KPMG: זינוק של 90% ברכישות ומיזוגים בישראל ב-05'

עסקת סלקום תפסה את הכותרות, אך לדברי ראש חטיבת המימון התאגידי בפירמת רואי החשבון, אמיר ארבן, מדובר בגידול בהשקעות זרות ובזינוק של 118% במספר העסקאות שבוצעו
חזי שטרנליכט |

גידול חד של 90% במספר עסקאות הרכישות והמיזוגים (M&A) שבוצעו בישראל בשנת 2005, כך עולה מסקר DealWatch של פירמת רואי החשבון KPMG סומך חייקין. מדובר ב-118 עסקאות שבוצעו בשנה שחלפה לעומת 62 אשתקד.

לדברי הסוקרים חל גידול של 300% בגודל העסקאות בהן חברות ישראליות היו יעד העסקה היקף של 8 מיליארד דולר לעומת 2 מיליארד אשתקד. העסקה הגדולה ביותר שבוצעה במשק הישראלי היתה כמובן רכישת 69% ממניות חברת סלקום על ידי דיסקונט השקעות.

אמיר ארבן, שותף במשרד KPMG סומך חייקין וראש חטיבת המימון התאגידי מסר כי "הגידול בפעילות מיזוג ורכישה בישראל משקף את השיפור בפעילות העסקית בישראל ואת העליה בתחושת הביטחון בקרב המשקיעים הזרים בישראל"

ב-KPMG ציינו כי חמש העסקאות הגדולות ביותר שנסגרו בישראל בשנת 2005 היו: רכישת סלקום ע"י דיסקונט השקעות; רכישת בזק ע"י אייפקס, סבן וארקין; השקעת AXA SA בטבע; רכישת אגיס ע"י Perrigo Co; הפרטת בנק דיסקונט על ידי המדינה.

אמיר ארבן הוסיף כי "בשנת 2005 חל זינוק הן במספר העסקאות שבוצעו והן בהיקפיהן. הגידול בפעילות מיזוגים ורכישות בישראל, משקף את השיפור בפעילות העסקית בישראל ואת העלייה בתחושת הביטחון של המשקיעים, ישראלים וזרים, לגבי השוק הישראלי.

העלייה במהלך שנת 2005 בהיקף העסקאות ובמספרן ממשיכה את מגמת העלייה אשר החלה בשנת 2003, ומהווה חזרה לרמות שהוצגו בשנים 1999 ל-2001. למרות זאת, ניתן לומר כי היכולת לשמור על רמת פעילות גבוהה זו תלויה במידה רבה ברמת הפעילות הגלובלית.

עוד הוסיף אמיר כי: "ניתן להבחין כי חמש מבין עשר העסקאות הגדולות אשר בוצעו בישראל בשנת 2005 עד כה ואשר מהוות כ-46% מההיקף הכספי של אותן עסקאות בוצעו על ידי משקיעים זרים. דבר זה משקף באופן בולט את חזרתו של המשק הישראלי למפת ההשקעות של גופים בינלאומיים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קניות
צילום: freepik

הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות

רן קידר |

מה כוללת הרפורמה של בצלאל סמוטריץ' בקשר למע"מ על יבוא אישי?

הכפלת פטור ממע"מ ביבוא אישי מ-75 דולר ל-150 דולר החל מינואר 2026.

למה נועד הפטור?

להוזיל עלויות לצרכן ולהגביר תחרות מול רשתות ומחירים גבוהים בישראל.

מה החשש של הקמעונאים?

תחרות לא הוגנת שתביא לסגירת אלפי חנויות קטנות ועסקים מקומיים.

טענת המתנגדים העיקרית?

אובדן של כ-2 מיליארד שקל הכנסות מע"מ ופגיעה קשה במסחר.

הצרכנים באמת יחסכו?

כן, עד 18% על אופנה, קוסמטיקה ולייף-סטייל, אבל לא משמעותי לטווח ארוך.

מי ירוויח הכי הרבה?

עליאקספרס, אמזון, חברות שילוח והצרכן הפרטי הישראלי.

איך דואר ישראל יתמודד?

כבר עמוס מאוד, יצטרך הרחבה משמעותית של מיון ושליחויות.

מה עם נקודות איסוף?

יקבלו יותר תנועת לקוחות אך רווחיות נמוכה מעמלות.

השפעה על חברות ישראליות?

פגיעה קשה באופנה וקוסמטיקה, חלקן ישקלו מעבר לחו"ל.

כמה המדינה תפסיד?

כ-2 עד 2.25 מיליארד שקל בשנה מהפסד גביית מע"מ.

יש קשר פוליטי?

רבים רואים בזה צעד פופוליסטי לקראת בחירות 2026.

עמדת אתרי הסחר הישראליים?

חוששים מאובדן לקוחות, שוקלים להקים מחסנים בקפריסין או ירדן.

יש חלופות טובות יותר?

פטור מדורג או הטבות לעסקים מקומיים – כרגע לא מתוכנן.

מתי זה נכנס לתוקף?

צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026 לאחר אישור הצו.

מה אומר הדרג המקצועי?

התנגדות חריפה, המליץ לבטל את הפטור ממע"מ לגמרי.

ילכו לבג"ץ?

איגודי סוחרים ותעשיינים מאיימים בעתירה לבג"ץ לעצירת הרפורמה.