מחלוקת נוספת באירופה: גרמניה מסרבת להרחיב את יכולת המימון של ה-ESM

קנצלרית גרמניה הודיעה לכלי התקשורת כי לא תתנגד בכל תוקף להרחבת יכולת ההלוואה של ה-ESM, אשר עומדת נכון להיום על 500 מיליון אירו בלבד
דניאל פליישר | (5)

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הודיעה היום (ג') כי היא מסרבת להגדלת היכולות של מנגנון הייצוב האירופי (ESM) - קרן החילוץ החדשה אשר הוקמה בשיתוף מדינות האיחוד האירופי על מנת להעניק תמיכה לאלה אשר נפגעו ממשבר החובות המתפשט ברחבי היבשת.

ה-ESM צפוי להחליף באופן קבוע את קרן הייצוב הפיננסית האירופית (EFSF) במהלך המחצית של שנת 2012 וצפוי לעמוד לרשותו יכולת מימון של עד 500 מיליון אירו עבור מדינות אירופה. נשיא האיחוד האירופי, הרמן ואן רומפי, הגיב כי סקירה על הרחבת היכולות המימון של ה-ESM תושלם במרץ ורק אז יוחלט סופית אם לאמץ את החלטתה של מרקל.

בתגובה לדבריה של מרקל החלו מדדים באירופה וארה"ב לשנות את צבעם לאדום ברקע לחששות המשקיעים מפני העמקת המיתון לדעת אנליסטים צפוי לפגוע במספר מדינות אירופיות בתחילת 2012. בנוסף, ערכו של האירו מול סל המטבעות המובילים ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז ינואר השנה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מאקרו 14/12/2011 14:25
    הגב לתגובה זו
    אם לא הולך במלחמה, אז אפשר בעזרת מדיניות כלכלית
  • 3.
    יאיר 13/12/2011 20:17
    הגב לתגובה זו
    ם להם יש מומחי כלכלה שכנראה מייעצים לא לעשות כך,אולי הם מבינים יותר?!עובדה שהכלכלה הכי גדולה באירופה היא גרמניה,לא?!!!!!
  • צחצח 13/12/2011 20:32
    הגב לתגובה זו
    הרעיון לאחד את אירופה תחת מטבע חזק היא דרך מעניינת להשלים את מה שלא הספיקו ב- 1945 אני מקווה שלא יצליחו לעולם. בכל מקרה מי שחושב שהכלכלה הגרמנית חסינה בפני הסינים יותר מהכלכלה האמריקאית צפוי להתבדות הסינים יוכלו את הגרמנים בלי מלח. אבל הם לא יצליחו לעשות את זה לא ליוונים ולא לאיטלקים בגלל פשטות החיים סביב הים התיכון
  • 2.
    בא 13/12/2011 19:46
    הגב לתגובה זו
    יש אנשים חכמים ויש אנשים שמהמרים בבורסה ,במיוחד בימים טרופים אלה .
  • 1.
    צחצח 13/12/2011 19:28
    הגב לתגובה זו
    והמדיניות נקבעת ע" י איטלקי. ועוד יותר מעצבן אותם שהאיטלקי הזה הולך לעשות את מה שברננקי עושה לדולאר: ריבית אפס והרבה כסף בשווקים. אבל למה לנו להצר על הגרמנים. שיאכלו את הלב הם הורסים את אירופה והם לא מסוגלים להבין ולשנות משום שלא נשארו שם יהודים, הם כולם בארה" ב.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.