הלך הכסף? חשד לעבירות חוק מכר בפרויקט MY OFFICE באשדוד
משרד הבינוי והשיכון חושד חברת ק.פסגות ישראל גבתה כסף מרוכשי משרדים ללא העמדת בטוחות; החברה חשופה לקנס של עד 10 מיליון שקל אלא אם תתקן את הליקויים, אלא שהחברה נכנסה להקפאת הליכים
משרד הבינוי והשיכון מדווח הבוקר על חשד לעבירות חוק מכר בפרויקט MY OFFICE באשדוד. על פי הדיווח, בעקבות מידע שהתקבל בתחילת חודש אוגוסט 2020 בדבר חשד להפרות חוק מכר בפרויקט, של חברת ק.פסגות ישראל, משרד הבינוי והשיכון החל בחקירה בנושא.
במסגרת
החקירה אשר בוצעה ביחידת חוק המכר עלה החשד כי החברה פעלה בניגוד לחוק ובתאריך 17/09/2020 נפתח מולה הליך מנהלי. על פי החשד החברה גבתה כספים רבים מרוכשי המשרדים ללא שסיפקה להם בטוחות חוק מכר. ככל שיקבע בתום ההליך כי החברה הפרה את החוק, חשופה החברה לעיצום כספי
בסך של עד 10 מיליון שקלים. לצד זאת בפני החברה מונחת האפשרות לתקן את הליקויים ולהימנע מעיצום כספי משמעותי כל-כך.
ההליך המנהלי שנפתח מהווה תקדים שכן לראשונה עושה יחידת חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון שימוש בסמכותה בפרויקט אשר איננו פרויקט משרדים
חדש, אך כולל מאפיינים רבים אשר בניתוח המשפטי, הביאו למסקנה כי חוק המכר חל לגבי עסקאות המכר אשר נעשו בו. יצוין כי חוק המכר כולל גם אפשרות לנקיטה בהליך פלילי בגין הפרת הוראות החוק, ובדיקה נעשית בימים אלה האם יש מקום לפעול מול בעלי החברה גם בהיבט זה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בימים האחרונים למד המשרד כי החברה נכנסה להליך של הקפאת הליכים. המשרד ימשיך בפעילות מול הנאמן אשר ימונה וישתמש בכל הכלים שברשותו על מנת להבטיח כי האינטרס של הרוכשים עומד בראש סדר העדיפויות.
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יאיר פינס:
"משרד הבינוי והשיכון ימשיך לפעול למען הגנה על כספי הרוכשים ולאכוף את חוק המכר בכל הכלים העומדים לרשותו".
ברקע לדברים נציין כי לאחרונה גם קבוצת אלדד פרי נכנסה להקפאת הליכים ומונו לה נאמנים שיבחנו את מצבה ויקבלו תביעות של נושים. הנאמנים מגבשים
מתווה לשיקום והשלמת פרויקטים של קבוצות רכישה שארגנה אלדד פרי. כחלק מתוכניתם הם פנו לקבוצת בסר, והציעו שהחברה תשמש כגורם שיוביל את הפרויקטים, או חלקם, בפן הניהולי וההנדסי. במקביל נעשתה פנייה לחברת דניה סיבוס כדי לבדוק אפשרות שהחברה תשמש כקבלן מבצע. בכל אופן,
- 2.תוספת של 700,000 ש"ח 22/10/2020 09:53הגב לתגובה זוכל רוכש יתבקש להוסיף 700,000 ש"ח ואז הכול יסתדר והנכסים יושלמו. מי שלא יוכל להוסיף כסף - תתבצע מכירה כפויה של זכויותיו בנכס והוא יקבל במקרה הטוב החזר של 30,000 ש"ח.
- 1.אני 21/10/2020 12:55הגב לתגובה זו...משמע מחירי הנדלן יורדים, עכשיו מתגלה מי שחה בעירום. עד עתה, כשמחירי הנדלן גאו, יכלו להסוות/להעלים את אי הסדרים ו/או הנוכלויות. כעת כשמחירי הנדלן עם הפרצוף כלפי מטה, הכל צף. צפו להודעות/מקרים כאלו לחדשות לבקרים. בקרוב גם אצל החברות הגדולות. בינתיים הכל מונשם ע"י פאסיביות בנקיטת הליכים ע"י הבנקים (מול קבלנים גדולים ו/או מול לקוחות ממונפים במשכנתאות..), או ע"י דחיית הקץ ע"י הממשלה, שרק יעמיס יותר ויותר על הלקוחות הממונפים.
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
