קידוח נפט
צילום: Zbynek Burival

מחירי הנפט ממשיכים לטפס - האם הם בדרך לעצור?

על רקע ההתאוששות מחיר חבית נפט מתקרב ל-70 דולר, החברות בתחום מזנקות; גם קבוצת דלק
לימור זילבר | (30)

חופי ישראל אמנם מלאים בזפת מזהמת באסון האקולוגי הגדול ביותר שנרשם בעשורים האחרונים, אבל הזהב השחור ממשיך  להיסחר באופטימיות ומחירו מאמיר בקשר ישיר לתמורות שונות הקורות בעולם. בשבוע האחרון מחיר הנפט קפץ ב-10 דולרים לחבית וכעת, מחיר חבית נפט מהים הצפוני (WTI) כבר עומד מעל 66 דולרים ומחיר חבית נפט מסוג ברנט כמעט נוגע ב-70 דולרים לחבית.   "התייקרות הנפט במקרה הזה לא קשורה להתקפות של המורדים החות'ים בסעודיה כפי שקרה בעבר", מסבירה מיטל בר דוד, אנליסטית האנרגיה של בנק מזרחי טפחות. לדבריה, העלייה במחיר הזהב השחור נעוצה בהחלט ארגון מדינות יצואניות הנפט ורוסיה (אופ"ק+) מסוף השבוע, להאריך עד חודש אפריל את מדיניות הקיצוץ הנוכחית. "לפי החלטת הארגון היקף הייצור יוסיף לעמוד על 8 מיליון חביות ליממה פחות מרמתו בחודש ינואר 2020, טרם משבר הקורונה. ההחלטה הפתיעה, היות וההערכות היו כי החברות תנצלנה את הגידול בביקוש ואת עליית המחירים החדה על מנת להגדיל את התפוקה. ההחלטה הרשמית נמסרה, אמנם, ביום ו', אך מחירי הנפט הגולמי קפצו עוד קודם לכן, ככל הנראה על רקע "הדלפות" לתקשורת".  "שילוב של נתונים, שהצביעו, מחד, על צפי להמשך גידול של הביקוש לנפט גולמי מצד המעצמות המובילות בעולם, יחד עם המשך המכסות המקוצצות של חברות OPEC+ במתכונתן הנוכחית (ללא הקלות), גרם לנסיקת מחירי הנפט" הוסיפה בר דוד. כמו כן, להערכתה לעליית מחירי הנפט תרם, בנוסף, דוח התעסוקה של ארה"ב לחודש פברואר, שפורסם אף הוא ביום ו' אחה"צ והפתיע לטובה עם תוספת של 379,000 מקומות חדשים. זאת, על אף חששות כי מזג האוויר הקשה שפקד את ארצות הברית יפגע בתוצאות הדוח. בד בבד, התכנסה בבייג'ין הלשכה הפוליטית ("פוליטביורו") של המפלגה השלטת בסין של ואשרה את  תוכנית העבודה לשנה הקרובה (במסגרת תכנית חומש חדשה), תוך שהיא מעמידה יעד צמיחה של 6 אחוזים ויצירת 11 מיליון מקומות עבודה עירוניים חדשים. עוד שמה התכנית שאושרה דגש רב על השקעה בתשתיות. סין הינה היבואנית הגדולה ביותר של נפט גולמי בתבל והצרכנית השנייה בחשיבותה. במבט להמשך, צופה בר דוד, כי "השווקים נוכחו שוב לדעת כי מסובך מאוד להעריך את התפתחות מחירי הנפט בעולם, בשל ריבוי הגורמים המשפיעים עליו. עם זאת, סביר להניח כי תחת הנחת עבודה של יציאה מהמיתון הגלובאלי והתאוששות של הביקושים, ובעיקר מצד סקטורים עתירי שימוש בנפט ודלקים כגון שינוע, תחבורה לסוגיה, פנאי ותיירות, מחירי הנפט יתבססו להם ברמות הנוכחיות והסיכוי כי ירשמו נסיגה של ממש בתנאים כיום אינו גבוה." מחירי הנפט יתאזנו בהמשך השנה עקב הגדלת תפוקת הנפט מתעשיית פצלי השמן גם אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש  אומר כי עליית מחיר הנפט בשבוע שעבר מקורה בהערכה בשוק שאופ"ק יעלו את מכסת התפוקה, אולם הוסיף כי "עם הפתיחה של הכלכלה מהמגבלות וחזרת התעופה ויותר תנועה של אנשים, הביקוש לנפט יעלה וגם המחירים. והסיבה השלישית- יש חשש מפני אינפלציה והסחורות בכלל, נחשבות סוג של נכס ריאלי שמגן מפני עליי באינפלציה ולכן משקיעים פיננסיים משקיעים בנפט, נחושת, סחורות חקלאיות ומתכות שונות ולכן הנפט נהנה גם מהביקושים הפיננסים". האם מחיר הנפט ימשיך לעלות? "אני לא חושב שיעלה מאוד" מסביר זבז'ינסקי. "ברמות המחירים האלה, תעשיית פצלי השמן האמריקאית שהיא כידוע בעלות הפקה יקרה יותר, רואה שרווחי לה  לייצר  יותר נפט כי מחיר החבית גבוה מאוד. מחיר הנפט שירד בעשור האחרון היה בגלל תפוקת הנפט בארה"ב שעלתה ולכן, ככל שתעשיית פצלי השמן תגדיל תפוקה, אז מחירי הנפט בעולם יתאזנו חזרה ואמורים להתייצב אף לרדת". לדבריו, גם אנרגיה מתחדשת (אנרגיית שמש ורוח) מתחרה בנפט: "התחרות מייתרת  לחץ ארוך טווח לירידה במחירי הנפט. תופסת נתח יותר ויותר גדול ליצירת אנרגיה על חשבון דלקי מאובנים ומכוניות חשמליות, תחום מאוד מתרחב שמאיים על תעשיית הנפט המסורתית".  

תגובות לכתבה(30):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    פולני פלמוני 08/03/2021 14:12
    הגב לתגובה זו
    ייקור מלאכותי של נפט מוריד ביקוש, ומצד שני מגביר ייצור כך שמהר מאד המאגרים מתמלאים ומורידים את המחיר להפסד...כבר היינו שם כמה פעמים!
  • 17.
    דני 07/03/2021 19:35
    הגב לתגובה זו
    ביידן יטיל עליו מיסוי
  • 16.
    דניאל 07/03/2021 19:32
    הגב לתגובה זו
    בדוח הקרוב של דלק גידול בהון העצמי של איתקה על רקע מחיר הנפט
  • רק כנראה שתול יכול לרמוז על המלצה ל דלק (ל"ת)
    YL 08/03/2021 11:32
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    Yl 07/03/2021 18:52
    הגב לתגובה זו
    הנפט מתחיל להשתולל ולכן זו הזדמנות ל הימור לא גדול ב חברת קידוחים ב נמיביה נסחרת ב נסדק שנה אחרונה רק 400 אחוז
  • 14.
    מרדכי 07/03/2021 16:37
    הגב לתגובה זו
    בגלל האג'נדה של ביידן מחיר הנפט צפוי להיות גבוה לאורך זמן.
  • YL 08/03/2021 11:30
    הגב לתגובה זו
    תזכרו טוב טוב עם מי יש לכם עסק**** היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו****??? לא אצל תשובה
  • 13.
    בקשה 07/03/2021 16:10
    הגב לתגובה זו
    מישהו רציני שמבין בנושא אופציות מתבקש לענות על השאלה. אני סתם אדם פרטי שקניתי קצת אופ' 15 וכבר מופסד עליהם ומתלבט ברצינות מה לעשות? האם למכור בהפסד או להמתין לאפשות טובה יותר? יש עוד כ - 39 ימים לפני הפקיעה! האם יש סיכוי בכלל שהנהלת השותפות תבוא לקראת המחזיקים?
  • יש 07/03/2021 20:43
    הגב לתגובה זו
    האם יש סיכוי שתיכנס לכסף? כמה רחוק, האם דו"ח חיובי יגרום לכך? אלה השיקולים לדעתי.
  • תודה לך מקרב לב וכל טוב! (ל"ת)
    תודה 07/03/2021 22:26
  • 12.
    דניאלה 07/03/2021 16:01
    הגב לתגובה זו
    רוצות רווחים וכיסוי הוצאות הקורונה
  • 11.
    רק מזומן 07/03/2021 15:22
    הגב לתגובה זו
    אחרת ההתאוששות והאינפלציה לא יגיעו.הסעודים מעדיפים לקחת הרבה על מעט.
  • ביידן מתנגד לפצלים (ל"ת)
    דני 07/03/2021 19:33
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שאלה 07/03/2021 14:36
    הגב לתגובה זו
    האם יש אפשרות להארכת אופציה 15 לאור העיכוב בתחילת הקידוח? ושאלה נוספת: ואם כן, אז מתי הנהלת השותפות יכולה לדווח על כך? כלומר כמה זמן לפני הפקיעה?
  • 9.
    dw 07/03/2021 12:53
    הגב לתגובה זו
    קרוסין הוא דלק סילוני למטוסים. כאשר עם ישראל יסתער על המטוסים, ולא משנה אם הם של אל על, ישראייר, טורקיש או בריטיש, אז חברות התעופה יצטרכו לקנות קרוסין, כי המטוס מגיע לארץ בלי הרבה דלק וצריך לתדלק כאן. מי מוכר קרוסין? בזו ופז נפט. כלומר יש פה מוצר שהצריכה שלו צפויה לנסוק במאות אחוזים יחסית להיום...
  • דוד 07/03/2021 16:54
    הגב לתגובה זו
    ותראה אותם יורדים לאיטם לטובת אנרגיה ירוקה
  • dw 07/03/2021 18:26
    סביר לדעתי שהצמיחה במכירות הדס"ל של בזן ופז נפט בשנה הקרובה תהיה תלת סיפרתית. לכן לדעתי בזן ופז נפט מתומחרות בנוח והשקעתי בהן. לא חייב להשקיע אם סבור אחרת.
  • הם תקועים עם קרוסין ומוכרים את זה כתחליף לסולר .... (ל"ת)
    S 07/03/2021 14:16
    הגב לתגובה זו
  • כאמור ברגע שיפתחו את הטיסות לחו"ל צפוי זינוק בביקושים (ל"ת)
    dw 07/03/2021 18:28
  • 8.
    הנפט מזנק נכון...מצד שני מניות הנפט זוחלות 07/03/2021 12:38
    הגב לתגובה זו
    הנפט מזנק נכון...מצד שני מניות הנפט זוחלות
  • אסף 07/03/2021 13:25
    הגב לתגובה זו
    אם המחיר עלה ב50 אחוז אבל המכירות ירדו ב60% אז מן הסתם לא כל העליה תשוקף במחיר מניות מפיקות הנפט. ואם הביקוש יעלה משמעותית סביר שגם קצת ההפקה יעלה והנחיר ירד. כמעט כל חברות האנרגיה המבוססות נפט עלו יפה מאוד בחדושים האחרונים.
  • 7.
    מתעניין 07/03/2021 12:37
    הגב לתגובה זו
    ניכר בניתוחים של בר דוד הבנה של השוק ויכולת לזהות מגמות. יפה.
  • 6.
    נפט הולך ל 120+ מינימום - היצור בארהב נפגע לתמיד (ל"ת)
    שמוליק 07/03/2021 12:23
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נטלי כהן 07/03/2021 12:14
    הגב לתגובה זו
    מיטל, אני זוכרת שעוד לפני כחצי שנה ציינת שזאת המגמה שתתרחש. יפה מאוד!
  • מי? (ל"ת)
    ישרא ל י 07/03/2021 17:44
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תתקנו נעשה פה פיגוע אקולוגי ע"י אירן (ל"ת)
    משה ראשל"צ 07/03/2021 12:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בטח 07/03/2021 12:05
    הגב לתגובה זו
    אם אפשר למכור חבית נפט ב90. למה למכור ב40 ? ואיפה כל האנליסטים שניבאו שמחיר חבית נפט ירד ל 20. ממשיכים לבלבל את המוח
  • 2.
    אסף 07/03/2021 11:44
    הגב לתגובה זו
    אם אכן אלו יהיו המחירים לאורך זמן, הרי שאית'קה של דלק תגיע לרווחי ענק והנפקה שלה עשויה להיות מאוד מוצלחת ולהציף ערך עבור קבוצת דרך כך שמחיר של 16,000 יהיה הסטוריה רחוקה. יהיה מסקרן מאוד לראות האם דלק תכריז על הנפקה כבר באזור הדוח השנתי שלה שאמור לצאת בשבועות הקרובים.
  • 1.
    יש ר א לי 07/03/2021 11:10
    הגב לתגובה זו
    אמרתי שיעלו עד הפארי ויותר. ג.נ. מחזיק. בידקו הודעות החברה על הנפקת איתקה בקרוב והאפשרות להחלפת אג"ח במניות. לבדוק היטב, אל תסמכו עלי.
נפט יורד
צילום: Getty images Israel

מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"

הצטברות מהירה של מלאי נפט בארה״ב ובאירופה לצד הערכות כי סין סופגת בשקט עודפים עצומים, מעוררות חשש שהשוק צועד לעבר עודף היצע ממושך, כאשר ברקע אופ״ק בוחרת להגביר את תפוקת הנפט

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נפט אופק

מחירי הנפט נסוגו בסוף השבוע אל אזור 65 דולר לחבית, על רקע התחזקות ההערכות שעודף היצע משמעותי מתחיל להיווצר בשוק העולמי. מגמות מלאים מעודכנות מצביעות על כך שהעודף כבר כאן: בארצות הברית המאגרים מתקרבים לרמות עונתיות רגילות, באירופה הם כבר חורגים מהנורמה, וההערכה היא שסין שהיא "הפיל שבחדר" סופגת בשקט את מרבית העודף. על פי הערכות, מאגרי הנפט של סין כבר עולים על אלו של ארה"ב, אף שאינם שקופים לציבור, וצפויים להמשיך ולצמוח בטווח הקרוב.

נורברט ראקר, ראש תחום כלכלה ומחקר הדור הבא,  כתב בסקירה של יוליוס בר כי מחירי הנפט ירדו בחמישי לכיוון 65 דולר, אך נותרו בטווח המסחר שנקבע בשבועות האחרונים. הנרטיבים ברובם נותרו ללא שינוי. ביקוש מדשדש במערב כולל סין, יחד עם גידול בייצור מדרום אמריקה, קנדה והמזרח התיכון, מובילים לעודפי היצע. העדכונים האחרונים שפורסמו השבוע הן על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה והן על ידי רשות המידע לאנרגיה של ארצות הברית מהדהדים את הסיפור הזה ומחזקים את התחזיות שלנו. כ-1.5 מיליון חביות ליום עשויות להיכנס לאחסון במהלך השנה הקרובה. 

למעשה, העודף כבר החל להיבנות, כפי שמגמות המלאים האחרונות מצביעות. בחודשים האחרונים, אחסון הנפט בארצות הברית התקרב לנורמה העונתית, ושיעורי המילוי באירופה אף חורגים מעל הנורמה. הפיל שבחדר הוא סין ומלאי הנפט האדירים שלה, שלגביהם אין נתונים ציבוריים אלא רק הערכות פרטיות. סין ככל הנראה מחזיקה כיום מלאי משמעותי יותר מארצות הברית, אך פחות מסך כל מדינות המערב יחד. סביר להניח שסין כבר ספגה ותמשיך לספוג את רוב עודפי ההיצע. 

הדבר מעלה שאלות חדשות: האם שוק הנפט יתחיל לשקלל באופן בולט יותר את ההיצעים הפחות גלויים האלה במחירי השוק, והאם עקומת החוזים העתידיים תתהפך בהתאם? האם סין תמשיך לבנות מלאים בקצב גבוה בסביבה שבה הביקוש המקומי לנפט מגיע לשיאו וחלקו עובר להזנות פטרו-כימיות מבוססות גז טבעי? 

מצב הרוח בשוק כבר התקרר באופן ניכר ונראה דובי למדי. הנפט החזיק מעמד היטב מול מגמות אלה, אולי בשל גורמים גיאופוליטיים, אך טיעון הנגד הוא שזה דווקא לא משתקף בפוזיציות החוזים העתידיים. עודפי ההיצע הצפויים יוצרים מתחים שונים, למשל בעסקי נפט הפצלים בארצות הברית. עם כל ההתמקדות בארצות הברית בהשקעות הקשורות למרכזי נתונים, הירידה בהשקעות ההון בתחום הנפט והגז פחות ניכרת אך היא משמעותית מבחינה כלכלית. אנו שומרים על עמדת Neutral ורואים את המחירים נעים לכיוון 60 דולר.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.