סימנטק: גידול בהתקפות על המשתמשים הביתיים

מדו"ח איומי האבטחה למחצית הראשונה של 2006 שפרסמה החברה, עולה כי 86% מכלל ההתקפות מופנות למגזר הפרטי

משתמשים ביתיים הופכים למטרה מועדפת בהתקפות מחשב - כך עולה מדו"ח איומי אבטחת האינטרנט למחצית הראשונה של 2006, שפרסמה אתמול (ב') סימנטק. הדו"ח מצביע כי התוקפים משתמשים כיום במגוון טכניקות, שנועדו לסייע להם להתחמק מזיהוי, על מנת להאריך את נוכחותם במערכות של הקורבנות הפוטנציאליים ולהרוויח זמן לגניבת מידע, חטיפת המחשב למטרות שיווק, אספקת גישה מרחוק, או פגיעות אחרות במידע חסוי - למטרות רווח.

דו"ח איומי אבטחת האינטרנט של סימנטק סקר את ששת החודשים הראשונים של 2006. הדו"ח מציין כי המשתמשים הביתיים הם המגזר הנתון למספר הרב ביותר של התקפות ומהווה 86% מכלל ההתקפות. המגזר השני בפגיעותו הוא מגזר השירותים הפיננסיים. לדברי אריה דנון, מנכ"ל סימנטק אזור הים התיכון, "סימנטק זיהתה מספר גדל והולך של התקפות המופנות כלפי יישומי לקוח, שימוש מוגבר בטקטיקות התחמקות מאיתור וזיהוי, וכן את העובדה כי תולעי האינטרנט הגדולות והנרחבות, פינו את מקומן להתקפות קטנות וממוקדות יותר, התקפות המתמקדות בתרמיות, גניבת נתונים ופעילות פלילית".

דנון הוסיף כי "התוקפים מתייחסים למשתמשי הקצה כאל החוליה החלשה ביותר בשרשרת האבטחה, ותוקפים אותם שוב ושוב במטרה להשיג רווח כספי. יש הלימה בין המצב המתואר בדו"ח לבין מצב אבטחת המידע בישראל. אנו מבחינים בגידול של התקפות מסוגים שונים, לרבות פישינג בקרב ארגונים פיננסיים - בנקים וחברות ביטוח בעיקר. בארץ החיבור לפס רחב הוא מתקדם, אחוז המחוברים הוא גבוה, ולכן אנו מתנהגים באותה צורה - החשיפה של איומים בשל גידול פס רחב גדלה".

לדברי מחברי הדו"ח, הפושעים האלקטרונים מכוונים את הקוד הזדוני שלהם בעיקר אל יישומים בצד הלקוח. בין היישומים הללו ניתן למנות את דפדפני האינטרנט, לקוחות הדואר האלקטרוני, ויישומים שולחניים נוספים. נקודות התורפה של יישומי אינטרנט מהוות 69% מכלל נקודות התורפה שתיעדה סימנטק במחצית הראשונה של 2006. גם נקודות תורפה בדפדפני אינטרנט התרבו מאוד: 47 נקודות תורפה שתועדו בדפדפני מוזילה (לעומת 17 בתקופת הדיווח הקודמת), 38 באינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט (לעומת 25) ו-12 בספארי של אפל (לעומת 6).

במחצית השנה הראשונה של 2006 אותרו 157,477 הודעות פישינג ייחודיות - גידול של 81%, בהשוואה לתקופת הדיווח הקודמת. במקביל, הודעות דואר זבל היוו 54% מסך כל תעבורת הדואר האלקטרוני שנבדקה, גידול קל לעומת 50% בתקופה הקודמת. רוב שולחי הספאם העדיפו לשלוח את הספאם ללא קוד זדוני, כדי להפחית את הסיכויים לחסימה. יחד עם זאת, הם הכניסו להודעות קישורים לאתרי אינטרנט, המכילים קוד זדוני.

רווח כספי הוא המניע העיקרי מאחורי רוב האיומים שזוהו בתקופת הדו"ח. לדוגמה, ברשתות bot אפשר להשתמש לא רק כדי להפיץ קוד זדוני, אלא גם כדי לשלוח הודעות ספאם או פישינג, להוריד תוכנת פרסום (adware) ורוגלות (spyware), לתקוף ארגונים ולגנוב מידע חסוי. סימנטק זיהתה יותר מ-4.6 מיליון מחשבי רשתות bot פעילים מדי יום במהלך התקופה.

רשתות bot גם משמשות בדרך כלל להתקפות שלילת שירות (DoS) - איום חמור על ארגונים מאחר, וההתקפות עלולות להוביל לשיבושי תקשורת, אובדן הכנסות, נזק למותגים ולמוניטין ולחשיפה לפעילויות סחיטה פליליות. במחצית הראשונה של 2006 זיהתה סימנטק 6,110 התקפות שלילת שירות בממוצע ליום.

לגבי התקפות שלילת שירות, ארצות הברית היוותה את היעד העיקרי של התקפות שלילת שירות עם "נתח שוק" של 54% מכלל העולם, ומגזר ספקי הגישה לאינטרנט (ISP) היה המגזר שהותקף במספר הרב ביותר של התקפות שלילת שירות. בארצות הברית גם נמצא השיעור הגדול ביותר של שרתי פיקוד ובקרה של bot, עם 42% מהסך הכולל, בעוד שבסין נמצא המספר הגבוה ביותר של מחשבים נגועי bot, עם 20% מהסך העולמי.

התקפות אחרות הנעשות ממניעים כלכליים, עושות שימוש בקוד זדוני, תוכנה המתעדכנת או מורידה איומים חמורים יותר ברגע שהיא מצליחה להתבסס במחשב המארח של הקורבן, על מנת לחשוף מידע רגיש. במחצית הראשונה של 2006, קוד זדוני מודולרי היווה 79% מ-50 הקודים הזדונים המובילים שדווחו לסימנטק.

בנוסף, איומי קוד זדוני החושפים מידע חסוי, היוו 30% מ-50 הדוגמאות המובילות שהוגשו לסימנטק לבדיקה. יצויין כי זו הפעם הראשונה שסימנטק עוקבת אחר מגזרי המותגים, המהווים מטרה למתקפות גניבת זהות - אמצעי נוסף להשגת רווח כספי. לדברי מחברי הדו"ח, "אין זה מפתיע שמגזר השירותים הפיננסיים סבל מהשיעור הגבוה ביותר של התקפות גניבת זהות, והיווה 84% מהאתרים שנמצאו במעקב".

במחצית הראשונה של 2006 תיעדה סימנטק 2,249 נקודות תורפה חדשות, גידול של 18% בהשוואה לתקופת הדיווח הקודמת והנפח הגדול ביותר של נקודות תורפה, שזוהה בכל תקופות הדיווח. ממצא נוסף מתייחס לחלון החשיפה ומשך הזמן עד לשחרור טלאי: חלון החשיפה - משך הזמן הממוצע שנדרש ליצרן, מרגע ההודעה על נקודת תורפה עד לשחרור טלאי מתקן - של יצרני התוכנות ודפדפני האינטרנט היה 28 ימים, לעומת 50 ימים בתקופת הדיווח הקודמת.

חלון החשיפה של אינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט היה תשעה ימים (ירידה מ-25 ימים), של ספארי של אפל חמישה ימים (לעומת אפס), ושל אופרה יומיים (ירידה מ-18 ימים). זו הפעם הראשונה שסימנטק עקבה אחר משך הזמן הממוצע שדרוש ליצרני המערכות לשחרר טלאי עבור נקודת התורפה. חברת סאן הזדקקה למשך הזמן הארוך ביותר לשחרור טלאי (89 ימים), ואחריה HP עם 53 ימים. אפל הזדקקה ל-37 ימים בממוצע בעוד שמיקרוסופט ו-רד האט היו בעלות משך השחרור הממוצע הנמוך ביותר עם 13 ימים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)
מלחמה כלכלית

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל

הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון

משה כסיף |
נושאים בכתבה קטאר חמאס

מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.

היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.  

ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.  

לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד. 

קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.  

ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)
מלחמה כלכלית

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל

הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון

משה כסיף |
נושאים בכתבה קטאר חמאס

מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.

היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.  

ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.  

לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד. 

קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.