"המעבר לרכבים חשמליים הוא איום של עוד 10-15 שנים; המכוניות שטסלה מייצרת זה בערך שבועיים עבודה של פולקסווגן"
חברת רבל 0.1% , שמייצרת חלקי פלסטיק למותגי הרכב הגדולים בעולם, ובניהם אאודי, פורד, ניסאן, פולקסווגן הציגה נתוני צמיחה מרשימים עד שנת 2019. עם זאת, החברה נפגעה (כצפוי) ממשבר הקורונה, אם כי "השד לא נורא" כל כך, לפחות לא בשורה התחתונה ולא בתזרים המזומנים. מעבר לכך - מסתמנת מגמת התאוששות. בראיון לביזפורטל, שמוליק וולודינגר, יו"ר רבל מסביר למה הוא אופטימי ואיך מגמת המעבר לרכבים חשמליים צפויה להגדיל את הביקוש למוצרי החברה.
תוצאות ברבעונים האחרונים: ירידה דרמטית במכירות, ירידה פחות דרמטית ברווח:
מה בעצם מייחד את רבל ביחס לכל מפעל פלסטיק אחר?
"חברת רבל, היא ספק של חלקים לתעשיית הרכב, בתהליך ייצור המכוניות. בתחום זה נמצאות שלושה סוגי חברות, הראשונות מפתחות טכנולוגיה ייחודית תחת רישום פטנט, הסוג השני הם חברות שמייצרות ומפתחות חלקים לפי מפרט ודרישה של חברות הרכב, והאחרונות הן ספקים של רכיבים כלליים לפי תבניות ללא שום רכיב פיתוח. רבל פועלת באמצעות שתי זרועות בשני התחומים הכוללים פיתוח. לחברה קיימת טכנולוגיה בתחום שסתמי הדלק, וחברת הבת ארקל שהיא בעלת יכולות הנדסיות לייצור ופיתוח מוצרים לפי מפרט בטכנולוגיית ייצור פלסטיק קשיח"
ממה נובע הביקוש לייצור חלקים לרכב מפלסטיק?
"הסיבה העיקרית היא הקטנת משקל הרכב. שני הגורמים המשפיעים על תכנון רכיבי הרכב הם חווית הנהיגה ורגולציה. התחום הרגולטורי כולל חוקים להפחתת זיהום אוויר ושיפור צריכת הדלק של הרכב, מכאן שמוצרינו עוזרים לחברות לעמוד בחוקים הרגולטוריים השונים."
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בתחום הפעילות הראשון שלנו, אנו מייצרים שסתומים מיוחדים שמורכבים בתוך תא הדלק ובאמצעותם מפחיתים עד לרמה אפסית, את אדי הדלק הנפלטים לאוויר מתא הדלק. השסתומים מורידים את מערכת הלחצים במיכל ומחזירים את אדי הדלק אל תוך פעולת המנוע עצמו, ובכך מצמצמים את אחד ממרכיבי הזיהום הגדולים בעולם."
"מן הצד השני, קיימת את חברת ארקל, המייצרת חלקים מבניים, כאשר מטרתם היא להחליף את חלקי המתכת לחלקי פלסטיק, ובאמצעות כך מפחיתים את משקל הרכב. הפחתת משקל הרכב מאפשרת להקטין את המנועים לצד שמירה על רמת ביצועים, כפועל יוצא מפחיתה את צריכת הדלק".
"הרגולציות הנוקשות על תעשיית הרכב, קונסות חברות שלא עומדות בדרישות בהרבה מאד כסף, ולכן יש למותגי הרכב תמריצים כספיים לשנות את התפיסה. עם תחילתו של שוק הרכבים החשמליים, הרגולציה הופכת לקשיחה עוד יותר".
- השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
כיצד אתם מושפעים משוק הרכבים החשמליים?
"אנחנו לא רואים איום אמיתי בטווח של ה-10 עד ה-15 שנים הבאות. עם כל הרעש סביב הרכבים החשמליים, בסוף היקף הרכבים הוא שולי, כמות המכוניות שטסלה מייצרת זה בערך שבועיים עבודה של פולקסווגן. מה שכן, תג המחיר האדיר של טסלה, גורם לשאר החברות להצטרף לחגיגה. המגבלות שעומדות בפני הרכבים החשמליים ובהן מגבלת הייצור לצד מגבלת חומרי הגלם לסוללות, ומן הצד שני פריסת מערכות הטענה בכל העולם, הופכים את המעבר לכלי רכב חשמליים ללא ישים בטווח הקרוב."
"דווקא הרכבים ההיברידיים ורכבי הפלאג אין, יתפסו נתח שוק רחב יותר, מה שלא מאיים על החברה, ולהפך. התחום של חברת הבת, ארקל, הוא קריטי לעידן הרכבים החשמליים, החברות מחפשות להקטין את משקל הרכב בכל דרך. אנחנו שותפים בפרויקטים של יצרניות הרכב הגדולות בעולם בעניין זה, לצד תחומי מעטפת וקירור הסוללה שהם התחומים המתפתחים בשוק. במידה ועולם הדלק ייעלם יום אחד, במהלך ה-10 שנים הבאות רבל תפתח מנועי צמיחה אחרים."
מגפת הקורונה השפיעה עליכם בצורה חזקה. היכן אתם מרגישים האטה ואיפה יש דווקא ניצנים של התאוששות?
"כשליש מסך היקף הפעילות של החברה מגיעה מהשוק הסיני, ולכן למגפת הקורונה יש השפעה על סך כל הביצועים והמכירות של החברה. החל מחודש ינואר, בו נחגג ראש השנה הסיני והמשיך עם התפרצות מגפת הקורונה, הייתה סגירה מסוימת של השוק הסיני. למרות שצפינו צמיחה גבוהה בדומה לשנת 2019, ברבעון הראשון לשנת 2020 החברה ביצעה מכירות דומות לשנת 2019 עם רווחיות גבוהה יותר."
"המשבר בסין נגמר לקראת חודש מרץ, והתעשייה הסינית חזרה לתפקוד בצורה מלאה, ואף היקף מכירות כלי הרכב עלה ב-15% עד כה, לעומת שנת 2019, זה מאפשר לרבל רגל יציבה יותר על הקרקע. ברבעון השני החברה סבלה בצורה קיצונית מעצירה של ייצור כלי הרכב באירופה ובארה"ב, ולכן סגרנו מפעלים ברחבי העולם. החברה התמקדה באיך לשמר את יכולות הייצור שלה ולמקסם את החיסכון בהוצאות על מנת לא להפסיד כסף. אין ספק שהעובדה שיש לנו מפעלים ברחבי העולם, יצרה מצב שנהנו במידה מסוימת מהחזר הוצאות כתוצאה ממענקים ממשלתיים."
"כתוצאה מזה הרבעון השני נגמר בירידה של כ-30% במכירות אבל נסגר ברווח. במקביל, בגלל שהחברה לא משקיעה, כי אין ייצור, הצלחנו לייצר מזומנים בהיקף גבוה, בחצי השנה הראשונה ייצרנו כ-23 מיליון יורו מזומנים. אנחנו מרוצים מהתוצאות".
"החל מסוף יוני, החלו המפעלים השונים לחזור לפעילות, כאשר בארה"ב החזרה היא מהירה יותר. אנחנו רואים כיום לפי כל הדיווחים, שעדיין לא כל התעשייה עובדת באופן מלא, ועל פי תחזיות של גופים שונים מדברים על כך שתהיה ירידה של כ-15% ועד 20% במכירות כלי הרכב. המכירות שלנו תלויות במכירות כלי הרכב בסופו של דבר, אבל רבל תכננה צמיחה של 20% בשנת 2020, היא לא תמומש, אבל אני מניח ומקווה שהשחיקה במכירות לאורך כל השנה לא תהיה כמו ברבעון השני ונחזור חזרה למצב הנורמלי. ירידה של 10% לעומת שנת 2019, עדיין תאפשר לנו להציג רווחיות גבוהה ותזרים מזומנים גבוה."
התמיכות הממשלתיות בעקבות הקורונה יימשכו גם לרבעונים הבאים?
"לא רלוונטי יותר, לשמחתי. הן מסתיימות ב-400 מיליון שקל מחזור, ואנחנו מעל המחזורים האלה. לכן אין לנו רלוונטיות לתמיכות השונות".
הצמיחה לטווח הבינוני והארוך צפויה להימשך? איפה תהיו בשנים הבאות?
"יש לנו צבר הזמנות משמעותי קדימה, אחרי תיקוני הערכות של שינוי מטבע, לחברה יש הסכמי מסגרת של כ-320 מיליון יורו לשנת 2021. אין ספק שזה מותנה בסופו של דבר בהתאוששות הכלכלה העולמית."
- 12.שוקו 22/09/2020 19:36הגב לתגובה זואיך יש לו זמן לנהל שתי חברות
- 11.יש ארבה שמעדיפים פולקסבגן במקום טסלה (ל"ת)משה 22/09/2020 15:00הגב לתגובה זו
- 10.אפו כול פקחי הבורסה על הרצאת מניות חייב חקירה (ל"ת)דוד 22/09/2020 13:32הגב לתגובה זו
- 9.לא מענין אותם קורונה שכול העולם ילך רק כסף שחור (ל"ת)אבי 22/09/2020 13:30הגב לתגובה זו
- 8.שוב החזרים חזרו לשוק להלבין כסף שחור (ל"ת)אבי 22/09/2020 13:29הגב לתגובה זו
- 7.א.א. 22/09/2020 12:52הגב לתגובה זומי שלא רואה את העתיד - לא ישרוד בעתיד.
- 6.שולתתתת1 22/09/2020 12:29הגב לתגובה זוהבחור צריך לראות איך הוא מתפתח אם ההערכה שלו לגבי הרכב החשמלי יתפתח אחרת ממה שהוא חושב.סה"כ נראית חברה טובה. בהצלחה!
- 5.לברוח מהבורסה כמה שיותר מהר מעלים אותה שהכרישים יצאו (ל"ת)דוד 22/09/2020 12:13הגב לתגובה זו
- 4.דוד 22/09/2020 12:13הגב לתגובה זועלה המניות הפסדתם בדולר כי מתי שעולה המניות הדולר יורד
- 3.רוני 22/09/2020 12:08הגב לתגובה זוהוא מפחד…מדבר מהפוזיציה..,טסלה זה העולם החדש וכבר היום
- 2.לא מענין אותם קורונה רק עליות גם לו דולר (ל"ת)tch 22/09/2020 12:08הגב לתגובה זו
- 1.אלון מאסק 22/09/2020 11:59הגב לתגובה זוחברה לייצור חלקי פלסטיק לרכב נותנן את דעתה הרכבים החשמליים. היה עדיף שיתרכזו במה שהם יודעים. עם הנהלה כזו הייתי חושש
בורסה, משקיעים (AI)להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009
הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P.
בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.
אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.
השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?". כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.
בורסה, משקיעים (AI)להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009
הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P.
בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.
אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.
השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?". כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.
