שווקי הסחורות: הסוכר מאבד גובה הקקאו תיקן

ארגון הסוכר הבינלאומי (ISO), מוסר כי צפוי עודף היצע בשנים 2006-7 של 2.2 מליון טון בעולם

ירידות המחירים בסוכר בשבוע החולף נתמכו בהודעת ארגון הסוכר הבינלאומי (ISO), כי צפוי עודף היצע בשנים 2006-7 של 2.2 מליון טון. תחזית ה-ISO הייתה מעט מתחת לתחזיות מוקדמות כי עודף ההיצע יהיה 3 מליון טון.

מחיר הסוכר הגולמי נסגר ביום שישי בניו יורק (חוזה אוקטובר) ברמתו הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2005 על רקע מכירות גדולות של קרן סחורות ברמה של 11.39 סנט לליברה. יש לציין, כי מאז רמת השיא של הסוכר 19.37 סנט בחודש ירדו מחירי הסוכר הגומי בלמעלה מ-40%.

ייצוא הסוכר מברזיל עמד על 1,772,100 טון סוכר באוגוסט, נמוך בשיעור של 3.5% לעומת שנה קודמת, שעמד על 1,843,600 טון סוכר. תחזית לכמות גידולי הסוכר קנה בברזיל בשנים 2006-7 עומדת על רמה של 423.4 מליון טון בדומה לתחזית קודמת, אך גבוהה בשיעור של 8.2% מתפוקת השיא שהייתה בשנת 2005 ועמדה על רמה של 391.2 מליון טון. הגידול בתפוקת הסוכר הוא כתוצאה מהשקעה מוגברת בתחנות לזיקוק סוכר ואתנול ובגידולי סוכר.

פרמיות הסוכר הגולמי בתאילנד, יצואנית הסוכר הגדולה באסיה, ירדו וסוחרים טוענים כי צפויות להישאר נמוכות לאור הביקושים הדלילים. הפרמיות עמדו השבוע על 0.35 סנט מעל מחיר הבורסה בניו יורק וזאת לעומת רמה של 0.45 סנט בשבוע שעבר.

תיקון בקקאו

מחירי הקקאו עלו בשבוע האחרון, עלייה שנתפסת על ידי מרבית הסוחרים כתיקון לירידת המחירים בשבועות האחרונים. את הרכישות הובילו רכישות ספקולטיביות ורכישות של קרנות. על פי הערכות סחרנים בשוק, ניכרת המתנה לדיווחים לגבי גידולי הקפה במערב אפריקה שצפוי להתפרסם לקראת סוף חודש ספטמבר או תחילת אוקטובר.

שיעור הפוזיציות הספקולנטיות הפתוחות ירדו במהלך חודש אוגוסט ב-60%, לאור ירידת מחירי הקקאו למחירם הנמוך ביותר ב-9 החודשים האחרונים. מחיר החוזה לדצמבר בניו יורק נסגר על רמה של 1506 דולר לטון, עלייה של 3.2% בסיכום שבועי. מחיר החוזה למרץ 2007 נסגר על רמה של 1546 דולר לטון, עלייה של 3.0% בסיכום שבועי.

מועצת הכותנה העולמית דיווחה השבוע, כי סין צפויה לצרוך כמות שיא של 10.5 מליון טון כותנה בשנים 2006-7 עלייה של 600,000 טון (עלייה של 6%) לעומת שנים 2005-6, כאשר הצריכה העולמית של כותנה צפויה לעמוד על רמת שיא של 25.7 מיליון טון ב-2006-7, עלייה של 3% לעומת שנים 2005-6.

מחירי הכותנה ירדו השבוע בעיקר על רקע סגירת פוזיציות לרגל סופ"ש הארוך בעקבות יום החג בארה"ב ביום שני. על פי הערכות סחרנים בשוק, המכירות, אף, היו תגובה מאוחרת לדו"ח משרד החקלאות האמריקאי, שפורסם ביום חמישי. לפי הדו"ח מכירות של 64,500 צרורות כותנה, היו 30% מתחת למכירות של השבוע הקודם וייצוא של 82,800 צרורות כותנה היה 56% מתחת לייצוא בשבוע הקודם ונמוך ב-79% משיעור הייצוא הממוצע ב-4 השבועות האחרונים.

למרות היחלשות הסופות בארה"ב, סופת ההוריקן, ארנסטו, פגעה ביבולי הכותנה בקרוליינה, שמספקים 2 מליון צרורות כותנה.אם לא יחול שיפור במזג האוויר עלולה להיווצר בעיה באספקת הכותנה בעתיד.

חוזה אוקטובר נסגר ביום שישי על רמה של 52.06 סנט לליברה, ירידה של 2.7% בסיכום שבועי. חוזה דצמבר נסגר ביום שישי על רמה של 53.9 סנט, ירידה של 3.05% בסיכום שבועי, לאחר שכבר נסחר סביב 53.81 סנט, רמתו הנמוכה ביותר מאז אמצע יולי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.