טל פרץ סמנכל אפקון
צילום: סיון פרג
ראיון

"80% מהשוק בפולין הוא דלק פוסילי - אבל הרגולציה מקלה מאוד"

סמנכ"ל הכספים ומנהל תחום האנרגיה בחברת אפקון מסביר לביזפורטל על האסטרטגיה של החברה בתחום האנרגיה המתחדשת; מה היתרונות, באיזו קונסטלציה היא תשקיע את הכסף בענף ובאילו שני סגמנטים של פעילות היא תתמקד
גלעד מנדל | (3)

"בנינו את רוב תחנות הכוח בארץ, אבל לא בתור חברת יוזמת - עשינו הרבה מהלכים בשביל להיות גם בכובע של היזם" כך אומר טל רז, סמנכ"ל הכספים של חברת אפקון החזקות -1.2%  ומנהל תחום האנרגיה בחברה לאחר שהבוקר דיווחה החברה על כך שזכתה במכרז לתחנות כוח בפולין. "כחלק מאותם המהלכים איתרנו ורכשנו 70% מחברה בשם לוגיה העוסקת ביזום פרויקטים של אנרגיה מתחדשת. קנינו את החברה כשהיו לה בצנרת כ-3 ג'יגה והתחייבנו לאט לאט לסגור הסכמים - יש לנו כיום הסכמים חתומים לכ-600 מגה כאשר תוך כדי תנועה הקמנו גם קרן עם מנורה ומגדל - קרן של כ-110 מיליון יורו שתשקיע את ההון הנדרש.

"אנחנו מסתכלים על שלושה שווקים עיקריים: פולין, איטליה וספרד. אנחנו לוטשים עיניים גם על יוון ואל הבלקן. עם הקרן אנחנו נקים בין 600 ל-700 מגה וואט".

אתם משתתפים גם בהשקעה בקרן? או שהרווח שלכם יהיה מניהולה?

"כן. אפקון משקיעה מתוך כספי הקרן כ-22 מיליון יורו. אחד מהקובננטים של הקרן הינו התחייבות שנצליח לייצר תשואה של לפחות עשרה אחוזים על ההון. מגדל תשים כ-60 מיליון יורו ומנורה את היתר.

"בנוסף לכך, אנחנו מקבלים גם דמי ניהול, ייזום ודמי הצלחה כמובן. זה מכניס את אפקון, שמצטיירת כיום כחברת בנייה ומערכות חשמל בלבד - לתחומים חדש ובנפח מאוד גדול".

יש לכם חשש משינוי מחירים בענף? הרי 30% מהפרויקט בפולין נמכרים במחיר שוק ושאר הפרויקט מובטח, אך לא לנצח.

"אנחנו בחרנו ללכת למדינות שקודם כל ראינו כאטרקטיביות ושהשותפים שלנו מכירים אותן טוב. פולין למשל, שהוא שוק היעד המרכזי שלנו הוא שוק שהוא 80% תחנות פוסיליות ופולין מאוד רוצה להתפתח לכיוון של אנרגיה מתחדשת והרגולציה שם מקלה מאוד, חוץ ממה שנקבע לפי תעריף מדינה יש שם שוק מאוד מאוד משוכלל לכל מה שקשור לעסקאות מכירת חשמל - זה שוק שאנחנו מרגישים בו מאוד נוח.

אפקון תיכנס לשיתופי פעולה גם עם שותפים מקומיים וגם עם חברות אנרגיה גדולות מאוד. אנחנו הולכים לשווקים בהם אנחנו לוקחים פחות סיכון ושאנחנו מרגישים נוח עם התעריפים בה ומבחינתנו הם נראים מבטיחים".

איזה יכולות אתם מביאים לפרויקט מתחום פעילות הליבה שלכם - תחום הבינוי?

"אפקון היא חברה שבאה במקור מעולמות החשמל, הבניה זה משהו שהחברה פיתחה בשלב מאוחר יותר. החברה באה מתחום מערכות חשמל במתח גבוה ונמוך, מערכות גילוי אש ובקרת מיזוג אוויר, כלומר החשמל זה הלחם והחמאה שלנו. בנינו הרבה תחנות כמו תחנת כוח סורק, נשר רמלה, מפעלי ים המלח - אנחנו מכירים היטב את תחום החשמל.

יש לנו שילוב שאנחנו לא רואים בחברות אנרגיה מתחדשת אחרות שבדרך כלל באות רק בכובע פיננסי. כאן יש לנו יכולות שפותחו מבית, גם בארץ וגם בחו"ל - בעולמות החשמל בכלל ובאנרגיה המתחדשת בפרט. אנחנו חברה שמבינה חשמל, עובדים אצלנו מאות מהנדסי חשמל. זהו יתרון מאוד יחודי".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אתם רואים פוטנצאל בסגמנט ספציפי של אנרגיה מתחדשת, כמו אנרגיה סולארית, תחנות רוח ופרויקטים הידרואלקטרים?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    איילת 28/06/2021 10:00
    הגב לתגובה זו
    איך קיבלו אותו באפקון אחרי הפשלות בחברת הנדלן הגרמנית של שיכון ובינוי? הוא ממש אפס
  • 2.
    ג'רי שנירר 28/06/2021 09:17
    הגב לתגובה זו
    חברות ענק אירופאיות בתחום הסולארי לא נוגעות בפולין בגלל בעיות רגולטיביות , מבנה שוק וכד'. האם יש למישהו ספק שאפקון חסרת הניסיון והטכנולוגיה מפ"ת יודעת משהו שחברות גרמניות, ספרדיות ואיטלקיות לא יודעות? פראיירים לא מתים.
  • 1.
    בפולין אין שמש יש רוח (ל"ת)
    לילי 28/06/2021 07:07
    הגב לתגובה זו
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.