כלל פיננסים בטוחה: אל על מתקשה להמריא
אל מתקשה להמריא - זו הכותרת שהעניקה האנליסטית יסכה ארז מכלל פיננסים בטוחה להמלצתה על מניית אל על. ארז מעניקה לאל על המלצת "תשואת שוק" עם מחיר יעד של 3.5 שקל - גבוה בכ-6% ממחיר הפתיחה של המניה הבוקר בתל אביב.
ארז מפנה את תשומת הלב בהמלצתה לכך ששוק התעופה חווה משבר גדול בעקבות התקפת הטרור בארה"ב בספטמבר 2001 ומאז, היא אומרת, חברות תעופה רבות מתקשות להתאושש. מעבר למשבר זה, היא מציינת, ענף התעופה סובל מבעיות כגון עונתיות, הוצאות מימון גבוהות ולאחרונה - עליה גם במחיר הדלק הסילוני. לאור זאת, היא סבורה, קשה מאוד לשרוד בענף ורוב החברות מתקשות להציג רווחיות תפעולית. ולמרות זאת, היא מציינת, אל על דווקא הצליחה להציג שיפור בתוצאותיה.
בשנים האחרונות, יודעת האנליסטית של כלל פיננסים בטוחה לספר, אל על הצליחה לצמוח בשורה העליונה, כתוצאה מגידול איטי בתנועת הנוסעים, כתוצאה משיפור המצב הכלכלי ושקט יחסי) ושיתופי פעולה עם חברות תעופות זרת. בנוסף לכך, היא מזכירה לנו, החברה התייעלה וקיצצה בהוצאותיה.
לדעתה של ארז, הפרטת אל על לפני כשנה וחצי תרמה להתייעלות, אם כי להערכתם, ההתייעלות עומדת לפני מיצוי. פן נוסף להתייעלות החברה, אשר ארז מונה, היה שיפור התזרים בעיקר על ידי הורדת החוב הבנקאי. על אף שהורדת החוב הבנקאי היא צעד מבורך, אומרת האנליסטית, כי הוא נובע בעיקר מהפסקת רכישת מטוסים חדשים. היא מוצאת לנכון לציין גם, כי רענון צי המטוסים של החברה הכרחי בשנתיים הקרובות על מנת שהיא תוכל להמשיך ולהתפתח.
ואף על פי כן. ארז סבורה, כי למרות השיפור המהותי בתוצאות החברה בשנתיים האחרונות, ההשקעה באל על טומנת בחובה סיכונים, שכן היא מושפעת מגורמים שלא תמיד תלויים בה: אחד מהם הוא הדלק הסילוני - שזהו בעיני האנליסטית של כלל פיננסים בטוחה, האיום העיקרי על החברה, שכן מחירי הדס"ל עלו בלמעלה מ-40% בשנה האחרונה שמשפיע באופן מהותי על תוצאות החברה ללהערכתה, גם אם תהיה ירידה במחירים, סביבת מחירים של 35 דולר לחבית נפט לא תחזור.
הגורם הנוסף שאינו תלו בחברה המצב הגיאופוליטי באזור - ענף התעופה בכלל ואל על בפרט, אומרת יסכה ארז, רגישים להתפתחויות פוליטיות ובטחוניות. המצב היכה באל על בייחוד בשלוש שנות האינתיפאדה האחרונות, אם כי לאחרונה חלה התאוששות מסוימת.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
