כלל פיננסים בטוחה: אל על מתקשה להמריא
אל מתקשה להמריא - זו הכותרת שהעניקה האנליסטית יסכה ארז מכלל פיננסים בטוחה להמלצתה על מניית אל על. ארז מעניקה לאל על המלצת "תשואת שוק" עם מחיר יעד של 3.5 שקל - גבוה בכ-6% ממחיר הפתיחה של המניה הבוקר בתל אביב.
ארז מפנה את תשומת הלב בהמלצתה לכך ששוק התעופה חווה משבר גדול בעקבות התקפת הטרור בארה"ב בספטמבר 2001 ומאז, היא אומרת, חברות תעופה רבות מתקשות להתאושש. מעבר למשבר זה, היא מציינת, ענף התעופה סובל מבעיות כגון עונתיות, הוצאות מימון גבוהות ולאחרונה - עליה גם במחיר הדלק הסילוני. לאור זאת, היא סבורה, קשה מאוד לשרוד בענף ורוב החברות מתקשות להציג רווחיות תפעולית. ולמרות זאת, היא מציינת, אל על דווקא הצליחה להציג שיפור בתוצאותיה.
בשנים האחרונות, יודעת האנליסטית של כלל פיננסים בטוחה לספר, אל על הצליחה לצמוח בשורה העליונה, כתוצאה מגידול איטי בתנועת הנוסעים, כתוצאה משיפור המצב הכלכלי ושקט יחסי) ושיתופי פעולה עם חברות תעופות זרת. בנוסף לכך, היא מזכירה לנו, החברה התייעלה וקיצצה בהוצאותיה.
לדעתה של ארז, הפרטת אל על לפני כשנה וחצי תרמה להתייעלות, אם כי להערכתם, ההתייעלות עומדת לפני מיצוי. פן נוסף להתייעלות החברה, אשר ארז מונה, היה שיפור התזרים בעיקר על ידי הורדת החוב הבנקאי. על אף שהורדת החוב הבנקאי היא צעד מבורך, אומרת האנליסטית, כי הוא נובע בעיקר מהפסקת רכישת מטוסים חדשים. היא מוצאת לנכון לציין גם, כי רענון צי המטוסים של החברה הכרחי בשנתיים הקרובות על מנת שהיא תוכל להמשיך ולהתפתח.
ואף על פי כן. ארז סבורה, כי למרות השיפור המהותי בתוצאות החברה בשנתיים האחרונות, ההשקעה באל על טומנת בחובה סיכונים, שכן היא מושפעת מגורמים שלא תמיד תלויים בה: אחד מהם הוא הדלק הסילוני - שזהו בעיני האנליסטית של כלל פיננסים בטוחה, האיום העיקרי על החברה, שכן מחירי הדס"ל עלו בלמעלה מ-40% בשנה האחרונה שמשפיע באופן מהותי על תוצאות החברה ללהערכתה, גם אם תהיה ירידה במחירים, סביבת מחירים של 35 דולר לחבית נפט לא תחזור.
הגורם הנוסף שאינו תלו בחברה המצב הגיאופוליטי באזור - ענף התעופה בכלל ואל על בפרט, אומרת יסכה ארז, רגישים להתפתחויות פוליטיות ובטחוניות. המצב היכה באל על בייחוד בשלוש שנות האינתיפאדה האחרונות, אם כי לאחרונה חלה התאוששות מסוימת.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
