דו"חות פרטנר: הפסד עתק של 65 מיליון שקל ב-Q4, בשל מחיקה חשבונאית

בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר: "מקווים כי חוסר הוודאות הרגולטורית יגיע לסיום כך שתתאפשר תחרות רציונלית"
גיא בן סימון | (5)
נושאים בכתבה פרטנר

חברת התקשורת פרטנר דיווחה הבוקר (ב') על תוצאות הרבעון הרביעי ולשנת 2015 כולה, לפיהן החברה רשמה ירידה בכל הפרמטרים, עם הפסד עתק בשורה התחתונה ברבעון הרביעי, ירידה חד ספרתית בהכנסה הממוצעת למנוי, חתימה על הסכם עם העובדים ושעור נטישה דו ספרתי ברבעון הרביעי.

המשקולת שנתנה אותותיה בדו"חות מיוחסת להחלטת החברה להפסיק להשתמש במותג Smile 012 במהלך שנת 2017. כתוצאה מכך נרשמה ירידת ערך עבור המגזר הקווי אשר הביאה לירידה ברווח התפעולי בסך של 98 מיליון שקל רק ברבעון הרביעי של 2015.

את שנת 2015 פרטנר סיימה עם הכנסות של 4 מיליארד שקל - ירידה של 7% לעומת 2014. בשורה התחתונה, פרטנר מדווחת על הפסד נקי של 40 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 162 מיליון שקל ב-2014. ההפסד כולל הפחתה חשבונאית כתוצאה מירידת ערך. ללא ההפחתה, פרטנר היתה רושמת רווח של 32 מיליון שקל ב-2015 - ירידה של 80%. בתוך כך, ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי עמדה בשנה החולפת על 69 שקל, המהווה ירידה של 8% בהשוואה לשנת 2014. פרטנר מסכמת את השנה עם 2.72 מיליון מנויים - ירידה של 4% לעומת שנת 2014.

את הרבעון הרביעי פרטנר סיימה עם הכנסות של 1.007 מיליון שקל - ירידה של 9% לעומת הרבעון המקביל של 2014. בשורה התחתונה, פרטנר רשמה ברבעון הרביעי הפסד של 65 מיליון שקל (ירידה של 89 מיליון שקל). ללא ההפחתה החשבנאית, פרטנר היתה רושמת רווח של 7 מיליון שקל - ירידה של 71%.

בתוך כך, ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי עמדה ברבעון הרביעי על 67 שקל, המהווה ירידה של 6% בהשוואה לשנת 2014. הנתון מהווה ירידה מ-71 שקל ברבעון השלישי של השנה, המשקפת בעיקרה את הירידה העונתית בהכנסות משירותי נדידה, כמו גם המשך שחיקת מחירי זמן אוויר של שירותים סלולריים וחבילות גלישה. שיעור הנטישה של מנויי הסלולר ברבעון הרביעי 2015 עמד על 11.1% בהשוואה ל-10.8% ברבעון הקודם ו-11.5% ברבעון המקביל אשתקד.

35 מיליון שקל לפרישת עובדים

הכנסות ורווח גולמי ממכירות ציוד ברבעון הרביעי 2015 עלו ב-45 מיליון שקל ו-9 מיליון שקל בהתאמה, בהשוואה לרבעון הקודם. הגידול נבע בעיקרו משינוי בתמהיל המוצרים שנמכרו, למוצרים המאופיינים בשיעורי רווחיות גבוהים יותר. ההוצאות התפעוליות ירדו ב-42 מיליון שקל, בעיקר כתוצאה מהוצאה חד פעמית בסך כ-35 מיליון שקל אשר נרשמה ברבעון השלישי, בגין תכנית פרישת עובדים. 30 ה-Adjusted EBITDA ברבעון הרביעי של שנת 2015 עלה ב-21 מיליון שקל, או 11%, בהשוואה לרבעון הקודם. העלייה נובעת בעיקרה מהוצאה חד פעמית ברבעון השלישי עקב תכנית פרישת עובדים. בנוסף, פרטנר דיווחה על הסכם קיבוצי שחתמה עם נציגות העובדים והסתדרות העובדים החדשה. ההסכם כולל פרק ארגוני לתקופה של 3 שנים (2016-2018) ופרק כלכלי שיהיה בתוקף עד ל-31 בדצמבר של 2016. עלות ההסכם המשוערת לשנת 2016 נאמדת בכ-30 מיליון שקל.   

ה-Adjusted EBITDA צפוי לרדת

 זיו לייטמן, מנהל הכספים הראשי של פרטנר, סיפק תחזית לרבעון הראשון לפיה ה-Adjusted EBITDA ברבעון הראשון של 2016 צפוי להיות נמוך ביחס לרבעון הרביעי 2015, בעיקר כתוצאה מתהליך המיתוג שעוברת החברה בימים אלו אשר יביא לעלייה בהוצאות התפעוליות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    זה לא הפסד אלא כסף שנשאב מהקופה ע"י בעלים קודמים (ל"ת)
    חוכמולוג 14/03/2016 22:51
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תחרות רציונלית = העלאת מחירים חלוקת דיווידנד לבעלים (ל"ת)
    לא צריך מתורגמן 14/03/2016 22:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איציק 14/03/2016 10:02
    הגב לתגובה זו
    לפי דווח כזה בכל רבעון ניתן לעבור לריוחיות , ההפסדים חד פעמיים, מי שעושה מילארד ש״ח ברבעון אין סיכוי שיפסיד, מה גם שלא משקיעים בתשתיות חדשות , דו״ח טוב למס הכנסה.
  • 2.
    סוסו 14/03/2016 09:36
    הגב לתגובה זו
    בתמונה המנהלים נראים מאושרים, חה חה חה ...
  • 1.
    איש הבדולח 14/03/2016 09:36
    הגב לתגובה זו
    מי שמכר בסוף השבוע האחרון יכול לחייך
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.