מנועי בית שמש
מנועי בית שמש

מנועי בית שמש מזהירה - ההכנסות יירדו ב-15%-20%, הרווח ייפגע

מניית החברה ירדה מהשיא לפני 8 חודשים ב-70% ובמהלך הקורונה ב-50% 
אור צרפתי | (6)

מנועי בית שמש -1.23%  הפועלת בייצור, הרכבה והנדסה של מנועי סילון אמנם דיווחה ברבעון הראשון על גידול בהכנסות ובשיעורי הרווח, אבל כבר אז הזהירה שהקורונה עלולה לפגוע בה. הערב מדווחת החברה על צפי לפגיעה משמעותית במהלך הרבעון השני. 

על פי הערכת החברה צפויה במהלך שנת 2020, ירידה של 15% עד 20% בהכנסות החברה וזאת לאור התפשטות נגיף הקורונה. כפועל יוצא, גם הרווחיות עתידה להיפגע, וכי עיקר הפגיעה צפויה במגזר החלקים. הירידה בהיקף המכירות נובעת מדחיית הזמנות, ולא מביטול הזמנות. הנהלת החברה מציינת כי צפוי קיצוץ ביתר ההוצאות בהתאם.

מחודש אפריל השנה, המניה ירדה בכ-50%. מאז השיא שנקבע באוקטובר 2019 בעקבות רכישת ״חישולי כרמל״  המניה צמחה בלמעלה מ-70%. עד למגפת הקורונה החברה הציגה צמיחה במכירות ובשיעורי הרווח, אך הפגיעה בענף התעופה בעקבות התפשטות הקורונה צפויה להמשך עוד זמן רב. 

הכנסות החברה ברבעון הראשון של 2020 הסתכמו ב-48.8 מיליון דולר, עליה של 25.5%  לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה החברה דיווחה על רווח נקי של 3.8 מיליון דולר, לעומת 5.7 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנת 2019, שם הכירה החברה ברווח הזדמנותי של 3.7 מיליון בעקבות רכישת ״חישולי כרמל, כלומר גם ברווחיות החברה הציגה צמיחה מרשימה. 

בשנת 2016 הפכה קרן פימי, קרן ההשקעות הפרטיות הגדולה בישראל, לבעלת השליטה בחברה עם 36% החזקה. 33.39% מהחברה מוחזק בידי המוסדיים, שלמרות הקטנת החשיפה לשוק התעופה בחרו להמשיך להחזיק במניות החברה, יתר המניות הם בידי הציבור. 

לא סתם הגופים החזקים בישראל משמרים החזקה בחברה. בבעלות החברה שלושה מפעלים, שניים בישראל ואחד בסרביה. החברה בעלת טכנולוגיה מתקדמת בייצור מנועים למטוסים, ובעלת חוזים ארוכי טווח המוערכים בלמעלה מ-2.5 מיליארד דולר. ביניהם חתמה בית שמש חוזים ארוכי טווח לייצור חלקי מנוע, עם חברת Pratt & Whitney המייצרת את מנועי GTF שמותקנים במטוסי Airbus 320, המטוסים  המסחריים הנמכרים בעולם.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ומה פרץ ההתלהבות עכשיו?..ירידה אבל היא טסה עכשיו! (ל"ת)
    tt 20/07/2020 11:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ירידה בהכנסות 20% וצניה ירדה 70% (ל"ת)
    שמוליק 20/07/2020 01:51
    הגב לתגובה זו
  • מושקע ותיק 20/07/2020 11:55
    הגב לתגובה זו
    ככל הנראה אין חיסון בשנת2020 כך שענף התעופה בכלל לא הולך להרים את הראש כשנתיים לפחות... מלא חברות פושטות רגל משמע מלא חברות שמוכרות מטוסים בזול משמע ירידה משמעותית ביותר בביקוש למוצרי תעופה חדשים. תחשוב מעבר.
  • שמוליק 20/07/2020 13:21
    החיסון בסין ורוסיה מוכן, עוד חודשיים הם מחסנים. החיסון הבריטי גם מוכן. המערב יהיה בלחץ מזה שרוסיה וסין כבר מחסנים ויזרזו את החיסונים. החיסונים כבר עברו שלב 2 שזה בטיחות, עכשיו שלב 3 שזה יעילות. וגם בלי חיסון עוד 3 חודשים מלא מקומות כבר מחוסנים בחסינות העדר. בקיץ הבא התעופה תחזור ב100% כבר
  • הזדמנות פז (ל"ת)
    20/07/2020 11:20
    הגב לתגובה זו
מאיר שמיר מבטח שמיר
צילום: מבטח שמיר

פועלים אקוויטי תשקיע כ-280 מיליון שקל בשמיר אנרגיה לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל

מאיר שמיר ממשיך להציף ערך - הנפקה פרטית בשמיר אנרגיה - השבחה של 100% בשנה וחצי

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מבטח שמיר

פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק הפועלים, מעלה קצב בחודשים האחרונים. היא נמצאת בפיגור גדול ביחס ללאומי פרטנרס זרוע ההשקעות הריאליות של לאומי, ובפועלים מנסים לצמצם את הפער.  החברה מנהלת מגעים לרכישת 10% משמיר אנרגיה, החברה הבת של מבטח שמיר של מאיר שמיר העוסקת בתחום ייצור החשמל והאנרגיות המתחדשות. 

פועלים אקוויטי מתכוונת להשקיע בשמיר אנרגיה כ-280 מיליון שקל לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל. מדובר בשווי כפול לעומת לפני כשנה וחצי אז השקיעה כלל ביטוח. שמיר אנרגיה התחילה כמיזם שהלך וגדל בתוך קבוצת ההשקעות של מאיר שמיר שהחלה בתור סוכנות ביטוח והפכה לאחת החברות החזקה הגדולות במשק כשבמשך מספר שנים החזיקה בתנובה לפני שעשתה עליה אקזיט מרשים. כיום למבטח שמיר אחזקות גדולות באנרגיה, בטכנולוגיה, במניף הבורסאית ובנדל"ן.  

לשמיר אנרגיה תחנות קונבנציונליות על גז טבעי, מתקנים פוטו-וולטאיים, פרויקטי ביו-גז ואגירת אנרגיה. לאחרונה נכנסה לפעולה מסחרית יחידת פיקר בהספק 230 מגה-וואט בתחנת אלון תבור, שמוחזקת ב-33% דרך חברת MRC של שמיר אנרגיה. התחנה כולה מייצרת 583 מגה-וואט, עם השקעה נוספת של כמעט מיליארד שקל ביחידה החדשה.

פרויקט מרכזי הוא תחנת קסם, בהספק 800 מגה-וואט ליד מחלף קסם בגוש דן. בשבוע שעבר הושלמה סגירה פיננסית בהיקף 4.5-5 מיליארד שקל, בהובלת בנק הפועלים לצד מזרחי טפחות, הבינלאומי ומיטב. התחנה, חיונית למחסור הצפוי בחשמל, תפעל ממחצית שנייה של 2029 ותשלם למדינה 300 מיליון שקל עבור חכירת קרקע. כלל ביטוח הגדילה השקעה בפרויקט ב-200 מיליון שקל באוקטובר, ל-8% ממניותיו. במקביל, שמיר אנרגיה מקדמת פרויקט סולארי בנגב על 1,500 דונם, בהספק 230 מגה-וואט עם 700 מגה-וואט-שעה אגירה, בעלות 1.1 מיליארד שקל בשותפות רפק ומבטח שמיר.

סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל: