האיחוד האירופי אופטימי לגבי המשק הישראלי ב-2005

על פי הנתונים שאסף איגוד לשכות המסחר עבור האיחוד - 70% מבעלי העסקים בישראל מאמינים, כי ישראל הולכת לקראת שנת צמיחה, במהשך לשיפור הכלכלי של השנה שעברה
שי פאוזנר |

סקר מקיף על כלכלת ישראל פורסם לראשונה השבוע מעל במה ארופאית מרכזית. הסקר, שבוצע על ידי - אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר הישראלי, פורסם במסגרת תחזית כלכלית בינלאומית של ארגון היורוצ'ימברס לשנת 2005. עד השנה מדינת ישראל לא השתתפה בסקר כלכלי זה. לפי הסקר - 70% מבעלי העסקים בישראל מאמינים, כי ישראל הולכת לקראת שנת צמיחה, במהשך לשיפור הכלכלי של השנה שעברה.

הסקר מקיף כ-600 חברות במשק, כשמנהלי החברות התבקשו לחוות את דעתם בנוגע לביצועים של חברותיהם בכל הקשור לששה אינדיקטורים כלכליים: הכנסות כוללות, מכירות לשוק המקומי, מכירות לייצוא, מועסקים, השקעות והסביבה העסקית הכוללת. תוצאות הסקר נותחו על ידי אגף הכלכלה באיגוד והועברו לארגון היורוצ'ימברס.

לפי התנתונים, 72% מבעלי החברות העריכו כי יסיימו את 2005 עם גידול בהכנסות. 12% מעריכים כי השנה תסתיים ללא גידול בתחום זה בארגונם. 555 מעריכים כי ירשמו גידול במכירות בישראל ב-2004, וגידול נוסף ב-2005. כמו כן, 60% מבעלי החברות מעריכים כי יגדילו בסיכום 2004 מייצא ו-71% צופים כי ב-2005 יגדלו ההכנסות שלהם מייצוא.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, התייחס לכך ואמר: "הוספת מדינת ישראל לסקר של היורוצ'ימברס על האיחוד האירופי מבטאת את האמון ואת החשיבות שמיחסות המדינות האירופאיות לכלכלת ישראל וליכולתה להשתלב לצד כלכלות המדינות המפותחות". היורוצ'מברס פנה לאיגוד לשכות המסחר הישראלי בבקשה ליטול חלק בסקר. לין אגב, נבחר לאחרונה למועצת המנהלים של הארגון באוקטובר 2004.

בנוסף לפרסום התוצאות, ערך הארגון השוואה בין התוצאות הישראליות לאלה של האיחוד האירופי. מההשוואה עולה, כי התחזית של ישראל לשנת 2005 בנוגע לשינויים בתעסוקה דומה לזו של האיחוד האירופי. לעומת זאת, סעיף המכירות שבסקר הישראלי צפוי לגדול יותר מהצפי שבאיחוד האירופי, ובסעיף ההשקעות החברות הישראליות צופות עלייה הנמוכה מזו הצפויה באיחוד האירופי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-40 מיליארד שקל מעל היעד״

בוועידת עיר הנדל״ן באילת הציג שי אהרונוביץ תמונה אופטימית של גביית המסים לשנה, דיבר על העלייה במיסוי נדל״ן, הסביר את כיוון מס הרכוש והתייחס לחובת הדיווח על שכר דירה ולמצב מדרגות המס

ליאור דנקנר |

ועידת מרכז הבנייה הישראלי באילת, שנפתחה אתמול (שלישי), הציג מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ נתוני גבייה גבוהים לשנה ואמר כי המדינה צפויה לסיים אותה ברמה משמעותית מעל היעד שנקבע בתחילתה.

אהרונוביץ אמר כי היעד לשנה עמד על גבייה של 460 עד 462 מיליארד שקל, אך עד סוף נובמבר נגבו כבר כ-466 מיליארד שקל. לדבריו, לאחר ניכוי רכיבים טכניים שמתבצעים בדרך כלל לקראת סוף השנה, ההערכה היא שהמדינה תסיים את 2025 עם כ-40 מיליארד שקל מעבר ליעד.

הנתונים האלה מתחברים לתמונה הפיסקלית הרחבה שפורסמה בימים האחרונים על ידי החשב הכללי. לפי האומדן המעודכן, הגירעון ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-4.5% מהתוצר לעומת 4.9% בסוף אוקטובר, בין היתר בזכות עלייה של יותר מ-15% בהכנסות המדינה ובכ-15.6% בהכנסות ממסים מתחילת השנה. 

הקפיצה בגביית המסים שאהרונוביץ מציג באה לידי ביטוי גם ברמת המאקרו, בצמצום הגירעון - בשביל תמונה יותר מעמיקה על התכווצות הגרעון: הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%


נדלן חלש בחלק מהשוק אבל קפיצה בעסקאות מסחריות

לדברי אהרונוביץ, גם שוק הנדלן תרם לעלייה בהכנסות, אף שבחלק מסגמנטי המגורים נרשמה חולשה. הוא אמר כי בזכות כמה עסקאות מסחריות גדולות צפויה גביית המסים מהענף להגיע השנה לרמה של 18 עד 19 מיליארד שקל, לעומת כ-15 מיליארד שקל בלבד בשנה שעברה. לדבריו, מדובר בעלייה הן במס רכישה והן במס שבח.