שירה יעבץ אפל
צילום: יח"צ

אשת השיווק של אוגוסט: מנהלת השיווק של פסטיבל ישראל שירה יעבץ אפל

איגוד השיווק בחר ביעבץ אפל בזכות "השבת הפסטיבל למעמד רלוונטי ומשפיע בתרבות", והגדלת נפח המבקרים למרות הקיצוץ בתקציב הפרסום
כתבי אייס | (4)

ועדת השיווק של איגוד השיווק בחרה בשירה יעבץ אפל, מנהלת השיווק של פסטיבל ישראל, כאשת השיווק של חודש אוגוסט. בעבר שימשה יעבץ אפל כמנהלת פיתוח עסקי באגף השיווק של ביטוח ישיר, וכסופרוייזרית באדלר-חומסקי-ורשבסקי.

פסטיבל ישראל, הנערך מזה 52 שנים, הוא פסטיבל תרבות רב-תחומי מהוותיקים והמשפיעים בארץ. עם זאת, בשנים האחרונות סבל פסטיבל ישראל מירידה ניכרת במעמדו וברלוונטיות שלו אל מול אירועי תרבות אחרים בתחום.

בהודעה שהפיץ איגוד השיווק נכתב כי בפני יעבץ אפל עמד אתגר משמעותי - השבת פסטיבל ישראל לקדמת הבמה התרבותית ולמעמד הפסטיבל המשפיע ביותר בזירה התרבותית בישראל, תוך שבירת התדמית המיושנת שדבקה בו בשנים האחרונות.

לצורך השגת מטרה זו, יזמה שירה יעבץ אפל סדרת מהלכים: שינוי הרפרטואר של הפסטיבל דרך סדרה של מופעים איכותיים וצעירים, ויצירת עוגן מרכזי לפסטיבל - מופע האיחוד המצליח של להקת 'כוורת' (עם 2 הופעות פתיחה בבריכת הסולטן בירושלים), העתקה של במות המופעים מתיאטרון ירושלים בו התרכזו המופעים בעבר למגוון מיקומים ייחודיים ובלתי-שגרתיים ברחבי העיר, ויצירת תפיסה תקשורתית חדשה המשלבת בתוכה אלמנטים מעולמות המוזיקה, המחול והתיאטרון, והדגשת מיקום המופעים באתרים ירושלמים מרכזיים.

לדברי איגוד השיווק, תוצאות המהלכים של יעבץ אפל הם מספר שיא של כרטיסים בהשוואה ל-5 השנים האחרונות ולמעלה מפי 2 מהשנה שעברה. כמו כן 50 אלף איש פקדו את אירועי הפסטיבל השונים בסך הכל זאת בשעה שתקציב אף קוצץ ב-30%.

כמו כן נרשמה צמיחה משמעותית במידת העניין שעורר פסטיבל ישראל והוא שב להיות השחקן הרלוונטי, החדשני והמרכזי בתחומו. יעבץ אפל הובילה מהלכים שהביאו לפסטיבל ישראל קהלים חדשים והד-תקשורתי שהשתקף באמצעי המדיה, ברשתות החברתיות ובשיח הציבורי במקביל.

"יעבץ אפל חוללה שינוי באופיו של פסטיבל ישראל ובתפיסה הציבורית אותו, והפכה אותו לעדכני ולמוביל השיח התרבותי בישראל", נכתב בהודעה. "השינוי נעשה דרך החלה של סדרת שינויים שסייעו בהענקת צביון אחר ומרגש לפסטיבל, והובילו להזנקת הפופולאריות שלו והעדכניות שלו, הן ברמת השיח התרבותי, והן בעיני כלל הציבור, שנהר בהמוניו למופעים השנה ועסק בו בכל כלי המדיה. את כל אלה עשתה יעבץ אפל בהפיכת הפרסום הקיים לאפקטיבי יותר ובהקטנה של תקציב הפרסום הכללי של הפסטיבל".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

על שינויים מהותיים אלה בתפיסת הפסטיבל ועל השבתו למרכז השיח התרבותי הישראלי כמותג מוביל, ראתה לנכון ועדת השיווק של איגוד השיווק לבחור בשירה יעבץ אפל, מנהלת השיווק של פסטיבל ישראל, כאשת השיווק לחודש אוגוסט 2013.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    על מה ולמה ? (ל"ת)
    26/08/2013 17:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יורם 26/08/2013 13:27
    הגב לתגובה זו
    שירה יקרה, מגיע לך!
  • 2.
    מר קטינג 26/08/2013 12:25
    הגב לתגובה זו
    שב למעמדו? וואלה מצחיקים אתם
  • 1.
    שרון 26/08/2013 12:03
    הגב לתגובה זו
    זוכר אותך תקציבאית קצוצת שיער ומגניבה באדלר חומסקי :-)
יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12

שנה עברית ברייטינג: 3 הישגים והתרסקות אחת

לקראת סוף תשפ"ה, אפשר לומר חד משמעית שחדשות 12 של קשת הם המוצר הטלוויזיוני המצליח ביותר השנה, וככל הנראה מאז הקמתה של הטלוויזיה המסחרית; לאחר פריצה יוצאת דופן, ערוץ 14 התייצב ותכניות הדגל שלו, המהדורה המרכזית והפטריוטים הגיעו כנראה לתקרת הזכוכית שלם; רשת בבעיה, היות ולמעט "האח הגדול" נמצאת בירידה מתמדת; כאן11 והתאגיד נמצאים בבעיית רייטינג קשה לכל אורכו ורוחבו של לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

רצועות שידור רבות מילאו את לוח השידורים ולוח השנה בתשפ"ה ואנחנו כאן כדי לנסות לעשות קצת סדר בנתונים. 

מעל כולם, ניצבות מהדורות החדשות של קשת, אם זו המהדורה המרכזית שנמצאת תמיד, אבל תמיד, בראש הטבלה, ואם אלו שאר רצעות החדשות, בבוקר, ברצועות המוקדמות של הערב ובלייט נייט. קשת היא השליטה הבלתי מעורערת של החדשות בישראל ומעבר להכנסות שנובעות מכך, חדשות 12 מכתיבות סדר יום ציבורי, אם זה בבחירת האייטמים לשידור ואם זה באופן שבו הם מתווכים. החדשות של היום כבר מזמן אינן מתכסות בגלימה של אובייקטיביות, אלא משודרות מתוך עמדה ברורה, גם אם היא לא נאמרת בפירוש. וכך, עם שליטה חזקה כל כך, חדשות 12 היא במובנים רבים הציבוריות הישראלית ואפשר גם לקרוא לה הממלכתיות החדשה (תואר שמגיע לה כבר כמה עשורים ברציפות). 

כך גם אתמול, כשהרייטינג של המהדורה המרכזית של חדשות 12 עמד על 14.3% ו-376 אלף צופים. אמנם אתמול הטבלה הפנימית של מקומות 2-4 השתנה ואינה מייצגת את השנה האחרונה, אבל היא כן מייצגת את הרייטינג של מוצאי שבת, שבהם ערוץ 14, שהתבסס כמעט באורח קבע במקום השני, יורד למקום האחרון עם 4.7% רייטינג בלבד ו-111 אלף צופים בסך הכל. רשת, שלרוב נמצאת במקום השלישי, היתה עם 5% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו כאן11, שלאחרונה ירדה לנתונים שמעידים על צפייה דלילה מאד, היתה אתמול עם 4.9% רייטינג ו-124 אלף צופים. 

הריאליטי בראש הפריים טיים

מוצר טלוויזיוני נוסף שתמיד מספק את הסחורה הוא "האח הגדול" של רשת. גם אתמול משדר "פגישת מחזור" של הריאליטי המצליח ביותר אי פעם והמוצר שמציל את רשת עמד על 16% רייטינג ו-448 אלף צופים. ניתן רק לדמיין מה היה מצבה הכלכלי של רשת ללא המוצר הזה, אבל מבלי להיכנס לספוקלציות, הוא בבירור קלף מנצח ולכל אורך השנה, בכל ערב ששודר, היה במקום הראשון ברייטינג של הפריים טיים. ניתן להתווכח על רמת העניין, אבל זוהי תופעה עולמית וסיפור ישן למדי על הפופולריות של תכניות הריאליטי, בטח ובטח כשהן בתחרות מול תכניות "איכות" כלשהן. וכך, אתמול ריאליטי נוסף "מאסטר שף" של רשת היה במקום השני עם נתונים מכובדים של 14.7% ו-354 אלף צופים. שתי תכניות הריאליטי הם עם הרייטינג הגבוה ביותר בכל רצועות השידור, והם מוצר טלוויזיוני יותר מצליח אפילו מחדשות 12. עם זאת, לא ניתן לומר שהם מביאים ערך מוסף מעבר לערך הכלכלי שהם מביאים איתם. 

באותה רצועת הפריים טיים שודרו גם הפטריוטים של ערוץ 14, שאמנם התברגה באורח קבע למקום השלישי בלבד, אבל ניתן רק לשער שהתמורה הכלכלית שהיא נותנת לערוץ 14, לעומת ההשקעה הכלכלית היא גבוהה וזהו מוצר טלוויזיה מצליח. עם זאת, כמו כל שידורי ערוץ 14, הוא הגיע לתקרת הזכוכית שלו. וללא מהלך גורף כלשהו של הערוץ, זה יהיה מקומו. כבר לא ערוץ נישה, אבל לא זה שמכתיב את האג'נדה הציבורית. 

בפריים טיים שודר גם "שיר אחד" בכאן11, פרויקט ראוי וחשוב של התאגיד, שמסקר את התרבות הישראלית דרך השירים שעיצבו אותה. עם זאת, הרייטינג אמנם גבוה יחסית לכאן11, אבל עדיין עמד על 3.5% בלבד ו-85 אלף צופים בסך הכל. וזהו הסיפור של כאן11 ותאגיד השידור הציבורי. ישנו דיון שלם לגבי התיקצוב שלו, ההטייה שלו ושל עובדיו, בייחוד סביב מחלקת החדשות וסביב סוג התכנים שמשודרים בתכניות המקור, אבל מבלי לנקוט בעמדה כלשהי, היות ואנחנו כאן כדי לדבר על הרייטינג, כאן11 בבעיה קשה. השידור הציבורי לא מצליח להתחרות בשידור המסחרי, וכשמדובר על רצועות החדשות, המצב הופך לעגום במיוחד, היות וברוב רובם של הימים הרייטינג שלו לא רחוק מהרייטינג של ערוץ נישה כמו ערוץ 9. זוהי ממש התרסקות והיא על חשבוננו.