אין רגע דל: משפט של דראגי גרר תנודה חריפה בשווקים - תראו את הדאקס

מטבע האירו צולל מול הדולר. תכנית רכישות האג"ח הוארכה עד דצמבר 2017 אך הכמות הופחתה
יוסי פינק | (8)
נושאים בכתבה מריו דראגי

הריבית בגוש האירו נותרה היום ללא שינוי, אבל האריך את תכנית רכישות האג"ח עד לדצמבר 2017 (ממארס 2017). בתוך כך, ה-ECB הודיע כי החל מחודש אפריל היקף הרכישות החודשי יירד מ-80 מיליארד אירו ל-60 מיליארד אירו.

דברי דראגי במסיבת העיתונאים שמקפיצים את שוקי המניות באירופה ומפילים את האירו: "הריבית צפויה להיוותר ברמתה ואף נמוכה יותר למשך זמן ממושך. במידה והסביבה הכלכלנית תצריך זאת, היקף הרכישות החודשי יגדל ומשך התנכנית יוארך". מבחינת תחזיות, דראגי אמר כי ה-ECB צופה צמיחה של 1.7% ב-2017, זאת לעומת תחזית קודמת מחודש ספטמבר לצמיחה של 1.6%. 

כלומר תחזית הצמיחה הועלתה במעט ובתוך כך הריבית צפויה להישאר ברמתה ואף לרדת. מבחינת שוקי המניות זה התמהיל המועדף.

עוד אמר דראגי במסיבת העיתונאים: "הסיכון לדיפלצייה למעשה נעלם, אבל אי הוודאות גדולה והיא נשקפת מכל מקום. לכן אמרנו שבמידה והסביבה הכלכלית תהיה פחות חיובית מהערכות שלנו, אנחנו נגדיל את היקף רכישות האג"ח ונאריך את תכנית הרכישות". 

בשלב השאלות והתשובות נשאל דראגי שוב ושוב לגבי אסטרטגיית היציאה של ה-ECB מתכנית הרכישות, אך זה התעקש כי לא נתקיים כל דיון בפגישה הנוכחית בעניין צמצום אפשרי של היקף רכישות האג"ח. 

תגובות השוק: מדד הדאקס מזנק כעת 1.7% בתגובה לשיא מאז נובמבר 2016. האירו צולל כעת 1.2% מול הדולר לאחר שטרם עדכון הריבית (וההודעה על הארכת התכנית) נסחר בעליות של 0.4%. המדד באיטליה עולה כעת 1.6% לעומת עלייה של 0.4% בלבד טרם פרסום עדכון הריבית. נציין כי הזינוק כעת בדאקס בא לאחר עלייה של 2% אתמול ובסה"כ המדד הגרמני משלים זינוק שבועי של 5.4%. נציין כי מדד הבנקים באיטליה מזנק כעת 5.5% כאשר לא ברור הקשר הישיר לדבריו של דראגי (למרות שהראלי במדד התחזק במקביל לדבריו של הנגיד האירופי). 

דאקס

​CAC 40

אלכס ז'בז'ינסקי ממיטב דש אמר אתמול כי "בסוף השבוע הופיעו ידיעות שהבנק יאריך את התכנית מעבר לחודש מרץ כצפוי, אך כבר כעת יעביר מסר מתי בכוונתו להתחיל לצמצם את הרכישות. אפשר רק לקוות שהודעה על ה-Tapering באירופה לא תוביל לתגובה דומה בשוק האג"ח, כמו בארה"ב ב-2013. אנו מעריכים שהבנק המרכזי האירופאי ימנע בשלב זה מלתת פרטים לגבי צמצום ה-QE. המצב  הפוליטי והכלכלי באירופה עדיין שברירי מדי. עליית התשואות מאפשרת ל-ECB להאריך את תכנית הרכישות מבלי לשנות קריטריונים לרכישת האג"ח. אנו ממשיכים להמליץ על חשיפת חסר לשוק האירופאי".

 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כשתהיה מפולת היא תהיה קשה מאוד הפעם (ל"ת)
    השאלה מתי 09/12/2016 10:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ARTIK19 08/12/2016 17:54
    הגב לתגובה זו
    אחרי אפקט ינואר,השוק יתמוטט כמו ב2007 וב2000.
  • בוזגלו 08/12/2016 19:06
    הגב לתגובה זו
    עידן טארמפ יביא לשינוי וצמיחה , תסתכל על וול סטריט.
  • 3.
    רועי 08/12/2016 16:26
    הגב לתגובה זו
    על מה החברה האלה מקבלים בכלל דמי ניהול ? על אי ההבנה שלים בכלכלה ? מאז שצבי סטפק התבטא בדבר זה שאם טראמפ יעלה, הבורסות יצללו, הבורסות באירופה עלו משהו כמו 15% בקיצור, מיטב דש בראשות סטפק לא מבינים דבר וחצי דבר. לפעמים פשוט עדיף לשתוק אם לא יודעים. על מה משלמים להם דמי ניהול ?
  • 2.
    שושי 08/12/2016 16:05
    הגב לתגובה זו
    לדעתי הוא בדרך ל -12000 נקודות.
  • 1.
    אחד 08/12/2016 15:16
    הגב לתגובה זו
    התוצאה תהיה דומה, כלום. חוץ מלהריץ את הבורסה ושאר נכסים פיננסיים . צמיחה לא יראו מהמהלך
  • שתיים 09/12/2016 01:19
    הגב לתגובה זו
    הבורסה ברחה לך ונשארת מאחור ? תלמד לפעם הבאה לא להתחכם , תקנה מדד עולמי ותגיד לשלום שירד מישראל.
  • ציון 08/12/2016 16:11
    הגב לתגובה זו
    צודק
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.