פאוול
צילום: טוויטר

"לא צריך למהר עם הורדות הריבית" - עדות פאוול בקונגרס

נגיד הפד' נושא דברים מול הקונגרס האמריקני: "הכלכלה בארה"ב חזקה בסה"כ, אנחנו מחויבים למאבק באינפלציה", ציין פאוול; האינפלציה בארה"ב עומדת על 2.9%, מעל יעד הפד' של 2%

רוי שיינמן |

יו"ר הפד' ג'רום פאוול הבהיר בעדותו לקונגרס כי הבנק המרכזי נותר מחויב להורדת האינפלציה ואינו ממהר להפחית את הריבית. פאוול תיאר את הכלכלה האמריקאית כ"יציבה באופן כללי" עם שוק עבודה "חזק" ואינפלציה שנחלשת, אך עדיין נותרת מעל היעד של 2% שהציב הפד'.


פאוול הבהיר כי אין הכרח למהר לשנות את המדיניות המוניטרית. "עם עמדת המדיניות שלנו שכבר פחות מגבילה מבעבר והכלכלה שממשיכה להציג חוזקה, אין צורך שנמהר להתאים את המדיניות שלנו", אמר פאוול. "אנו מודעים לכך שהפחתת ריבית מיהרה או בצורה אגרסיבית מדי עלולה לעכב את ההתקדמות במאבק באינפלציה, אך מנגד, האטה איטית מדי עלולה לפגוע בצמיחה הכלכלית ובתעסוקה".


דבריו של פאוול נשמעים בעיצומה של החלת מדיניות המכסים של הנשיא דונלד טראמפ. טראמפ יצא במהלך תקיף להטלת מכסים על השותפות המסחריות המרכזיות של ארה"ב, כמו קנדה, מקסיקו וסין, מצד אחד בניסיון לאזן את יחסי הסחר, ומצד שני ככלי לקידום מדיניות חוץ, בעיקר מול סוגיות של הגירה בלתי חוקית וסחר בסמים, במיוחד פנטניל. פאוול עצמו לא התייחס ישירות לסוגיית המכסים בעדותו, אך צפוי להישאל בנושא במהלך הדיונים שצפויים להימשך גם מחר.


הפרשנים בשווקים פירשו את המסרים האחרונים של בכירי הפד' כהבעת כוונה לשמור על הריבית ללא שינוי, ככל הנראה עד הקיץ. זאת, לאחר שהפד' הפחית את הריבית באחוז שלם במהלך המחצית השנייה של 2024. 


פאוול ציין כי המדיניות הנוכחית, עם שיעור ריבית שנע בטווח של 4.25%-4.5%, מספקת גמישות למקבלי ההחלטות. הפד' הותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטתו האחרונה בסוף ינואר. "אנו קשובים לסיכונים, והמדיניות שלנו ערוכה להתמודד עם האתגרים והאי-ודאות הניצבים בפנינו", אמר פאוול.


טראמפ שולח מסרים מעורבים

עם כניסתו לתפקיד, הבהיר טראמפ כי בכוונתו "לדרוש" הפחתה מיידית של הריבית. אולם, בהמשך התבטא באופן פחות תקיף וציין כי הוא מסכים עם החלטת הפד' להותיר את הריבית על כנה. שר האוצר, סקוט בסנט, הוסיף כי הממשל שם דגש רב יותר על ירידת התשואה על אג"ח ל-10 שנים מאשר על החלטות הפ'ד, שמשפיעות בעיקר על הריביות לטווח הקצר.


בשלב זה, נראה שהפד' ממשיך לדבוק בגישתו הזהירה, תוך התמקדות בבלימת האינפלציה ושימור היציבות הכלכלית, בעוד הבית הלבן מפנה את תשומת הלב לזירה הפיסקלית והשווקים הפיננסיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.