אל על מדווחת על הפסד של 140 מיליון דולר ברבעון האחרון

עדיין - לא צריך לתמוך בחברה; המשבר של חברת התעופה בא לידי ביטוי בדוחות חלשים במיוחד. ההכנסות נחתכו ב-25% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד
עמית נעם טל | (4)
נושאים בכתבה אל על

במקביל למשא ומתן בנוגע לתמיכה ממשלתית, חברת התעופה אל על 6.25% פרסמה החברה את תוצאותיה לרבעון האחרון והמצב הפיננסי של החברה נראה רע. הערת "עסק חי" ממשיכה כמובן ללוות את הדוחות הכספיים של החברה, כאשר רואי החשבון מציינים כי נדרשת הזרמת כספים משמעותית בשביל להמשיך את פעילות החברה. 

אל על דיווחה על הכנסות של 321 מיליון דולר, ירידה של 25% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ונתון המוסבר כמובן מהשיתוק שנגרם בגלל נגיף הקורונה. בחברה מציינים כי תנועת התיירות הנכנסת לישראל בכל הרבעון נרשמה ירידה של 30% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ותנועת היוצאים קטנה ב-27%. בשיאה המגיפה, חודש מארס, נרשמה ירידה של 80% בתיירות הנכנסת וירידה של 82% בתיירות היוצאת. 

החברה עברה להפסד גולמי של כ-41 מיליון דולר, לעומת רווח של 26 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, החברה דיווחה על הפסד של 140 מיליון דולר, נתון הגבוה ביותר מ-150% מהנתון בתקופה המקבילה אשתקד שעמד על הפסד של 55 מיליון דולר.

בחברה מציינים כ למרות שסיימה את שנת 2019 עם קופת מזומנים של 264 מיליון דולר - שיא כל הזמנים, האירועים האחרונים בשווקים הביאו את החברה למצוקת נזילות קשה. בסוף מארס האחרון לחברה היו כ-132 מיליון דולר בלבד. 

החברה נמצאת בשיאו של משא ומתן עם המדינה בנוגע לאפשרות לקבלת תמיכה. נזכיר כי בתחילת החודש דיווחה החברה על הארכת החל"ת ל-5,800 עובדיה המצויים כיום בחל"ת, עד סוף יולי.

אסור לפחד מפשיטת רגל של אל על - יהיו חברות אחרות

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אל על מדווחת שהציבור הפסיד 140 מליון (ל"ת)
    ירדן 17/01/2021 18:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יש ר א לי 01/07/2020 08:16
    הגב לתגובה זו
    משכורות עתק לבכירים ולטייסים ומשלם המיסים צריך לתמוך? למה? כשהיו רווחים הם התחלקו איתי? לא!! שיכניסו הבעלים את היד עמוק לכיס או שימסרו את החברה למדינה תמורת 1 שקל.
  • 2.
    אזרח 01/07/2020 08:10
    הגב לתגובה זו
    עד מתי נממן את הטימטום הזה?
  • 1.
    יעקב 01/07/2020 05:42
    הגב לתגובה זו
    רכשתי כרטיסים לאירופה ב 1200 דולרלאוגוסט.מה האפשרות לקבל בחזרה? הכסף הלך?
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳