
השימוש בארנקים דיגיטליים צובר תאוצה; למי זה מתאים?
בשנתיים הראשונות מאז הושק הארנק הדיגיטלי בישראל, זינק השימוש בו ליותר מפי 13, כך על פי נתונים שמפרסם היום בנק ישראל. אלא שנתוני בנק ישראל, כמו גופים ממשלתיים נוספים, מתייחסים לשנה שעברה. מאז, המגמה רק הלכה והתעצמה, ונדה שיותר ויותר אנשים בוחרים להשאיר את הארנק בבית, ולשלם באמצעות המכשירים החכמים (שעון, פלאפון וכו'). על פי נתוני הבנק, מאז נכנסו לשימוש בישראל הארנקים הדיגיטליים, בחודש יולי 2021, צמח היקף התשלומים בהם ביותר מפי 13 ל-3.586 מיליארד שקל, המהווים 8.71% מההוצאות בכרטיסי חיוב. ההוצאה היומית הממוצעת בארנקים דיגיטליים בחודש יולי 2023 הגיעה לסכום של 115.7 מיליון שקל, גבוה פי שישה מממוצע התשלום היומי בארנקים דיגיטליים בחודש דצמבר 2021 שעמד על 19.2 מיליון שקל. לבסוף, ההוצאות באמצעות ארנקים דיגיטליים היוו בחודש זה יותר מ-21%, מהעסקאות באמצעות כרטיסי חיוב בנוכחות פיזית בבית העסק. מאז, ובמהלך שנת 2024 מגמה זו רק הלכה והתעצמה. על פי נתוני שבא, מנהלת את תשתית התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל, במהלך חודש יוני האחרון, היקף השימוש בארנקים דיגיטליים עמד על 5.6 מיליארד שקל, זינוק של כ-60% לעומת החודש המקביל אשתקד. בסך הכל, הארנקים הדיגיטליים היוו כ-31% מסך העסקאות בכרטיסי אשראי במהלך החודש. השימוש בארנקים דיגיטליים בישראל, החל עם השקת הארנק של ענקית הטכנולוגיה אפל במהלך שנת 2021. כמה חודשים לאחר מכן הצטרפה אליה המתחרה הגודלה גוגל, שהשיקה בישראל את שירות גוגל פיי. חברות אלו שנהנו מהעובדה שמרבית הישראלים מחזיקים במכשירים חכמים המיוצרים על ידיהם או נתמכים על ידי מערכת ההפעלה שלהם, הצליחו איפה שחברות אחרות נכשלו וגרו לישראלים לאמץ את שיטת התשלום החדשה. על פי ההערכות, שתי החברות שולטות כיום במעל 95% מהשוק שרק הולך וצומח.