לאחר הפוגה בת יום שבה ת"א להסחר בירוק
הבורסה לני"ע בתל אביב פתחה את יום המסחר הרביעי בשבוע בעליות שערים, לאחר הפוגה בת יום לצורך מימושים. המגמה החיובית באחד העם, על אף שוול סטריט חתמה אמש בירידות שערים, כאלו שלא פסחו על המניות הדואליות של תל אביב - מרביתן פתחו את המסחר הבוקר בפערי ארביטראז' שליליים.
מדד ת"א 25 נסחר בעליה של 0.23% לרמה של 734.29 נקודות. מדד ת"א 100 עולה גם הוא בשיעור מתון של 0.18% לרמה של 740.02 נקודות. מדד התל טק 15 מפתיע גם הוא ועולה הבוקר בשיעור קל של 0.14% לרמה של 405.23 נקודות. מחזורי המסחר מסתכמים בשעה זו של הבוקר בכ-23 מיליון שקל.
מניות ענף הרכב ממשיכות לרכז עניין היום באחד העם. אתמול חתמו מניות הליסינינג - ניו קופל ודן רכב - בירידות שערים חדות, לאחר שהאוצר הודיע על הוזלת מיסוי הרכב. יבואניות הרכב - כדלק רכב וקרדן ישראל - דווקא נהנו מעליות שערים נאות, על אף החששות כי מכירת מכוניות חדשות תיעצר עד ל-1 בדצמבר.
ניו קופל לא מתמהמהת וכבר שיגרה הבוקר הודעת הרגעה לשוק, לפיה מבדיקה שערכה, אין צורך בביצוע הפרשה לירידת ערך צי הרכב שלה. ההודעה עשויה לאושש את המניה שבשלב טרופ התיחה נסחרת בזינוק של 5% וכמוה גם דן רכב שעולה ב-1% בשלב זה.
מניות דלק רכב, לעומת זאת, פתחו את המסחר בירידה של 0.8% במחזור של 160 אלף שקל ואילו קרדן אן.וי עדיין מנומנמת הבוקר - נסחרת ללא כל שינוי.
וגם הבנקים - כהרגלם - ממשיכים להסתנוור מאור הזרקורים. אתמול חתמו החמישה בירידות שערים חדות והבוקר - הם מתאוששים. בנק הפועלים עולה ב-0.54% במחזור של 880 אלף שקל, לאומי עולה ב-0.14 במחזור של 825 אלף שקל, מזרחי ודיסקונט נסחרות בעליות של 0.21% ו-0.41%, בהתאמה והבינ"ל נסחרת ללא כל שינוי.
במהלך היום יתפרסם המכרז למכירת השליטה בבנק השני בגודלו במדינה - בנק לאומי. המדינה מציעה 9.99% ממניות הבנק ששווין עומד על כ-2 מיליארד שקל ואופציה לרכישת 10.01% נוספים. בחירת הזוכה תתבצע (נכון להיום) ב-7 בנובמבר.
שני הבנקים הגדולים נסחרים גם על רקע רכישות חדשות או על הכוונת עליהן נודע אתמול. פועלים יגיב לרכישת השליטה בסי-בנק הטורקי ב-113 מיליון דולר ולאומי יגיב למגעים שמנהלת הנהלת הבנק עם איש העסקים פרדי רובינזון על רכישת יורום בנק הרומני בכ-60 מיליון דולר.
עוד במרכז המסחר היום - מניות קבוצת אי.די.בי. ברקע, נוחי דנקנר רכש אתמול באמצעות גנדן שבשליטתו בעסקה מחוץ לבורסה כ-1.25% ממניות הקבוצה ב-50 מיליון שקל (מחיר של 105.7 שקל למניה). ההערכות הן כי דנקנר רכש את המניות מטאו תשואות, שבשליטת אילן בן דב, בעל השליטה בסאני, והמחיזקה ב-4.99% ממניות הקבוצה (כלומר: אינה בעלת עיניין ולכן אינה חלה עליה חובת הדיווח).
אי.די.בי אחזקות קופצת ב-1.06% במחזור של 235 אלף שקל ואותו המחזור מרכזת גם אי.די.בי פיתוח שעולה בשיעור מתון יותר של כרבע אחוז. דיסקונט השקעות בולטת גם היא הבוקר עם עליה של 0.74% במחזור של 770 אלף שקל.
עוד בעיניינו של נוחי. במעריב מפרסמים היום כי הלה מנהל מגעים מתקדמים למכירת 20%-30% ממניות סלקום לקרן ההשקעות פרובידנס. מעריב מביא הערכות לפיהן מחיר המכירה בעסקה ישקף שווי הגבוה מ-2.1 מיליארד דולר לחבת הסלולאר - שזהו השווי לפיו רכש דנקנר את המניות מספרא. המשמעות: העסקה עשויה להסתכם בלמעלה מ-600 מיליון דולר והערכות הן כי עוד גופים ישקיעו בקרוב בסלקום - כך לפחות על פי העיתון היומי.
תדיראן קשר תחלק היום דיבידנד במזומן של כ-24.1 מיליון שקל למשקיעה והמניה לא מתרגשת ונסחרת בירידה קלה בלבד בת 0.07% במחזור דל של 25 אלף שקל.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".