סובארו פורסטר: מבחן דרכים השקה מקומית

יפנאוטו בחרה להשיק את הפורסטר החדש באופן קרבי במיוחד. לכוחותינו שלום
ניצן אביבי | (1)

סובארו פורסטרהעבר מלמד כי סובארו נוטה להחליף דגמים בקצב נמוך מהמקובל, ולהדביק את התגית "חדש" לדגמים שהם יותר מתיחת פנים רצינית מאשר דגם חדש באמת. כך היה עם הגרנד-ליאונה/אימפרזה, וכך היה גם עם הפורסטר, שהפלטפורה הבסיסית שירתה אותו 12 שנה. לכן כשהוכרז "פורסטר חדש" הייתי סקפטי – הרי עברו רק 4 שנים מאז הצגת הדגם הקודם, זמן קצר בכל קנה מידה, וגם העיצוב נראה יותר כמו עדכון מאשר חידוש.

אלא שאז פורסם המפרט הטכני, והתברר שהדגם החדש לא רק קצת יותר ארוך, גבוה ורחב מהקודם, אלא גם יושב על בסיס גלגלים ארוך יותר ב-2.5 ס"מ. כנראה שיש הפתעות בחיים...
 

ההפתעה השנייה הייתה כשעופר אוגש פירט באוזנינו את הנתיב המתוכנן להשקה המקומית של הפורסטר החדש: במצפה רמון נרד לשטח לאורך ציר הפסלים, נעקוב עם הציר השחור אחר שפת המצוק ואז נרד אל המכתש במעלה נוח (או שבעצם צריך לקרוא לו "מורד נוח" במקרה הזה?). נשוטט קצת בערוצי המכתש ואז נטפס במעלה דקלים אל עבר הכביש. מסלול יפיפה, ללא ספק, אבל גם טכני מספיק כדי לגרום לרב נהגי הלנד קרוזר לשלב ל-LOW בכמה מהקטעים, ויגרום התקף חרדה מתקדם לרב נהגי רכבי הפנאי בגלל השילוב בין נסיעה בערוצים מסולעים, טיפוס בזוויות חדות ומדרגות סלע שגורמות לניפנופי גלגל רמים.
ולשם החליטה הנהלת סובארו לשלוח חבורת עיתונאים עם פורסטרים חדשים? למישהו שם יש כנראה הרבה ביטחון ברכב החדש...
ואקדים את המאוחר – כנראה שהביטחון היה מוצדק. כל הכלים סיימו את היום בשלום, כשאפילו פנצ'ר לא נרשם ביומן האירועים, ועד כמה שאני יודע – מבלי שאף כלי חיכך את גחונו, או כל חלק אחר, על הסלעים.
 
 

מבפנים ומבחוץ
ועכשיו נחזור להתחלה. 9 בבוקר, מול סוכנות סובארו בתל אביב, ואני מקיף את הפורסטר החדש. הדור הקודם לא נחשב מעולם ליפה במיוחד, אך הוא העביר מסר חסון ומוצק, כנדרש מרכב פנאי. למרות הדמיון הכללי בפרופיל, הרכב החדש שונה לחלוטין, עם קו מותניים גבוה ומודגש מאוד וגריל שנראה פוזל כלפי מעלה בשל פס הכרום הרחב שבחלקו העליון. התוצאה הסופית הזכירה לי את הדור הראשון של הטריבקה – וזו לא ממש מחמאה.

אני  מתיישב לראשונה בפורסטר החדש. הדור הקודם יישם את עיצוב ה"כנפיים" הנאה של סובארו בחומרים פשוטים מדי. כאן החומרים שופרו – עבה ונעים למעלה, קצת פחות טוב למטה – אבל העיצוב שבלוני ופשוט יותר. גרסת ה-XS המאובזרת יותר מציעה פנים מעט מזמין יותר בזכות מסך נוסף למחשב הדרך. קל למצוא תנוחת נהיגה טובה, ויש שפע מקום לכל האיברים, אולם בסיס המושב מעט קצר מדי ומבנה המשענת מוזר. אין בעיה לבלות במושב שעתיים, אך בסוף היום (וזה היה יום ארוך) לא הייתי היחיד שחש במחושים בגב ובירכיים. מאחור המקום שופע גם כן, עם המון מקום לברכיים ולראש, ונראה לי שאפילו גיא לא יצליח להתלונן הפעם. תא המטען רחב וארוך, אבל רצפתו גבוהה.
 
 

בכביש
את תיבת ה-4 הילוכים של הדור הקודם מחליפה התיבה הרציפה שפגשנו כבר בשאר דגמי סובארו, משודכת למנוע 2.0 ליטר המוכר שעבר עדכון. יחד עם מערכת העצור-סע, מציג הפורסטר נתון רשמי מרשים של 15.3 ק"מ לליטר, וזוכה לציון ירוק 4. לא רע.
התחושה במטרים הראשונים היא של "רייד" חלק ונעים מאוד, כשחספוסים קטנים מפני הכביש נעלמים בדרך אל התא. אבל בור הביוב הראשון, ומיד אחריו תיקון כביש בולט, מבהירים שההתמודדות עם שיבושים גדולים יותר עדיין לא מושלמת. בתוך העיר, ובנהיגה רגועה, הפורסטר שקט למדי ונעים. האווירה הנעימה נשמרת גם מחוץ לעיר כל זמן שלא חוצים את רף ה-100 קמ"ש. שם מתחיל להיבנות רעש רוח מכיוון משקוף הדלת, שהופך למוחשי במהירויות כביש 6.

לחיצה בריאה על הדוושה – לטובת עקיפה או סתם נהיגה נמרצת – תגרור מיד טיפוס של הסל"ד לכיוון הקו האדום, כמנהג ימים ימימה בעדת התיבות הרציפות. ומכיוון שהמנוע לא בדיוק נמנה על מסדר השתקנים בסל"ד גבוה, מדובר בבעיה עבור מי שנוהג הרבה בצירים הרריים.

תוואי ההשקה לא כלל פרק כביש דינאמי משמעותי, כך שההתרשמות במישור הזה מוגבלת לתובנות כי ההגה החשמלי ממוצע לגמרי – מעט קל מדי, מדויק אך אילם לחלוטין – ושהיציבות בפניות נעזרת בשירותיהם הטובים של הבולמים הקשיחים. יחסית.
 
 

בשטח
פרק השטח נפתח בשביל פתוח ומזמין לאורך שפת המצוק, עם סיבובים מלאי פוטנציאל אך גם שקעים מלאי פוטנציאל לנזק עקב הגשמים האחרונים. אולי ריסון המרכב הטוב, יחד עם העובדה שהמתלים שומרים את הגחון גבוה מעל האדמה, מקנים ביטחון לדחוף את הפורסטר לקצב מעורר. במפתיע, הריסון לא מגיע על חשבון הנוחות, ובקצב טיול כמו בקצב תקיפה, הפורסטר הוא בהחלט מקום נוח לשהות בו על השביל. מערכת ה-Si-Drive, שקיימת רק בגרסת ה-XS המאובזרת, שימושית כאן, עם חידוד תגובות המנוע והתיבה.

אבל אנחנו נוטשים את השביל המפולס לטובת שביל "בר" בשטח, עם מדרגות סלע קטנות וקטעי ערוצים מלאי סלעים. פעם אחר פעם אני מתקל מכשול עם סוגרים מכווצים, מחכה לצליל הפלסטיק המתפצח או הפלדה המתחככת – וכלום. כמובן שלא מדובר ברנגלר, וצריך לבחור נתיב קצת יותר בזהירות, ולעבור את המכשולים קצת יותר בעדינות. אבל עדיין – ההישג מכובד. כשמגיעים לטיפוס מתגלה מערכת בקרת משיכה יעילה, שיודעת לנצל היטב את הבלמים כדי לנתב את הכוח אל הגלגל האוחז. וכך גם כאשר גלגל אחד מתנופף לו אל-על, הפורסטר ממשיך להתקדם בעקשנות.
גרסת ה-XS כוללת את מערכת ה-X-DRIVE, המציעה בקרת גלישה במורד. המערכת התגלתה כיעילה למדי והאפשרות לבחור בין מספר מהירויות יעיל. אולם גם במצב האיטי ביותר היא מעט מהירה מדי לקטעים טכניים, ובכל המהירויות היא רועשת מדי. הגרסה המאובזרת מציעה גם אפשרות שליטה ידנית בהילוכים – אם ממשוטים מאחורי ההגה ואם מהידית הראשית – בעוד גרסת הבסיס מציעה רק מצב L בתיבת ההילוכים, שיתרונו על מצב ה-D לא משמעותית.
 
 

סוף יום
סובארו פורסטר החדש מרווח מאוד ומציע נוחות טובה יחסית (לפחות בבין עירוני. בעיר כמעט ולא נסענו) יחד עם יכולת שטח גבוהה בהרבה ממה שהייתם חושבים. הוא בנוי ברמה סבירה וחטיבת הכוח מייצרת ביצועים מספקים, גם אם מעט רועשים תחת עומס. גם צריכת הדלק היתה טובה, עם כ-15 ק"מ לליטר בשיוט לא-בדיוק –רגוע. אבל הבעיה היא שכל זה עטוף בעיצוב לא-סקסי בקטגוריה שבה הסקס-אפיל הוא הצדקת הקיום, ונושא תג מחיר גבוה בהרבה ממתחרותיו. את הקונה הפוטנציאלי יעניין, קרוב לוודאי, ההפרש של ה-25,000 שקל במחיר מול המתחרים, הרבה יותר מאשר ההפרש בזווית הגישה או מרווח הגחון.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בעל פורסטר 24/02/2013 01:05
    הגב לתגובה זו
    נניח שכבר התלהבתם מהאוטו והחלטתם לקנות: בא לכם מערכת אודיו... וגם איטוראן.. וגם ממ.. מסכים לילדים מאחור, וצבע ממ.. נניח כחול! יופי. מגיע היום החגיגי ואתם עם אישה לוקחים מונית ונוסעים לקבל אוטו. ואו האוטו אדום, עצבים.. מקבלים פיצוי של טיפול בחינם, והצלחתם להשלים עם העובדה, בבדיקה ראשונית יהיה איזו תקלה קטנה עם מערכת המשודרגת, מסדרים טיק-טק ונוסעים מאושרים(פחות) הביתה, בלילה מערחת איטוראן מעירה כל השכונה, וגם אחד החלונות לא נסגר לבד בלחיצת נעילה, מתברר שכל המערכות מולטימדיה מתקינה אדי מערכות, אז גם אחריות שלהם, צריך לקבוע ולבזבז ימי שישי היקרים לטיפולים, אההה הטיפול החינמי, איך הפך להיות כ"כ יקר כי זה לא כולל XYZ שבטוח צריך לעשות, ואם יש לכם תקלה באחריות אתה הופך להיות מישהו שלא מבין כלום והם לא מאמנים לך עד שאתה נתקע בגשם בערב בדרך מחברים, הטלפונים הרלבנטים לא זמנים וגם במוסך שוכחים להגיד לך שהם דפקו פגוש ותיקנו בשושו! סובארו רק לא ביפנאוטו! ד"א עדיין האוטו לא תקין!
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

צהל עזה חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

הממשלה תקצה 3.25 מיליארד שקל למשרתי הקבע

בהודעה משותפת לראש הממשלה, שר הביטחון, שר האוצר וצה"ל, הודיעה המדינה כי תקצה 3.25 מיליארד שקל למשרתי הקבע; ההחלטה לחיזוק מעמד משרתי הקבע כוללת מענק על אבדן הכנסה של בת הזוג, ארנק דיגיטלי, הרחבת קרן סיוע, מענקים, הטבות ברכישת דירה, לימודים אקדמיים ועוד

רן קידר |
נושאים בכתבה אנשי קבע

הממשלה אישרה היום החלטה תקדימית אותה יזמו שר הביטחון ישראל כ"ץ ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', בשיתוף עם צה"ל ובגיבוי ראש הממשלה בנימין נתניהו, הכוללת שורת צעדים חברתיים וכלכליים רחבים להוקרת משרתי הקבע וחיילי החובה בצה"ל. ההחלטה גובשה בעבודה משותפת של משרד האוצר, משרד הביטחון וצה"ל, וכוללת הקצאה כוללת של 3.25 מיליארד שקל לשנים 2025 עד 2029. 

ההחלטה כוללת מענקים ותמריצים חדשים למשרתי הקבע, קרן סיוע כלכלית ורגשית למשרתי קבע ולבני משפחותיהם, וארנק דיגיטלי אישי בשווי אלפי שקלים שישמש לתשלומי אגרות, רווחה ופנאי. בנוסף, רשות מקרקעי ישראל תקדם פתרונות דיור ייעודיים והטבות לרכישת דירה למשרתי הקבע והמערך הלוחם, מתוך מטרה לחזק את הביטחון הכלכלי של המשרתים ולעודד המשך שירות ארוך ומשמעותי. 

בנוסף, ההחלטה קובעת כי לוחמים ששירתו במלחמת התקומה ואיבדו את זכאותם לתוכנית "ממדים ללימודים" יקבלו מענק חד-פעמי למימון השכלה גבוהה. הממשלה תכריז על יום ממלכתי להוקרת כלל חיילי צה"ל, תעניק התאמות אקדמיות למשרתי חובה וקבע שנאלצו להפסיק את לימודיהם בשל שירותם, ותנהיג קדימות בקבלת שירותים במשרדי ממשלה לחיילים לוחמים בתקופות חירום. 

עוד הוחלט כי תתאפשר העברת מידע מבוקרת לרשויות מקומיות לשם הענקת סיוע והטבות, ותתקבע הכרה ממלכתית בשירות הצבאי במכרזי שירות המדינה. 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "הבטחנו שנחזק את צה”ל ואת משרתיו, ואנחנו מקיימים. הממשלה עומדת לצד משרתי הקבע, שהם עמוד השדרה של צה"ל, ומקדישים את חייהם למען ביטחון ישראל. ההחלטה שאושרה היום תגדיל את הסיוע שאנו מעניקים בדיור, בלימודים ובהטבות המיוחדות לנשות ואנשי הקבע שלנו, ואני מברך את כל השותפים למהלך. נמשיך לחזק ולתמוך במשרתי צה"ל בסדיר ובמילואים ובבני משפחותיהם, שראויים להוקרה ולתמיכה המירבית". 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’: "אנחנו מאשרים היום תכנית מעטפת משמעותית שמוקירה את אנשי הקבע ובני המשפחות שלהם. כל מי ששם את ביטחון מדינת ישראל לפני כל דבר אחר ראוי להוקרה משמעותית ולא רק במילים. התכנית הזו היא הרבה מעבר לשורה תקציבית - היא אמירה ערכית והערכה אדירה של המדינה למי שמשרתים בשירות הקבע ונושאים יחד עם בנות זוגם ובני משפחותיהם את משא ביטחון ישראל. נמשיך בע״ה לפעול למען אנשי הקבע, למען המילואימניקים ולמען כל מי שעושה הכל כדי להגן על הבית".