בשורות לא משמחות לאתרי החדשות: הגולשים לא רוצים מהדורות באינטרנט

כך עולה מסקר 'מאגר מוחות' עבור כנס DIGIT. כתבי האינטרנט זכו לאמינות נמוכה, העיתונות התחזקה, וממי נעדיף לקבל מידע כשקורה אירוע משמעותי?
אלכסנדר כץ | (5)

סקר דעת קהל שנערך לקראת כנס DIGIT שיתקיים בחודש מארס, קובע כי צרכני האקטואליה בישראל מעדיפים להתעדכן באירועי חדשות באמצעות האינטרנט, אולם מעדיפים לא לעשות זאת באמצעות מהדורות החדשות של אתרי האינטרנט השונים.

בהשוואה לסקר קודם בשנה שעברה, חלה עליה של 7% בשיעור המתעדכנים בחדשות באמצעות עיתונות יומית מודפסת, וירידה בשיעור המתעדכנים באמצעות טלוויזיה של 7%. בשאר אמצעי התקשורת, לא חל שינוי משמעותי בשיעור המתעדכנים.

כנס DIGIT יתקיים ב-10 במארס בבית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה. הכנס, שמתמקד באתגרים התוכניים והטכנולוגיים עמם מתמודדת העיתונות המקוונת בישראל, מתקיים זו השנה השלישית ברציפות, והוא יכלול כיתות אמן עם עיתונאים, עורכים, מעצבים ומפתחים, לצד פאנלים על נושאים שנמצאים על סדר יומה של העיתונות המקוונת.

חדשות ynet עם אטילה שומפלבי (צילום: יח"צ)

הסקר נערך טלפונית בסוף חודש ינואר בקרב מדגם הסתברותי של 511 משיבים המייצג את האוכלוסייה הבוגרת בישראל בני 16 ויותר. את הסקר ערך מכון המחקר והייעוץ מאגר מוחות בניהולם של המנכ"ל פרופ' יצחק כ"ץ, היועץ המדעי פרופ' ברוך מבורך, ומנהל המחקר ד"ר אמיר הורקין.

בשנה וחצי האחרונות הקימו וואלה ו-ynet אולפני טלוויזיה מפוארים, בהשקעה של מאות אלפי דולרים כל אחד. למרות המשאבים הכספיים האדירים שמושקעים בתחום הווידאו החדשותי, רוב מוחלט מבעלי הדעה בכלל המדגם - 80%, לא צורכים חדשות בווידאו באתרי החדשות באינטרנט. בשנה שעברה 60% לא צרכו חדשות בווידאו.

בקרב המהדורות, מובילה זו של ynet עם אטילה שומפלבי על פני זו של וואלה עם ינון מגל, או זו של mako וישראל היום. על פי הסקר, 10% צורכים את מהדורת ynet, מול 20% בשנה שלפני כן. מהדורת וואלה ירדה ל-7%, mako שאינה מפיקה מהדורה עצמאית, אלא מקבלת אותה מחברת החדשות של ערוץ 2, ירדה ל-3%, ומהדורת ישראל היום עומדת על 0 בשאלה זו.

על פי הסקר, עולה כי 37% מבעלי הדעה במדגם סבורים כי כל העיתונאים נחשבים לרציניים ומקצועיים באותה מידה, לעומת 7% הסבורים כי אף אחד מהעיתונאים לא מספיק רציני ומקצועי. שאר בעלי הדעה מדרגים את רצינות ומקצועיות העיתונאים כך: עיתונאי במהדורת חדשות בטלוויזיה (26%); עיתונאי בעיתון יומי (17%); עיתונאי ברדיו (11%); עיתונאי באינטרנט (2%).

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אגב, במקרה של אירוע בטחוני משמעותי כמו פיגוע גדול, מבצע צבאי בעזה או מלחמה, בהחלט מעניין לראות לאיפה צרכני החדשות יפנו לקבל את המידע. הנה טבלה מעניינת.

"יותר ויותר ישראלים מתעדכנים בתוכן חדשותי באמצעות הפלטפורמה הדיגיטלית", אומר רועי כ"ץ, העורך הראשי של כנס Digit, "אך כל מי שעיתונות אונליין יקרה לליבו, חייב להיות מודאג מהאמון הנמוך שנותנים צרכני החדשות בדיווחי האקטואליה אותם הם קוראים ברשת. באתרי החדשות הישראליים פועלים עיתונאים מצוינים ומחוייבים שאינם ראויים לדימוי מקצועי כפי שעולה מהסקר".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חיים ב 25/02/2014 00:36
    הגב לתגובה זו
    לא חזרתי לשם . היה יששכרוב, שמאלני ולא אמין
  • 4.
    ארז 24/02/2014 15:11
    הגב לתגובה זו
    ינון מגל הורס את וואלה, אין גולשים כולם עוברים למאקו וואנט
  • 3.
    גקי 24/02/2014 14:57
    הגב לתגובה זו
    דוד רברהם שמלכלך על כולם לא יעז לכתוב כזה אייטם או על כך שרמי שני וקובי מנדל פוטרו. בושה של כתב ובושה של אתר. ככה נראה וואלה, משעמם ולא מעניין
  • 2.
    האמת 24/02/2014 14:52
    הגב לתגובה זו
    לא מקצועית, בדיחה אחת גדולה, ככה שינון מגל חושב שוואלה זה ערוץ '1. ד"ש מרמי שני וקובי מנדל
  • 1.
    אדי 24/02/2014 12:28
    הגב לתגובה זו
    מי רואה 10 דקות או אפילו שעה של שידור באינטרנט? זה לא מתאים
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.