בא לשכונה: רמי לוי רוכש 20% מקופיקס לפי שווי של 105 מיליון שקל

במסגרת העסקה, תינתן לרמי לוי האופציה להגדיל במשך שנתיים את חלקו, בשתי פעימות, ולהפוך לבעל המניות הגדול בקופיקס
נועם בראל | (7)
נושאים בכתבה קופיקס רמי לוי

רמי לוי מתרחב לחנויות עירוניות. הלילה, בעסקה הראשונה של שנת 2018, דיווחה רמי לוי על רכישת 20% ממניות קופיקס גרופ לפי שווי חברה של 105 מיליון שקל (דיסקאונט של 8.7% על מחיר השוק). 

עוד במסגרת העסקה, תינתן לרמי לוי האופציה להגדיל במשך שנתיים את חלקו, בשתי פעימות, ולהפוך לבעל המניות הגדול בקופיקס, כשבהמשך יוכל להגדיל את חלקו ל- 50.01% ממניות קבוצת קופיקס. 

סביר להניח כי אם העסקה אכן תצא לפועל, יסב רמי לוי את סניפי קופיקס לסניפים של הרשת השכונתית שלו - 'רמי לוי בשכונה' אשר מפעילה כרגע רק סניף אחד בירושלים. המשמעות האמיתית של ההודעה היא בעצם חיסול רשת קופיקס שלא הצליחה להתרומם.

השלמת העסקה כפופה לאישור האסיפה הכללית של החברה, למינוי דירקטור שיומלץ ע"י רמי לוי, תיקון תקנון החברה ואישור הממונה על ההגבלים העסקיים. נזכיר כי, לפני כשנה וחצי ניסה רמי לוי לרכוש את רשת מגה ולהכנס לתחום המרכולים העירוניים דרך מגה בעיר, מהלך שנבלם ע"י רשות ההגבלים העסקיים, עך כעת נראה שלוי מצא דרך בכל זאת להכנס לתחום אליו כיוון.

קופיקס כוללת 134 סניפים של רשת בתי הקפה קופיקס ו-50% מרשת הסופרמרקטים סופר קופיקס, אשר מפעילה 30 סניפים. ה-50% הנותרים מוחזקים בידי קרן ההשקעות גרין לנטרן שבבעלות ריצ'י הנטר, יוסף אליאש ודני בן-רעי.

גיל דטנר, אנליסט תקשורת וקמעונאות בלאומי שוקי הון: "ההיגיון מאחורי החיבור לקופיקס, שמספקת לחברה תשתית קמעונאית קיימת, נשען על העובדה שהכניסה לערים לוקחת זמן - היות ולא פשוט למצוא מיקומים איכותיים במרכזים העירוניים. לקופיקס 30 מרכולים בגודל ממוצע של כ-200 מ"ר, ו-120 נקודת מכירת קפה (גודל של כ-30-40 מ"ר).

בתשעת החודשים הראשונים של השנה, קופיקס הציגה מכירות של 230 מיליון שקל, לצד איזון תפעולי - בהשוואה למכירות של 183 מיליון שקל בתקופה המקבילה, ורווח תפעולי של 7.7 מיליון שקל. עיקר ההתעניינות של רמי לוי הוא במרכולים, כאשר פעילות בתי הקפה מהווה אופציה לערוץ הפצה נוסף. אנו מאמינים כי רמי לוי תוכל לשפר משמעותית את פעילות המרכולים, דרך הניסיון והידע שהיא מביאה בתחום קמעונאות המזון, וכן דרך כוח הקנייה שלה."

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"נשאלת השאלה, האם המודל של חנויות קטנות של כ-200 מ"ר, הוא נכון עבור רמי לוי כאמצעי לתקוף את ההגמוניה של שופרסל ויינות ביתן בתוך העיר. רמי לוי בעצמה התכוונה לפתוח חנויות של כ-300-700 מ"ר בעיר. לא ניתן לומר כרגע, אך מה שכן, פורמט חנויות הנוחות תופס נתח שוק הולך וגדל בקמעונאות המזון בעולם, ואם הפעילות החדשה תנוהל נכון, סביר להניח כי רמי לוי תצליח בפורמט הזה. בשורה התחתונה: עסקה הגיונית, עם כניסה שמרנית ותמחור אטרקטיבי."

נזכיר כי, קופיקס פרסמה לאחרונה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי והציגה הפסד של 832 אלף שקל, ירידה של מעל 50% מהרבעון המקביל אשתקד.  ובכלל - הרשת פשוט לא הצליחה לספק את מה שהבטיחה - רשת הדיסקאונט לא באמת הצליחה למכור קפה ב-5 שקלים וגם להרוויח, וגם ב-6 שקלים זה לא עובד. למעשה, צריך לעשות אבחנה בין הרשת עצמה לבין הזכיינים. בעוד הרשת כבר בהתחלה הצליחה להרוויח, הרי שהזכיינים לא (בעיקר בגלל התשלומים לרשת), אבל זה לא החזיק מים, ובסופו של דבר - גם הרשת עברה לשורה תחתונה אדומה.

רשת חנויות רמי לוי שיווק השיקמה, פעילה בתחום קמעונאות המזון בישראל ומפעילה סניפי דיסקאונט. רמי לוי מקפידה שסל המוצרים הנמכר בסניפיה, יהיה הזול ביותר בהתייחס לתחרות המקומית בסביבתו של כל סניף.באמצעות חברות בת, משווקת רמי לוי שירותים של תקשורת סלולארית ומוכרת מוצרי קצה לציבור, וכן מפעילה שירותי שיחות בינלאומיות.

   

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    עידן 01/01/2018 21:19
    הגב לתגובה זו
    עניין של זמן ....
  • 5.
    שומר נפשו ירחק. 01/01/2018 11:43
    הגב לתגובה זו
    קופיקס =סוכר,נתרן,שומנים רעילים,צבעי מאכל מסרטנים . בתאבון !!!!!
  • גל 01/01/2018 15:27
    הגב לתגובה זו
    כלקוח, התחרות הזו מלחיצה אתכם ובצדק.
  • 4.
    משה 01/01/2018 10:10
    הגב לתגובה זו
    חייב להיות תחקיר לגבי התלונות על קרן הגשמה ,תרימו את הכפפה והכל יצוף .
  • 3.
    מאיר 01/01/2018 09:28
    הגב לתגובה זו
    זהירות מנסיון
  • 2.
    קופיקס? ביג דיל. סיבוב מזהיר של כץ (ל"ת)
    מאיר 01/01/2018 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאיר 01/01/2018 09:21
    הגב לתגובה זו
    הלך לי כל הכסף . אפילו את הקרן הם לא מחזירים . רבי מוכר עסקים ולנו נמחק הכסף
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?