
הרכבת לא תגיע - ימים קשים לנוסעי רכבת ישראל; מה קרה ומה צפוי?
פגיעה בתשתית החשמול ברכבת ישראל משביתה חלק מהקווים - ההשבתה עשויה להימשך מספר ימים, ויש לה השלכות כלכליות כבדות על המשק
רכבת משא פגעה בתשתית החשמול בשני מוקדים מרכזיים ונגרם נזק כבד למאות מטרים של מסילות ואפילו קילומטרים. מאות אלפי נוסעים יושפעו, והרכבת מפעילה חלופות תחבורה והיערכות חירום, תוך גיוס כל צוותי התחזוקה לשטח. זוהי אחת התקלות הגדולות ביותר שפקדו את החברה בשנים האחרונות, והתיקון עלול להימשך מספר ימים.
הפגיעה של הרכבת היתה באזור צומת גנות מדרום לתל אביב, ובין חדרה לנתניה. הנזק, משבית חלק מהקווים המרכזיים. על פי בדיקות ראשוניות של רכבת ישראל, הפגיעה נגרמה כאשר רכבת המשא נסעה על תוואי המסילות המחושמלות ופגעה בכבלי החשמול, מסיבה שעדיין נבדקת על ידי צוותי החקירה. הדבר גרם לקריסה של חלקים נרחבים מהתשתית העילית, כולל עמודים וחוטים, מה שדורש עבודות תיקון מורכבות הכוללות החלפת רכיבים והתקנה מחדש.
בהודעת רכבת ישראל נמסר כי לא יופעלו רכבות בין תחנות בנימינה לנתניה ובין תחנות תל אביב ההגנה - לוד ונתב"ג. המשמעות המיידית היא פגיעה בקווי הנוסעים העמוסים ביותר, במיוחד בשעות השיא, כאשר קווי הצפון והדרום המרכזיים נפגעים בו זמנית. ברכבת הקפיצו את כל צוותי התחזוקה והם "נערכים למתן פתרונות שירותיים כגון הפעלה של כל רכבות הדיזל בימים הקרובים". אלא שרכבות הדיזל הן פתרון חלקי - הן מבחינת כמות נוסעים והן מבחינת מהירות הרכבת.
השלכות על נוסעים ומה יפעל בינתיים
ההשבתה תגרום לעומסים כבדים בתחבורה הציבורית, במיוחד על קווי האוטובוסים הבין־עירוניים ועל צירי התנועה במרכז הארץ. כדי לצמצם את הפגיעה, הרכבת מפעילה מערך היסעים בין תחנות מרכזיות - תל אביב סבידור מרכז, לוד, נתב"ג, נתניה, בנימינה, חיפה חוף הכרמל ומודיעין מרכז. בנוסף, חברות האוטובוסים כמו אגד ומטרופולין נערכות להגברת תדירות הקווים החלופיים, אך כבר כעת מדווחים על עומסים כבדים בכבישים 1, 2 ו-4, עם עלייה צפויה בפיצוצי תנועה בשעות הבוקר והערב.
פעילות הרכבות:
הקו מבאר שבע ולוד - פעיל עד לוד בלבד
הקו מבית שמש - פעיל עד לוד בלבד
קו אשקלון, בנימינה מהדרום - עד לוד בלבד
קו ראשונים - פועל במלואו
קו מירושלים - פועל עד נתב"ג בלבד
קו אשקלון, הרצליה - פועל במלואו
קו נהריה - באר שבע מהצפון - עד בנימינה בלבד
קו מודיעין, ירושלים - פועל במלואו
קווי העמק וכרמיאל - פועלים כרגיל
רצף תקלות והשלכות כלכליות
הפגיעה בתשתית מצטרפת לשורה של תקלות מהשבוע האחרון, לרבות תקלות במערכת האיתות במשך יומיים רצופים והגבלת מהירות הרכבות ל־80 קמ"ש עקב התרחבות המסילות בחום הכבד. רצף האירועים מעלה סימני שאלה על רמת התחזוקה, עמידות התשתיות והיכולת להגיב במהירות לאירועים מסוג זה.
לפי נתוני רכבת ישראל, כ־270 אלף נוסעים משתמשים בשירות הרכבת ביום חול ממוצע. בהנחה שנראית סבירה בהינתן הקווים שנפגעו שכ־40% מהם מושפעים ישירות מהשבתת הקווים, מדובר בכ-100 אלף נוסעים ביום שייאלצו לחפש חלופות תחבורה. עלות הזמן האבוד, התייקרות הנסיעה באמצעים חלופיים והפסד שעות עבודה מוערכים בכ־40 עד 70 מיליון שקל לכל יום, בהתאם להיקף העומסים והעיכובים. הערכות אלו מבוססות על מחקרים כלכליים קודמים של משרד התחבורה ומכון מילקן, שמעריכים את עלות שעת עבודה אבודה בממוצע במעל 150 שקל לעובד (עלות שכרו עלות התפוקה שהוא מייצר).
כל עיכוב בהחזרת השירות המלא עלול לגרום לנזק נוסף עקיף - הפסד פריון, פגיעה בעסקים שתלויים בהגעת עובדים בזמן, עלויות נוספות לחברות הסעה פרטיות, ועומסים על תשתיות כבישים שכבר סובלות מצפיפות בשגרה. בנוסף, השיבושים עלולים להשפיע על שרשרת האספקה, שכן רכבות המשא מושפעות אף הן, מה שמגביר את הלחץ על חברות הלוגיסטיקה ומעלה את מחירי ההובלה בטווח הקצר. א
- טנדר KGM מוסו חשמלי - אחריות למיליון ק"מ, מ 240.0 אש"ח
- עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: קנסות לחברות ביטוח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 8.רכבת צולעת כמו הממשלה . שני גופים שמנוהלים בצורה עקומה (ל"ת)יוסי אגמי 15/08/2025 18:39הגב לתגובה זו
- 7.אנונימי 15/08/2025 15:22הגב לתגובה זושבת לא צריך לעבוד
- עוד רכבת 15/08/2025 16:30הגב לתגובה זואתה חוצפןעובדי הרכבת עובדים 247 במשך כל השנה 24 שעות ביום 7 ימים בשבועומי שמבטל עבודות תחזוקה למסילות שמתוכננות בשבתות היא הממשלה שלך שכנראה בחרת בה ושרת התחבורה שלךהיות ולשמור על קואליציה יותר חשוב בעינהם מלדאוג לתחבורה יעילה לכלל האזרחיםאז לכל מי שיש טענה כל שהיא לרכבת מוזמן להפנות אותה לשרת התחבורה ולראש הממשלה
- 6.עדינה 15/08/2025 15:05הגב לתגובה זושירות נוראי לציבור
- בור ביוב (ל"ת)גורג בורבה 16/08/2025 13:08הגב לתגובה זו
- רגב לא פוגעת.. סתם אישה חלשה (ל"ת)ניר בסן 15/08/2025 18:40הגב לתגובה זו
- מדמון 15/08/2025 17:01הגב לתגובה זושתפרוש מחיינו
- 5.אנונימי 15/08/2025 13:50הגב לתגובה זואני לא אסע לתל אביב השבוע לעבודה.
- 4.צריך לשלוח את שרת התחבורה וכל אנשיה לכלא מייד (ל"ת)יובל 15/08/2025 13:49הגב לתגובה זו
- 3.אזרח פשוט 15/08/2025 13:12הגב לתגובה זוכל הארגון שנקרא רכבת הוא גוף עקום וחסר יכולת שמעסיק קבלני דמה מטעם שרת התחבורה הגרועה ביותר ומפלגת הנפל השולטת במדינה ומביאה את כולנו לתהום.. וזו רק דוגמא קטנה....
- 2.החיים 15/08/2025 12:52הגב לתגובה זונראה שהיתה רשלנות פושעתאו יותר גרוע פגיעה מכוונתבה רכבת נסעה עם מטען חורג ופגעה בקווי החשמל מעל או בצידי המסילהזו תרבות ארגונית כושלתוניהול קטסטרופלילא שונה ממשאיות שנוסעות עם מטען חורג ופוגעות בגשרים מעל הכביש
- 1.מירי תאזכר את האירוע בפרשת השבוע (ל"ת)הקטר 15/08/2025 11:57הגב לתגובה זו
- ל 15/08/2025 21:50הגב לתגובה זוידליק אבוקה ביום העצמאות לרגל שחרור הרכבת מן הפסים
אינוויז - חיישנים למשאיות דיימלר (אינוויז)אינוויז תספק חיישנים למשאיות דיימלר
דיימלר טראק וטורק רובוטיקס בחרו באינוויז כשותף LiDAR לייצור סדרתי של משאיות אוטונומיות ברמה 4
חברת "אינוויז" (Innoviz Technologies 0% ), ספקית של פלטפורמות חיישני LiDAR מתקדמים ותוכנות משלימות, הודיעה שאיימלר טראק, אחת מיצרניות כלי הרכב המסחריים המובילות בעולם, וטורק רובוטיקס, חברת בת של דיימלר טראק, בחרו באינוויז כשותף LiDAR לייצור סדרתי של משאיות סמי-טריילר אוטונומיות ברמה 4.
אינוויז תספק את חיישני InnovizTwo - לטווחים קצרים עד בינוניים שלה לדיימלר טראק וטורק רובוטיקס עבור תוכנית הרכב המסחרי האוטונומי שלה. כחלק ממאמץ פיתוח משותף, החברות ישתפו פעולה כדי לקדם את החיישנים עבור יישומים שונים של המשאיות המסחריות.
דיימלר טראק וטורק רובוטיקס מתכננות לשלב את טכנולוגיית ה-LiDAR של אינוויז במשאית המטען האוטונומית Freightliner Cascadia בשילוב עם הנהג הווירטואלי של טורק כאחת ממספר טכנולוגיות חיישנים מרכזיות המאפשרות אוטונומיה ברמה 4. השותפות ממקמת את טכנולוגיית אינוויז כמרכיב קריטי באסטרטגיה של דאיימלר טראק להבאת משאיות אוטונומיות לשוק. עם פריסת המשאיות החדשות בכבישים המהירים ובצירים המרחביים, הטכנולוגיה תסייע למפעילי צי רכב לשפר את היעילות התפעולית ולהגביר את בטיחות הדרכים.
"שותפות זו עם דיימלר טראק וטורק רובוטיקס משקפת את האמון שיש לדאיימלר בטכנולוגיה שלנו והמוכנות שלנו לשוק האוטונומי," אומר עומר כילף, מייסד ומנכ"ל אינוויז. "תעשיית המשאיות דורשת חיישני LiDAR שיכולים לפעול בצורה אמינה בתנאים קשים וכבדים, ולספק את הדיוק והטווח הנדרש לפעולה אוטונומית בטוחה. חיישני InnovizTwo שלנו הוכיחו עמידה בדרישות קשיחות אלו, ואנו נרגשים להביא את הטכנולוגיה המהפכנית הזו לשוק."
- אינוויז שרפה 18 מ' דולר ברבעון - בקופה נשארו 13 מ' דולר
- ספליט הפוך בדרך? אינוויז לא עומדת בדרישות הנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בחירת שותף LiDAR הנכון היא יסודית לאסטרטגיית המשאיות האוטונומיות שלנו," אמר ראקש אניג׳ה, העומד בראש הפיתוח התאגידי בדאיימלר טראק. "המוניטין המוכח של אינוויז בחיישני LiDAR העומדים בסטנדרטים של תעשיית הרכב הופך אותם לשותף אידיאלי בדרך שלנו לייצור סדרתי. ההחלטה הזו מקרבת אותנו לפיתוח משאיות אוטונומיות שיעצבו מחדש את תעשיית הלוגיסטיקה."
