ההבטחה החשובה ביותר של טראמפ יוצאת לדרך

אמריקה משתדרגת. על פי הערכות, מדובר בתקציב ענק של 1.8 טריליון דולר במהלך 10 שנים; מי יהיו השחקנים הגדולים וכיצד משקיעים?

|
(94)
ההשקעה בתשתיות, ההבטחה החשובה ביותר של טראמפ, קורמת עור וגידים: למעלה מ-80 שנה ממתינה הכלכלה הגדולה בעולם וזו שסוחבת על גבה את שאר העולם, לשיפוץ התשתיות שלה. בעיית התשתיות של ארה"ב אדירה ונובעת מהזנחה של 80 שנה, מאז הניו-דיל של הנשיא רוזוולט למעשה, בעת המשבר הכלכלי הגדול של שנות ה-30 של המאה שעברה.
כל מי שביקר בארה"ב מודע לבעיה. קחו למשל את מערכת הרכבות בין העיר ניו יורק ללונג איילנד, ה-LIRR (ה-Long Island Rail Road) שהיא מערכת הסעת הרכבות העמוסה ביותר בארה"ב. המערכת, שמתחילה בבניין הפן סנטרל העתיק שבפינת השדרה השישית ורחוב 34 במנהטן, פרושה על חצי האי מזרחית לניו יורק. היא הוקמה ב-1834 ומאז לא שדרגה החברה את התשתיות שלה ביסודיות.
ביולי 2017 כדוגמה הודיע מושל מדינת ניו יורק שהמדינה תקצה 5.6 מיליארד לחידוש חלק מתשתיות ה-LIRR, מה שעדיין לא יצא לפועל. מי שהשתמש, כמונו, במערכת ה-LIRR, יודע שהשוואתה לרכבת ישראל שכולכם מתלוננים עליה יומם ולילה זה כמו להשוות ציטרואן דה-שבו ללקסוס, לטובת רכבת ישראל כמובן.
הרכבות הן רק מרכיב אחד וקטן יחסית במשבר התשתיות של ארה"ב. למעשה, הצורך בהשקעה בתשתיות הוא מהתחומים הבודדים שעליהם קיימת הסכמה בין הדמוקרטים והרפובליקאים (ההבדל היחיד הוא שהרפובליקאים רוצים שחלק ההשקעה של המגזר הפרטי יהיה החלק הארי). טראמפ הבטיח ששדרוג התשתיות יהיה חלק עיקרי של תקציב ההשקעות בתקופת כהונתו. במהלך הבחירות דובר על סדרי גודל התחלתיים של טריליון דולרים בעשר שנים אבל מנתונים שדולפים לתקשורת מסתבר שכעת מעריכים שההשקעה תהיה 1.85 טריליון למשך 10 שנים, "תלוי בהיקף ההשתתפות הפרטית".
כדי להבין עד כמה גדול הצורך בשדרוג התשתיות צריך להתייחס להחלטת לשכת המסחר האמריקאית, קבוצת הלובי הגדולה ביותר בבתי הנבחרים של ארה"ב, המתנגדת הגדולה למעורבות הממשל בעולם העסקים ולכל העלאת מס, שהודיעה השבוע שאם יחסר הסכום להשלמת "תכנית טראמפ לשדרוג התשתיות" היא תתמוך בהעלאת המס על הדלק לצורך השלמת התקציב. הודעה כזו לא נשמעה בארה"ב מעולם ובמיוחד כשהיא ניתנת לאחר הצלחת הנשיא להוריד מסים.
הנחת המומחים היא שהתקציב הענק יעבור ואולי יעבור את ה-2 טריליון  כי כפי שאמר שר העבודה האמריקאי החדש, אלכסנדר אקוסטה, "שדרוג התשתיות הכרחי לצמיחה הכלכלית בארה"ב ויבטיח אבטלה נמוכה לאורך שנים". לנו נראה שהתקציב יעבור, שהרי יהיה קשה מאוד לנבחרים שמתנגדים לגודל הסכומים להצדיק התנגדות ביום הבחירות הבא.
בכל 4 שנים מפרסם האיגוד האמריקאי להנדסה אזרחית גיליון הערכה למערכות התשתית האמריקאיות. גיליון הציונים האחרון יצא החודש ומעניק ל-16 מערכות תשתית (תשתיות תעופה, גשרים, סכרים, מי שתייה, אנרגיה, טיפול בפסולת מסוכנת, שינועי מים, תשתיות כנגד אסונות טבע, נמלים, פרקים ציבוריים, רכבות, כבישים, מוסדות חינוך, טיפול בפסולת מוצקה, הובלה ומערכות לקולחים) ציון ממוצע של D (מספיק בקושי כאשר רק 3 מתוך ה-16 קיבלו C, מספיק).
האיגוד מעריך שעד 2025 יידרשו 3 טריליון דולרים לשדרוג 16 המערכות כאשר המוזנחות ביניהן הן הכבישים, המים, הגשרים ושדות התעופה. מה הפלא שבסוף דצמבר, לאחר תאונת הרכבת במדינת וושינגטון, כתב הנשיא בטוויטר,"תאונת הרכבת בצומת דו-פונט בוואשינגטון מצביעה בצורך לבצע בהקדם ובמהירות את תכנית התשתיות שלי", והוא הוסיף, "הוצאנו 7 טריליון דולרים על  מלחמות במזרח התיכון לבדו (מאז תחילת המאה) וכלום על מערכות התשתית שלנו שמתפוררות? זה לא יימשך!!" (ההדגשה שלו).
מי יהיו השחקנים הגדולים וכיצד משקיעים? נתחיל מכך שאם חשבתם שקשה לזהות מניה "מנצחת" בביו, במוליכים למחצה או רפואה הרי שבתחום התשתיות הבעיה גדולה בהרבה. מדובר באינספור תתי תחומים ובמאות חברות. אם ניקח שדרוג מערכת כמו ה-LIRR אז מדובר בחברות הנדסה, חברות שמייצרות פסים, מערכות פיקוח, קרונות, קטרים, מערכות תקשורת וביטחון ועוד. LIRR היא רק מערכת הסעה אחת אז תחשבו איזה תשתיות צריך למשל להפוך את תשתיות תעשיית הרכב לרכב העתיד או לשפץ את 55,000 הגשרים שעל פי ממשלת ארה"ב זקוקים לשיפוץ דחוף. כלומר, מגוון של חברות מסקטורים שונים עוסקות בנושא. יש כמובן חברות שכבר מוכרות כחברות תשתיות.
כשאתם שואלים בוול סטריט מהי ההשקעה המעניינת ביותר בתחום התשובה הראשונה שתקבלו היא קטרפילר (סימול: CAT) בעבודות עפר או Jacobs Engineering (סימול: JEC) בהנדסה או סיסקו (סימול: CSCO) בתשתיות רשת ותקשורת ו-Danaher  (סימול: DHR) שעוסקת בתשתיות מים, רפואה, תעשייה ועוד. המשקיע ניצב בפני כמה בעיות החלטה כמו מה ובכמה יתוקצב? מיהן החברות שייהנו מהתקצוב ומי ביניהן עדיפה? האם עדיף בכלל להשקיע בחברות התשתית ואולי החברות במעלה התחומים עדיפות? לבסוף, האם יש קרנות או סלים ממוקדים?
התכנית המפורטת עדיין לא הוצגה לציבור והשמועות הן שהנשיא ידבר עליה בנאומו הראשון לאומה ב-30.1. אנחנו חושבים שמי שמעוניין להשקיע בתשתיות חייב לחפש את הסלים/קרנות שמתמחים במגזרי הבנייה (construction שזה כולל כבישים, גשרים וכו'), המים (טיפול, שינוע), התחבורה (רכבות, מטוסים ואניות), תשתיות העברת האינפורמציה וההגנה עליהם וגם בחברות התכנון. למגזרים אלו, לדעתנו, יזרמו כספי ההשקעה הגדולים.
כיוון שמדובר בתחום כה רחב שפועלות בו עשרות חברות ענק במגזרים שונים, מאות חברות בינוניות ושמתחלק לתתי-תחום רבים שאינם דומים זה לזה אז האפשרות לבחור בסל/קרן שממיצג את כל התחום בטח במניה מייצגת פשוט אינה קיימת. אם למשל תגוללו "Leading infrastructure companies" או "Infrastructure ETFs/Funds" ואפילו, "Companies which will benefit from Trump's infrastructure plan" תקבלו אין ספור הצעות השקעה שאף אחת מהן אינה מכסה את התחום כולו.
המעניין, מבחינת המשקיע, הוא התנהגות המניות של החברות המעורבות והסלים. השוו בבקשה חברות כמו קטרפילר, חברת תכנון, ייעוץ, הנדסה וביצוע של פרויקטים בתחום התשתיות כמו Aecom   (סימול: ACM), סלי ה-IGF (שמייצג את ה-Standard & Poor's Global Infrastructure Index) וה-NFRA (שמכסה, בצורה הרחבה ביותר את חברות התשתיות המובילות בעולם בתחומים רבים) או קרן המניות MGU (ר"ת Macquarie Global Infrastructure Total Return Fund) ותגלו שכולן הניבו, בחמש השנים האחרונות, פחות מסלי ה-SPY וה-QQQ.
תגלו גם שההבדלים בין תשואת המכשירים שהזכרנו היו מינוריים ולבסוף תגלו שבשנה האחרונה פורצות חברות התשתית שמוכרות לציבור המשקיעים האמריקאי ככאלו כמו קטרפילר (סימול: CAT) או DEER שמניבות 76% ו-57% בהתאמה הרבה מעבר לכל השאר והרבה מעבר לסלי ה-S&P והנאסד"ק (שהניבו 24.5 ו-36.5 אחוזים בהתאמה). כל זה למרות שמבחינת הביצועים העסקיים CAT ו-DEER לא עלו על אלו של "החברות" האחרות בסקטורים השונים. (CAT אגב זו חברת הענק הוותיקה שבשנים 2014-15-16 החליטו המומחים ש"גמרה" ונמחקו אז למעלה מ-50% מערכה, נשמע מוכר?).
מי שמעוניין בכל זאת לנסות ולזהות מנצחות שיגולל: Leading infrastructure companies. אלא שאז יגלה שלצד חברות כמו CAT, DEER ו-ACM הוא חייב, לצורך קבלת ההחלטה, לבדוק עוד לפחות 200 חברות כך שעד לתיקון הבא יהיה לו עיסוק. בשביל למנוע זאת יצרו את הסלים אלא שכאן נתקל המשקיע בבעיות נוספות. אם ניקח כדוגמה את סל ה-NFRA שמכיל 148 מניות של החברות תשתית שמובילות גלובלית נגלה ששלושת המובילות בסל הן T, VZ ו-CMCSA, שלושת ענקיות התקשורת האמריקאיות. נגלה שאחריהן "דולקות" חברת הרכבות הקנדית (סימול: CNR), חברת הדואר הגרמני (סימול: DPW.DE) שנחשבת חברת הלוגיסטיקה לתחבורה בים באוויר וביבשה הגדולה באירופה והחברה הקנדית לתשתיות אנרגיה, Enbridge Inc (סימול: ENB) שבונה תשתיות לשינוע נוזלים, גז ונפט בעיקר.
המשקיע יגלה אמנם שכל 148 החברות בסל אכן עוסקות בתשתיות אבל קונבנציונליות. תשתיות שקשורות בהתקדמות מהפכת הטכנולוגיה אין!! יותר מכך, גם חברות כמו CAT, SLB ו-DEER לא שם. אותה תופעה בדיוק תגלו אם תבדקו את הסל המתחרה, IGF שכולל 88 מניות ובראשן חברות התשתית לתחבורה ותקשורתAbertis Infraestructuras (סימול: ABRTY) מספרד ו-Transurban Group מאוסטרליה והחברה הספרדית Aena SME (סימול: AENA.MC), שמובילה בתשתיות שדות תעופה בעולם. סל זה "עמוס" בחברות סיניות שהרי שם נעשות עבודות תשתית ענקיות.
לא פחות מפתיע הוא שבשום סל תשתית גלובלי או אמריקאי לא תמצאו את אחת מחברות הענק שללא ספק תיהנה מתכנית טראמפ, סיסקו (סימול: CSCO). סיסקו מובילה בשני תחומים שייהנו בגדול, תשתיות העברת האינפורמציה וההגנה עליהם ותחום התכנון והייעוץ. למה אינה מופיעה? אנחנו חושבים שהסיבה לכך קשורה בעובדה שחברות כמו קטרפילר, סיסקו, שלומברגר, או דיר יעוותו, מבחינת משקלן בסל, את הסל.
המסקנה שלנו לפיכך היא שמי שמחליט להשקיע בתשתיות שיבנה תיק בעצמו, קצת סל כמו NFRA וקצת, CSCO ו-CAT או מניות מסוגן. חשיבותה של סיסקו קשורה במעמדה כחברת תשתיות העברת האינפורמציה המובילה בעולם ואין שום ספק שתקציב התשתיות של טראמפ יהיה יותר מנדיב בתחום הזה. לבסוף, בעניין התשתיות, לא לשכוח את חברות המוליכים למחצה והסלים בתחום שלהן חלק חשוב ביותר בתשתיות הטכנולוגיות. אז יש לכם שבת שלמה לבור את המוץ מן הבר, בהצלחה.
 ** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל 
תגובות לכתבה(94):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    שלמה האם תורת הערך והמכפילים גוססת
    יבגני 29/01/2018 20:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מניות הפאנג שמתומחרות עם מכפילי חלל, יקרות בצורה קיצונית, עולות כבר דו ספרתי בינואר ובכלל כבר לא מעט זמןמניות ערך ... מדשדשות. האם זו אחת התופעות של השתלבות הטכנולוגיה בכלכלה הישנה, האם צפוי להמשך? תודה
    סגור
  • אין חדש תחת השמש
    שלמה גרינברג 30/01/2018 11:24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תופעה שחוזרת על עצמה בכול פעם שטכנולוגיות חדשות מציתות חלום. כך זה היה בשנות ה 20 עם המכוניות וכך זה היה בשנות השמונים עם הביו טכנולוגיה ואח"כ ב 2000. תמיד נוצרת קבוצה חלומית שנבחרת בוול סטריט ומובילה מומנטום. מה שקורה בפועל הוא שמערכות יחסים כלכליות כמו מכפילים, יחסי תעסוקה אינפלציה וכדומה משתנים אבל לא בטלים. ייקח זמן עד שהכול יחזור ויפעל על פי התורות הכלכליות של שוק חפשי אבל במתכונת חדשה שתואמת המהפכה.
    סגור
  • יבגני גגל לכתבה הנל על אמזון של דורון צור מ 1/2014
    מאז עלתה 260 אחוז 30/01/2018 15:31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אנומליה ושמה אמזון את ההסבר לשווי שבו נסחרת אמזון צריך לחפש בתחום התיאולוגי, כי המספרים מספרים סיפור אחר לגמרי דורון צור 29.01.2014 הדבר הבולט ביותר כשקוראים את דבריהם של משקיעים ואנליסטים התומכים במניית אמזון, הוא אמון עצום בתקפותו של המודל העסקי שלה ובחזונו של המייסד והמנכ"ל, ג'ף בזוס. מעיון בנתונים הכספיים של החברה, ובמיוחד מבחינת שווי השוק שלה, ברור מדוע אמון כזה נדרש. בלי אמון עמוק במודל העסקי וביכולתה של ההנהלה לממש אותו, לא ניתן להסביר למה חברה שכבר אינה צעירה (בת 19) - שמוכרת ב־75 מיליארד דולר בשנה, אך אינה מסוגלת לייצר רווח תפעולי ונקי ראוי לשמו, והרוויחה במצטבר מיום הקמתה עד היום כ־2 מיליארד דולר בלבד - נסחרת בשווי שוק של 184 מיליארד דולר.
    סגור
  • 32.
    מניית אפל יש הסבר לירידות ?
    יורם 29/01/2018 20:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה תודה על המאמר.המכשירים האחרונים של אפל לא לגמרי מצליחים.. האם לדעתך זו הסיבה לירידות לאחרונה למרות שהסקטור דווקא עולה? תודה
    סגור
  • ברור שיש סיבה, המחיר
    שלמה גרינברג 30/01/2018 11:39
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני מאוד מקווה שאינך אותו קורא שלפני שנתיים הסביר לי שאפל, שאז התדרדרה ל 90, "מתרסקת ל 50 כיוון שהמכשירים אינם טובים...". רוצה לקבל החלטה לבד? תעבור על הנתונים, על הדוחות ותקבל החלטה.
    סגור
  • 31.
    אטיוניטי
    נחום 29/01/2018 18:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום מר גרינברג ותודה על הכתבות הנפלאות.הרבה זמן לא כתבתי תגובות כיוון שהייתי עסוק בחתונתי במזל טוב. האם דעתך על אטיונטי השתנתה?ואני לא מדבר על הטווח הארוך אלא על הקצר-בינוני.הגיוס שלהם כחודש לפני הדוח לא מאותת שהם חושבים שהמניה תרד אחרי הדוחות עקב אכזבה גדולה(אחרת,היה עדיף להם לגייס אחרי הדוחות)?לדעתך הם יעמדו בתחזיות של 62-65 מליון הכנסות השנה?ומה לגבי היעד של מאה מליון?....
    סגור
  • מזל טוב
    שלמה גרינברג 30/01/2018 11:43
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לגבי השאלות, אין לי מושג. דעתי לא השתנתה למרות שמבחינת החשיבות בתיק איני מקדיש לחברה זמן רב מידי
    סגור
  • תודה רבה ו...
    נחום 30/01/2018 14:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לגבי שמעון אלון, הוא נשמע מעט מבולבל בשיחות האחרונות...לא יודע מה קורה איתו...
    סגור
  • 30.
    דולר אינדקס
    דן 29/01/2018 14:39
    הגב לתגובה זו
    2 3
    שלום שלמה האם יש לשער שכתוצאה מכל הפעילות הנ"ל הדולר יתחזק ? הוא במגמה שלילית כרגע...
    סגור
  • ההגיון הכלכלי אומר ההפך (ל"ת)
    שלמה גרינברג 29/01/2018 17:15
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 29.
    א. נכון שדמי הניהול בישראל יותר גבוהים אבל כאשר....
    למגיב 15 28/01/2018 18:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש לך תקופות שיש פארי מטבע גבוהים עדיין זה הבררה היחידה שלך וזה הרע במיעוטו מבחינה הפסד כספי . ודרך הגב אני פועל כך שנים לפני, כמה שנים היו תקופות הדולר כיכב והתשואה שלי הייתה גבוה יותר בהשקעות ה ETF s&p 500 בחול ובזמן ועדין היה לי בארץ קרנות מחקות שהתשואה שלהם הייתה הרבה יותר נמוכה בגלל פארי שקל דולר לכן כן אני מציע לך לפעול כך לכל אורך ההשקעה שלך . ב. כנראה לא קראת טוב את התגובה שלי אני האחרון שמאמין בתזמון השוק לכן אני כתבתי שהפקדה חודשית היא הנוסחה המנצחת (אין מה לדבר על תזמון שוק זה רק למהמרים ) . עוד לא קם אחד שיודע לתזמן את השוק יש אנשים ממוזלים שהצליחו פעם פעמיים בדיוק כמו שיש כאלה שזוכים בלוטו ויש אנשים שפשוט משלים את עצמם בניתוח הטכני שאין לא ערך מוסף גבוה יותר לניחוש אקראי .
    סגור
  • עדיין מי שהיה הכי פסיכי ומטורף שיחק אותה ב 2017
    מסכים איתך 29/01/2018 14:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שקנה תעודת סל על תחום מסמיקונדקטורס על סטרואידים (פי 3) SOXL הרביץ תשואה של 140 אחוז ב 2017. ותשואה של 30 אחוז ב 4 שבועות מתחילת 2018. שנים על שנים אנחנו קוראים כתבות אינטליגנטיות כמו אמזון בשווי מטורף - והיא לא מפסיקה לעלות.
    סגור
  • 28.
    האם XLI לא נותנת מענה מספיק טוב לתחום?. אודה לתשובתך. (ל"ת)
    ארתור 28/01/2018 15:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא מספיק ממוקדת בנושאי הכתבה
    כגן 29/01/2018 10:46
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אבל צריך שחלק מתיק לטווח ארוך יהיה מושקע בה. הדיבידנד שלה כמעט זהה לדיבידנד של כל אחת מעשר החברות הכי גדולות בה.
    סגור
  • חלקית
    שלמה גרינברג 29/01/2018 08:46
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יש כמה מהחברות שגם פועלות בתחום התשתיות כמו יוניון פסיפיק, החברה הרביעית במשקלה בסל, גם מניחה תשתיות לרכבות וגם מובילה אבל ההכנסה אינה מהתשתיות כמו מההובלה. 3M, החברה השנייה במשקלה, אינה קשורה בתשתיות כלל. הסל הזה, שאגב מאוד מומלץ לעשור הבא, נבנה על בסיס ההכנסה ממוצרי תעשייה ולא מתשתיות.
    סגור
  • עניתי (ל"ת)
    שלמה גרינברג 28/01/2018 17:17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • טען עוד
  • 27.
    @ שלמה ,איך אתה מתייחס היום ל-מניית ג'נרל אלקטריק G E @
    ג'קי 28/01/2018 15:34
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה מצבה היום אחרי הזעזועים שעברה ? האם יש לה סיכוי ל "השתתף בחגיגה " ? שער המניה היום נמוך יותר משערה בשיא המשבר של 2008....
    סגור
  • GE
    שלמה גרינברג 28/01/2018 17:15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ראשית המניה, בפברואר 2009, שיא השפל של המשבר, נחתה על 8.51 $ שזה, בהתאמה להיום, 6.4. אז נכנס באפט. עברתי על דוח הרבעון האחרון והוא טוב משציפיתי אבל המניה נמצאית במה שמכונה "אווירה שלילית" וצריך להמתין לסיומה. אני עוקב מקרוב, יש כמה אנליסטים רציניים שכבר ממליצים לקנות אבל הרוב עדיין שליליים. עדיין "משחק" לספקולנטים בלבד. דעתי האישית לא השתנתה לגבי הפוטנציאל.
    סגור
  • בחלק מהכתבות מציינים תסריט מעניין
    GE 28/01/2018 16:11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ברגע שהם ימכרו את אחת (או יותר) מהחטיבות שלה - סביר שבשלב הבא המניה תסולק ממדד הדאו. זה יצור לחץ מכירות נוסף על המניה ורק אז היא תהיה אטרקטיבית ותתחיל לעלות.
    סגור
  • לסלק חברה בקליבר של ג'י אי מהדאו
    ארז 29/01/2018 10:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נשמע כמו משהו מאגף המדע הבדיוני.
    סגור
  • בכלל לא דמיוני - ופייסבוק מחכה
    GE 29/01/2018 12:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דמיוני זה שהשווי של ge ירד מ 300 ל 140 מיליארד דולר מאז אמצע 2016 (התרחש במציאות). Facebook Is Waiting in the Wings Should the Dow Braintrust Get Sick of GE By Lu Wang and Esha Dey January 19, 2018, 9:43 PM GMT+2 Speculation, predictably, renews amid conglomerate’s travails Dow changes are decided by a committee, not according to rules
    סגור
  • 26.
    ללכת צעד אחורה בשרשרת.
    אסף 28/01/2018 14:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אכן מאוד קשה למצוא מי החברה אשר תרוויח הכי הרבה לכן אפשר לחפש חברה אשר מספקת חומרי גלם לתעשייה לדוגמא מתכות או מלט. אני מחזיק ב aks חברה אשר מוכרת מתכות.
    סגור
  • AK STEEL
    שלמה גרינברג 28/01/2018 15:06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מכיר היטב את החברה מאוהיו. הבעיה שלהם שהם מתקשים לצאת מהפסדים וגם המכירות לא כ"כ צומחות. אם כבר נכנסים ל"חברה אשר מספקת חומרי גלם לתעשייה " בתחום מוצרי הברזל והפלדה US STEEL (X), ניוקור (NUE ) ולבטח US DYNAMICS (STLD ) מציגות ביצועים טובים יותר החברות האלו אגב הן "חברות תעשייה" בהגדרה.
    סגור
  • CLF
    אסף 2 29/01/2018 22:49
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלמה אני מחזיק המון CLFעוד משער 3.5$מה דעתך על המניה ביחס לתכניות טראמפ להשקעות בתשתיות
    סגור
  • מעניין, תודה ! (ל"ת)
    אסף 28/01/2018 16:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 25.
    Etf חדש יחסית לתשתיות ( לא utilities)
    יוסף וה etf 28/01/2018 09:34
    הגב לתגובה זו
    2 0
    קיים etf בסימול PAVE שעפ״י מה שכתוב עליו אמור להיות הבבואה של חברות לבניית תשתיות , אם שלמה יוכל להגיב אשמח
    סגור
  • PAVE
    שלמה גרינברג 28/01/2018 11:53
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אכן, סל תשתיות (ה תוכן התגובה ?הוסף תגובה 25. אכן, יצא ב 2017 (UTILITIES אגב אינן חברות תשתית) אלא שמדובר בסל שמנהל 60 מיליון דולר בלבד ועוקב אחר מדד ה- U.S. Infrastructure Development Index
    סגור
  • 24.
    שלמה סאפיינס אחרי רכישת ריברסטון
    טובי 28/01/2018 08:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ירדה 30% האם לדעתך מדובר בשינוי מגמה או בתיקון והמנועים העיסקיים של סאפיינס צפויים to get back on tracks ? תודה
    סגור
  • קשה לדעת אבל
    שלמה גרינברג 28/01/2018 13:30
    הגב לתגובה זו
    6 0
    הרבעון האחרון שפורסם היה מצויין. לדעתי הבעיה של החברה מול וול סטריט היא חוסר הכיסוי בעיקר
    סגור
  • תודה שלמה (ל"ת)
    טובי 28/01/2018 14:25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 23.
    עוד הוצאות של הממשל הפדרלי
    עמי 28/01/2018 08:10
    הגב לתגובה זו
    1 2
    רק זה חסר למדינה עם הגירעון התקציבי הגדול בעולם. ארה"ב בדרך להיות ארגנטינה, והדולר לפזו
    סגור
  • ישנם מספיק אינורסים שיגרמו לכך
    פאם 29/01/2018 10:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שמה שכתבת לעולם לא יתבצע.
    סגור
  • המקום צר מכדי שאשכנע אותך שאתה טועה בגדול (ל"ת)
    שלמה גרינברג 29/01/2018 08:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • יכול להיות שאני טועה
    עמי 30/01/2018 21:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק הזמן יגיד
    סגור
  • 22.
    השקעה בארה"ב
    אשר 28/01/2018 00:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תודה על הכתבה המחכימה שלמה! רק שאלה לי אלך, אם טראמפ יגדיל את ההשקעה בארה"ב, למה לבנות תיק עם הסל NFRA שהוא סל גלובלי?
    סגור
  • זו דוגמה להשקעה בתשתיות, יש עשרות קרנות וסלים, תבדוק
    שלמה גרינברג 28/01/2018 13:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ותחליט מה מתאים לך. אגב, ההשקעה הגלובלית בתשתיות הולכת וגדלה גם היא.
    סגור
  • 21.
    כתבה מעולה!!!!
    מאיר ו. 27/01/2018 19:12
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אהבתי את תשומת הלב הניתנת לתעודות סל..כדאי להפנים השקעות בתעודות מאשר ישירות במניות.
    סגור
  • 20.
    Ge
    ירון 27/01/2018 18:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לה גם מה להציע?
    סגור
  • GE היא כמו "תעודה"
    bobby 29/01/2018 08:30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    על תשתיות, חשמל ירוק, סייבר ועוד הרבה. חכה לתיקון.
    סגור
  • הרבה מאוד (ל"ת)
    שלמה גרינברג 28/01/2018 13:34
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • כמובן שיש לge מה להציע... פשיטת רגל (ל"ת)
    ראובן 27/01/2018 22:07
    הגב לתגובה זו
    1 6
    סגור
  • חברה של 450 אלף איש
    bobby 29/01/2018 08:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה רוצה להסביר לנו איך זה מסתדר עם פשיטת רגל?
    סגור
  • 19.
    הסמול תומך במסתננים? שיקח אותם לביתו. הסמול גזעני (ל"ת)
    המערכת 27/01/2018 17:44
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • הלו בית ספר
    יורם 28/01/2018 00:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה זה סמול? אולי התכוונת קטן חח
    סגור
  • 18.
    תאכלס אוכלי ההמבורגרים כבר נתנו לנו תשואות שלשנה נחמדה
    ב 4 שבועות 27/01/2018 17:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נאסדק 100 10 אחוז, sp500 וגם דאו כול אחד 7.5 אחוז. חברות ענק עם תשואות פסיכיות ב 4 שבועות - אמזון 20 אחוז, נטפליקס 43 אחוז, גוגל 12, טסלה 10, נוידיאה 26, אליבאבא 19, AMD 26 אחוז. אפשר לסגור את השנה ולנוח ב 48 השבועות שנשארו.
    סגור
  • רק כעובדה לגבי ההמבורגרים
    שלמה גרינברג 28/01/2018 13:35
    הגב לתגובה זו
    3 0
    האמריקאים במקום השלישי בעולם בצריכת המבורגרים לנפש.
    סגור
  • 17.
    המוץ וגם התבן הם פסולת התבואה. יש לברור את הבר מן התבן. (ל"ת)
    דליה 27/01/2018 12:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    שאלה של משקיע תמים
    אורן 27/01/2018 12:27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למה אתם חושבים שמשהו שאתם יודעים לא יודעים כל אחד ממיליוני המשקיעים שחשופים לאותו מידע כמוכם? למה נראה לכם שכל מה שכתבתם לא מתומחר כבר? זה מאוד מעניין לקרוא ניתוחים כאלה אבל למרבה הצער מרבית הגורואים למיניהם תמיד מפסידים לשוק והמעט שלא לא תוכלו לזהות מראש.
    סגור
  • עדיף להיות עשיר ובריא מעני וחולה? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 28/01/2018 13:37
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • עדיף עשיר ובריא. אבל לא הבנתי אם יש פה מסר עמוק יותר.. (ל"ת)
    אורן 02/02/2018 00:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אורן - אל תיתמם - אתה לא שונה מאחרים
    לא סולידית 28/01/2018 11:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאילו שלא קיימות בעולם אלפי תעודות סל לבחור מהם. גם אם החלטת להשקיע בתעודת סל על sp500 עדיין אתה צריך לבחור האם להשקיע בתעודה דולרית או תעודה מנוטרלת מטבע. האם להשקיע סכום קבוע כול חודש או לנסות לתזמן את השוק ולקנות את התעודה במועד אחד.
    סגור
  • בוודאי שאני שונה
    אורן 02/02/2018 00:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היום יותר מאי פעם קל מאוד לקנות ב-2-3 קרנות סל בדמי ניהול אפסיים כמעט את כל שוק המניות העולמי (עם פיזור אדיר על פני סקטורים, מדינות, ועוד). כל גוף המידע שקיים מוכיח שזו האסטרטגיה הנכונה, בטח למשקיע שהוא הדיוטה, כמוני. לגבי תזמון- בדיוק כמו בחירת מניות - פעולה שאינה מצליחה למרבה הצער. לגבי מטבע- חסר משמעות- מדובר בנכס עם תוחלת תשואה אפס בפרקי זמן ארוכים (או שלילית במידה ומגדרים בשל העלויות).
    סגור
  • במקרה של s&p 500 לא צריך להיות התלבטות......
    יוסף 28/01/2018 15:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פשוט משקעים חצי סכום בצמוד דולר חצי סכום במנוטרל מטבע . לגבי תזמון שוק עוד לא נולד אחד שיודע לתזמן אותו יש כאלה שפשוט שחק להם המזל .עשרות מחקרים מצאו אין שום אפשרות לתזמן את השוק בשום שיטה ובטח לא בשיטה הקיקיונית כגון ניתוח טכני לכן השקעה סכום קבוע בכל חודש היא הנוסחה המנצחת מבחינה הסתברותית . והשקעה כסף במדדים גאוגרפיים המרכזיים ברוב התיק בגיוון פיזור למדדים סקטוריאליים שנראה לך שהם עתידיים או בעלי ביקוש קשיח .
    סגור
  • יוסף- כדי לממש את זה אני נאלץ לשלם דמי ניהול מטורפים
    פי 25 28/01/2018 15:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כול תעודות הסל השקליות עוקבות מדד בוזזות בסביבית אחוז דמי ניהול (אם לא יותר) - חלק מדמי הניהול נגבה מהדיבידנדים ומוסתר מהלקוח הלא מתוחכם. זה בהשוואה לתעודת סל כמו VOO שגובה דמי ניהול של 0.04 אחוז לשנה. וגם אתה אל תיתמם לי עם משפטים כמו "לנסות לתזמן את השוק" גם אתה מציע לי לתזמן את השוק. אם הדולר היה על 5 שקלים לדולר, 5 שנים מתחזק ברציפות מול השקל, גם היית מציע לי חלוקה של 50 50 בין שקלי לדולרי ?
    סגור
  • אז תקנה VOO מה זה משנה?
    אורן 02/02/2018 00:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שער המטבע לא אמור להיות משמעותי מדי לאורך פרקי זמן ארוכים, בטח ובטח אם אתה מבצע הפקדות מדי פרק זמן שממצעות את השער. בכל מקרה זו האסטרטגיה המנצחת. למרות מה שמנסים למכור לך, אתה לא יכול לדעת מראש מה יהיה. זה מפתה אבל זו הטייה קוגניטיבית. כולם ידעו להסביר עוד עשור איך כל הסימנים הצביעו בתחילת 2018 על ההתרסקות הממשמשת ובאה של גוגל, כל הרמזים היו שם...
    סגור
  • 15.
    תודה שלמה על הכתבה
    שרה 27/01/2018 11:47
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מחכה תמיד לכתבות המעניינות שלך, יש סיכוי שישנו תעודת סל בנושא התשתיות בארה"ב בלבד?
    סגור
  • XLI/XLU
    bobby 29/01/2018 08:26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    .
    סגור
  • יש כמה, תגולל (ל"ת)
    שלמה גרינברג 28/01/2018 13:39
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 14.
    מוץ מהתבן ???
    SUS 27/01/2018 11:43
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כותב/כותבת נכבדים : מוץ הוא הקליפה של הזרע (חיטה/שעורה וכו'..) . תבן הוא גבעול הצמח (מה שנקרא "קש". אז בבקשה - נא להבין קודם מה שכותבים !!!!
    סגור
  • 13.
    שלמה: האם לא נראה לך שGE
    GE 27/01/2018 10:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עשויה לחזור לפסים בהשתלבות בתכנית טראמפ?
    סגור
  • דעתי ברורה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 28/01/2018 13:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 12.
    שלמה-האם XLI גם תהנה מהפוטנציאל ?
    מייק 27/01/2018 08:03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    תודה, כתבה טובה.
    סגור
  • XLI
    שלמה גרינברג 28/01/2018 13:43
    הגב לתגובה זו
    2 1
    זה הסל המוביל לסקטור התעשייתי בארה"ב, כולל 72 חברות שחלקן משתתף בתשתיות
    סגור
  • 11.
    תזכורת: כל החברות נמצאות ב- VT
    יוני 26/01/2018 17:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא צריך להמר
    סגור
  • ב- vt
    שרה 27/01/2018 11:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש חברות מכל העולם ולא רק ארה"ב, מחזיקה אותה , מחפשת ת.סל רק חברות מ-ארה"ב אבל מבינה שאין וחבל מאד.
    סגור
  • למה לקנות תחתונים של ויקטוריה סיקריט אם אני רוצה
    לא סולידית 26/01/2018 18:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    להשקיע באמזון. אמזון שעלתה מתחילת השנה בקרוב ל 20 אחוז ? שעלתה ב 2015, 2016, 2017 ב 118 אחוז, 10 אחוז ו 55 אחוז ? למה ?
    סגור
  • 10.
    שלמה כתבה מדהימה אתה מתאים לליבי לאחרונה אפילו יותר
    אבי3 26/01/2018 15:27
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לגבי טראמפ, אני מעריך אותו מאוד, הניסיון שלו אשכרה להעביר את מה שהבטיח זה מדהים, אם זה לגבי ישראל ואם זה לגבי העולם ואם זה לגבי אמריקה.אתה יכול להתווכח אם זה תמיד טוב , זה לא משנה את העבודה שהוא מקיים את הבטחות הבחירות שלו, מי עשה את זה אי פעם?
    סגור
  • מומי אנשל
    לאבי 27/01/2018 14:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה זה אתה מתאים לליבי? ומה קרה שיותר? בהתחלה היה קצת? ולא הבנתי מה זה אשכרה אחי הסבר לי
    סגור
  • ....כל ההבטחות של קודמיו...על הקרח בלבד..!! (ל"ת)
    מייקל 27/01/2018 13:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • תציע לו הצעת נישואין (ל"ת)
    חחח 27/01/2018 10:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    הזדמנויות השקעה
    מאיר 26/01/2018 14:48
    הגב לתגובה זו
    1 3
    היו cat בשער 60 ומניית de בשער 80 כשהיה דם ברחובות היום זה קצת מאוחר ובוודאי דרך השקעה בסלים כמו שניתן לדבר על החוסר במים בעולם אך ההשקעה בסלי מים לא תניב הרבה
    סגור
  • פלדה ובטון !!!!!
    SUS 27/01/2018 11:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מפלדה ובטון בונים גשרים !! בארה"ב צריך לשקם מאות אלפי גשרים וזאת בטרם בניית גשר אחד חדש !!!!!!
    סגור
  • מאיר למה השקעה במים לא תניב ?
    יוסי 26/01/2018 17:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה אתה כותב את זה??
    סגור
  • 8.
    למה לבדוק בשבת ? אפילו הבורסה האמרקאית סגורה בשבת
    ירוחם 26/01/2018 14:37
    הגב לתגובה זו
    7 1
    כל הכיף היא השבת שאני נח משוק ההון ועושה גם לנשמה. שבת שלום
    סגור
  • למה להגיב בשבת (ל"ת)
    אני 27/01/2018 09:58
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 7.
    מעניין מאוד שלמה, תודה ושבת שלום (ל"ת)
    רגב 26/01/2018 13:56
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 6.
    מעניין אצל אייל דשדוש זה 50 אחוז למטה ........
    חי 26/01/2018 13:16
    הגב לתגובה זו
    6 3
    אז מה זה אצל אייל מפולת ? 100 אחוז 200 אחוז . ניתוח טכני זה אחיזת עניים שבדיעבד הבן אדם מדבר ולא אומר כלום
    סגור
  • מה אתה מבלבל המוח כאן על אייל
    לחי או לזיבי 27/01/2018 17:32
    הגב לתגובה זו
    0 1
    או שאולי זה שלמה מתנגח באייל יענו שופו אנס שלי יותר גדול והוא פיצפון וכלומניק
    סגור
  • מה זה מפולת 200 אחוז?
    לחי 27/01/2018 14:22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אז תיפגושאת שלמה והוא יסביר לך הכל עם טיפים דליקטס
    סגור
  • 5.
    CAT
    אילן 26/01/2018 12:55
    הגב לתגובה זו
    1 3
    שלמה לא מזמן כתבת שלא ברורה העליה בשער CAT, היום אתה כותב עליה בחיוב וגם ממליץ, מה נשתנה בינתיים
    סגור
  • הוא לא המליץ על cat אל תכניס לו סתם מילים (ל"ת)
    גונן 26/01/2018 17:16
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • לו מילים לפה כי הוא מלא במילים רעות משל עצמו
    אי אפשר להכניס 27/01/2018 17:34
    הגב לתגובה זו
    0 3
    וחוץ מיזה מר גונן מה אתה שומר על השלמה ומלקלק לו הוא איד מבוגר ויודע לשמור על עצמו אז בקש סליחה ותיתחפף
    סגור
  • אם היית קורא הכתבה הזו והקודמת
    שלמה גרינברג 26/01/2018 16:30
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הייתי מגיב
    סגור
  • אתה רציני ? הוא כתב כתבה שלמה על מה שנשתנה.
    רז 26/01/2018 15:33
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הזרמה של מיליארדים לסקטור שתתפרש על פני שנים, ויש לה סיכוי נמוך להבלם כי יש קונצנזוס אצל הדמוקרטים והרפובליקנים כאחד.
    סגור
  • הבנת הנקרא של המגיב "הרציני"
    אילן 26/01/2018 17:07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כל הנתונים בכתבה היו נכונים ותקפים גם לפני שנה ולכן המניה עלתה בעשרות אחוזים בשנה האחרונה ובנוסף לכך חוזים אדירים לאספקת ציוד בעולם וגם פרסום רווחיות עולה של החברה והנה פתאום "התגלתה" הסיבה לעליות, רק שקצת באיחור...
    סגור
  • 4.
    שלמה-ענף הטלקום מול רגולציית ה"רשת הנקיה" המאיימת עליו.
    רז 26/01/2018 11:02
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ראשית תודה על הכתבה, אינפורמטיבית כתמיד. מה דעתך בנידון ? אף ענק טלקום לא רוצה ש"יבחשו" לו בתעבורה. וכהערת צד, אליבא טלקום-אשמח לכתבה על אחת הענקיות, לדוגמא-אריקסון. תודה.
    סגור
  • 3.
    כתבה נהדרת. שלמה-היכן הסל XLU עומד ביחס ליתר לדעתך ?
    שועל הערבות 26/01/2018 11:00
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הרי ניתן להניח שאיפה שמזניחים כביש וגשר, יוזנח גם עמוד החשמל והתשתית העילית\תחתית. תודה.
    סגור
  • חברות השירותים (UTILITIES )
    שלמה גרינברג 26/01/2018 16:33
    הגב לתגובה זו
    4 2
    משקיעות סכומי עתק בשדרוגים. בגלל שיטת המיסוי בארה"ב אינה חושב שהן תקבלנה משהו מהמדינה.
    סגור
  • תודה !
    שועל הערבות 27/01/2018 08:00
    הגב לתגובה זו
    3 1
    .
    סגור
  • 2.
    מצורפת כתבה נוספת של שלמה על התחום מ 3/2017
    גגלו 26/01/2018 09:59
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בתחום שהוא ללא ספק הכי מעניין כיום בעידן טראמפ - איך כדאי להשקיע? פרשן וול סטריט של Bizportal על התחום שצפוי להיות הדבר הכי גדול בשנים הקרובות שלמה גרינברג | 11/03/2017
    סגור
  • 1.
    השיקו אתמול תעודות סל FAANG+ על סטרואידים (פי 3)
    סימולים FNGU FNGD 26/01/2018 09:47
    הגב לתגובה זו
    3 2
    איזו חגיגה ! התעודות משקיעות רק ב 10 חברות: פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס, גוגל, נוידיאה, טסלה, טוויטר, באידו ואליבאבא.
    סגור
  • אז בתיקון הקרב תעודה זו תיפול ×10 חח (ל"ת)
    הלוחש לסוסים 26/01/2018 17:17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • לא הבנת ברוך
    בחיאתק 26/01/2018 18:08
    הגב לתגובה זו
    1 1
    FNGU היא תעודת סל פי 3 FAANG UP (למי שצופה עליה) FNGD היא תעודת סל פי 3 FAANG DOWN (למי שצופה ירידה)
    סגור
  • Citron's Andrew Left says Twitter is going to $35
    הולי מולי 26/01/2018 21:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טוען גם שאחת מהחברות הסיניות כמו Tencent סביר שתקנה אותם בעתיד.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות