מנכ"ל רמ"י: "תחום האנרגיה הוא זללן קרקע. אנחנו מעודדים דו שימוש"
בעוד שמתקני אנרגיה מתחדשת יחסכו לישראל זיהום ותחלואה, הם נחשבים לבזבזנים יחסית ומצריכים תאי שטח גדולים כדי לייצר את כמות החשמל של תחנת כוח. כדי להתמודד עם האתגר, נדרש תכנון מרכזי של רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) להקצאת האסדות הסולאריים. השאלות הן רבות - האם למקמם בנגב החם והיבש שבו מחיר האדמה אפסי, אולי לקדם דו שימוש בשטחים קיבוציים כך שיוצבו מעל לגידולי הירקות? האם האדמה עצמה צריכה להימסר תמורת תשלום גבוה במיוחד, כמו במכרז בתמנע, או לספק אותה ליצרן שידע לספק את החשמל בתעריף הסופי הנמוך ביותר עבורנו הצרכנים? "האנרגיה היא אכן זללן קרקע גדול", הודה מנהל רמ"י ינקי (יעקב) קוינט במהלך ועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל. "אני יכול להגיד - עד היום רשות מקרקעי ישראל עשתה עסקאות בלמעלה מ-30,000 דונם. זה חטיבות קרקע גדולות מאוד, יש להן שימושים אלטרנטיביים. אם בהתחלה חשבו שהאנרגיה הסולארית תהיה מה שנקראת היום דו-שימוש, כלומר למטה יהיו גידולים ולמעלה פאנלים, אז עד היום זה לא קרה. לקחו קרקע חקלאית בחלק גדול מהמקרים והפכו אותה לשדות סולאריים. חלק מהתפקיד שלנו לוודא שנותרת קרקע חקלאית אם זה לצרכי ביטחון תזונתי של מדינת ישראל או לצרכי שימור של קרקע לדורות הבאים". "אנו מעודדים כל מקום שניתן לעשות בו דו-שימוש אמיתי", המשיך. "בגגות, פטרנו מתשלום ומתתימה על היתר. במתקני אגירה - עד 200 מטרים פטרנו מהצורך בתשלום. לגבי חברות ממשלתיות, אנחנו מאוד מעודדים אותן להשתמש בצורה יעילה בקרקע, בשטחים כלואים או פנויים שיש להם. "הוצאנו בשנה האחרונה מקב"טים (מכרזי קרקע בלתי מתוכננת, א"י), במקביל לתכנון קרקע לאנרגיה סולארית - אם מדברים על אנרגיה סולארית אני זוכר ישיבת מועצה מ-2008 ישבה התחלנו לחשוב כמדיניות כלכלית על הנושא. ערכנו מודל של 20% תשלום ביום הראשון ו-80% השלמה בתכנון כתנאי לחתימה על חוזה חכירה. אפשר לראות את הגידול, גם בעסקאות וגם בהספקים שנגזרים מהיקף השטח". קוינט דיבר גם על חוזי החכירה מול האגודות השונות. "אנו בסוף מנהלים את הקרקע. יש לנו חוזה חכירה עם האגודות ואם הן בהפרה, כשיש הפרות של החוזים האלה, אנחנו צריכים להסדיר את זה. יש מערכת יחסים מאוד מורכבת מול הצדדים שעומדים מולנו בחוזים. אנחנו לא נכנסים לעסקה נוספת לפני שמסדירים את מערכת היחסים שנמצאת מכוח אותן עסקאות מקוריות. באופן כללי- אנו תמיד מעדיפים מכרזים, על פני עסקאות בפטור ולכן מקדמים את המכרזים היום בהיקפים מאוד גדולים". על דו-שימוש בקרקע אמר: "קיבלנו החלטה לפני כחצי שנה, שנאפשר לבצע דו-שימושים. הייתה התלבטות האם להתיר גם במרכז הארץ לעשות זאת, כי הסיכוי לשינוי ייעוד למגורים או לתעסוקה - הוא גדול יותר. בסופו של דבר החלטנו לאפשר. כיום יש יותר אפשרות בפריפריה, הנגב והגליל. במרכז הארץ המטרה היא שינוי ייעוד". קוינט סיפר כי "רצינו להרחיב את שטח העיר נתיבות בעוד 10,000 יחידות דיור. זה נפל על התכנית של אנרגיה סולארית ולא היה קל לממש או לקדם את התכנית לדיור. אנחנו לא רוצים להגיע לקונפליקטים האלה במרכז הארץ, בפריפריה היה לנו קל יותר. במרכז הארץ נגיע להסדרים מיוחדים של פיצוי. רשות החשמל תיתן את הפיצוי כשנגיע לשינוי יעוד שיכול לקרות גם בתקופה קצרה יותר ממה שחשבנו". "איפשרנו בכל החוזים ארוכי הטווח לעשות דו-שימוש, בלי לוותר על קרקעות זמינות כמו שאנו דורשים בעסקאות הרגילות. אפשרנו לעשות על חממות כמו גגות, באותה המתכונת. כל מקום שיש אפשרות וזה לא מתנגש עם דברים אחרים, זה אפשרי. אם עושים את העסקאות, אתם בטח נתקלים במה שנקרא בביורורקטיה שלנו. יש גם את ההיבט של זרים שהוא מורכב, לפי החוק צריך אישור לעסקה עם תאגידים או פרטים זרים. זה לא מטופל אצלנו אלא במשרד החוץ או הביטחון. אנחנו מנסים לייעל זאת". "יש קרקע בכניסה לירוחם, 400 דונם שמתכוונים בקרוב להוציאה. יש חטיבת קרקע בגודל של למעלה מ-1,000 דונם סמוך לדימונה. אם זה יעבוד, זה יאפשר להוציא חטיבות קרקע גדולות יותר גם לנושא הדו-שימוש. כל שימוש יעיל ומושכל בקרקע, מבחינתנו רצוי ועדיף על הפרה של השטחים הפתוחים".
- 4.כן אה 04/04/2023 14:16הגב לתגובה זועד שיקדמו פה משהו נחזור לימי הביניים בהצלחה בעתיד
- 3.אין לבחור הבנה בגרוש באנרגיה (ל"ת)אחד 04/04/2023 13:59הגב לתגובה זו
- 2.ירקרק 04/04/2023 12:14הגב לתגובה זומנותק מהמציאות, אין ברירה אלא להקצות שטחים לטובת אנרגיה מתחדשת. לומר שזה על חשבון החקלאות זה להסית את הדעת מהבעיות במגזר החקלאי. אחוז המימוש של אנרגיה מתחדשת היא שולית ובכל מקרה ממוקמת ברובה בשטחים לא רגישים. דבר אחד נכון שנאמר ואליו נכון להתיחס זו הביורוקרטיה של הרשות. שישים דגש על איך להתייעל שם ולא בתחום ייצור החשמל.
- 1.לילי 04/04/2023 07:44הגב לתגובה זואפשר מעל כל כביש בין עירוני ובחלק מהעירוני לשים קולטים סולארים . אפשר מעל הרבה מקומות שהוזכרו . יש גידולים בחקלאות שדורשים חצי מכמות השמש שי בארץ .וזה חוסך במים .

דוח BDO: לישראל יש עתודות גז עד שנת 2062 לפחות
דוח משק הגז הטבעי בישראל 2025 מתייחס לעשור למתווה הגז, ומצביע על כך שלמרות הייצוא, הגדלת הצריכה וההפקה, עתודות הגז בישראל רק הלכו וגדלו; בנוסף, הדוח מצביע על כך שמחירי הגז והחשמל בישראל ירדו, בניגוד למגמת עלייה עולמית ועל התרומה של היותנו מעצמת גז לבטחון של ישראל
דוח משק הגז הטבעי בישראל לשנת 2025, שנערך על ידי BDO פירמת הייעוץ הכלכלי הגדולה בישראל קובע כי עתודות הגז של ישראל יספיקו לפחות עד לשנת 2062, וזאת בהתחשב בהסכמי הייצוא למצרים וירדן.
הדוח התמקד השנה בעשור למתווה הגז, מצביע על מספר הישגים מאז אישור המתווה: ירידה חדה במחירי האנרגיה לצרכן, חיסכון משקי של מאות מיליארדים, התעצמות גאופוליטית והישגים סביבתיים משמעותיים.
לפי הדוח, למרות הגידול החד בצריכה ובהפקה, עתודות הגז הטבעי של ישראל גדלו בכ-40% מאז 2012 ועומדות כיום על 1,044 BCM. המשמעות היא שאספקת הגז מובטחת למשק המקומי לפחות עד שנת 2062, גם בהינתן המשך ייצוא גז למדינות האזור. ישראל מדורגת במקום השני במדינות ה-OECD בעתודות גז לנפש ובמקום הראשון ב-OECD בשמירת גז לדורות הבאים. בעוד הממוצע של ה-OECD הוא 15 שנה הפקה עתידיות, אצלנו מדובר על 40 שנות הפקדה עתידיות. בנוסף הדו"ח מראה כי 75% מעתודות הגז יישארו בישראל. הדוח מצביע על כך שיצוא גז טבעי מהווה תמריץ לחיפושים ופיתוח עוד גז טבעי לטובת המשק המקומי, מה שמוביל בגידול בביטחון האנרגטי הלאומי.
מחירי הגז והחשמל בישראל נמוכים בכמחצית מהמחירים באירופה
מחירי הגז הטבעי בישראל ירדו בכ-20% מאז המתווה, בזמן שבעולם הם עלו בממוצע ב-57%. כתוצאה מכך, מחירי החשמל בישראל ירדו ב-16% והם כיום נמוכים בכ-50% מהממוצע באירופה. התרומה הכלכלית הכוללת למשק נאמדת בלמעלה מחצי טריליון שקלים, המתבטאים בחיסכון בעלויות אנרגיה ובהפחתה דרמטית של עלויות סביבתיות.
- לידיעת המשקיעים בשותפויות הגז - שברון צופה ירידת מחירים לקראת סוף העשור
- שברון נכנסת לתחום חדש, האם זה ישפיע על לוויתן ותמר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחישוב לפי משק בית עולה כי בעשור החולף כל משפחה בישראל חסכה בממוצע כ-1,190 שקל בחודש, ולמעלה מ-170 אלף שקל במצטבר. במקביל, הכנסות המדינה מתעשיית הגז חצו את רף 31 מיליארד השקלים, והתחזית מדברת על כ-635 מיליארד שקל עד שנת 2062. החל מ-2027 צפויה הכנסה ממוצעת של יותר ממיליארד שקל בחודש לקופת המדינה.
