2023 בהיי-טק: למרות הזעזועים, הסקטור המקומי זוכה באמון המשקיעים
ביצועי הסקטור המקומי היו טובים ביחס לארה"ב למרות השפעות גיאופוליטיות חסרות תקדים; תחומי ה-Health Care והסייבר נגסו בנתח השוק של חברות טכנולוגיות המידע; שינוי לטובה צפוי במהלך 2024
שנת 2023 תיזכר לדורות כאחת השנים הקשות למדינת ישראל. הקושי לא פסח על המשק המקומי, אשר חווה ירידות שערים דרמטיות לאורך השנה. יחד עם זאת, ממחקרים ייחודיים עולה כי באופן מפתיע, ועל אף הקשיים הגלובאליים והחששות שליוו את השנה במשק הישראלי, קטר ההייטק הישראלי הפגין עוצמה במהלך השנה והציג פגיעה לא גדולה יותר, אם לא פחותה, מזו שנראתה בארה"ב וביתר העולם. הנתונים הוצגו בכנס השנתי של מיתר ו-S-CUBE "מגמות מימון בסטארט אפים הישראליים בשנת 2023". לפי המחקר, כנגד כל הסיכויים, ועל אף שסכומי הכסף שהוזרמו לכלל הסקטור הצטמצמו באופן מהותי בשנת 2023, הסטארטאפים הישראליים הצליחו לשמור על יכולות גיוס הון מרשימות, ואף להגדיל את היקף ההשקעה החציונית ביחס לאשתקד בתחומים מסוימים. עוד עולה, כי התחומים שזכו למספר הגבוה ביותר של סבבי גיוס בשנה החולפת נותרו זהים לאשתקד, כאשר הביקוש להשקעות בתחומי ה-Health Care והסייבר נגס בנתח השוק של חברות טכנולוגיות המידע והפינטק.
במהלך הכנס, השמיעו המשתתפים, ביניהם יזמים מובילים ומנהלי קרנות הון סיכון, אמירות אופטימיות לגבי עתידו של סקטור הטכנולוגיה המקומי, הן לאור התאוששות הסקטור העולמי, והן לאור העמידות המרשימה אותו הפגין הסקטור במהלך חודשי המלחמה. תומר שני, מנהל הפעילות של משרד מיתר בניו יורק, ציין כי כבר עתה ניכרת האצה משמעותית בפעילות של חברות טכנולוגיה ישראליות שמרכז פעילותן בארה"ב וביכולתן לגייס הון בתנאים טובים, וציין כי להערכתו מגמה זו צפויה להימשך ולהתגבר במהלך שנת 2024. נציגי S-Cube ציינו כי היסטורית ניכרת מגמת שיפור בשווקים בשנות בחירות בארה"ב לאחר סיום מערכת הבחירות.
למרות הטראומה הלאומית, ההיי-טק המקומי הפגין עוצמה
על פי המחקר, אשר מבוסס על נתוני אמת מאלפי עסקאות בהובלת משרד מיתר וכן הערכות שווי שביצעה S Cube ללקוחותיה החל משנת 2013, האירועים הגיאופוליטיים במשק הישראלי ואווירת המשבר שליוותה את סקטור הטכנולוגיה העולמי בשנה החולפת התבטאו בירידה משמעותית במספר סבבי הגיוס, כאשר בסבבי הגיוס שכן יצאו לפועל נרשמה ירידה של כ-15% בשווי החציוני שקיבלו החברות בסבבי הגיוס המתקדמים (D ומעלה) ביחס לאשתקד וירידה קלה של כ-2% בשווי החציוני שקיבלו החברות בסבבי C. בסבבי הגיוס של החברות בשלבי הגיוס הראשוניים נרשמה מגמה מעורבת, עם זינוק של כ-73% בשווי החציוני שקיבלו החברות בסבבי הגיוס B, ואילו בסבבי הגיוס הראשוניים נרשמה ירידה קלה של כ-4% בשווי שהוענק לחברות. לנוכח ירידה של כ-40% במספר סבבי הגיוס B, ככל הנראה עליית השווי נובעת מבחירה סלקטיבית מאוד של המשקיעים בחברות שצלחו את שלבי הפיתוח הראשוניים והראו פוטנציאל השאת ערך משמעותי.
- ההייטק הישראלי גדל באירופה: מעל 30 אלף עובדים וצמיחה שנתית של 4.8%
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביחס לשנה הקשה שעבר המשק הישראלי בכלל וסקטור הטכנולוגיה הישראלי בפרט, ביצועי חברות הטכנולוגיה בישראל היו טובים ביחס למגמה בארה"ב. לצורך השוואה, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה החולפת נרשמה בארה"ב ירידה של כ-54% בשווי החציוני שהוענק לחברות בשלבי הגיוס המתקדמים (סבבי C ומעלה) לעומת ירידה של כ-24% בשווי החציוני שהוענק לחברות בסבבי C ומעלה בישראל. בארה"ב נרשמה צניחה של כ-66% בשווי החציוני בסבבי הגיוס B לעומת זינוק של כ-73% כאמור בישראל, ובשלבי הגיוס הראשוניים נרשמה ירידה של כ-9% בארה"ב לעומת ירידה של כ-4% בישראל. עם זאת, צריך לזכור שבזמן הגאות, עליות השווי בישראל היו מתונות יותר וכן שבעבר, השפעת משברים על ביצועי סקטור הטכנולוגיה בישראל הייתה מתונה ביחס לביצועי החברות בארה"ב.
החברות המובילות הצליחו להגדיל את היקף ההשקעה
בבחינת היקף סבבי הגיוס בשנה החולפת, נתון מפתיע לטובה נרשם בסבבי הגיוס בשלבים המתקדמים (D ומעלה) עם גידול של כ-4% בהיקף ההשקעה החציונית שקיבלו החברות לרמה של כ-42.7 מיליון דולר, ביחס לכ-41 מיליון דולר אשתקד ובמרחק של כ-15% בלבד מהיקף ההשקעה החציונית שנרשמה בשנת 2021 של כ-50 מיליון דולר, שנה שהוגדרה על ידי רבים כבועה. תופעה זו איננה מייצגת את השנה שעבר הסקטור המקומי בכללותו, אולם מדגימה את העיקרון המנחה לפיו חברות עם פוטנציאל משמעותי להשאת ערך לא עוצרות את התקדמותן גם בזמני משבר קשים. המגמה בשאר הסקטור היתה שלילית, בבחינת היקפי ההשקעות שקיבלו החברות, עם ירידה של כ-63% בהיקף ההשקעה החציונית בסבבי C, לרמה של כ-10 מיליון דולר, לעומת כ-27 מיליון דולר אשתקד, ירידה של כ-36% בהיקף ההשקעה החציונית בסבבי B, לרמה של כ-8.3 מיליון דולר, לעומת כ-13 מיליון דולר אשתקד וירידה קלה של כ-3% בהיקף ההשקעה החציונית שקיבלו החברות בסבבי הגיוס הראשוניים לרמה של כ-7 מיליון דולר, לעומת כ-7.2 מיליון דולר אשתקד.
תחומי ה-Health Care והסייבר נגסו בנתח השוק של טכנולוגיות המידע
למרות הטלטלה שעובר סקטור הטכנולוגיה, המהפכה הטכנולוגית לא נבלמה, הצורך בטכנולוגיה לא השתנה בתקופה האחרונה, אלא רק הולך וגובר ונכנס לעוד ועוד תעשיות מדי יום והתחומים המובילים בשנה החולפת נותרו זהים. התחום הבולט ביותר בסבבי הגיוס שיצאו לפועל בשנת 2023 אשר הוביל את התעשייה גם אשתקד היה IT & Enterprise Software אשר היווה כ-24.6% מסבבי הגיוס, לעומת כ-33.3% אשתקד. תחום זה כולל בעיקר טכנולוגיות ופלטפורמות מבוססות בינה מלאכותית אשר נועדו לשפר ביצועים עסקיים של חברות מתחומים שונים ומגוונים. לאחר מכן, התחום הבולט בסבבי הגיוס בשנה החולפת היה Healthcare and Life Sciences אשר היווה כ-20.3% מסבבי הגיוס, לעומת כ-17% אשתקד. מדובר בתחום יחסית מגוון, הכולל פיתוח תרופות, ציוד רפואי, רפואה דיגיטלית וביוטכנולוגיה. התחום השלישי הינו תחום אבטחת הסייבר, אשר לאחר דעיכה מסוימת בשנת 2022 לרמה של 14% מסבבי הגיוס, חזר בשנה החולפת לרמה של כ-19% מסבבי הגיוס.
- אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
- "החזון שלנו הוא להיות בכל קליניקה בעולם ולהציל חיים"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
דודי פרוכטמן הוא שותף במחלק ההייטק של משרד מיתר, ושל חברת S Cube, מבית IBI Capital, המתמחה בהערכת שווי חברות היי-טק.
האמור לעיל מובא למטרות אינפורמטיביות וכלליות בלבד ואינו מהווה "ייעוץ השקעות" ו/או "שיווק השקעות" כהגדרתם בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995 ו/או תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ואין לראות בו ייעוץ או המלצה לביצוע פעולה ו/או השקעה כלשהי.
- 1.אם הריפור ה המשפטית היתה עוברת המצב היה הרבה יותר 27/02/2024 10:52הגב לתגובה זואם הריפור ה המשפטית היתה עוברת המצב היה הרבה יותר טוב
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטיאין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
שיחה עם יואב שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של Apptor.ai
ספר בקצרה על עצמך:
אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.
ספר על החברה ומניין בא הרעיון?
אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.
אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.
מתי הוקמה וכמה עובדים?
קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי המשקיעים?
זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד
הונאה ברשת (AI)המלחמה בהונאות: TrueScontrol סטארט-אפ ישראלי יקבע אם האתר אמין; למה זה חשוב?
על רקע ההונאות והאכזבה משירותים ומוצרים שמקבלים ברשת האינטרנט, פותח מנגנון שיספק קוד אימון לאתרים ולאנשי מקצוע; המטרה: לצמצם את ההונאות בתחום הזה ולייצר לעסקים אמינים גושפנקא אובייקטיבית שתוכר על ידי הציבור
בעשור האחרון הכלכלה הדיגיטלית צמחה בקצב מואץ, אך במקביל צמחה גם תופעה שפוגעת ישירות בשורה התחתונה של עסקים שמשתמשים בדיגיטל: הונאות שגורמות לשחיקת האמון ברשת.
צרכנים נחשפים לאינספור אתרים, בעלי מקצוע ושירותים מקוונים אך מתקשים לדעת מי מהם אמין, מוסמך ובעל זהות ברורה. התוצאה היא לרוב היסוס, נטישת עסקאות ופגיעה בהכנסות של העסקים האלו. על הרקע הזה הוקם הסטארט־אפ הישראלי TrueScontrol שמבקש להתמודד עם הבעיה דרך מתן ביטחון לגולשים.
מנהלי החברה, גל חזיזה ושחר ישראל בוטבול מסבירים כי התופעה של בריחת לקוחות מעסקים בגל חוסר אמון הובילה אותם להבין שהציבור רוצה קוד אימון ולא להסתמך על הבטחות וה"יהיה בסדר" המוכר. הם רוצים לדעת שהעורך דין, יועץ מס, מכונאי, טכנאי מחשבים הוא אמין ואת זה הם מתכוונים לספק להם דרך TrueScontrol.
הם יצרו שכבה אוטומטית עם תוספת של אימות אנושי מול בעלי האתר ונותני השירותים וכך הם מעבדים והופכים את המידע שהתגבש אצלם למדד אמון.
- יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס- יצא ל"שרת" בעזה מהבית
- רשות ני"ע מזהירה: כך תזהו הונאות השקעה בעידן ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובדן אמון = אובדן הכנסות
מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין רמת אמון לבין החלטות רכישה. אתרים שאינם נתפסים כאמינים סובלים משיעורי נטישה גבוהים, יחס המרה נמוך ופגיעה במוניטין לטווח ארוך. זה נכון לכל סוגי האתרים, גם אתרי תוכן וגם אתרים של אנשי מקצוע. בעולמות שבהם השירות ניתן מרחוק כמו: מסחר מקוון, ייעוץ, רפואה, משפטים והנדסה, חוסר הוודאות הופך לחסם כלכלי של ממש. עסקים לגיטימיים נאלצים כיום "להוכיח את עצמם" שוב ושוב רק משום שהצרכן אינו יודע להבדיל בינם לבין גורמים מתחזים וכאן הפתרון של TrueScontrol יכול לספק להם מענה טוב.
