בית קולנוע
צילום: ביזפורטל
כסף ואני

בן 28, אני בדילמה - הצורך לשלם שכר דירה מול הצורך להגשים את עצמך

קיבלתי את ההצעה של החיים: לקחת אותה או להמשיך לרדוף אחרי החלומות? צריך לקבל החלטה - קולנוען או מסעדן? ואולי הרוגע הכלכלי יאפשר גם את הרוגע הנפשי?
נמרוד סופרין | (16)

המנהל שלי הציע לי להיכנס כשותף במסעדה הבאה שהוא פותח. הוא ידע שזה צומת. הוא אמר לי שאין מישהו שכששאלו אותו כשהוא היה קטן מה הוא רוצה לעשות כשיהיה גדול אמר מסעדן, ולכל אחד יש חלומות במגירה, אבל זו הזדמנות, והזדמנות גדולה. ושיש לי את זה. ושזה חיידק, חיידק שלצערי או לשמחתי נדבקתי בו.

 

אני בעולם המסעדות וחיי הלילה כבר שנים. טעמתי כבר כל מנה בעולם הזה, שתיתי את היינות הכי יקרים בעולם, נסעתי לחבל שמפיין בצרפת להשתלמות על שמפניות, נסעתי למילאנו בשביל להבין יותר בבצקים ולטוקיו כדי להכיר את עולם הדגים הנאים ובנוסף לכל זה, הכנסתי יותר כסף מהחברים שלי בהייטק. שש שנים לא חשבתי. שש שנים פשוט זרמתי. ואז הוא בא לי עם ההצעה הזאת.

 

בעיקרון הייתי אמור להגיד לו שברור ולקפוץ עליו, בכל זאת, לא בכל יום אתה מקבל הצעה לנהל מקום של אחד השפים הכי טובים בישראל, אבל משהו הציק לי. משהו גירד לי. משהו שנקרא חלום. בא לי להגיד שמאז שהייתי ילד אני יודע מה אני רוצה לעשות כשאני אהיה גדול, אבל זה לא נכון. החלומות שלי כל הזמן השתנו. פעם רציתי להיות רוק סטאר, פעם אחרת כדורגלן, אחרי זה רציתי להיות הזאב מרוטשילד סטריט, אחר כך מורה לפילוסופיה יהודית חילונית באיזה בית ספר בצפון ואז איפה שהוא בגיל עשרים נדבקתי לקולנוע, ומאז לא שחררתי.

 

עד גיל עשרים בערך חשבתי שקולנוע זה משהו שהולכים אליו, לא משהו שאתה עושה. אבל לאט לאט התפיסה הזו התחילה להתפורר לי. התחלתי לכתוב. לקחתי קורסים. התחלתי ללמוד את זה. לנתח את זה. להבין את זה. ומאז בדמיונות שלי אני כותב תסריט שלוקח אותי כל הדרך עד לאולפנים של ״יוניברסל״. וזה לא שאני נאיבי, אני כותב כל הזמן, כי כמו שפיקאסו אמר: ״השראה קיימת, אבל היא חייבת למצוא אותך עובד״. אז אני עובד. יושב כל יום שעתיים לפני המשמרת וכותב. ובזמן המשמרת על זה אני חושב. ובסוף המשמרת לזה אני חוזר. אבל איך אני אוכל לכתוב אם יהיה לי מקום משלי? מקום שאני צריך להיות זמין לו ובו עשרים וארבע שבע? לא יהיה לי את השקט התודעתי לחשוב על התסריט שלי בכלל.

 

כשאני חושב על זה, אני מת להתפטר מחר מהעבודה, מת. אבל אני מפחד. כאילו, אני מפחד ברמה הכלכלית, ברמה היומיומית. לא בפחד של מה אעשה. אולי כן, אולי מה אעשה אחרי שאסיים לכתוב את התסריט ואף אחד לא יקרא אותו. אולי מזה שאני לא אכתוב בכלל כמו שאני חושב שאני אכתוב. כאילו, זה אחד הדברים הכי מייגעים בכתיבה – אין אף אחד בצד השני שמחכה לך. אף אחד לא דוחף אותך. אין איזה מנהל שמציע לך לבוא ולכתוב את סדרת הטלוויזיה הבאה של ישראל. זה רק אתה נגד עצמך. רק אתה.

 

אני חושב שאני פשוט מפחד מלחיות בפחד, מלחיות בחרטה. אני פשוט מפחד להתחרט. אני מפחד להישאב לחיים שאני לא אוהב. אני מפחד להגיע לשלב שבו אני מסתכל אחורה ולהגיד לעצמי שהייתי פראייר. אני מפחד שיהיה מאוחר מדי. אני מפחד להיות כמו אבא שלי, שלימד את עצמו לאהוב את החיים שהוא התגלגל אליהם. אני מפחד לחיות חיים שמנוהלים על ידי הצורך לשלם שכר דירה לפני הצורך להגשים את עצמך. אני מפחד לא להיות מבסוט על עצמי. כנראה שזה הגיל הזה שהגענו אליו שהוא כאילו בין לבין, כבר לא ילדים אבל עוד לא ממש גדולים, ומסביב זה נראה שמי שסגור על עצמו סגור עוד יותר ומי שאבוד אבוד עוד יותר, ומי שעכשיו בזוגיות אז זו כבר תהיה אשתו ומי שעכשיו השתקע בעבודה אז זהו, זה המקצוע שלו.

 

ואני מתחיל להרגיש שאני גדול. מבחינת גיל כלומר. כאילו, יש את גיל ההתבגרות של הנעורים, שהגוף מתבגר בו, שהאישיות החברתית שלך מתפתחת בו, ויש את גיל ההתבגרות הזה. האמיתי. כשאתה אחרי כל הבולשיט, כשאתה אדון לעצמך. כשאתה צריך לקבל החלטות ולא רק לחלום חלומות, אלא להגשים אותם. ואם אתה לא מגשים אותם, זה מי שאתה.

 

אבל מי אני? אני ״מסעדן״ או שאני ״קולנוען״? תמיד כשאני מגיע לצמתים כאלה, כשאין לי מושג מה לעשות, אני דבר ראשון מתייסר. הרי ברור שאין דבר כזה החלטה נכונה, יש החלטה נכונה בשבילי, ואני פשוט לא מספיק מחובר לעצמי כרגע כדי לראות אותה! מה, אני לא מכיר את עצמי? אני לא יודע מה יעשה לי טוב? איך פעם הייתי כל כך צלול ורגוע, שחשבתי לעצמי שאין דבר כזה ׳חופש הבחירה׳, כי ברגע שאתה מחויב לבחור אתה לא חופשי! אתה מחויב! איפה הימים שהיינו מסיימים משמרת בוקר מוקדמת בבר ועפים לים, נצלים מתחת לשמש כמה שעות בזמן שאנחנו זורקים ורודפים אחרי צלחות מעופפות, ואז מיוזעים ושרופים היינו דופקים טבילה קטנה במים הקרים והולכים לתאילנדית ליד החוף, וההתלבטות היחידה שלי בחיים הייתה אם אני רוצה אספרסו כפול או הפוך עם שיבולת שועל בסוף הארוחה.

 

אבל הגיע הזמן, אני צריך לבחור. ואני מסתכל על כל החברים שסגורים על עצמם, יודעים איזה קפה הם רוצים, ואני נגנב. מאיפה להם? מתי הם קיבלו את ההחלטה הזאת? מתי הם גיבשו זהות? הרגשתי שזה לא צומת כמו כל הצמתים שהגעתי אליהם. זה משהו חדש.

 

ניסיתי לעזוב בצד את עניין הזהות ולחשוב על כל הסיפור מבחוץ. המסעדה תיתן לי את יציבות בחיים והרבה כסף, היא אומנם תדרוש ממני גם הרבה, אבל לזה אני כבר רגיל, והאומנות תיתן לי הגשמה עצמית ותחושת חיות. אינעל העולם, גיל עשרים ושמונה זה גיל ההתבגרות האמיתי! והנה, פתאום זה מפחיד אותי רצח. פתאום אני מרגיש ממש מעפן. ממש ממש מעפן. ואני לא מתכוון להרגיש ככה. אני לא מתכוון לקום בבוקר להודעות ממלצרית שלא יכולה להגיע למשמרת, או להודעה מהמנהלת חשבונות עם קבלה של סחורה בלי חתימה. אני לא רוצה לראיין ילדות בנות עשרים ושתיים ולספר להן כמה מרוויחים לשעה, ואין לי חשק לזה יותר. די. אני רוצה לכתוב, אני רוצה לשמוח, אני רוצה ליצור, אני רוצה לאהוב, אני רוצה להצליח!

 

בוב דילן אומר שאדם הוא סיפור הצלחה אם הוא קם בבוקר והולך לישון בלילה, ובין לבין הוא עושה את מה שהוא רוצה לעשות. אז אלה החיים שאני רוצה לעשרים, שלושים שנים הבאות או לא?. ואם לא, אז מה אני אמור לעשות?

 

כשדיברתי על זה עם בת הזוג שלי היא אמרה שהיא כל החיים חלמה להיות מעצבת אופנה, אבל ההורים שלה דחפו אותה ללכת ללמוד ראיית חשבון. היא אמרה לי שאלו היו הימים הכי מבולבלים בחיים שלה. היא באמת לא ידעה מה לעשות. מצד אחד, הביטחון הכלכלי, השקט מההורים, העתיד הבטוח, ומצד שני – החלום שלה. אבל החלום הזה לא היה מגובה בכלום חוץ מכמה מכירות של בגדי יד שנייה בבריכה של הקיבוץ וג׳ינסים ישנים שהיא הפכה לז׳קטים. אז היא הלכה ללמוד ראיית חשבון.

 

כששאלתי למה ואם היא לא כעסה על ההורים שלה, היא הסבירה לי שבהתחלה מאוד, אבל אז היא הבינה שבשביל להגשים את החלום העיצובי שלה, היא חייבת שיהיה לה שקט. אבל לא שקט מההורים, אלא שקט פנימי, שלה. שהתואר הזה בראיית חשבון ייתן לה את הגב לצאת ולהגשים את החלום שלה. היא הסבירה לי שבשביל ללכת בכל הכוח על החלום שלך אתה חייב אלטרנטיבה, אתה חייב רשת ביטחון שתשמור עליך, כי אחרת יהיה לך כל הזמן את הקול הזה בראש שיציק לך וישאל מה יקרה אם לא תצליח, ואולי טעית, ואולי ההורים צדקו, והם באמת צדקו, כי רק ככה היא הרשתה לעצמה להתמסר לזה באמת, ולהצליח. כי רק כשאין לך מה להפסיד, אתה מרשה לעצמך לעוף באמת.

 

באותו רגע רציתי להתפוצץ. איך, איך היא משווה בכלל? זה לא לימודים, שזה כזה בקטנה פעמיים שלוש בשבוע ותוך כדי את פנויה להתקדם בעוד מחוזות, זה דרך חיים. אי אפשר גם לנהל מסעדה וגם לכתוב כמו שצריך. זה לא עובד. התעצבנתי עליה שהיא כל כך חכמה וכל כך מבינה, רק לא אותי. ומעל הכל, זה מעליב. שיתפתי אותה שיש לי חלום, והיא אומרת לי לחכות איתו. מה, את לא מאמינה בי? ועזבי אותי, את רוצה לחיות עם מישהו שלא עף על החיים? שלא מגשים את עצמו? את רוצה לחיות עם בחור מתוסכל? ואני? אני רוצה לחיות עם מישהי שמעדיפה לחיות עם מישהו מתוסכל אבל יציב? עם מישהי כזאת אפשר לטרוף את החיים?

אבל לא אמרתי כלום. הנהנתי והסכמתי איתה, ובזמן שהייתי עצבני באוטו, הרגעתי ושכנעתי את עצמי שברגע שהיא תראה שאני רציני, היא תתמוך בי. ואולי היא צודקת. אולי היא צודקת. אולי זה כן יכול לעבוד ביחד. אולי הרוגע הכלכלי ייתן לי רוגע נפשי לכתוב מתוכו. לא יודע. לא יודע.

כסף ואני - מונולוגים של נמרוד סופרין, בן 28, גר בתל אביב. סופר - לכל המונולוגים

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    בוחבוט 04/12/2022 08:44
    הגב לתגובה זו
    בודה בדיות וממציא חלומות, רק כדי לקושש כמה שקלים מהעיתון. לפחות לא היית כותב עם שגיאות כתיב. עצוב שזה פני הדור, ועוד מאמינים לך.
  • 12.
    חשבתי שבמסעדנות כולם מפסידים ופושטים רגל בסוף לא? (ל"ת)
    שי.ע 03/12/2022 20:16
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    רועי 03/12/2022 19:01
    הגב לתגובה זו
    נמרוד התשובה פשוטה. אדם צריך לעשות מה שגורם לו אושר. תחסוך כסף, תתפטר מהמסעדה, תקדיש את כולך לחלום הכתיבה, אם אתה מצליח, מצוין, אם לא תמיד תוכל לחזור למסעדה, אבל לפחות תדע שעשית את הכול ולא תחייה בתחושת החמצה. מקווה שעזרתי
  • מחר הוא יהיה רופא, לא הבנת? (ל"ת)
    משה 04/12/2022 21:14
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    גפן 03/12/2022 18:45
    הגב לתגובה זו
    מבינה מאוד תהתלבטות שלך אבל לצערי אין לי תשובה חד משמעית
  • 9.
    אתה חי באילוז' 03/12/2022 18:44
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו אתה כותב שעשית יותר כסף מכל החברים שלך בהייטק.. לאיזה פיצול אישיות שלך אנחנו צריכים להאמין???
  • דימיון 04/12/2022 09:32
    הגב לתגובה זו
    לא כל מה שנכתב הוא האמת. יש כאן ז'אנר סיפורי-כלכלי, והנה אנחנו מגיבים לזה.
  • 8.
    רם 03/12/2022 18:33
    הגב לתגובה זו
    תלווה אותך כל החיים. ממרומי גילי המופלג אני מציע שלא תזלזל בשנים שהשקעת והתמקצעת בתחום. אתה קרוב למשהו שייתכן ולא יחזור. קח את ההצעה ואולי בשנים הבאות, תצליח ותזכה לשקט שעל בסיסו תוכל להגשים את חלום הקולנוע (שם תוכל להצליח אם תהיה טוב גם בגיל מבוגר יותר).
  • 7.
    עובדה 03/12/2022 18:14
    הגב לתגובה זו
    אתה עלול למצוא את עצמך בפשיטת רגל
  • 6.
    צריך לחשוב קדימה 03/12/2022 17:15
    הגב לתגובה זו
    בגיל 30 חזרתי להורים בלי הון עצמי . יכלתי כבר לקנות בית
  • 5.
    אני 03/12/2022 16:29
    הגב לתגובה זו
    הם וחבריהם וטבחיהם מרוויחים יותר ממנהל בהייטק.
  • 4.
    ארז 03/12/2022 14:55
    הגב לתגובה זו
    הרצון להישמע חכם ופילוסוף בכתיבה מורגש מדי.
  • 3.
    לירי 03/12/2022 13:55
    הגב לתגובה זו
    תסתער על החלומות.....
  • אם וכאשר 03/12/2022 19:22
    הגב לתגובה זו
    יצליח. מדובר בעסקי המסעדות, אחד מהתחומים הכי נופלים בעסקים. אם יצליח, זה בגדול. אם ייפול - יקבור לעצמו קבר פיננסי. פתח פלאפל, מעסקי המזון היותר רווחיים ומטומטמים (כל טמבל יכול)
  • 2.
    נהניתי לקרוא ! (ל"ת)
    אנונימי 03/12/2022 13:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נהניתי לקרוא ! (ל"ת)
    אנונימי 03/12/2022 13:29
    הגב לתגובה זו
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותלוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשות

יד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס

מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR

ליאור דנקנר |

מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.


יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט

2005 - ההתחלה הצנועה

שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.

2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת

לוחם מקבל מידע מסוכן AI (דובר צה"ל)לוחם מקבל מידע מסוכן AI (דובר צה"ל)

צה"ל מקים חטיבת AI - סוכני AI יעזרו ללוחמים במידע וניתוח מהיר ורלבנטי

צה"ל מפרק את לוט"ם ומקים שתי חטיבות טכנולוגיות לקראת עימותים עתידיים. במקום חטיבה אחת יפעלו מעתה שתי זרועות מתמחות - אחת תעסוק ביישומי בינה מלאכותית לשדה הקרב, והשנייה תתמקד בשליטה בתקשורת לוויינית ולוחמה אלקטרונית



רן קידר |

צה"ל מודיע על ארגון מחדש של מערך הטכנולוגיה הצבאית: חטיבת לוט"ם תפורק, ובמקומה יוקמו שתי חטיבות נפרדות שיסמנו את כיוון הפעולה של הצבא בעשורים הקרובים. מדובר במהלך אסטרטגי שמתבסס על לקחי מבצע חרבות ברזל, ומטרתו להיערך לאתגרי הלחימה בעידן מבוסס מידע, אלגוריתמים וקישוריות גלובלית.

חטיבת AI: מהפכה דיגיטלית בעבודת המטה והשטח

חטיבת הבינה המלאכותית תאגד את כל כוחות המחשוב, התוכנה והדאטה של צה"ל, כולל יחידות ממר"ם, מצפן ושחר. המשימה המרכזית: לפתח ולהטמיע מודלים מבצעיים מתקדמים, מבוססי AI, שישמשו את כלל הדרגים בלחימה.

בין השימושים המרכזיים של החטיבה: סיכום שיחות ברשתות קשר, תחקור אירועים בזמן אמת, הצגת תמונת קרב עדכנית על גבי מפות דיגיטליות, תיאום תקיפות ומניעת ירי דו-צדדי. כל זאת, תוך שמירה הדוקה על אבטחת מידע וצמצום התלות בשירותי ענן מסחריים, באמצעות שימוש בקוד פתוח ומערכות מבוזרות.

בצה"ל כבר החלו בשדרוג משמעותי של תשתיות העיבוד הגרפי, עם הגדלה ניכרת של כמות המעבדים והרחבת תשתיות החשמל הייעודיות ל-AI. תפקידים חדשים נולדים במסגרת החטיבה, ביניהם: מידענים צבאיים, אנליסטים ומדעני נתונים שילוו את הכוחות בשטח.

חטיבת הספקטרום: מענה צבאי למרוץ לחלל

החטיבה השנייה תתמקד בתחום הספקטרום והלוויינים, ותאגד את יחידות חושן, מעוף ופריזמה. יעדה המרכזי: מתן פתרונות תקשורת ולוחמה אלקטרונית גם בזירות מרוחקות ומאוימות, תוך היערכות לאתגרי מרחב החלל.