כלכלת ישראל (X)כלכלת ישראל (X)

"כלכלת ישראל תצמח ב-5% בשנה הקרובה"

חברת הדירוג S&P מעלה את אופק הדירוג משלילי לנייטרלי-יציב; "העמידות של כלכלת ישראל לזעזועים הקשורים לביטחון הייתה יוצאת דופן. המבנה של הכלכלה הישראלית, עם אחוז גבוה של עובדים המסוגלים לעבוד מהבית, ריכך את ההשפעה של המלחמה" - 

רן קידר |

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P שינתה את אופק הדירוג של ישראל מ"שלילי" ל"יציב", בעקבות הסכם הפסקת האש עם חמאס, אך הכלכלנים מזהירים מהסיכונים הגיאופוליטיים שנותרו גבוהים. 

חברת הדירוג השאירה את דירוג האשראי עצמו ללא שינוי ברמה של A עם דירוג לטווח קצר של A-1. המהלך מגיע על רקע הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס, אשר לדברי החברה "יכול לספק מרחב להורדת המתיחות הצבאית ולהפחית את ההסתברות למתיחות רחבת היקף בעזה ובאזור הרחב".

קארן ורטפטוב, האנליסטית הראשית של S&P לענייני ישראל, ומקסים ריבניקוב, האנליסט המשני, ציינו בדוח המפורט כי "זה יכול לרכך את הלחץ על הכלכלה הישראלית, שוק העבודה והכספים הציבוריים". הם הדגישו שהתחזית היציבה משקפת את ההנחה ש"היקף העימות הצבאי הישיר יישאר מוגבל, גם אם המתיחות בין חמאס לישראל תימשך והסביבה הביטחונית האזורית הרחבה תישאר שברירית".

צמיחה חזקה של 5% צפויה ב-2026

אחד הנתונים הבולטים בדוח הוא התחזית האופטימית לצמיחה בשנת 2026. S&P צופה שהתוצר המקומי הגולמי של ישראל יזנק ב-5% בשנה הבאה, לאחר צמיחה מתונה של 2.5% בשנת 2025. "הורדת המתיחות הצבאית תקל על האילוצים מצד ההיצע ותדחוף את הצמיחה הריאלית של התמ״ג של ישראל ל-5% ב-2026", נכתב בדוח.

חברת הדירוג מציינת שההתאוששות החלה לאחר התכווצות חדה של 4% בתוצר ברבעון השני של 2025, שנבעה מהעימות עם איראן. "אנו צופים שצמיחת התמ״ג של ישראל תתאושש בחוזקה במחצית השנייה של 2025 ותגיע ל-5% בשנה הבאה כאשר אמון הצרכנים והעסקים יתחזק וגיוס חיילי המילואים יירד, מה שיקל על אילוצי היצע העבודה", מדגישים האנליסטים.

נתון מעניין נוסף נוגע להשפעת המכסים שהטיל הנשיא טראמפ על סחורות ישראליות. S&P מעריכה שההשפעה תהיה מתונה בלבד, שכן "בהתחשב בכך ששני שלישים מהיצוא של ישראל לארה״ב הם שירותים - בעיקר במגזר טכנולוגיית המידע והתקשורת, שאינם כפופים למכסי יבוא - ההשפעה הישירה על הכלכלה הישראלית הייתה מתונה".

החוב הממשלתי בדרך ל-67% מהתמ״ג

למרות האופטימיות לגבי הצמיחה, התמונה הפיסקלית נותרת מאתגרת. S&P צופה שהחוב הממשלתי נטו יטפס ל-67% מהתמ״ג עד 2028, עלייה לעומת התחזיות שלפני המלחמה שדיברו על ירידה מתחת ל-55% מהתמ״ג. "גירעונות פיסקליים גבוהים ישמרו על החוב הממשלתי נטו גבוה ברמה של 67% מהתמ״ג עד 2028", נכתב בדוח.

קיראו עוד ב"בארץ"

הוצאות הביטחון, שהגיעו לשיא של 8% מהתמ״ג ב-2024, צפויות לרדת אך להישאר גבוהות מהרמות שלפני המלחמה. ועדת נגל, הוועדה הממשלתית המיוחדת שהוקמה לגיבוש אסטרטגיית הביטחון והתקציב של ישראל, העריכה שיידרשו הוצאות ביטחון נוספות של כ-0.5% מהתמ״ג מדי שנה בטווח הארוך. בנוסף, עלויות השיקום באזורים שנפגעו בצפון ובדרום מוערכות ב-2.5% מהתמ״ג, אם כי חלק מעלויות אלו עשוי להיות מכוסה על ידי ארגונים לא ממשלתיים מקומיים ובינלאומיים.

S&P צופה גירעון ממשלתי כללי של מעט מתחת ל-6% מהתמ״ג ב-2025 ו-4.8% מהתמ״ג ב-2026. "תחזיות אלו חזקות מעט מהציפיות הקודמות שלנו בשל הפחתת ההוצאות הצבאיות, התאוששות כלכלית חזקה יותר ועלויות אשראי נמוכות יותר", מסבירים האנליסטים, אך מדגישים ש"התחזית הפיסקלית של ישראל נותרת חלשה יותר מאשר לפני המלחמה".

הסיכונים הגיאופוליטיים נותרו גבוהים

למרות הסכם הפסקת האש, S&P מזהירה שהסיכונים הגיאופוליטיים שעומדים בפני ישראל יישארו גבוהים. "למרות המאמץ המוצלח ברובו של ישראל לפגוע ביכולות הצבאיות של יריביה המרכזיים - כלומר איראן וארגוני שליחים הנתמכים על ידי איראן כולל חיזבאללה - המעורבות הצבאית של ישראל בלבנון ובסוריה הגובלות נמשכה", נכתב בדוח.

החברה מציינת במיוחד את אי הוודאות לגבי המידה שבה איראן עשויה להיות מוכנה לבנות מחדש את היכולות הגרעיניות שלה. "תחת תרחישים מסוימים, ישראל ואיראן עלולות להיות מעורבות בסיבוב נוסף של עימות צבאי ישיר. שתי המדינות ניהלו עימות צבאי ישיר קצר ביוני 2025, כאשר ישראל ומאוחר יותר ארה״ב ביצעו תקיפות נגד אתרים גרעיניים של איראן ואיראן הגיבה בתקיפות טילים על ישראל", מזכירים האנליסטים.

הדוח מתייחס גם לאתגר המורכב של הגעה להסכם שלום בר קיימא. "ההשקפות השונות של ישראל, ארה״ב, האיחוד האירופי, טורקיה ומדינות המפרץ על ההסדרים לאחר המלחמה בעזה יסבכו את ההתקדמות לקראת הסכם שלום בר קיימא", מציינת S&P. השלב השני של הסכם הפסקת האש מתמקד בהסדרי ביטחון סביב עזה, כולל פירוק חמאס מנשקו והקמת כוח ייצוב בינלאומי זמני, בעוד השלב השלישי מתמקד בשיקום לאחר המלחמה ובממשל בעזה.

חוזקות כלכליות משמעותיות למרות האתגרים

למרות האתגרים, S&P מדגישה את החוזקות המבניות של הכלכלה הישראלית. "חוזקות האשראי של ישראל כוללות את הכלכלה העשירה והמגוונת שלה, את מעמד הנכסים החיצוניים נטו הגדול שלה, ואת היתרונות הנובעים מהגדרות מוניטריות גמישות ומאגר עמוק יחסית של חיסכון מקומי", נכתב בדוח.

הפרופיל החיצוני של ישראל נותר חזק במיוחד. "המדינה רושמת עודף בחשבון השוטף במשך עשורים, הנתמך בעיקר על ידי ההתרחבות המהירה של יצוא שירותי טכנולוגיית מידע ותקשורת בעלי ערך מוסף גבוה", מציינת החברה. העודף הכולל בשירותים החיצוניים עמד על 7% מהתמ״ג בשנים האחרונות, וכתוצאה מכך ישראל עברה למעמד נכסים חיצוניים נטו משמעותי של כ-40% מהתמ״ג - "אחד הגבוהים ביותר בקרב ריבונויות שאינן מייצאות סחורות".

יתרות המט״ח הבינלאומיות הגולמיות עלו על הרמות שלפני המלחמה והגיעו ל-232 מיליארד דולר (40% מהתמ״ג) בספטמבר 2025. "זהו חיץ משמעותי, לדעתנו, בהתחשב בכך שהוא מכסה פי 1.8 מהחוב החיצוני הגולמי של כל המשק (כולל המגזר הציבורי, הבנקים והמגזר התאגידי הלא בנקאי) ומעניק לישראל מרחב מדיניות לתמרון", מדגישה S&P.

המערכת הבנקאית חסינה וגמישות מוניטרית

הדוח מציין את חוסנה של המערכת הבנקאית הישראלית: "המערכת הבנקאית נותרה חסינה, מהוונת היטב ורווחית. במהלך 12 החודשים האחרונים, הידרדרות איכות הנכסים של הבנקים הייתה מוגבלת, כאשר הלוואות מסוכנות יחסית מהוות שיעור נמוך של 1% מסך ההלוואות".

לגבי המדיניות המוניטרית, S&P רואה בגמישות של בנק ישראל חוזקה משמעותית. "לבנק ישראל יש רקורד של עצמאות תפעולית והוא משתמש במגוון כלים מוניטריים מבוססי שוק", נכתב בדוח. האינפלציה ירדה לטווח היעד של בנק ישראל של 1.0%-3.0% באוגוסט לראשונה מאז אמצע 2024 על רקע ירידה באינפלציית המזון. "היצע עבודה חזק יותר, מדיניות פיסקלית מהודקת יותר ויציבות שער החליפין צריכים לשמור על האינפלציה בטווח היעד בחודשים הקרובים, מה שמספק מרחב להקלה מוניטרית", מעריכים האנליסטים.

S&P מציגה שני תרחישים אפשריים לעתיד הדירוג. בתרחיש השלילי, "נוכל לנקוט בפעולת דירוג שלילית אם הביצועים הכלכליים, מאזן התשלומים או הביצועים הפיסקליים של ישראל ייחלשו באופן ניכר מעבר לתחזית שלנו, אולי כתוצאה מהסלמה צבאית".

מנגד, בתרחיש החיובי: "נוכל להעלות את הדירוגים אם תוצאות הצמיחה והתוצאות הפיסקליות של ישראל יתבררו כחזקות בהרבה ממה שאנו צופים כעת. העלאת הדירוג יכולה גם לנבוע מהפחתה משמעותית ומתמשכת בסיכונים הגיאופוליטיים והביטחוניים האזוריים".

החברה מדגישה שאם תתרחש הסלמה אזורית רחבה יותר, "ההשלכות על הכלכלה הקטנה של ישראל עשויות להיות ניכרות". ההשפעות עלולות לכלול סנקציות בינלאומיות, זעזועים לאמון המשקיעים הזרים והמקומיים, בריחת הון ותנודתיות בשווקים הפיננסיים ובשערי החליפין, שיגיעו ככל הנראה בנוסף לנזק פיזי ישיר לתשתיות ולחצים פיסקליים נלווים.

עם זאת, הדוח מסתיים בנימה אופטימית יחסית: "העמידות של כלכלת ישראל לזעזועים הקשורים לביטחון הייתה יוצאת דופן. המבנה של הכלכלה הישראלית, שמתמקד ביצוא שירותי היי-טק, עם אחוז גבוה של עובדים המסוגלים לעבוד מהבית, ריכך את ההשפעה של המלחמה". האנליסטים מציינים שסיכוני ביטחון מוגברים השפיעו עד כה באופן מוגבל על התנהגות התושבים, "ללא עדות לחוסר יציבות בפיקדונות הבנקים או המרה למטבעות זרים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.