התיקון במעו"ף לא הסתיים - אך 664 איננה השיא

תיקונים טכניים מכילים רכיב גבוה של הימור. הדרך דרומה אינה חייבת להיות צלילה. הטווח הקצר עלול לסבול מתנודות ומירידות. במבט על הטווח הארוך יותר, הרי שהפסגה האחרונה עדיין לפנינו
אייל גורביץ |

תזכורת: במרכזן של הסקירות האחרונות היו הערכותי אופטימיות פחות. איתותי החולשה שהחלו לבצבץ העצימו עם הזמן ודומה שאפשר לסמן את רמת 664 הנקודות כפסגה האחרונה. לא האחרונה בהחלט, אם כי האחרונה לתקופה של השבועות האחרונים. תהיה זו הפתעה מבחינתי אם מדד המעו"ף יחדש בשבוע הקרוב את מגמת העליות, ויסמן כי התיקון הגיע לידי מיצוי.

מי שעקב אחרי ההערכות האחרונות שלי, זוכר בוודאי את ה-21 למארס שסומן כתאריך היעד, בפועל נקבעה הפסגה האחרונה לפני תאריך זה, אם כי הירידות התחזקו בסמוך לו. כעת, כפי המסתמן מהתנהגות השוק, מצוי מדד המעו"ף בתיקון. תיקון שעדיין לא הגיע לידי מיצוי מלא.

בראייה לטווח הארוך יותר, הרי שהפסגה האחרונה עדיין לפנינו, המשימה המרכזית היא לספוג את התיקון הנוכחי כדי ליהנות מעליות המחירים שכפי הנראה יבואו לאחר מכן. השאלה המרכזית היא, אם כן, לגבי עומק התיקון.

הנחת עבודה: הגם שהנחת העבודה ארוכת הטווח ממשיכה לתמוך בשוק עולה ועל רקע זה צפויה רמת 664 הנקודות להישבר כלפי מעלה בשלב כלשהו, הרי שבטווח הקצר השוק פגיע ועלול לסבול מתנודתיות ומירידות שערים. זו היתה הנחת העבודה האחרונה והיא תופסת גם לשבוע הקרוב וכנראה גם לשבועות הקרובים.

עומק התיקון: הניסיון להעריך את עומק התיקון הוא נגזרת של היכולת לבודד את המהלך העומד לתיקון. יש כאן שתי בעיות מרכזיות הדורשות פיתרון - ראשית, אין כל הבטחה שמדד המעו"ף אכן ירד עד לרמות האמורות. תיקונים טכניים מכילים מרכיב גבוה של הימור. שנית, יש לבודד את המהלך העומד לתיקון, כאשר לא תמיד דבר זה אפשרי לביצוע. בכל זאת נניח מספר הנחות בסיסיות.

1. המגמה הראשית היא מגמת עלייה ותישאר כזאת. הנחה זו מעידה על כך שרמת השיא אליה הגיע מדד המעו"ף, 664 הנקודות, אינה הפסגה האחרונה ובשלב כלשהו היא צפויה להישבר כלפי מעלה.

2. המהלך העומד לתיקון - כדי להעריך את עומק הנסיגה יש לבודד את המהלך העומד לתיקון. כפי שאפשר לראות על גבי הגרף, החל מרמת 292 הנקודות, שם החלה המגמה הראשית, קיימים מספר מהלכי עליות. חלקם תוקנו וחלקם לא. המהלך האחרון, זה שהחל ברמת 524 הנקודות ותם ברמת 664 הנקודות, הוא זה העובר תיקון.

שתי הנחות אלו מסייעות להגדיר את עומק הירידות הפוטנציאלית. ושוב ברצוני להדגיש, כי אין שום ערבות שמדד המעו"ף יגיע לשם. הוא בהחלט יכול להיעצר ברמות גבוהות יותר. אם נחתוך את מהלך העליות ונעשה שימוש בחיתוך הראשוני, 38.2%, הרי שיעד המחירים של המדד אמור להיות סביב 605-610 הנקודות.

4. רמות תמיכה והתנגדות: הדרך דרומה אינה חייבת להידמות לצלילת בז. היא יכולה להיות מרופדת ונעימה. בדרכו של מדד המעו"ף מטה קיימות תמיכות העשויות לבלום אותו זמנית. התמיכה הראשונה מצויה ברמת 625 הנקודות.

מעל לשוק יש לשים לב לרצועת ההתנגדות השוכנת בין 645-650 הנקודות. ניסיון עליות שילווה במחזורים נמוכים וכישלון בשבירת רמה זו, יעידו על חולשה. שבירה מעלה של רמת 645 הנקודות תוך מחזור גבוה והתבססות מעל לרמה זו, תחייב בחינה חוזרת של התנהגות השוק.

מסקנות: שוק המניות החל לתקן ודומה שזו תהיה הדינמיקה במהלך התקופה האחרונה. מבין שני התרחישים הקיימים תמיד, עליות או ירידות, מקבל התרחיש השני את המשקל המכריע. דומה, כי רמת השיא 664 הנקודות תישבר, אלא שיעברו מספר שבועות עד שמדד המעו"ף יתעשת, יתהפך וישים פעמיו צפונה בואכה רמות גבוהות יותר.

*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות אתח הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

*הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".