הסוף להעלאת תעריפים בחברות הסלולר: לא יוכלו לשנות מחיר במהלך תקופת ההתחייבות
שר התקשורת אריאל אטיאס החליט כי החברות הסלולאריות לא תוכלנה להעלות תעריפים במהלך תקופת ההתחייבות ואף תחויבנה לקבוע תעריף אחיד מראש לצרכנים בעת ההתקשרות, זאת לאחר השימועים שערך משרד התקשורת מול חברות התקשורת בנושא. השינוי יבוצע באמצעות תיקון רישיונות החברות.
על-פי ההנחיות החדשות של משרד התקשורת, מפעילי הסלולר יחויבו להציג למנוייהם את תנאי ההתקשרות באופן שיהיו סופיים, ידועים וקבועים מראש לכל תקופת ההתחייבות.
באשר לתעריפי ההתקשרות, אלה ייקבעו ביום ההתקשרות על ידי המפעיל ויהיו אחידים ונקובים בשקלים חדשים למשך כל תקופת ההתחייבות.
למרות האמור לעיל, במהלך תקופת ההתקשרות, המפעיל יהיה רשאי כמובן לספק את שירותיו למנוי בתעריפים זולים מאלה שנקבעו מראש בהסכם ההתקשרות.
כיום: המפעילים רשאים לקבוע תעריפים שונים במהלך תקופת ההתחייבות
במצב הקיים כיום, ברישיונות הכלליים של מפעילי הסלולאר, קיימת כבר הוראה לפיה "בהסכם ההתקשרות הכולל תנאי לפיו מתחייב המנוי לתקופת התקשרות מסוימת ("תקופת התחייבות"), יהיו סל השירותים, תעריפיו ותנאיו ידועים וקבועים מראש לכל תקופת ההתחייבות". כמו כן, נקבע כי "בעל הרשיון רשאי לקבוע, לגבי סל שירותים, תעריפים שונים אשר יחולו במשך תקופת ההתחייבות".
בפועל, מה שהתקיים הוא שמפעילים סלולאריים קבעו תעריפים מסוימים בהסכם ההתקשרות, אולם שמרו לעצמם בהסכם את הזכות לשנות את התעריף עד לשיעור מירבי, ובמספר פעמים במהלך התקופה, וזאת כאשר המנוי כבול בהתחייבות אשר הפרתה כרוכה בתשלום דמי יציאה או עמלת מעבר.
כך למשל, בהסכמי ההתקשרות נקבעו שיעורי העלאה שנתיים שהגיעו לעיתים עד ל-30%, והמפעילים אף שמרו לעצמם את הזכות לצבור מספר העלאות במהלך תקופת ההתחייבות.
משרד התקשורת: מדובר ביחסי כוחות בלתי שקולים
במשרד התקשורת מתארים את המצב כהסכם ההתקשרות ה"מאופיין בהעדר שוויון מובנה, ביחסי כוחות בלתי שקולים ובפערי מידע, בין בעל הרישיון ובין המנוי הפרטי".
"משרד התקשורת סבור כי בתוכנית הכוללת תקופת התחייבות, תנאי ההתקשרות, לרבות תעריפיה, צריכים להיות ידועים למנוי וכן צריך שייקבעו מראש".
במשרד מעריכים, כי באמצעות ההחלטה שהתקבלה, לשנות את אופן הצגת המידע, "כוח המיקוח של מנויי המגזר הפרטי ילך ויגבר, הכוח יישאר בידי הלקוח, והתחרות על הצרכן מצד החברות עשויה להתחזק ולהתעצם".
בינתיים התיקון רק בענף הסלולאר
לעת עתה, הוחלט במשרד התקשורת, כי אין צורך להחיל את התיקון על שירותי טלפוניה פנים ארציים ובעלי רישיונות כלליים אחרים (מפעילים בינלאומיים או מפ"א לרבות מפ"א ייחודי) או בעלי רישיון מיוחד לאספקת שירותי גישה לאינטרנט (ISP), אלא אך ורק על מפעילי הסלולאר.
"המשרד נוכח כי בפועל, המפעילים הסלולאריים הינם היחידים שקבעו תעריפים מסוימים בהסכם ההתקשרות, תוך כדי כך ששמרו לעצמם את הזכות לשנות את התעריף עד לשיעור מרבי, ובמספר פעמים במהלך התקופה, וזאת כאשר המנוי כבול בהתחייבות אשר הפרתה כרוכה בתשלום דמי יציאה או עמלת יציאה. זאת ועוד, זה המקום לציין כי תלונות הציבור שהתקבלו במשרד, שעניינן עדכון תעריפים במהלך תקופת ההתחייבות, לרבות פנייה של המועצה הישראלית לצרכנות בעניין זה, הופנו אך רק כלפי המפעילים הסלולאריים".
השר אטיאס: "המצב הקיים הוא בלתי סביר מבחינתי"
שר התקשורת אריאל אטיאס: "אני סבור כי מתן כלים אלו בידי הצרכן עשוי לתרום להרחבת התחרות בין המפעילים השונים. ככלל, התקשרות שבה בעל הרישיון רשאי לשנות תנאי מרכזי בהתקשרות כמו התעריפים במהלך תקופת התחייבות, ומנגד, הלקוח שבוי בהתחייבות כלפי בעל הרישיון ויציאתו מהסכם כרוכה בקנס על אף השינוי בתעריפים שהושת עליו, מקנה לבעל הרישיון יתרון בלתי הוגן כלפי המנוי במתן השירותים, ומחייבת את המנוי לשאת במלוא הסיכון בהיותו כבול לבעל הרישיון.
"מצב כזה הוא בלתי סביר מבחינתי ולכן פעלתי לתיקון המצב הקיים. מבחינתי, המפעיל רשאי לקבוע כל תעריף סביר שיחפוץ, אולם, כל שנדרש הוא כי אותם תעריפים ייקבעו טרם ההתקשרות, באופן שקוף, ברור וודאי".

חג קניות שמח: עלייה ברכישות באשראי בערב ראש השנה
הציבור הישראלי מנצל את השעות לפני כניסת החג ומבצע רכישות בהיקפים גבוהים מאז שעות הבוקר. בין השעות 8:00 עד 11:00 בבוקר, ב-22 בספטמבר 2025, נרשמו במערכות שבא הוצאות בהיקף של 446.77 מיליון שקל, כך על פי נתוני שבא. מדובר בעלייה של 5.6% לעומת היקף ההוצאות
שנרשם אשתקד בערב ראש השנה
נתוני שבא SHVA , מפתחת ומנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי חיוב, מצביעים על כך שהציבור הישראלי מנצל את השעות לפני כניסת החג ומבצע רכישות בהיקפים גבוהים מאז שעות הבוקר. בין השעות 8:00 עד 11:00 בבוקר, ב-22 בספטמבר 2025, נרשמו במערכות שבא הוצאות בהיקף של 446.77 מיליון שקל.
מדובר בעלייה של 5.6% לעומת היקף ההוצאות שנרשם אשתקד בערב ראש השנה תשפ״ה, ביום שישי ה-2 באוקטובר 2024, שהיקף ההוצאות בין 8:00 ל-11:00 באותו היום הגיע ל-422.93 מיליון שקל. בערב ראש השנה
תשפ״ד, שחל ביום שישי ה-15 בספטמבר 2023, לפני פתיחת מלחמת חרבות ברזל, היקף ההוצאות בשעות האלה עמד על סכום כולל של 378.39 מיליון שקל.
שבא פרסמה באחרונה את התוצאות הכספיות לרבעון השני של 2025. הכנסות שבא הסתכמו ברבעון שעבר בכ-38.3 מיליון שקל, לעומת הכנסות של כ-37.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, וכ-38.2 מיליון שקל ברבעון הקודם. העלייה נבעה בעיקר מצמיחה בהכנסות מבוססות תנועה. הרווח התפעולי ברבעון השני של 2025 הגיע לכ-12.3 מיליון שקל, לעומת כ-14.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה וכ-12.2 מיליון ברבעון הקודם. הרווח התפעולי הושפע בעיקר מעלייה בהוצאות הנובעות מהמשך חיזוק המערך הטכנולוגי ואבטחת מידע וכן עלייה בפחת. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ברבעון החולף הגיע לכ-13.4 מיליון שקל, לעומת כ-10.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2024, וכ-10.3 מיליון שקל ברבעון הקודם. העלייה מיוחסת ברובה לרווח על ניירות ערך למסחר.
- שבא מציגה עלייה בהכנסות אך שחיקה ברווח התפעולי
- למרות "עם כלביא", ירידה של 0.7% בלבד בהוצאות כרטיסי האשראי ביוני לעומת אשתקד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביולי האחרון נרשם שיא כל הזמנים בהוצאות הציבור בכרטיסי אשראי, עם סכום כולל של כ-51.8 מיליארד שקל, עלייה של 11.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בפעם הראשונה שהיקף ההוצאות החודשי חוצה את רף ה-50 מיליארד שקל. ממוצע ההוצאות היומי הגיע ל-1.671 מיליארד שקל - זינוק של 20.3% לעומת יוני, שבו התנהלה הלחימה במסגרת מבצע עם כלביא מול איראן. גם ביחס למאי האחרון, השיא הקודם, מדובר בעלייה של 8.8%. לפי מנכ"ל שב"א, איתן לב-טוב, מדובר ב"תיקון בהיבט של הצריכה במשק" שמבטא חזרה מהירה של הביקושים.