חשבונית שלא הוצאה ע"י מבצע העבודה - אינה כדין
ע"ש 275/00 מעוז דניאל חברה קבלנית לבניה בע"מ נ. מע"מ רחובות
המערערת הינה חברה לבניין, שעסקה בתקופה הרלוונטית לשומה בפרויקט בניית אתר "ארז מודיעין" (להלן - הפרוייקט). לטענת המערערת, במסגרת הפרויקט התקשרה עם חברות שונות המספקות כוח אדם (להלן - קבלני משנה), אשר סיפקו לה פועלים אשר הועסקו על ידה כראשי קבוצות (להלן - ראשי הקבוצות). קבלני המשנה הוציאו למערערת מסמכים אשר נחזו כחשבוניות ובגינם ניכתה המערערת מס תשומות.
למערערת הוצאה שומת תשומות בגין שתי תקופות דיווח. השגת המערערת בגין השומה נדחתה, בנימוק כי המערערת ניכתה מס תשומות בגין מסמכים הנחזים כחשבוניות מס, מבלי שבוצעה בגינם עסקה, בניגוד לסעיף 38 לחוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975 (להלן - החוק). על כך הערעור.
בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו פסק
מהוראות סעיפים 38(א) ו-41 לחוק, עולה העיקרון הבסיסי, לפיו זכאי הנישום בניכוי המס, בתנאי כי מוציא החשבוניות נתן שרות לעוסק מקבל החשבונית, וכי מי שנתן את השירות הוא זה אשר הוציא את החשבוניות. בע"א 3758/96 סלע חברה למוצרי בטון בע"מ נ. מנהל המכס והמע"מ (להלן - פס"ד סלע), נקבע כי לא די בכך שניתן שירות כלשהו, אלא שהשירות אמור להינתן על ידי מי שיש לו זיקה למוציא החשבונית.
נטל הראייה כי החשבוניות, אשר את המס הגלום בהן מבקש העוסק לנכות, הוצאו לו כדין - מוטל על העוסק. בענייננו מדובר במחלוקת שהיא לבר פנקסית. המידע באשר לשאלה האם אכן סופקו בפועל למערערת עובדים על ידי קבלני המשנה, מצוי בידי המערערת ורק ממנו ניתן ללמוד האם אכן בוצעה עסקה אמיתית כלשהי בינה לבינם. יתרה מזאת, אין בידי המערערת חוזים אשר ניתן ללמוד מהם כי אכן סופקו הפועלים על ידי קבלני המשנה. כבר מטעם זה לא ניתן לראות במחלוקת כמחלוקת פנקסית. לגופו של עניין, עמד גם המשיב עצמו בנטל הראייה והוכיח כי בפועל לא נקשרה עסקה אמיתית בין המערערת לבין קבלני המשנה.
בפני בית המשפט הבוחן את החלטת רשות המס, אמורה לעמוד התשתית העובדתית אשר עמדה בפני רשות המס בעת מתן ההחלטה. יש לבחון את הראיות אשר היו בפני המשיב, כאשר נתן את ההחלטה בהשגה. בחינת ההודעות אשר נגבו מגורמים שונים הנוגעים למערערת, אשר היו בפני המשיב, תומכת במסקנה כי מדובר בחשבוניות פיקטיביות.
מר פנחס מלכה, מנהלה הכללי של המערערת, הצהיר כי הפרוייקט נוהל על ידי חברת יסודות בע"מ (להלן - חברת יסודות) וכי מר אוהד שפיר (להלן - מר שפיר), היה נציג חברת יסודות. מר שפיר ניהל מו"מ עם קבלני משנה, הכין את המכרזים ואת החוזים. מר שפיר העיד, בין היתר, כי לא היה לו כל קשר עם הקבוצות והוא עצמו לא בדק אם ראש הקבוצה הוא בעל מניות או שותף בגוף שהתקשר בחוזה לביצוע העבודות, שהוא למעשה הגוף אשר הוציא בסופו של דבר את החשבוניות.
אין בגרסת המערערת כדי להוכיח בדרך כלשהי כי החשבוניות אשר התקבלו מאת קבלני המשנה הוצאו אכן כדין, שכן אין בה - ובמיוחד בטענה כי לא נבדקו ראשי הקבוצות או הקשר בינם לבין הגופים אשר הוציאו את החשבוניות - כדי להוות תשתית ראייתית לטענת המערערת, כי העבודה בוצעה על ידי מי שהוציא את החשבוניות.
מחומר הראיות עולה כי החשבוניות על שם חלק מקבלני המשנה, שהוצאו למערערת לכיסוי עבודותיהם של ראשי הקבוצות, הוצאו שלא כדין - הן משום שלא היה קשר בין מבצעי העבודה לבין מוציאי החשבוניות והן משום שלא עמדה כל התקשרות בין המערערת לבין קבלני המשנה בנוגע לאותה עבודה. כך גם לעניין החשבוניות אשר הוצאו על ידי יתר קבלני המשנה, אלא ששם מדובר גם בחשבוניות מזוייפות.
במקרה הנוכחי לא מתקיים חריג כלשהו למבחן האובייקטיבי, לשאלה האם החשבוניות הוצאו כדין, אשר נקבע בפס"ד סלע. מר פנחס מלכה הצהיר כי המערערת הייתה בודקת את רישום קבלני המשנה ברשויות המס – אך לבדיקה זו, בנסיבות המקרה, אין כל משמעות. מחומר הראיות עולה בבירור כי לא נעשתה בדיקה כלשהי על מנת לוודא כי מוציאי החשבוניות מבצעים אכן עבודה בפועל בפרויקט. ההיפך הוא הנכון - נראה כי עדי המערערת היו ערים לחלוטין לכך כי החשבוניות מוצאות על ידי מי שאין לו קשר למבצעי העבודה. מתקבלת עמדת המשיב, כי יש לראות בהתנהגותה של המערערת ובדרך התנהלותה באשר לקבלת החשבוניות, לפחות בגדר עצימת עיניים.
נדחית טענת המערערת, לפיה קבלני המשנה שילמו מס כדין ולפיכך מטילה עליה המשיבה כפל מס. עצם העברת הכספים, המשמשים חלק ממנגנון הביצוע של הפצת החשבוניות הפיקטיביות, אין בה כדי למנוע את דרישת המס מאת העוסק אשר ניכה את החשבוניות שלא כדין. יתרה מזאת, אין גם ראיה כלשהי ממנה ניתן לקבוע כי כספי המס הועברו למשיב, במיוחד לאור העובדה כי חלק ניכר מהחשבוניות כלל לא דווחו על ידי קבלני המשנה.
הערעור נדחה. המערערת תישא בהוצאות המשיב בסך 15,000 ₪ בצירוף מע"מ.
ניתן ביום: 16.10.2005 בפני: כב' השופטת ד. קרת-מאיר.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
