חשבונית שלא הוצאה ע"י מבצע העבודה - אינה כדין
ע"ש 275/00 מעוז דניאל חברה קבלנית לבניה בע"מ נ. מע"מ רחובות
המערערת הינה חברה לבניין, שעסקה בתקופה הרלוונטית לשומה בפרויקט בניית אתר "ארז מודיעין" (להלן - הפרוייקט). לטענת המערערת, במסגרת הפרויקט התקשרה עם חברות שונות המספקות כוח אדם (להלן - קבלני משנה), אשר סיפקו לה פועלים אשר הועסקו על ידה כראשי קבוצות (להלן - ראשי הקבוצות). קבלני המשנה הוציאו למערערת מסמכים אשר נחזו כחשבוניות ובגינם ניכתה המערערת מס תשומות.
למערערת הוצאה שומת תשומות בגין שתי תקופות דיווח. השגת המערערת בגין השומה נדחתה, בנימוק כי המערערת ניכתה מס תשומות בגין מסמכים הנחזים כחשבוניות מס, מבלי שבוצעה בגינם עסקה, בניגוד לסעיף 38 לחוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975 (להלן - החוק). על כך הערעור.
בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו פסק
מהוראות סעיפים 38(א) ו-41 לחוק, עולה העיקרון הבסיסי, לפיו זכאי הנישום בניכוי המס, בתנאי כי מוציא החשבוניות נתן שרות לעוסק מקבל החשבונית, וכי מי שנתן את השירות הוא זה אשר הוציא את החשבוניות. בע"א 3758/96 סלע חברה למוצרי בטון בע"מ נ. מנהל המכס והמע"מ (להלן - פס"ד סלע), נקבע כי לא די בכך שניתן שירות כלשהו, אלא שהשירות אמור להינתן על ידי מי שיש לו זיקה למוציא החשבונית.
נטל הראייה כי החשבוניות, אשר את המס הגלום בהן מבקש העוסק לנכות, הוצאו לו כדין - מוטל על העוסק. בענייננו מדובר במחלוקת שהיא לבר פנקסית. המידע באשר לשאלה האם אכן סופקו בפועל למערערת עובדים על ידי קבלני המשנה, מצוי בידי המערערת ורק ממנו ניתן ללמוד האם אכן בוצעה עסקה אמיתית כלשהי בינה לבינם. יתרה מזאת, אין בידי המערערת חוזים אשר ניתן ללמוד מהם כי אכן סופקו הפועלים על ידי קבלני המשנה. כבר מטעם זה לא ניתן לראות במחלוקת כמחלוקת פנקסית. לגופו של עניין, עמד גם המשיב עצמו בנטל הראייה והוכיח כי בפועל לא נקשרה עסקה אמיתית בין המערערת לבין קבלני המשנה.
בפני בית המשפט הבוחן את החלטת רשות המס, אמורה לעמוד התשתית העובדתית אשר עמדה בפני רשות המס בעת מתן ההחלטה. יש לבחון את הראיות אשר היו בפני המשיב, כאשר נתן את ההחלטה בהשגה. בחינת ההודעות אשר נגבו מגורמים שונים הנוגעים למערערת, אשר היו בפני המשיב, תומכת במסקנה כי מדובר בחשבוניות פיקטיביות.
מר פנחס מלכה, מנהלה הכללי של המערערת, הצהיר כי הפרוייקט נוהל על ידי חברת יסודות בע"מ (להלן - חברת יסודות) וכי מר אוהד שפיר (להלן - מר שפיר), היה נציג חברת יסודות. מר שפיר ניהל מו"מ עם קבלני משנה, הכין את המכרזים ואת החוזים. מר שפיר העיד, בין היתר, כי לא היה לו כל קשר עם הקבוצות והוא עצמו לא בדק אם ראש הקבוצה הוא בעל מניות או שותף בגוף שהתקשר בחוזה לביצוע העבודות, שהוא למעשה הגוף אשר הוציא בסופו של דבר את החשבוניות.
אין בגרסת המערערת כדי להוכיח בדרך כלשהי כי החשבוניות אשר התקבלו מאת קבלני המשנה הוצאו אכן כדין, שכן אין בה - ובמיוחד בטענה כי לא נבדקו ראשי הקבוצות או הקשר בינם לבין הגופים אשר הוציאו את החשבוניות - כדי להוות תשתית ראייתית לטענת המערערת, כי העבודה בוצעה על ידי מי שהוציא את החשבוניות.
מחומר הראיות עולה כי החשבוניות על שם חלק מקבלני המשנה, שהוצאו למערערת לכיסוי עבודותיהם של ראשי הקבוצות, הוצאו שלא כדין - הן משום שלא היה קשר בין מבצעי העבודה לבין מוציאי החשבוניות והן משום שלא עמדה כל התקשרות בין המערערת לבין קבלני המשנה בנוגע לאותה עבודה. כך גם לעניין החשבוניות אשר הוצאו על ידי יתר קבלני המשנה, אלא ששם מדובר גם בחשבוניות מזוייפות.
במקרה הנוכחי לא מתקיים חריג כלשהו למבחן האובייקטיבי, לשאלה האם החשבוניות הוצאו כדין, אשר נקבע בפס"ד סלע. מר פנחס מלכה הצהיר כי המערערת הייתה בודקת את רישום קבלני המשנה ברשויות המס – אך לבדיקה זו, בנסיבות המקרה, אין כל משמעות. מחומר הראיות עולה בבירור כי לא נעשתה בדיקה כלשהי על מנת לוודא כי מוציאי החשבוניות מבצעים אכן עבודה בפועל בפרויקט. ההיפך הוא הנכון - נראה כי עדי המערערת היו ערים לחלוטין לכך כי החשבוניות מוצאות על ידי מי שאין לו קשר למבצעי העבודה. מתקבלת עמדת המשיב, כי יש לראות בהתנהגותה של המערערת ובדרך התנהלותה באשר לקבלת החשבוניות, לפחות בגדר עצימת עיניים.
נדחית טענת המערערת, לפיה קבלני המשנה שילמו מס כדין ולפיכך מטילה עליה המשיבה כפל מס. עצם העברת הכספים, המשמשים חלק ממנגנון הביצוע של הפצת החשבוניות הפיקטיביות, אין בה כדי למנוע את דרישת המס מאת העוסק אשר ניכה את החשבוניות שלא כדין. יתרה מזאת, אין גם ראיה כלשהי ממנה ניתן לקבוע כי כספי המס הועברו למשיב, במיוחד לאור העובדה כי חלק ניכר מהחשבוניות כלל לא דווחו על ידי קבלני המשנה.
הערעור נדחה. המערערת תישא בהוצאות המשיב בסך 15,000 ₪ בצירוף מע"מ.
ניתן ביום: 16.10.2005 בפני: כב' השופטת ד. קרת-מאיר.

מהי ויזת זהב ואיפה עדיין אפשר להשיג אחת?
בעולם שמקשיח גבולות ומגבלות הגירה, מדינות רבות ממשיכות להציע מסלול מהיר לתושבות ולעיתים גם לאזרחות - למי שמוכן לשלם; מה עומד מאחורי הטרנד, למה הוא מצטמצם ואיפה הוא עדיין פתוח
ממשל טראמפ השיק לאחרונה רשמית את תוכנית ה-Gold Card בארה"ב, שמאפשרת לזרים אמידים להשיג אשרת הגירה קבועה (גרין קארד) בתמורה לתרומה של מיליון דולר לאוצר הפדרלי, או שני מיליון דולר דרך תאגיד. התוכנית, שהוכרזה בפברואר 2025 והוסדרה בצו נשיאותי מספר 14351, כוללת גם אופציית Platinum Card בעלות של חמישה מיליון דולר, שמקנה פטורים ממס על הכנסות מחוץ לארה"ב. מאז השקת האתר trumpcard.gov, הוגשו אלפי בקשות ראשוניות, בעיקר ממשקיעים מסין, הודו והמזרח התיכון, עם הכנסה צפויה לארה"ב של 50 מיליארד דולר בשנה הראשונה. זוהי התפתחות משמעותית בשוק הגלובלי של ויזות זהב, ששווי השוק שלו הוערך עד כה ב-30-50 מיליארד דולר בשנה וצפוי לגדול אפילו פי 2 בזכות המהלך של טראמפ.
ויזות זהב, או תוכניות תושבות בהשקעה (Residence by Investment), קיימות כבר ארבעה עשורים ומשמשות ככלי כלכלי למדינות שמחפשות זרימת הון זר. בשנת 2024 נמכרו כ-10,000 ויזות כאלו ברחבי העולם, עם השקעה ממוצעת של 500 אלף דולר למשקיע. עם זאת, בשנת 2025 נרשמת מגמה של צמצום: 12 מדינות סגרו או הגבילו תוכניות, בעיקר באירופה, בעקבות לחץ מהאיחוד האירופי על סיכוני הלבנת הון וביטחון. למרות זאת, כ-30 תוכניות נותרו פעילות, עם דגש על אסיה, המזרח התיכון והקריביים.
מהי ויזת זהב
ויזת זהב מאפשרת למשקיע זר להשיג תושבות זמנית או קבועה במדינה בתמורה להשקעה מינימלית מוגדרת. ההשקעה יכולה לכלול רכישת נדל"ן (בממוצע 300-800 אלף דולר), השקעה בקרנות ממשלתיות (מ-250 אלף דולר), הקמת עסק שיוצר 10-50 מקומות עבודה, או תרומה ישירה לממשלה (מ-100 אלף דולר). ברוב התוכניות אין דרישה למגורים קבועים - רק ביקור מינימלי של 7-30 יום בשנה - מה שהופך אותן לפתרון גמיש למשפחות אמידות שמחפשות גיוון גיאוגרפי, אופטימיזציית מס (למשל, פטורים על מס הון) או גישה לשווקים חדשים.
בשנת 2025 השוק מושך כ-150 אלף משקיעים פוטנציאליים, בעיקר מסין (35% מהבקשות), רוסיה (20%) והודו (15%), על רקע חוסר יציבות כלכלית ומגבלות יצוא הון. היתרונות כוללים ניידות גלובלית: למשל, תושבות באיחוד האירופי מאפשרת כניסה ללא ויזה ל-180 מדינות, וגישה למערכות חינוך ובריאות מתקדמות. עם זאת, התוכניות כוללות בדיקות רקע קפדניות (Due Diligence) שדורשות ניקיון פלילי ומקורות כספים לגיטימיים, עם שיעור דחייה של 5%-10%.
דרכון זהב, או אזרחות בהשקעה (Citizenship by Investment), לוקח את הרעיון צעד קדימה ומעניק אזרחות מלאה בתוך 3-12 חודשים, ללא דרישת מגורים קודמת. בשנת 2025, 14 מדינות מציעות תוכניות כאלו, בעיקר באיים הקריביים, עם השקעה מינימלית של 200 אלף דולר. היתרון העיקרי הוא חופש תנועה: דרכון מהקריביים, למשל, מאפשר כניסה ללא ויזה ל-145-160 מדינות, כולל האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה.

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"
חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?
השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה. אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.
המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.
יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.
ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי".
- מחלבות גד: צמיחה בהכנסות, שחיקה ברווחיות - ודיבידנד ראשון כחברה ציבורית
- אחרי 12 שנה, סלקום תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"
