שמאי מקרקעין: "דו"ח הסרטן של משרד הבריאות - זו מכת מוות לנדל"ן בחיפה"

השמאי חיים אטקין מתייחס לדו"ח ולהשפעותיו על העיר - "השלכותיו יהדהדו עוד שנים רבות בבתי המשפט"
לירן סהר | (20)
נושאים בכתבה זיהום אוויר חיפה

משרד הבריאות פרסם דו"ח מטריד מאוד על השפעות זיהום האוויר בחיפה על התושבים, במיוחד על הצעירים שביניהם. מהדו"ח עולה כי נפת חיפה סובלת מתחלואה עודפת של מקרי סרטן כתוצאה מזיהום האוויר.

 

ממחקר שנערך בין השנים 1998 ל-2007 בילדים ונערים עד גיל 19 עולה כי שיעור חולי הסרטן בקרב אוכלוסיה זו במחוז חיפה גבוה מהממוצע הארצי. עוד עולה מהמחקר כי אחד מכל חמישה מתושבי אזור חיפה בגילאי 65-74 לקה בסרטן וכי גם בגילאי 15-40 שיעור חולי הסרטן גבוה יותר מאשר בשאר חלקי הארץ. הסיכוי לחלות בסרטן בחיפה גבוה ב-16% מאשר בשאר חלקי הארץ.

 

שמאי המקרקעין חיים אטקין, אמר: "אם עד היום חיפה השתתפה בחגיגת עליית מחירי הדירות הרי שדוח משרד הבריאות שם קץ לעתידה של העיר, והנדל"ן שלה קיבל מכת מוות, שהשלכותיה יהדהדו עוד שנים רבות בין כותלי בתי המשפט ותושבי חיפה והקריות ישלמו את מחירה לא רק בחייהם אלא גם בכיסם".

 

לדבריו, שווי נכס מגלם את סך כל התועלות וההנאות ממנו וככל שרשימת התועלות גדולה יותר, גדל גם ערכו של הנכס ולהיפך, מטרדים ומפגעים פוגעים בשווי. "גורמי איכות הסביבה הרבים, בהם איכות אוויר, רעש, קרינה וזיהום,  קירבה לציר תחבורה ראשי, ואחרים, הפכו בשנים האחרונות לגורמי שווי בעלי משמעות חשובה והבריות מייחסות להם חשיבות רבה הכול בשל המודעות ההולכת וגוברת והחיפוש האין סופי, אחר איכות חיים היוצרת בעיני הבריות תחושה של בריאות ואריכות חיים".

"בעידן בו אנו חיים היום, הפסקנו להלחם על חיינו ואנו נלחמים על איכות חיינו והדבר בא לידי ביטוי במחירי נכסי המגורים שכבר מזמן עברו את המבחן של השגת "קורת הגג" והפשרות שאנשים היו מוכנים פעם לעשות, נעלמים להם. את מה שפרסם משרד הבריאות בהקשר לתחלואת הסרטן בחיפה, יודעים היטב מאות אלפי תושבי חיפה והקריות כבר עשרות שנים".

 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    וואלה עכשיו המחירים 16/04/2015 12:00
    הגב לתגובה זו
    הצחקתם את ביבי ואותי. מרוב צחוק אני לא יכול לבלוע אויר. אההה זה בגלל הזיהום
  • 19.
    אריק 16/04/2015 09:06
    הגב לתגובה זו
    רק כך ישתנה המצב!
  • 18.
    בתל אביב מתים 1,000 איש בשנה מזיהום כלי רכב, פי 4 מחיפה (ל"ת)
    רק שתדעו תושבי הבועה 16/04/2015 08:34
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    ד.י. 16/04/2015 02:22
    הגב לתגובה זו
    פליטה ממכונית בגובה 40 ס"מ מסוכן יותר ויש בת"א פי 10 יותר מכוניות מאשר בכל הצפון.
  • 16.
    םם 15/04/2015 21:11
    הגב לתגובה זו
    יד שניה ברמות אין פחות מ 1.2
  • 15.
    שוימר 15/04/2015 19:57
    הגב לתגובה זו
    איכות חיים, מחירים בשלושים אחוז פחות מחיפה וחמישים אחוז פיות מהקריות. בהצלחה.
  • 14.
    במערב העיר ביציאה לתל אביב האוויר הכי נקי שיש (ל"ת)
    שכונת קרית שפרינצק 15/04/2015 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    הצעירים נוטשים את חיפה,ראש העיר הגרוע ביותר שהיה אי פעם (ל"ת)
    Ron 15/04/2015 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    חנן 15/04/2015 14:51
    הגב לתגובה זו
    איך הצליחו לקשר אפילו את תחלואת הסרטן ובריאות הציבור לבועת הנדלן??? יש במדינה הזאת בכלל משהו חוץ מנדלן?
  • 11.
    יוסי 15/04/2015 14:29
    הגב לתגובה זו
    לידיעתכם בז"ן כבר מזמן לא שורף מזוט , השרפה נעשת ע"י גז בלבד והנתונים לגבי זהום האוויר שונים לגמרי, זיהום האוויר ירד פלאים .
  • 10.
    אבי 15/04/2015 14:27
    הגב לתגובה זו
    לא חידשו פה כלום, למה שמשהו ישתנה?
  • 9.
    לפי הדוח המצב בתל אביב גם לא משהו ובכל זאת הביקוש רב (ל"ת)
    ענבל אור 15/04/2015 14:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הנכנסים לחיפה מסכנים 15/04/2015 14:00
    הגב לתגובה זו
    חיפה מזוהמת!! האויר מלא אבק שחור!! הראות עכורה ! הארנונה צריכה להיות משולמת ע"י אותם מפעלים מזהמים!! לפתור את תושבי חיפה מארנונה!!!!!!!! או לפנות את תושבי חיפה למקום שאין סכנה לחייהם!!! המרפסות בחיפה נראות שחורות מהאבק השחור באויר!!! משרדי איכות הסביבה צריכות לשלם את מחיר ההסתרה!!! לעשן אסור במקום ציבורי!!! אבל שפוך אויר מזוהם על התושבים מותר !!!! התקשורת צריכה להוביל מחאה אגרסיבית !!!!!!!!!!!!!!! טיפולי כימותרפיה זה לא משאת נפשם של תושבי חיפה!!! צריך להציב שלט בכניסה לחיפה מי שנכנס לחיפה מסכן את חיוו להגיש תביעה יצוגית נגד כל האחראים למחדל הנורא!!!! לחיות באויר מוגז 24 שעות!!!!
  • 7.
    שיר 15/04/2015 13:47
    הגב לתגובה זו
    החיים גרנו בחיפה אני עובד בתוך המפעלים וכל המשפחה ממוצע 90 ..מה נראה לכם שכולם פתאום יעזבו ביפן רעידות אדמה תינוקות מתים ואף אחד לא מתרגש רק פה כל אינטרסנט צועק.חברה עוד כמה ימים הכל יחזור לסורו עולם כמנהגו נוהג .מקרה הסרטן עלו פה גם בגלל העלייה הרוסית וכל הגויים שאוכלים טרפה גם גורם לסרטן.צרנוביל גם גורם לסרטן וכו...
  • 6.
    שפוי. איש של פעם 15/04/2015 13:42
    הגב לתגובה זו
    לא משפט מדהים?? הדיביליות חוגגת
  • 5.
    לוך 15/04/2015 12:57
    הגב לתגובה זו
    יש בחיפה מעל אחד שהוא משחרר לאוויר כלורידים וחנקת אשלגן המפעל הוא חיפה כימכלים וכולם שותקים הרשויות יודעות את זה שנים לא בזן הוא הבעיה כי בסן יש גם באשדוד ושם אין הקפים חריגים של סרטן
  • 4.
    פחות ביקושים לחיפה זה אומר יותר ביקושים לשאר הארץ. בעסה (ל"ת)
    מתי יירד המחיר בת"א 15/04/2015 12:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לחיפה+העיר נשר-מגיע מדי יום ענן רעלים עם הרוח המערבית (ל"ת)
    להעביר את המפעלים !! 15/04/2015 12:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עוד שמאי (ל"ת)
    אזרח 15/04/2015 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בא 15/04/2015 12:03
    הגב לתגובה זו
    אנשים מוגבלים לא רואים את בית הזיקוק שמרעיל את האויר ,ואת החופים בקריות , בית זיקוק באירלנד באותו גודל ,פולט 10 אחוז מהזיהום של בית הזיקוק בחיפה . התרגלו .
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.99%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.