בן 28, אני בדילמה - הצורך לשלם שכר דירה מול הצורך להגשים את עצמך
המנהל שלי הציע לי להיכנס כשותף במסעדה הבאה שהוא פותח. הוא ידע שזה צומת. הוא אמר לי שאין מישהו שכששאלו אותו כשהוא היה קטן מה הוא רוצה לעשות כשיהיה גדול אמר מסעדן, ולכל אחד יש חלומות במגירה, אבל זו הזדמנות, והזדמנות גדולה. ושיש לי את זה. ושזה חיידק, חיידק שלצערי או לשמחתי נדבקתי בו.
אני בעולם המסעדות וחיי הלילה כבר שנים. טעמתי כבר כל מנה בעולם הזה, שתיתי את היינות הכי יקרים בעולם, נסעתי לחבל שמפיין בצרפת להשתלמות על שמפניות, נסעתי למילאנו בשביל להבין יותר בבצקים ולטוקיו כדי להכיר את עולם הדגים הנאים ובנוסף לכל זה, הכנסתי יותר כסף מהחברים שלי בהייטק. שש שנים לא חשבתי. שש שנים פשוט זרמתי. ואז הוא בא לי עם ההצעה הזאת.
בעיקרון הייתי אמור להגיד לו שברור ולקפוץ עליו, בכל זאת, לא בכל יום אתה מקבל הצעה לנהל מקום של אחד השפים הכי טובים בישראל, אבל משהו הציק לי. משהו גירד לי. משהו שנקרא חלום. בא לי להגיד שמאז שהייתי ילד אני יודע מה אני רוצה לעשות כשאני אהיה גדול, אבל זה לא נכון. החלומות שלי כל הזמן השתנו. פעם רציתי להיות רוק סטאר, פעם אחרת כדורגלן, אחרי זה רציתי להיות הזאב מרוטשילד סטריט, אחר כך מורה לפילוסופיה יהודית חילונית באיזה בית ספר בצפון ואז איפה שהוא בגיל עשרים נדבקתי לקולנוע, ומאז לא שחררתי.
עד גיל עשרים בערך חשבתי שקולנוע זה משהו שהולכים אליו, לא משהו שאתה עושה. אבל לאט לאט התפיסה הזו התחילה להתפורר לי. התחלתי לכתוב. לקחתי קורסים. התחלתי ללמוד את זה. לנתח את זה. להבין את זה. ומאז בדמיונות שלי אני כותב תסריט שלוקח אותי כל הדרך עד לאולפנים של ״יוניברסל״. וזה לא שאני נאיבי, אני כותב כל הזמן, כי כמו שפיקאסו אמר: ״השראה קיימת, אבל היא חייבת למצוא אותך עובד״. אז אני עובד. יושב כל יום שעתיים לפני המשמרת וכותב. ובזמן המשמרת על זה אני חושב. ובסוף המשמרת לזה אני חוזר. אבל איך אני אוכל לכתוב אם יהיה לי מקום משלי? מקום שאני צריך להיות זמין לו ובו עשרים וארבע שבע? לא יהיה לי את השקט התודעתי לחשוב על התסריט שלי בכלל.
כשאני חושב על זה, אני מת להתפטר מחר מהעבודה, מת. אבל אני מפחד. כאילו, אני מפחד ברמה הכלכלית, ברמה היומיומית. לא בפחד של מה אעשה. אולי כן, אולי מה אעשה אחרי שאסיים לכתוב את התסריט ואף אחד לא יקרא אותו. אולי מזה שאני לא אכתוב בכלל כמו שאני חושב שאני אכתוב. כאילו, זה אחד הדברים הכי מייגעים בכתיבה – אין אף אחד בצד השני שמחכה לך. אף אחד לא דוחף אותך. אין איזה מנהל שמציע לך לבוא ולכתוב את סדרת הטלוויזיה הבאה של ישראל. זה רק אתה נגד עצמך. רק אתה.
אני חושב שאני פשוט מפחד מלחיות בפחד, מלחיות בחרטה. אני פשוט מפחד להתחרט. אני מפחד להישאב לחיים שאני לא אוהב. אני מפחד להגיע לשלב שבו אני מסתכל אחורה ולהגיד לעצמי שהייתי פראייר. אני מפחד שיהיה מאוחר מדי. אני מפחד להיות כמו אבא שלי, שלימד את עצמו לאהוב את החיים שהוא התגלגל אליהם. אני מפחד לחיות חיים שמנוהלים על ידי הצורך לשלם שכר דירה לפני הצורך להגשים את עצמך. אני מפחד לא להיות מבסוט על עצמי. כנראה שזה הגיל הזה שהגענו אליו שהוא כאילו בין לבין, כבר לא ילדים אבל עוד לא ממש גדולים, ומסביב זה נראה שמי שסגור על עצמו סגור עוד יותר ומי שאבוד אבוד עוד יותר, ומי שעכשיו בזוגיות אז זו כבר תהיה אשתו ומי שעכשיו השתקע בעבודה אז זהו, זה המקצוע שלו.
ואני מתחיל להרגיש שאני גדול. מבחינת גיל כלומר. כאילו, יש את גיל ההתבגרות של הנעורים, שהגוף מתבגר בו, שהאישיות החברתית שלך מתפתחת בו, ויש את גיל ההתבגרות הזה. האמיתי. כשאתה אחרי כל הבולשיט, כשאתה אדון לעצמך. כשאתה צריך לקבל החלטות ולא רק לחלום חלומות, אלא להגשים אותם. ואם אתה לא מגשים אותם, זה מי שאתה.
אבל מי אני? אני ״מסעדן״ או שאני ״קולנוען״? תמיד כשאני מגיע לצמתים כאלה, כשאין לי מושג מה לעשות, אני דבר ראשון מתייסר. הרי ברור שאין דבר כזה החלטה נכונה, יש החלטה נכונה בשבילי, ואני פשוט לא מספיק מחובר לעצמי כרגע כדי לראות אותה! מה, אני לא מכיר את עצמי? אני לא יודע מה יעשה לי טוב? איך פעם הייתי כל כך צלול ורגוע, שחשבתי לעצמי שאין דבר כזה ׳חופש הבחירה׳, כי ברגע שאתה מחויב לבחור אתה לא חופשי! אתה מחויב! איפה הימים שהיינו מסיימים משמרת בוקר מוקדמת בבר ועפים לים, נצלים מתחת לשמש כמה שעות בזמן שאנחנו זורקים ורודפים אחרי צלחות מעופפות, ואז מיוזעים ושרופים היינו דופקים טבילה קטנה במים הקרים והולכים לתאילנדית ליד החוף, וההתלבטות היחידה שלי בחיים הייתה אם אני רוצה אספרסו כפול או הפוך עם שיבולת שועל בסוף הארוחה.
אבל הגיע הזמן, אני צריך לבחור. ואני מסתכל על כל החברים שסגורים על עצמם, יודעים איזה קפה הם רוצים, ואני נגנב. מאיפה להם? מתי הם קיבלו את ההחלטה הזאת? מתי הם גיבשו זהות? הרגשתי שזה לא צומת כמו כל הצמתים שהגעתי אליהם. זה משהו חדש.
ניסיתי לעזוב בצד את עניין הזהות ולחשוב על כל הסיפור מבחוץ. המסעדה תיתן לי את יציבות בחיים והרבה כסף, היא אומנם תדרוש ממני גם הרבה, אבל לזה אני כבר רגיל, והאומנות תיתן לי הגשמה עצמית ותחושת חיות. אינעל העולם, גיל עשרים ושמונה זה גיל ההתבגרות האמיתי! והנה, פתאום זה מפחיד אותי רצח. פתאום אני מרגיש ממש מעפן. ממש ממש מעפן. ואני לא מתכוון להרגיש ככה. אני לא מתכוון לקום בבוקר להודעות ממלצרית שלא יכולה להגיע למשמרת, או להודעה מהמנהלת חשבונות עם קבלה של סחורה בלי חתימה. אני לא רוצה לראיין ילדות בנות עשרים ושתיים ולספר להן כמה מרוויחים לשעה, ואין לי חשק לזה יותר. די. אני רוצה לכתוב, אני רוצה לשמוח, אני רוצה ליצור, אני רוצה לאהוב, אני רוצה להצליח!
בוב דילן אומר שאדם הוא סיפור הצלחה אם הוא קם בבוקר והולך לישון בלילה, ובין לבין הוא עושה את מה שהוא רוצה לעשות. אז אלה החיים שאני רוצה לעשרים, שלושים שנים הבאות או לא?. ואם לא, אז מה אני אמור לעשות?
כשדיברתי על זה עם בת הזוג שלי היא אמרה שהיא כל החיים חלמה להיות מעצבת אופנה, אבל ההורים שלה דחפו אותה ללכת ללמוד ראיית חשבון. היא אמרה לי שאלו היו הימים הכי מבולבלים בחיים שלה. היא באמת לא ידעה מה לעשות. מצד אחד, הביטחון הכלכלי, השקט מההורים, העתיד הבטוח, ומצד שני – החלום שלה. אבל החלום הזה לא היה מגובה בכלום חוץ מכמה מכירות של בגדי יד שנייה בבריכה של הקיבוץ וג׳ינסים ישנים שהיא הפכה לז׳קטים. אז היא הלכה ללמוד ראיית חשבון.
כששאלתי למה ואם היא לא כעסה על ההורים שלה, היא הסבירה לי שבהתחלה מאוד, אבל אז היא הבינה שבשביל להגשים את החלום העיצובי שלה, היא חייבת שיהיה לה שקט. אבל לא שקט מההורים, אלא שקט פנימי, שלה. שהתואר הזה בראיית חשבון ייתן לה את הגב לצאת ולהגשים את החלום שלה. היא הסבירה לי שבשביל ללכת בכל הכוח על החלום שלך אתה חייב אלטרנטיבה, אתה חייב רשת ביטחון שתשמור עליך, כי אחרת יהיה לך כל הזמן את הקול הזה בראש שיציק לך וישאל מה יקרה אם לא תצליח, ואולי טעית, ואולי ההורים צדקו, והם באמת צדקו, כי רק ככה היא הרשתה לעצמה להתמסר לזה באמת, ולהצליח. כי רק כשאין לך מה להפסיד, אתה מרשה לעצמך לעוף באמת.
באותו רגע רציתי להתפוצץ. איך, איך היא משווה בכלל? זה לא לימודים, שזה כזה בקטנה פעמיים שלוש בשבוע ותוך כדי את פנויה להתקדם בעוד מחוזות, זה דרך חיים. אי אפשר גם לנהל מסעדה וגם לכתוב כמו שצריך. זה לא עובד. התעצבנתי עליה שהיא כל כך חכמה וכל כך מבינה, רק לא אותי. ומעל הכל, זה מעליב. שיתפתי אותה שיש לי חלום, והיא אומרת לי לחכות איתו. מה, את לא מאמינה בי? ועזבי אותי, את רוצה לחיות עם מישהו שלא עף על החיים? שלא מגשים את עצמו? את רוצה לחיות עם בחור מתוסכל? ואני? אני רוצה לחיות עם מישהי שמעדיפה לחיות עם מישהו מתוסכל אבל יציב? עם מישהי כזאת אפשר לטרוף את החיים?
אבל לא אמרתי כלום. הנהנתי והסכמתי איתה, ובזמן שהייתי עצבני באוטו, הרגעתי ושכנעתי את עצמי שברגע שהיא תראה שאני רציני, היא תתמוך בי. ואולי היא צודקת. אולי היא צודקת. אולי זה כן יכול לעבוד ביחד. אולי הרוגע הכלכלי ייתן לי רוגע נפשי לכתוב מתוכו. לא יודע. לא יודע.
כסף ואני - מונולוגים של נמרוד סופרין, בן 28, גר בתל אביב. סופר - לכל המונולוגים
- 13.בוחבוט 04/12/2022 08:44הגב לתגובה זובודה בדיות וממציא חלומות, רק כדי לקושש כמה שקלים מהעיתון. לפחות לא היית כותב עם שגיאות כתיב. עצוב שזה פני הדור, ועוד מאמינים לך.
- 12.חשבתי שבמסעדנות כולם מפסידים ופושטים רגל בסוף לא? (ל"ת)שי.ע 03/12/2022 20:16הגב לתגובה זו
- 11.רועי 03/12/2022 19:01הגב לתגובה זונמרוד התשובה פשוטה. אדם צריך לעשות מה שגורם לו אושר. תחסוך כסף, תתפטר מהמסעדה, תקדיש את כולך לחלום הכתיבה, אם אתה מצליח, מצוין, אם לא תמיד תוכל לחזור למסעדה, אבל לפחות תדע שעשית את הכול ולא תחייה בתחושת החמצה. מקווה שעזרתי
- מחר הוא יהיה רופא, לא הבנת? (ל"ת)משה 04/12/2022 21:14הגב לתגובה זו
- 10.גפן 03/12/2022 18:45הגב לתגובה זומבינה מאוד תהתלבטות שלך אבל לצערי אין לי תשובה חד משמעית
- 9.אתה חי באילוז' 03/12/2022 18:44הגב לתגובה זוועכשיו אתה כותב שעשית יותר כסף מכל החברים שלך בהייטק.. לאיזה פיצול אישיות שלך אנחנו צריכים להאמין???
- דימיון 04/12/2022 09:32הגב לתגובה זולא כל מה שנכתב הוא האמת. יש כאן ז'אנר סיפורי-כלכלי, והנה אנחנו מגיבים לזה.
- 8.רם 03/12/2022 18:33הגב לתגובה זותלווה אותך כל החיים. ממרומי גילי המופלג אני מציע שלא תזלזל בשנים שהשקעת והתמקצעת בתחום. אתה קרוב למשהו שייתכן ולא יחזור. קח את ההצעה ואולי בשנים הבאות, תצליח ותזכה לשקט שעל בסיסו תוכל להגשים את חלום הקולנוע (שם תוכל להצליח אם תהיה טוב גם בגיל מבוגר יותר).
- 7.עובדה 03/12/2022 18:14הגב לתגובה זואתה עלול למצוא את עצמך בפשיטת רגל
- 6.צריך לחשוב קדימה 03/12/2022 17:15הגב לתגובה זובגיל 30 חזרתי להורים בלי הון עצמי . יכלתי כבר לקנות בית
- 5.אני 03/12/2022 16:29הגב לתגובה זוהם וחבריהם וטבחיהם מרוויחים יותר ממנהל בהייטק.
- 4.ארז 03/12/2022 14:55הגב לתגובה זוהרצון להישמע חכם ופילוסוף בכתיבה מורגש מדי.
- 3.לירי 03/12/2022 13:55הגב לתגובה זותסתער על החלומות.....
- אם וכאשר 03/12/2022 19:22הגב לתגובה זויצליח. מדובר בעסקי המסעדות, אחד מהתחומים הכי נופלים בעסקים. אם יצליח, זה בגדול. אם ייפול - יקבור לעצמו קבר פיננסי. פתח פלאפל, מעסקי המזון היותר רווחיים ומטומטמים (כל טמבל יכול)
- 2.נהניתי לקרוא ! (ל"ת)אנונימי 03/12/2022 13:29הגב לתגובה זו
- 1.נהניתי לקרוא ! (ל"ת)אנונימי 03/12/2022 13:29הגב לתגובה זו
פרופ' אמיר ירון (רשתות)פרופ' אמיר ירון: "המצב הכלכלי הוא הישג ובצניעות - חלק גדול נובע מהמדיניות שלנו"
אולי היית שמרן מדי? "זאת מחמאה"; היה מרווח גדול. הריבית הריאלית היא 2%. למה היא לא ירדה בעבר? "המחיר על טעות הוא גדול מאוד. עכשיו הבשילו התנאים"; מה המסר של הנגיד קדימה ואיפה תהיה הריבית עוד שנה?
בנק ישראל הפחית היום את הריבית ב-0.25% ל-4.25%. גם אנחנו אומרים "הגיע הזמן", גם אנחנו חושבים שזה היה צריך להיות לפני חודשים. אבל בנק ישראל הוא הקובע וכל החלטה שהוא מקבל עוברת דיונים רבים, ניתוחים רבים וסיעורי מוחות. אפשר שלא להסכים עם ההחלטות, אבל הן מקצועיות. בשיחה עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל "הטחנו" בו שאולי הוא "שמרן מדי ביחס להפחתת הריבית".
"אני לוקח את זה כמחמאה", משיב, פרופ' ירון, "מדינות שעברו מלחמות מצאו את עצמן במצב כלכלי קשה. היו מצבים של היפר אינפלציה ופגיעה מהותית בכלכלה. אנחנו במצב יחסית טוב, עם אינפלציה מדודה לאורך התקופה שמתייצבת בתוך היעד. הכלכלה הישראלית עם פעילות ערה. זה הישג. זה הישג שאני בצניעות אגיד שחלק גדול ממנו הוא בזכות מדיניות שלא הייתי מכנה שמרנית, אלא זהירה שקולה ופתוחה".
אנחנו בריבית ריאלית של 2%, הרבה מעבר למה שצריך. היה מרווח ביטחון גדול להוריד מעט את הריבית עוד קודם.
"המחיר על טעות גדול מאוד, רק שתנאי המשק הבשילו להפחתה של הריבית עשינו זאת ונמשיך לפעול בכפוף להתפתחויות. אנחנו רואים כעת את האינפלציה מתמתנת ועומדת ביעד, אננו רואים את הייסוף, ואת ההתבססות של האינפלציה ביעד, וזה הוביל אותנו להחלטה".
בפעם הקודמת התנאים היו די קרובים.
"היו תנאים שונים, דובר אז על כניסה בעצימות גדולה לעזה".
הביקושים גבוהים
פרופ' ירון מדבר עדיין על אי וודאות כלכלית, אבל נמוכה מבעבר. על פעילות ערה במשק, על שוק עבודה חזק וביקושים גדולים שמורגשים גם בכרטיסי האשראי. הביקושים האלו מצד אחד מרשימים, מצד שני הם "גול עצמי" לציבור הלווה (לרבות בעלי הדירות עם משכנתאות) כי הם מניעים את האינפלציה והדבר שהכי מפחיד את בנק ישראל בדומה לבנקים מרכזיים בעולם - הוא אינפלציה. אינפלציה שוחקת את הכסף, את ההון של הציבור. היא מס גדול בדלת האחורית והנשק הכי חזק נגדה הוא הריבית.
- בנק ישראל יפוצה ב-240 אלף שקל עקב זיוף שטרות
- לא תמיד הריבית הנמוכה היא הריבית המשתלמת ביותר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לנגיד יש את כלי הריבית, לצד כלים נוספים (פעילות בשוק המט"ח, הדפסת כסף) כדי לאזן את הכלכלה. זה "משחק" עדין. הורדת את הריבית מוקדם מדי, האינפלציה יכולה לברוח למעלה, ואז המלחמה באינפלציה תהפוך לקשה יותר. בזבזת תחמושת ולא פגעת. הנגיד ירה רק כאשר ראה את המטרה בבירור. אין מקום לפספוסים, אבל כלכלה זה לא מדע מדויק. קחו שני כלכלנים מדופלמים וסיכוי טוב שהם יחשבו אחרת לגבי רוב הסוגיות הכלכליות. מעבר לכך, יש הרבה נעלמים ותלות בגורמים חיצוניים רבים ויש את הפסיכולוגיה. כלכלה, תרצו או לא היא חלק ממדעי ההתנהגות. אנשים קונים בגדים כי יש להם מצב רוח טוב, או כי הם רוצים ללכת לעבודה עם הבגד הזה. זה לא בהכרח קשור לשאלה אם יש להם כסף בחשבון או שזה משולם בתשלומים. אנשים בסיום מלחמה יגבירו ביקושים גם אם הם לא במצב מדהים, גם כי ההורים ירצו לפנק את הילדים על התקופה הקשה.
תרופות (גרוק)תעשיית הקשב: מיליוני ילדים על כדורים והמצב רק מידרדר
כשהמערכת חולה, הילדים מקבלים מרשם: ישראל מדורגת במקום גבוה בצריכת ריטלין לנפש - ויש לכך מחיר כבד; כך הופכים ילדינו ללקוחות של שרשרת תרופות מסוכנת
ע' הייתה רק בת שש ילדה סקרנית ומלאת דמיון בגן חובה במרכז הארץ. הגננת התקשרה להורים בערב והתלוננה: "היא לא מצליחה לשבת לרגע, משתעממת במפגשים ומפריעה לכל הילדים, אי אפשר להמשיך ככה". ההורים, מבוהלים מהלחץ של המסגרת ומהמעבר המתקרב לכיתה א', רצו עם בתם לנוירולוג ילדים פרטי מומלץ. האבחון היה קצר וחד משמעי: הפרעת קשב קשה. המרשם הראשון - קונצרטה.
ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק,
לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה
איך מגיעים לתלות בקוקטייל תרופות בגיל צעיר?
שבועיים אחרי, הילדה לא נרדמה עד חצות, קמה עצבנית, התפרצה בבכי בלי סיבה. הנוירולוג אמר "זה עובר", אבל זה לא עבר. אז הוסיפו בהמשך כדור נגד חרדה. בהמשך הציעו כדור נגד דיכאון כי היא נהייתה אדישה, ועוד אחד לשינה. מילדה שמחה, חברותית ויצירתית עם שמחת חיים היא הפכה לילדה שקטה ועצובה. היום היא בת שלוש עשרה, עדיין נוטלת שתי תרופות קבועות, אוכלת כמו ציפור, ישנה עם כדור, ולפעמים שואלת את אמא שלה בשקט: "מתי אני אהיה נורמלית בלי הכדורים?" אמא שלה קורסת מאשמה. היא יודעת שהתחילה את הכול בגלל פחד מהגננת.
הסיפור של ע' לא יוצא דופן. זהו סיפורם של אלפי הורים בישראל. וזה גם הסיפור של עשרות אלפי ואפילו מאות אלפי הורים בארצות הברית. כדור אחד לקשב הופך לשניים, שלושה - ולפעמים לקוקטייל פסיכיאטרי שלא נבדק מעולם על מוח מתפתח. והילדים? הם אלה שנשארים עם הגוף והנפש ששינו להם לנצח.
- כשמדע וכסף מתנגשים: המרוץ לתרופות חדשות לסרטן
- זינוק של 130% בעקבות התקדמות בטיפול לסרטן: מי היא קוגנט ומה ההבטחה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמעט מיליון מרשמים לתרופות להפרעת קשב וריכוז מונפקים בישראל מדי שנה, והמדינה מדורגת במקום גבוה בעולם בצריכת ריטלין לנפש. המספרים הללו מצביעים על מצוקה אמיתית במערכת, כאשר הפתרון הנפוץ והקל הוא טיפול תרופתי לשיפור הקשב ולהרגעת הפעלתנות. אך רבים מההורים לא יודעים שהשקט התעשייתי שהם מקבלים בטווח הקצר יגבה מהילדים שלהם מחיר גבוה וכואב למשך שנים רבות.



