רכבת (רכבת ישראל)רכבת (רכבת ישראל)

הרכבת לא תגיע - ימים קשים לנוסעי רכבת ישראל; מה קרה ומה צפוי?

פגיעה בתשתית החשמול ברכבת ישראל משביתה חלק מהקווים - ההשבתה עשויה להימשך מספר ימים, ויש לה השלכות כלכליות כבדות על המשק

עמית בר | (13)
נושאים בכתבה רכבת ישראל

רכבת משא פגעה בתשתית החשמול בשני מוקדים מרכזיים  ונגרם נזק כבד למאות מטרים של מסילות ואפילו קילומטרים. מאות אלפי נוסעים יושפעו, והרכבת מפעילה חלופות תחבורה והיערכות חירום, תוך גיוס כל צוותי התחזוקה לשטח. זוהי אחת התקלות הגדולות ביותר שפקדו את החברה בשנים האחרונות, והתיקון עלול להימשך מספר ימים.


הפגיעה של הרכבת היתה באזור צומת גנות מדרום לתל אביב, ובין חדרה לנתניה. הנזק, משבית חלק מהקווים המרכזיים. על פי בדיקות ראשוניות של רכבת ישראל, הפגיעה נגרמה כאשר רכבת המשא נסעה על תוואי המסילות המחושמלות ופגעה בכבלי החשמול, מסיבה שעדיין נבדקת על ידי צוותי החקירה. הדבר גרם לקריסה של חלקים נרחבים מהתשתית העילית, כולל עמודים וחוטים, מה שדורש עבודות תיקון מורכבות הכוללות החלפת רכיבים והתקנה מחדש.


בהודעת רכבת ישראל נמסר כי לא יופעלו רכבות בין תחנות בנימינה לנתניה ובין תחנות תל אביב ההגנה - לוד ונתב"ג. המשמעות המיידית היא פגיעה בקווי הנוסעים העמוסים ביותר, במיוחד בשעות השיא, כאשר קווי הצפון והדרום המרכזיים נפגעים בו זמנית. ברכבת הקפיצו את כל צוותי התחזוקה והם "נערכים למתן פתרונות שירותיים כגון הפעלה של כל רכבות הדיזל בימים הקרובים". אלא שרכבות הדיזל הן פתרון חלקי - הן מבחינת כמות נוסעים והן מבחינת מהירות הרכבת. 


השלכות על נוסעים ומה יפעל בינתיים

ההשבתה תגרום לעומסים כבדים בתחבורה הציבורית, במיוחד על קווי האוטובוסים הבין־עירוניים ועל צירי התנועה במרכז הארץ. כדי לצמצם את הפגיעה, הרכבת מפעילה מערך היסעים בין תחנות מרכזיות - תל אביב סבידור מרכז, לוד, נתב"ג, נתניה, בנימינה, חיפה חוף הכרמל ומודיעין מרכז. בנוסף, חברות האוטובוסים כמו אגד ומטרופולין נערכות להגברת תדירות הקווים החלופיים, אך כבר כעת מדווחים על עומסים כבדים בכבישים 1, 2 ו-4, עם עלייה צפויה בפיצוצי תנועה בשעות הבוקר והערב.


פעילות הרכבות:

הקו מבאר שבע ולוד - פעיל עד לוד בלבד

הקו מבית שמש - פעיל עד לוד בלבד

קו אשקלון, בנימינה מהדרום - עד לוד בלבד

קו ראשונים - פועל במלואו

קו מירושלים - פועל עד נתב"ג בלבד

קו אשקלון, הרצליה - פועל במלואו

קו נהריה - באר שבע מהצפון - עד בנימינה בלבד

קו מודיעין,  ירושלים - פועל במלואו

קווי העמק וכרמיאל - פועלים כרגיל


רצף תקלות והשלכות כלכליות

הפגיעה בתשתית מצטרפת לשורה של תקלות מהשבוע האחרון, לרבות תקלות במערכת האיתות במשך יומיים רצופים והגבלת מהירות הרכבות ל־80 קמ"ש עקב התרחבות המסילות בחום הכבד. רצף האירועים מעלה סימני שאלה על רמת התחזוקה, עמידות התשתיות והיכולת להגיב במהירות לאירועים מסוג זה.


לפי נתוני רכבת ישראל, כ־270 אלף נוסעים משתמשים בשירות הרכבת ביום חול ממוצע. בהנחה שנראית סבירה בהינתן הקווים שנפגעו שכ־40% מהם מושפעים ישירות מהשבתת הקווים, מדובר בכ-100 אלף נוסעים ביום שייאלצו לחפש חלופות תחבורה. עלות הזמן האבוד, התייקרות הנסיעה באמצעים חלופיים והפסד שעות עבודה מוערכים בכ־40 עד 70 מיליון שקל לכל יום, בהתאם להיקף העומסים והעיכובים. הערכות אלו מבוססות על מחקרים כלכליים קודמים של משרד התחבורה ומכון מילקן, שמעריכים את עלות שעת עבודה אבודה בממוצע במעל 150 שקל לעובד (עלות שכרו עלות התפוקה שהוא מייצר).


כל עיכוב בהחזרת השירות המלא עלול לגרום לנזק נוסף עקיף - הפסד פריון, פגיעה בעסקים שתלויים בהגעת עובדים בזמן, עלויות נוספות לחברות הסעה פרטיות, ועומסים על תשתיות כבישים שכבר סובלות מצפיפות בשגרה. בנוסף, השיבושים עלולים להשפיע על שרשרת האספקה, שכן רכבות המשא מושפעות אף הן, מה שמגביר את הלחץ על חברות הלוגיסטיקה ומעלה את מחירי ההובלה בטווח הקצר. א

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    רכבת צולעת כמו הממשלה . שני גופים שמנוהלים בצורה עקומה (ל"ת)
    יוסי אגמי 15/08/2025 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 15/08/2025 15:22
    הגב לתגובה זו
    שבת לא צריך לעבוד
  • עוד רכבת 15/08/2025 16:30
    הגב לתגובה זו
    אתה חוצפןעובדי הרכבת עובדים 247 במשך כל השנה 24 שעות ביום 7 ימים בשבועומי שמבטל עבודות תחזוקה למסילות שמתוכננות בשבתות היא הממשלה שלך שכנראה בחרת בה ושרת התחבורה שלךהיות ולשמור על קואליציה יותר חשוב בעינהם מלדאוג לתחבורה יעילה לכלל האזרחיםאז לכל מי שיש טענה כל שהיא לרכבת מוזמן להפנות אותה לשרת התחבורה ולראש הממשלה
  • 6.
    עדינה 15/08/2025 15:05
    הגב לתגובה זו
    שירות נוראי לציבור
  • בור ביוב (ל"ת)
    גורג בורבה 16/08/2025 13:08
    הגב לתגובה זו
  • רגב לא פוגעת.. סתם אישה חלשה (ל"ת)
    ניר בסן 15/08/2025 18:40
    הגב לתגובה זו
  • מדמון 15/08/2025 17:01
    הגב לתגובה זו
    שתפרוש מחיינו
  • 5.
    אנונימי 15/08/2025 13:50
    הגב לתגובה זו
    אני לא אסע לתל אביב השבוע לעבודה.
  • 4.
    צריך לשלוח את שרת התחבורה וכל אנשיה לכלא מייד (ל"ת)
    יובל 15/08/2025 13:49
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אזרח פשוט 15/08/2025 13:12
    הגב לתגובה זו
    כל הארגון שנקרא רכבת הוא גוף עקום וחסר יכולת שמעסיק קבלני דמה מטעם שרת התחבורה הגרועה ביותר ומפלגת הנפל השולטת במדינה ומביאה את כולנו לתהום.. וזו רק דוגמא קטנה....
  • 2.
    החיים 15/08/2025 12:52
    הגב לתגובה זו
    נראה שהיתה רשלנות פושעתאו יותר גרוע פגיעה מכוונתבה רכבת נסעה עם מטען חורג ופגעה בקווי החשמל מעל או בצידי המסילהזו תרבות ארגונית כושלתוניהול קטסטרופלילא שונה ממשאיות שנוסעות עם מטען חורג ופוגעות בגשרים מעל הכביש
  • 1.
    מירי תאזכר את האירוע בפרשת השבוע (ל"ת)
    הקטר 15/08/2025 11:57
    הגב לתגובה זו
  • ל 15/08/2025 21:50
    הגב לתגובה זו
    ידליק אבוקה ביום העצמאות לרגל שחרור הרכבת מן הפסים
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ג'אקו 7 פלאג אין הייבריד בעמת טעינה מהירה. לא מראה נפוץ. צילום יואב פולסג'אקו 7 פלאג אין הייבריד בעמת טעינה מהירה. לא מראה נפוץ. צילום יואב פולס

כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל

ג'אקו הפכה ללהיט השנה והחזירה את כלמוביל למקום הראשון; קרסו מזנקת, טלקאר ואונגר בירידה, וטסלה ממשיכה להיחלש

רונן קרסו |
נושאים בכתבה רכב

שוק יבואניות הרכב בישראל עבר בשנים האחרונות מהפכה עמוקה. אם עד לפני כחמש שנים היה זה תחום שמרני שבו השינויים התרחשו באיטיות, כניסת הרכבים החשמליים וההיברידיים, ובעיקר התפרצות המותגים הסיניים, טלטלו את הסדר הישן והפכו את הענף לדינמי ותחרותי מתמיד. נאמנות הצרכנים למותגים ותיקים התערערה, ויבואנים שנשענו על מותגים מסורתיים בלבד נאלצו להתמודד עם ירידות חדות במכירות, בעוד אחרים, שהימרו בזמן על השוק הסיני, נהנים כעת מגידול דו-ספרתי ואף תלת-ספרתי בהיקפי המסירות. 

בפסגת הענף ניצבת השנה כלמוביל של שמואל חרלפ, ששווייה מוערך בכ-8 מיליארד שקל. לאחר שנה מאתגרת שבה נתח השוק שלה ירד ל-17.8%, החברה התאוששה במהירות בזכות החדרת מותג החשמליות הסיני ג'אקו (JAECOO), שהפך לרכב הנמכר ביותר בישראל ב-2025. מתחילת השנה נמסרו בישראל כ-13 אלף רכבי ג'אקו, המהווים כשליש מסך המסירות של קבוצת כלמוביל. בכך הצליחה החברה להחזיר לעצמה נתח שוק מרשים של 20.8%, ולהוביל את השוק בפער גדול. 


עם זאת, מדובר בהצלחה שמחייבת גיוון: מותגים סיניים נוטים לתנודתיות חדה, וכלמוביל תידרש למצוא את ה”ג'אקו הבאה” כדי לשמור על מעמדה. 

במקום השני שומרת על יציבות יוניון מוטורס של ג’ורג’ חורש, עם נתח שוק של 14.9%. החברה נשענת על ההצלחה המתמשכת של טויוטה, שדגמיה הפופולריים, RAV4 ויאריס קרוס, ממשיכים להימכר היטב. לצד טויוטה, יוניון שילבה בהצלחה מותגים סיניים כמו ג’ילי וזיקר, אך שניהם חוו השנה ירידות ניכרות של 22% ו-24% בהתאמה, בהתאם לשינויי הטעם של הצרכנים. 

את הזינוק המרשים ביותר רושמת השנה קרסו מוטורס קרסו מוטורס 0%  , שטיפסה למקום השלישי עם נתח שוק של 14.6%, לאחר שלפני שלוש שנים הסתפקה רק ב-4%. הסיבה המרכזית: המותג הסיני צ’רי (Chery), שהפך לשם דבר בישראל ומכר השנה לא פחות מ-21 אלף מכוניות, כ-66% ממכירות הקבוצה. לצדו נהנתה קרסו גם מהצלחת מותג אקספנג (XPeng), שממנו נמכרו כ-5,000 רכבים נוספים. שוק ההון הגיב בהתאם, ושווי החברה הוכפל בשנה האחרונה ל-4 מיליארד שקל.