פועלים: התנודתיות בשוק המניות צפויה להימשך; באפיק האג"ח: מומלץ לקצר את המח"מ

בפועלים מדגישים כי כל עוד לא תירשם רגיעה בשוקי העולם, אי הוודאות עלולה להשפיע לרעה גם על הבורסה הישראלית. כמו כן, בשוק האג"ח בתקופה של אי בהירות ותנודות שערים גבוהות מומלץ לשלב השקעה במק"מ
שי טופז |

בנק הפועלים בסקירתו השבועית מסכם את אפיקי ההשקעה בבורסה המקומית הן בתחום הסולידי והן בתחום המנייתי ומציין את הסיכויים כנגד הסיכונים בכל אחד מרכיבי ההשקעה.

שוק המניות:

את סקירתם מתחילים כלכלני הבנק בכך שהם מציינים כי, הם סבורים כי התנודתיות שמאפיינת את שוק המניות המקומי בתקופה האחרונה תמשיך ללוות אותנו גם בעתיד הקרוב. כל עוד לא תירשם רגיעה בשוקי העולם, אי הוודאות עלולה להשפיע לרעה גם על הבורסה הישראלית. אמנם נתוני הכלכלה המקומית טובים, וגם הצפי לעתיד חיובי, אולם בעיתות של משבר בכלכלה הגלובלית, לפסיכולוגיה השפעה רבה על התנהגות המשקיעים, וכרגע מדובר בהשפעה שלילית.

כאמור, הנתונים המאקרו כלכליים המקומיים ממשיכים להיות חיוביים, וההערכות הן כי גם תוצאות החברות תמשכנה במגמת ההתרחבות. בנוסף, הירידות האחרונות החזירו את מחיריהן של מניות רבות לרמות מחיר ראויות להשקעה, אם כי ברמת סיכון גבוהה נוכח התנודתיות בשוק. אולם לא ניתן לפסול את התרחיש לפיו יתכן כי בעתיד רמות המחירים תהיינה אף נמוכות יותר.

לאור האמור לעיל, חוזרים ומדגישים בפועלים את החשיבות בהתאמת מידת החשיפה לאפיקי ההשקעה השונים לרמת הסיכון אותה הגדיר הלקוח בתהליך ליבון הצרכים. המלצת הבנק למשקיעים בעלי טווח נשימה קצר ורגישות גבוהה לתנודתיות בשווקים, היא לצמצם במתינות ובהדרגתיות את החשיפה המנייתית בתיק. ללקוחות בעלי אורך נשימה, ניתן לשמר את הרכיב המנייתי, אך מומלץ להתמקד בענפים דפנסיביים.

שוק האג"ח:

מק"מ- בתקופה של אי בהירות ותנודות שערים גבוהות בשוק אג"ח אנו ממליצים לשלב השקעה במק"מ כחלק ממדיניות בעלת מח"מ שקלי קצר ובסיכון נמוך יחסית.

גילונים- השקעה בגילונים מומלצת לאור תוספות התשואה הגלומות בהן, אשר עומדות כיום על 0.35% בממוצע. אנו סבורים כי יש לשמר רכיב זה בתיק השקלי.

שחרים- אנו סבורים כי התקופה הקרובה צפויה להתאפיין בתנודתיות ועל כן אנו מותירים את המלצתנו להוסיף ולהתמקד בשחרים בטווחים הקצרים, במח"מ ממוצע של 3 שנים, אשר נסחרים בתשואה ברוטו של 5%-5.26%.

צמודים קצרים- ציפיות האינפלציה הנגזרות מהשוק נמוכות בהשוואה לתחזיות האינפלציה של בנה"פ ל- 12 חודשים הקרובים. לאור זאת, אנו סבורים כי הצמודים הקצרים מומלצים להשקעה. כמו כן, אנו סבורים כי יש לגוון את הרכיב הצמוד הקצר באגרות חוב קונצרניות בדרוגים גבוהים.

צמודים בינוניים- מאחר ואנו סבורים כי האפיק הצמוד בכללותו נותר אטרקטיבי, אנו מותירים את המלצתנו לגוון את הרכיב הצמוד בהשקעה באגרות חוב קונצרניות במח"מ בינוני בעלות דרוג גבוה.

צמודים ארוכים- ציפיות האינפלציה בטווחים הארוכים עומדות על 2.55%, ציפיות נמוכות יחסית, שמחזקות במידה מסוימת את אטרקטיביות ההשקעה בצמודים הארוכים. השקעה זו צריכה להתאפיין במינון נמוך, בשל רמת הסיכון הגבוהה הגלומה באפיק זה.

שוק המט"ח:

השקל התחזק השבוע מול הדולר ושערו היציג של האחרון ירד במהלך המסחר לרמת שפל חדשה מחודש אפריל 1998. השקל התחזק גם השבוע, כמנהגו זה תקופה ארוכה, בעקבות הורדת הריבית החדה בארה"ב. מנגד, נגיד בנק ישראל החליט להותיר את הריבית השקלית ללא שינוי, ברמה של 4.25%. פער הריביות החיובי בין הריבית בישראל לריבית הפד עומד כיום על 1.25%, כאשר רק לפני שבועיים הריביות בשתי המדינות היו זהות.

ההערכות כעת הן, כי פער הריביות ימשיך להתרחב בחודשים הקרובים, בשל התחזיות כי הפד ימשיך להפחית את הריבית של הדולר ומנגד בישראל, הריבית השקלית תישאר יציבה. המסחר בדולר בשוק המט"ח הישראלי יושפע גם בתקופה הקרובה מהתפתחות המסחר בדולר ובשוקי המניות, ברחבי העולם. יחד עם זאת, הגורמים התומכים במגמת ההתחזקות של השקל עדיין תקפים, שכן המשקיעים הזרים צפויים להמשיך להשקיע בישראל, על רקע הציפיות כי הכלכלה המקומית תמשיך להפגין ביצועים טובים יחסית למדינות המפותחות. מנגד, בארה"ב מתחזקות החששות מהעמקת ההאטה הכלכלית, עד כדי מיתון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לריטייל המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובריטייל מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.