כלל פיננסים בטוחה מורידים את המלצתם לאלביט מערכות
בבית ההשקעות כלל פיננסים בטוחה סבורים כי עסקת אלביט מערכות, כור, תדיראן קשר ואלישרא מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בעיקר לחברת אלביט מערכות. לדברי כלכלני בית ההשקעות, אלביט מערכות נהפכת בין לילה לקונצרן הביטחוני הפרטי הגדול ביותר בארץ עם מכירות של יותר מ-1.5 מיליארד דולר וצבר הזמנות קשיח של כ-3 מיליארד דולר (במאזן מאוחד).
בעקבות האמור ובהמשך לעליות השערים שנרשמו במחיר מניית החברה מתחילת השנה, מורידים בבית ההשקעות את המלצתם לאלביט מערכות ל"תשואת שוק" ומותירים את מחיר היעד על 27 דולר. בבית ההשקעות מדגישים כי מניית החברה יכולה ליהנות ממומנטום חיובי בחודשים הקרובים כתוצאה מהעסקה ומפרסום של חוזה ה-Watch Keeper שטרם בא לידי ביטוי בצבר הזמנות של החברה.
בבית ההשקעות סבורים, כי העסקה מחזקת את אלביט מערכות בסגמנטים שבהם לחברה היו יכולות נמוכות (קשר), מחזקת סגמנטים נוספים (מערכות ל"א), מקטינה תחרות על מכרזים ביטחוניים עתידיים ומעמידה את החברה בנקודת פתיחה טובה לקראת ההפרטה של התעשייה הביטחונית בארץ.
לדברי האנליסט רן ישראלי, בד"כ אלביט מערכות מעדיפה להגיע לשליטה מלאה בחברות המוחזקות שלה, אך כיום אין לחברה שליטה בחברה ציבורית, עובדה שתצריך היערכות חדשה מצד החברה והנהלתה, כמו כן מעריך (וגם לפי התבטאויות של מנהלי החברה) כי החברה תפעל להגדיל את אחזקותיה בתדיראן קשר בעתיד על מנת להגיע לשליטה של כ-50% לפחות.
לגבי רכישת אלישרא משוכנעים בבית ההשקעות שהעסקה תתבצע במזומן וייתכן שתכלול גם את חלקה של אלתא באלישרא (30%). בבית ההשקעות מעריכים כי מיזוג עם אלביט מערכות היה ראוי יותר מאשר מיזוג עם תדיראן קשר אך ייתכן שהאילוצים של תוואי העסקה מחייבים מיזוג שכזה ולכן בשנים הקרובות יחול להערכת בית ההשקעות שינוי נוסף במבנה החברה.
בכלל פיננסים בטוחה מעריכים שחברת אלביט מערכות תוכל למנף באופן משמעותי את פעילותה בשנים הקרובות כתוצאה מהעסקה הנוכחית כמו גם לשפר את תוצאותיה הפיננסיות ובעיקר את שיעורי הרווח (כתוצאה מהאיחוד עם תוצאות חברת תדיראן קשר שלה שיעורי רווח גבוהים יותר). יחד עם זאת מדובר במהלך ארוך טווח שנושא בחובו סימני שאלה רבים בטווח הקצר של הרבעונים הקרובים עד להשלמת המהלך הכולל.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- פרישה לפנסיה בישראל: מהם הסימנים שמעידים שהגיע הזמן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.35% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
