
"כלכלת ישראל תצמח ב-5% בשנה הקרובה"
חברת הדירוג S&P מעלה את אופק הדירוג משלילי לנייטרלי-יציב; "העמידות של כלכלת ישראל לזעזועים הקשורים לביטחון הייתה יוצאת דופן. המבנה של הכלכלה הישראלית, עם אחוז גבוה של עובדים המסוגלים לעבוד מהבית, ריכך את ההשפעה של המלחמה" -
חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P שינתה את אופק הדירוג של ישראל מ"שלילי" ל"יציב", בעקבות הסכם הפסקת האש עם חמאס, אך הכלכלנים מזהירים מהסיכונים הגיאופוליטיים שנותרו גבוהים.
חברת הדירוג השאירה את דירוג האשראי עצמו ללא שינוי ברמה של A עם דירוג לטווח קצר של A-1. המהלך מגיע על רקע הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס, אשר לדברי החברה "יכול לספק מרחב להורדת המתיחות הצבאית ולהפחית את ההסתברות למתיחות רחבת היקף בעזה ובאזור הרחב".
קארן ורטפטוב, האנליסטית הראשית של S&P לענייני ישראל, ומקסים ריבניקוב, האנליסט המשני, ציינו בדוח המפורט כי "זה יכול לרכך את הלחץ על הכלכלה הישראלית, שוק העבודה והכספים הציבוריים". הם הדגישו שהתחזית היציבה משקפת את ההנחה ש"היקף העימות הצבאי הישיר יישאר מוגבל, גם אם המתיחות בין חמאס לישראל תימשך והסביבה הביטחונית האזורית הרחבה תישאר שברירית".
צמיחה חזקה של 5% צפויה ב-2026
אחד הנתונים הבולטים בדוח הוא התחזית האופטימית לצמיחה בשנת 2026. S&P צופה שהתוצר המקומי הגולמי של ישראל יזנק ב-5% בשנה הבאה, לאחר צמיחה מתונה של 2.5% בשנת 2025. "הורדת המתיחות הצבאית תקל על האילוצים מצד ההיצע ותדחוף את הצמיחה הריאלית של התמ״ג של ישראל ל-5% ב-2026", נכתב בדוח.
- נתון כלכלי מדאיג - גירעון בחשבון השוטף, לראשונה משנת 2013; מה זה אומר?
- כאן צומחים!
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברת הדירוג מציינת שההתאוששות החלה לאחר התכווצות חדה של 4% בתוצר ברבעון השני של 2025, שנבעה מהעימות עם איראן. "אנו צופים שצמיחת התמ״ג של ישראל תתאושש בחוזקה במחצית השנייה של 2025 ותגיע ל-5% בשנה הבאה כאשר אמון הצרכנים והעסקים יתחזק וגיוס חיילי המילואים יירד, מה שיקל על אילוצי היצע העבודה", מדגישים האנליסטים.
נתון מעניין נוסף נוגע להשפעת המכסים שהטיל הנשיא טראמפ על סחורות ישראליות. S&P מעריכה שההשפעה תהיה מתונה בלבד, שכן "בהתחשב בכך ששני שלישים מהיצוא של ישראל לארה״ב הם שירותים - בעיקר במגזר טכנולוגיית המידע והתקשורת, שאינם כפופים למכסי יבוא - ההשפעה הישירה על הכלכלה הישראלית הייתה מתונה".
החוב הממשלתי בדרך ל-67% מהתמ״ג
למרות האופטימיות לגבי הצמיחה, התמונה הפיסקלית נותרת מאתגרת. S&P צופה שהחוב הממשלתי נטו יטפס ל-67% מהתמ״ג עד 2028, עלייה לעומת התחזיות שלפני המלחמה שדיברו על ירידה מתחת ל-55% מהתמ״ג. "גירעונות פיסקליים גבוהים ישמרו על החוב הממשלתי נטו גבוה ברמה של 67% מהתמ״ג עד 2028", נכתב בדוח.
- תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
הוצאות הביטחון, שהגיעו לשיא של 8% מהתמ״ג ב-2024, צפויות לרדת אך להישאר גבוהות מהרמות שלפני המלחמה. ועדת נגל, הוועדה הממשלתית המיוחדת שהוקמה לגיבוש אסטרטגיית הביטחון והתקציב של ישראל, העריכה שיידרשו הוצאות ביטחון נוספות של כ-0.5% מהתמ״ג מדי שנה בטווח הארוך. בנוסף, עלויות השיקום באזורים שנפגעו בצפון ובדרום מוערכות ב-2.5% מהתמ״ג, אם כי חלק מעלויות אלו עשוי להיות מכוסה על ידי ארגונים לא ממשלתיים מקומיים ובינלאומיים.
S&P צופה גירעון ממשלתי כללי של מעט מתחת ל-6% מהתמ״ג ב-2025 ו-4.8% מהתמ״ג ב-2026. "תחזיות אלו חזקות מעט מהציפיות הקודמות שלנו בשל הפחתת ההוצאות הצבאיות, התאוששות כלכלית חזקה יותר ועלויות אשראי נמוכות יותר", מסבירים האנליסטים, אך מדגישים ש"התחזית הפיסקלית של ישראל נותרת חלשה יותר מאשר לפני המלחמה".
הסיכונים הגיאופוליטיים נותרו גבוהים
למרות הסכם הפסקת האש, S&P מזהירה שהסיכונים הגיאופוליטיים שעומדים בפני ישראל יישארו גבוהים. "למרות המאמץ המוצלח ברובו של ישראל לפגוע ביכולות הצבאיות של יריביה המרכזיים - כלומר איראן וארגוני שליחים הנתמכים על ידי איראן כולל חיזבאללה - המעורבות הצבאית של ישראל בלבנון ובסוריה הגובלות נמשכה", נכתב בדוח.
החברה מציינת במיוחד את אי הוודאות לגבי המידה שבה איראן עשויה להיות מוכנה לבנות מחדש את היכולות הגרעיניות שלה. "תחת תרחישים מסוימים, ישראל ואיראן עלולות להיות מעורבות בסיבוב נוסף של עימות צבאי ישיר. שתי המדינות ניהלו עימות צבאי ישיר קצר ביוני 2025, כאשר ישראל ומאוחר יותר ארה״ב ביצעו תקיפות נגד אתרים גרעיניים של איראן ואיראן הגיבה בתקיפות טילים על ישראל", מזכירים האנליסטים.
הדוח מתייחס גם לאתגר המורכב של הגעה להסכם שלום בר קיימא. "ההשקפות השונות של ישראל, ארה״ב, האיחוד האירופי, טורקיה ומדינות המפרץ על ההסדרים לאחר המלחמה בעזה יסבכו את ההתקדמות לקראת הסכם שלום בר קיימא", מציינת S&P. השלב השני של הסכם הפסקת האש מתמקד בהסדרי ביטחון סביב עזה, כולל פירוק חמאס מנשקו והקמת כוח ייצוב בינלאומי זמני, בעוד השלב השלישי מתמקד בשיקום לאחר המלחמה ובממשל בעזה.
חוזקות כלכליות משמעותיות למרות האתגרים
למרות האתגרים, S&P מדגישה את החוזקות המבניות של הכלכלה הישראלית. "חוזקות האשראי של ישראל כוללות את הכלכלה העשירה והמגוונת שלה, את מעמד הנכסים החיצוניים נטו הגדול שלה, ואת היתרונות הנובעים מהגדרות מוניטריות גמישות ומאגר עמוק יחסית של חיסכון מקומי", נכתב בדוח.
הפרופיל החיצוני של ישראל נותר חזק במיוחד. "המדינה רושמת עודף בחשבון השוטף במשך עשורים, הנתמך בעיקר על ידי ההתרחבות המהירה של יצוא שירותי טכנולוגיית מידע ותקשורת בעלי ערך מוסף גבוה", מציינת החברה. העודף הכולל בשירותים החיצוניים עמד על 7% מהתמ״ג בשנים האחרונות, וכתוצאה מכך ישראל עברה למעמד נכסים חיצוניים נטו משמעותי של כ-40% מהתמ״ג - "אחד הגבוהים ביותר בקרב ריבונויות שאינן מייצאות סחורות".
יתרות המט״ח הבינלאומיות הגולמיות עלו על הרמות שלפני המלחמה והגיעו ל-232 מיליארד דולר (40% מהתמ״ג) בספטמבר 2025. "זהו חיץ משמעותי, לדעתנו, בהתחשב בכך שהוא מכסה פי 1.8 מהחוב החיצוני הגולמי של כל המשק (כולל המגזר הציבורי, הבנקים והמגזר התאגידי הלא בנקאי) ומעניק לישראל מרחב מדיניות לתמרון", מדגישה S&P.
המערכת הבנקאית חסינה וגמישות מוניטרית
הדוח מציין את חוסנה של המערכת הבנקאית הישראלית: "המערכת הבנקאית נותרה חסינה, מהוונת היטב ורווחית. במהלך 12 החודשים האחרונים, הידרדרות איכות הנכסים של הבנקים הייתה מוגבלת, כאשר הלוואות מסוכנות יחסית מהוות שיעור נמוך של 1% מסך ההלוואות".
לגבי המדיניות המוניטרית, S&P רואה בגמישות של בנק ישראל חוזקה משמעותית. "לבנק ישראל יש רקורד של עצמאות תפעולית והוא משתמש במגוון כלים מוניטריים מבוססי שוק", נכתב בדוח. האינפלציה ירדה לטווח היעד של בנק ישראל של 1.0%-3.0% באוגוסט לראשונה מאז אמצע 2024 על רקע ירידה באינפלציית המזון. "היצע עבודה חזק יותר, מדיניות פיסקלית מהודקת יותר ויציבות שער החליפין צריכים לשמור על האינפלציה בטווח היעד בחודשים הקרובים, מה שמספק מרחב להקלה מוניטרית", מעריכים האנליסטים.
S&P מציגה שני תרחישים אפשריים לעתיד הדירוג. בתרחיש השלילי, "נוכל לנקוט בפעולת דירוג שלילית אם הביצועים הכלכליים, מאזן התשלומים או הביצועים הפיסקליים של ישראל ייחלשו באופן ניכר מעבר לתחזית שלנו, אולי כתוצאה מהסלמה צבאית".
מנגד, בתרחיש החיובי: "נוכל להעלות את הדירוגים אם תוצאות הצמיחה והתוצאות הפיסקליות של ישראל יתבררו כחזקות בהרבה ממה שאנו צופים כעת. העלאת הדירוג יכולה גם לנבוע מהפחתה משמעותית ומתמשכת בסיכונים הגיאופוליטיים והביטחוניים האזוריים".
החברה מדגישה שאם תתרחש הסלמה אזורית רחבה יותר, "ההשלכות על הכלכלה הקטנה של ישראל עשויות להיות ניכרות". ההשפעות עלולות לכלול סנקציות בינלאומיות, זעזועים לאמון המשקיעים הזרים והמקומיים, בריחת הון ותנודתיות בשווקים הפיננסיים ובשערי החליפין, שיגיעו ככל הנראה בנוסף לנזק פיזי ישיר לתשתיות ולחצים פיסקליים נלווים.
עם זאת, הדוח מסתיים בנימה אופטימית יחסית: "העמידות של כלכלת ישראל לזעזועים הקשורים לביטחון הייתה יוצאת דופן. המבנה של הכלכלה הישראלית, שמתמקד ביצוא שירותי היי-טק, עם אחוז גבוה של עובדים המסוגלים לעבוד מהבית, ריכך את ההשפעה של המלחמה". האנליסטים מציינים שסיכוני ביטחון מוגברים השפיעו עד כה באופן מוגבל על התנהגות התושבים, "ללא עדות לחוסר יציבות בפיקדונות הבנקים או המרה למטבעות זרים".
- 3.אנונימי 08/11/2025 21:49הגב לתגובה זושלא יגידו לכם אחרת
- 2.אנונימי 08/11/2025 17:58הגב לתגובה זוחלק עוד ומשרת וחלק לא ובכל זאת הכלכלה שלנו נחשבת חזקה. תארו לעצמכם לאן היינו יכולים להגיע אם לא היינו צריכים לסחוב על הגב את כל המשתמטים למיניהם!
- גם הערבים (ל"ת)אנונימי 08/11/2025 21:32הגב לתגובה זו
- 1.איתות חיובי לשנת בחירות ביחוד הורדת ריבית ב 2111 (ל"ת)אורן 08/11/2025 14:08הגב לתגובה זו

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
