תקיף להטלת מכסים על השותפות המסחריות המרכזיות של ארה"ב, כמו קנדה, מקסיקו וסין, מצד אחד בניסיון לאזן את יחסי הסחר, ומצד שני ככלי לקידום מדיניות חוץ, בעיקר מול סוגיות של הגירה בלתי חוקית וסחר בסמים, במיוחד פנטניל. פאוול עצמו לא התייחס ישירות לסוגיית המכסים בעדותו, אך צפוי להישאל בנושא במהלך הדיונים שצפויים להימשך גם מחר.


הפרשנים בשווקים פירשו את המסרים האחרונים של בכירי הפד' כהבעת כוונה לשמור על הריבית ללא שינוי, ככל הנראה עד הקיץ. זאת, לאחר שהפד' הפחית את הריבית באחוז שלם במהלך המחצית השנייה של 2024. 


פאוול ציין כי המדיניות הנוכחית, עם שיעור ריבית שנע בטווח של 4.25%-4.5%, מספקת גמישות למקבלי ההחלטות. הפד' הותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטתו האחרונה בסוף ינואר. "אנו קשובים לסיכונים, והמדיניות שלנו ערוכה להתמודד עם האתגרים והאי-ודאות הניצבים בפנינו", אמר פאוול.


טראמפ שולח מסרים מעורבים

עם כניסתו לתפקיד, הבהיר טראמפ כי בכוונתו "לדרוש" הפחתה מיידית של הריבית. אולם, בהמשך התבטא באופן פחות תקיף וציין כי הוא מסכים עם החלטת הפד' להותיר את הריבית על כנה. שר האוצר, סקוט בסנט, הוסיף כי הממשל שם דגש רב יותר על ירידת התשואה על אג"ח ל-10 שנים מאשר על החלטות הפ'ד, שמשפיעות בעיקר על הריביות לטווח הקצר.


בשלב זה, נראה שהפד' ממשיך לדבוק בגישתו הזהירה, תוך התמקדות בבלימת האינפלציה ושימור היציבות הכלכלית, בעוד הבית הלבן מפנה את תשומת הלב לזירה הפיסקלית והשווקים הפיננסיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.