פודינג ספרדי לאמיצים בלבד: זה הזמן להשקיע באירופה
אנחנו מאמינים שהסלים, ה-ETF, הם ההמצאה הגדולה ביותר של וול סטריט מאז החלה המהפכה הטכנולוגית. הסל מאפשר למשקיע להשתתף, בין השאר, בהצלחות שהביאה המהפכה ולפזר סיכונים. נכון, הסלים לא מתאימים למי שמסוגל לאבחן הצלחות נקודתיות בתחילת דרכן, אבל כמה משקיעים כאלו אתם מכירים?
מבחינת הרווח או ההפסד למשקיע, אין לסלים יתרונות על קרנות הנאמנות המקבילות והוותיקות - תשוו קרנות, מדדים ומגזרים עם סלי מדדים ומגזרים ותיווכחו. אבל העובדה היא שתעשיית הסלים התחילה את המאה עם נכסים בגובה כ-50 מיליארד דולר, הגיעה תוך עשור ל-900 מיליארד, וחצתה בסוף 2014 את רף 2 טריליון הדולר. כל זה מראה שהסלים מעניינים את הציבור הרחב, פותרים לו בעיות שתעשיית הקרנות, שעדיין גדולה בהרבה (15 טריליון בסוף 2014), אינה מסוגלת כנראה לפתור. אני מאמין שהיתרון העיקרי מצוי בנוחות ובעלות, אבל זה לא חשוב. תעשיית הסלים, בחדשנותה, נותנת למשקיע את היכולת לבחור תשובה הולמת, ובמיוחד מאז 2009. לאחרונה החלו לצוץ "סלים אקטיביים", כאלה המנוהלים בצורה אקטיבית. כלומר, מנהלי הסל אינם מוגבלים בתחום או בסוג מניות. הם מורשים להשקיע בכל נכס סחיר, בכל זמן, לפי שיקוליהם. המנהלים משתמשים ביכולתם המקצועית ובניסיונם כדי לבחור מניות כדאיות על פי חוות דעתם. בדרך כלל מדובר בצוות ניהולי אינטר-דיסציפלינארי, שמורכב ממומחים שונים להערכת נכסים, משקיעי ערך, משקיעים טכניים, מומחים לזיהוי מגמות, צ'רטיסטים ועוד. כלומר, צוות שמנסה לבחור נבחרת מנצחת ללא קשר לתחום, כאמור. סלים אקטיביים: מענה לא רע לחוסר הוודאות והידע סל אקטיבי, כפי שתראו בהמשך, מלקט מניות נבחרות מכל תחום, מביו ועד אופנה וביטחון, ומשנה את המניות בסל בהתאם להתפתחויות. הוא מביא בחשבון שהמהפכה הטכנולוגית בהתקדמותה והתמזגותה לתוך הכלכלה המסורתית יוצרת שינויים שמשפיעים לא רק על ביצועי החברות, אלא גם על מערכת קבלת ההחלטות של המשקיע. הסלים האקטיביים הראשונים נוצרו על ידי ענקית ההשקעות פימקו בראשות ביל גרוס האגדתי, ודווקא בתחום אגרות החוב. בנק ההשקעות ג'י פי מורגן עשה עבודה מצוינת על סוג זה של סלים ועתידו. חברת השקעות בשםColumbia Threadneedle מתמחה בבנייה וניהול סלים אקטיביים, המיועדים למשקיעים שמנסים להתמקד בהשקעה רק בחברות הגדולות ומובילות, לא משנה תחום הפעילות. קחו למשל את הסלים GVT, RWG ו-RPX. ה-GVT בוחר מניות של חברות מובילות על פי קריטריון האיכות, ומכניס 80 חברות גדולות שהעשירייה המובילה בו הן C, VZ, TDC, TSN,JPM,BMY, MO, LOW, WFC ו-AEC - כולן חברות בעלות ערכים מצוינים. סל ה-RWG מנסה לבחור את חברות הענק בעלות פוטנציאל הצמיחה הגדול ביותר, והעשירייה המובילה בו היא, ALXN, BMY, VRTX, FB, NKE, BIDU, ILMN, AMZN, V ו-MNST. הסל RPX מנסה לבנות קבוצה שהאיכות ופוטנציאל הצמיחה מעורבבים. עשר המובילות בסל זה הן AAPL, LOW, CMCSA, V, EA, CVS, AMZN, FB, ALGN ו-GOOG. אם תעקבו אחרי שלושת הסלים, תבחינו שהחילופים שבתוך הסל משתנים לפרקים. מה שמוכיח שגם אלמנט ניצול התנודות משחק כאן. אז נכון, אפשר להשקיע בכל החברות המובילות בעולם, בכל התחומים, באמצעות רכישת סלי מדדים מובילים וקרנות מדדים מהסוג של S&P, או סלים מהסוג של סל הטיטנים הגלובליים (DGT). אבל מומחי קולומביה מנסים להרכיב עבור המשקיעים סלי איכות ופוטנציאל צמיחה שאינם קשורים לאופי המדד. לטענתם (ואני מסכים איתם), ההבדל בין קרן אקטיבית מהסוג של RPX לסל ה-SPY, שכולל בתוכו את כל 80 המניות שב-RPX טמון בעובדה שהמשקיע שרוכש RPX יודע שכל אחת מ-80 המניות נבדקה לגופה. כיצד מתחרה אומנות הבחירה האקטיבית נגד המדדים המובילים? ובכן, מתחילת השנה RPX ו-RWG מובילים עם תשואות של 15.6% ו-11.4% בהתאמה, ומובילים על רוב קרנות וסלי המדדים. אבל בטווח ארוך יותר, הנאסד"ק 100 "מנצח" בגדול. סלים אקטיביים מתרבים לאחרונה באירופה, במיוחד למשקיעים אמריקנים, אבל הידע שלהם מוגבל. אנחנו ממשיכים לחשוב שצריך לנצל את המשבר היווני ולאסוף סלים אירופים מובילים. אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו בעולם הלא יהודי אומרים, the proof of the pudding is in the eating - משפט שמיוחס לסופר / היסטוריון / מומחה המיפוי הבריטי William Camden. "אינך יכול להתווכח על טעמו של הפודינג, אלא אם טעמת אותו". המשפט הפך שימושי ופופולרי עד כדי כך, שמלך ספרד תבע עליו בעלות. לדבריו, קמדן לקח למעשה את המשפט מספרו של מיגואל דה סרבנטס "דון קיחוטה". עכשיו, כשאתם יודעים למי באמת זכות הבעלות על המשפט, מה כל זה שייך לוול סטריט? גם שם השתמשו בו על מנת לשכנע משקיעים לבדוק "מה מאחורי האריזה". בשנים האחרונות, המשקיעים הפסיקו "לטעום" ומאמינים רק בכותרות, למה שכתוב על הבקבוק - מה שמונע איבחון הזדמנויות. הברוקר הניו יורקי וידידנו הוותיק, איציק ווילדומלנסקי, הפנה את תשומת לבנו למניות הבנק הספרדי הגדול באנקו סאנטנדר (SAN), אותו הכרנו עוד מהימים שלפני משבר 2008. מניות הבנק היו אז בין המובילות במניות הבנקים הגלובליים הגדולים. בנק סאנטנדר נחשב בזמנו כנכס צאן ברזל בכל תיק השקעות סולידי באירופה. 2008, כידוע, ריסקה את המניות הפיננסיות בעולם, ובמיוחד את האירופיות (שעדיין לא התאוששו בעקבות בעיות כלכליות באירופה). למעשה, אם תבדקו את כל הבנקים המובילים בעולם, תגלו שרק מניותיהם של 3 בנקים, וולס פארגו (WFC), ג'י פי מורגן (JPM) ו-Industrial and Commercial Bank of China הסיני, הצליחו לחזור לרמתם ערב המשבר. בחמש השנים האחרונות, הבנקים הגדולים עברו להניב תשואות חיוביות, אבל לא בנק סאנטנדר, שבהשוואה לעשרת המוסדות הבנקאיים המובילים בעולם, נמצא במקום האחרון עם תשואה שלילית של למעלה מ-41%. החלטנו לטעום מהפודינג ולבדוק את הגורמים להתדרדרות המתמשכת בניגוד לבנקים האחרים. נתחיל בכמה עובדות מעניינות. על פי המגזין פורבס, באנקו הוא הבנק העשירי בגודלו בעולם, הגדול באירופה ומה שיותר מפתיע - החמישי בגודלו בארה"ב. בנוסף, ובגלל ירידת מחיר המניה, תשואת הדיבידנד הנוכחית שלו היא 9.3%, אך הוא מעולם לא הפסיק לשלם - מה שעודד אותנו להמשיך ולטעום. גילינו למשל שבמארס האחרון הוא ודויטשה בנק (DB) לא הצליחו לעבור את מבחני הלחץ של הפד בארה"ב. בגלל שהבוחנים האמריקנים קבעו שמערכות ניהול הסיכונים וגיוסי ההון לטווח הארוך לוקות בחסר. השקעות מעניינות לאמיצים בלבד בהמשך, לאחר תיקון הליקויים, הם קיבלו העלאת דירוג מסוכנות מודי'ס. בעקבות זאת ובעקבות התוצאות העסקיות של הרבעונים האחרונים כמה מהאנליסטים הבכירים (JPMorgan, Chase וברקליס) העלו את המלצותיהם ומחירי המטרה. הבנק הספרדי הוא היחיד מבין האירופיים שדירוגו הועלה החודש בארה"ב. לדעת מומחי JPMorgan, סאנטנדר יעבור כעת את מבחני הלחץ "בהליכה".
מה שהכי מפתיע, שירידת המניה במהלך השנה האחרונה אירעה במקביל לשיפור משמעותי בעסקי הבנק. המכירות, ב-2014, עלו ב-7.3% ל-42.6 מיליארד אירו, הרווח התפעולי עלה ב-44.6% ל-10.7 מיליארד אירו, הרווח הנקי ב-30% ל-6.94 מיליארד והרווח למניה עלה ב-26.3% ל-0.48 אירו. הרבעון הראשון של 2015, שפורסם באפריל השנה, הציג עליות במכירות וברווח למניה של 13% ו-7% בהתאמה. הקונצנזוס הנוכחי (30 אנליסטים, מתוכם רק 8 פעילים) מצביע על רווח למניה של 0.53 ו-0.6 אירו למניה ל-2015-16. כל זה אומר שבמחיר הנוכחי, 6.8 אירו, המניה נסחרת לפי מכפיל היסטורי של 14 ומכפיל צפוי של כ-13 וכ-11 ל-2015-16. בנקים כמו סיטיגרופ, קומרסבנק, דויטשה בנק, בנק אוף אמריקה, להשוואה בלבד, נסחרים במכפילים היסטוריים של 23, 32, 34 ו-25. מכל האמור אפשר להסיק שהעלייה של הימים האחרונים אינה קשורה לאיזו "התגלות ערכים", אלא כתגובה לאופטימיות היוונית שאפפה את השוק כולו. יחד עם זאת, ההתדרדרות במניות הבנק לצד העליות במכירות וברווחיות, הפנתה את תשומת הלב לאיכות הגדלה של המניות. הסיבה העיקרית להתדרדרות המניות בשנה האחרונה אינה קשורה לפעילות הבנק, כמו לחשש ממשבר שאליבא התקשורת עומד להכות באירופה בכלל ובספרד בפרט. חששות אלו לוחצים על כל הבנקים האירופיים, אבל במיוחד על הבנקים מהמדינות המתנדנדות בגוש כמו ספרד, פורטוגל, איטליה, אירלנד וכמובן יוון. במקרה של סאנטנדר מדובר בבנק ספרדי אומנם, אבל תלותו בספרד או אפילו בגוש כולו מוגבלת. ככל שהאווירה הפסימית בנושא האירופי תרד (ולנו אין ספק שזה יקרה) - כך גם יצוף ערכו של הבנק. מזלם של משקיעים הגיוניים, שלאחר שהביטו בכותרות ובגרפים שמצוירים על הצנצנת, הם מנסים גם לטעום ממה שבתוך הצנצנת. משקיעים כאלו הם המרוויחים הגדולים לטווח הארוך, ובתנאי שהיצרן לא עובד עליהם. יש שורה ארוכה של מניות מובילות שלא משתתפות בגאות של השנים האחרונות בוול סטריט. לא בגלל שהחברות שהן מייצגות מאכזבות בעסקיהן, אלא מתוך סיבות שאינן כלכליות / עסקיות. ברוב המקרים, במוקדם או במאוחר, הפער מתגלה ונסגר. לעיתים זה לוקח זמן, 9 שנים במקרה של פייזר (PFE), בגלל כותרות ש"הבטיחו" שהיא הולכת ומתרוקנת מיכולותיה. מניית בנק סאנטנדר יכולה, אם הבעיות באירופה ימשיכו, להמשיך ולהתדרדר, אבל אין ספק שבשלב הנוכחי זו השקעה מעניינת.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 20.רמי 28/11/2015 20:23הגב לתגובה זושלום שלמה, מאז כתבת את המאמר על הבנק הנדון ירדה המנייה ב- 25% בערך. איך זה מתיישב עם הנתונים שהצגת. והאם אתה עדיין חיובי על המנייה? האם בדולרים או באירו? תודה
- 19.כותב 29/06/2015 11:30הגב לתגובה זו"בצוות ניהולי אינטר-דיסציפלינארי" מזלם של משקיעים הגיוניים, שלאחר שהביטו בכותרות ובגרפים שמצוירים על הצנצנת, הם מנסים גם לטעום ממה שבתוך הצנצנת. משקיעים כאלו הם המרוויחים הגדולים לטווח הארוך, ובתנאי שהיצרן לא עובד עליהם. מזכיר את הסיפור על מניה שהיא קופסת סרדינים מסריחה שהראשון שהעיז לפתוח והריח מת מההפסד ומהסירחון.
- שלמה גרינברג 29/06/2015 13:11הגב לתגובה זואני מניח שאתה קורא וותיק שלנו שהרי ספור קופסת הסרדינים מככב כאן מפעם לפעם ומן הסתם צריך הייתי להוסיפו כהערה.
- 18.בעז 28/06/2015 13:27הגב לתגובה זוהחברה נסחרת לפי 500 מיליון דולר ורדיה. קנה אותה לפי 7 מיליארד הודה למי שיסביר לי למה ההבדל
- שלמה גרינברג 29/06/2015 08:36הגב לתגובה זוחברת Altice SA מלוכסמבורג (סימול:ATC:EN באמסטרדם) רכשה, בינואר השנה, את נכסיה התפעוליים של PT ב 7.4 מיליארד אירו. החלק שנשאר מוזג למעשה עם חברה ברזילאית. מה שנסחר, PTGXF, זה למעשה "צדף". למה שיהיה שווה אפילו 500 מיליון?
- 17.עידו 28/06/2015 12:24הגב לתגובה זושלמה שלום! דויטשה בנק, הבנק הגדול בגרמניה, נסחר כ 50% מהונו העצמי, פרסם דוחות רבעוניים מצוינים, נמצא בעיצומו של רה ארגון, עומד למכור את פוסט בנק ובכך להפטר מהפעילות הקמעונאית, החליף את ההנהלה, מנסה "לנקות" את שמו ולשים את פרשיות העבר מאחריו...אין כאן אפסייד משמעותי?
- שלמה גרינברג 28/06/2015 12:53הגב לתגובה זוזו שאלה שתפנה ליועץ שלך אבל ללא קשר תיקח בחשבון ש"הפסיכולוגיה" של המשבר היווני, אם אכן יהיה משבר כזה תפגע בבנקים הגרמניים קשה יותר מאשר באחרים
- 16.שלמה - אתה גם טועה לפעמים? תוכל לתת דוגמאות שכולנו נלמד (ל"ת)שאלת תם 27/06/2015 15:11הגב לתגובה זו
- רק לפעמים? (ל"ת)שלמה גרינברג 27/06/2015 17:21הגב לתגובה זו
- 15.אשמח לדעתך על GHDX, האחים בייקר מחזיקים מעל 42% מהחברה (ל"ת)לשלמה: 27/06/2015 14:34הגב לתגובה זו
- שלמה גרינברג 27/06/2015 15:36הגב לתגובה זותחום הבדיקות תמיד מעניין. BAKER BROS. ADVISORS LP של מש. בייקר אכן מחזיקים במניות אבל הם מחזיקים בעוד 150 חברות בתחום הרפואי, ביניהם ABBV הענקית (37 מיליון מניות). הבעיה העיקרית של החברה היא התחרות ובמיוחד מ GE והולוגיק. הבעיה השנייה שאינם מצליחים עדיין להציג רווחים.
- תודה. 28/06/2015 16:33מבחינת אחוז בעלות בחברה. לגבי רווח, אציין לשלמות התמונה שבשיחת הועידה האחרונה המנכל הצהיר שעד סוף השנה יעברו לרווח. נמתין ונראה. ושוב תודה!
- 14.גולן 27/06/2015 10:47הגב לתגובה זוהבנק הספרדי הזה שבכתבה SAN נסחר בנאסדק בדולר , ובאירופה ביורו , האם גם כאן יש התאמות מחיר ביניהם , כמו אצלנו בדואליות ואם לקנות אז איפה עדיף ?
- כן, כמו אצלינו, תעשה חשבון, עדיף לקנות בזול ולמכור ביוק (ל"ת)שלמה גרינברג 27/06/2015 14:22הגב לתגובה זו
- 13.אוהב דיבידנד 26/06/2015 23:12הגב לתגובה זושלום שלמה ! תודה על הכתבה , אהבתי את הדיבידנד של הבנק הזה ובהחלט נכנס למועדפים להשקעה , עכשיו שאלה , PSEC שאני מושקע בה זמן רב , משלמת כל שנה כמו שעון שויצרי כ 10 אחוז ויותר , זה לא בנק אבל הסיכון סביר , השאלה היא איך הם עושים את זה וזה לא נראה כמו הונאת פונזי בסביבת רבית כזו ? תודה מראש !
- שלמה גרינברג 28/06/2015 11:10הגב לתגובה זוPSEG היא חברת השקעות/אחזקות אקטיבית, משהו בדומה לאלרון. רמת הדיווידנד הנוכחי, שמציגה כרגע תשואה של % 13 (היא משלמת בכול חודש 0.08333 $ שזה כדולר לשנה), נובעת מירידת המניה שמתדרדרת מאז קיץ 2007. בתחילת 2015 הורידה החברה את הדיווידנד מ 11 סנט למניה ל 8 סנט כאמור מה שדחף המניה עוד יותר מטה (והעלה התשואה) מבחינת המצב הכספי/עסקי של החברה מצבה דווקא טוב. זה בהחלט לא פונזי אבל "השוק" אינו אוהב חברות אחזקה מסוג זה (חברות שפועלות תחת תקנה השקעות של 1940, כמו אלרון)
- 12.אבי 26/06/2015 17:47הגב לתגובה זושלמה שלום, האם תוכל להאיר את עיני באשר לסלים אירופיים מנוטרלי יורו? אני מכיר את HEDJ אבל בוודאי אתה יכול להמליץ על עוד אחד או שניים. תודה ושבת שלום
- שלמה גרינברג 26/06/2015 18:16הגב לתגובה זוכמו HEWG אבל למה שלא תשב בשבת ותקדיש זמן למחקר קטן בנושא.
- אבי 28/06/2015 15:37גם אם אעשה "מחקר", קצת קשה יהיה להתחרות עם הידע שלך :) מכל מקום, תודה
- 11.רפי טירן 26/06/2015 17:38הגב לתגובה זוהיכן ניתן לקרוא ניתוחים וסקירות באנגלית על תעודות סל וetf בחו"ל. האם יש אנליסטים בחו"ל שמתמחים במוצרים אלו לפי מגזרים או ענפים?
- שלמה גרינברג 26/06/2015 18:07הגב לתגובה זומבלומברג דרך גוגול פייננס ועד YAHOO FINANCE ויש אתרים מיוחדים שכול עיסוקם ב - ETF. ברור שיש אנליסטים שמתמחים ב ETF, אחד האתרים היותר טובים הוא www.zacks.com אבל לא רק
- תודה רבה (ל"ת)רפי טירן 27/06/2015 07:44
- 10.קוקי 26/06/2015 15:32הגב לתגובה זותודה מראש
- שאלה ליועץ שלך. (ל"ת)שלמה גרינברג 26/06/2015 17:01הגב לתגובה זו
- 9.דודי 26/06/2015 14:19הגב לתגובה זוbbh pph ? האם xlv מבחינת ההרכב עדיפה עליהן?
- שלמה גרינברג 26/06/2015 17:01הגב לתגובה זוסל ה XLV הוא סל הבריאות וכולל את כול מניות הבריאות ב S&P. BBH הוא סל ביו טכנולוגי ו PPH פארמקולוגי, מבחינת המשקיע מדובר ב 3 עולמות שונים.
- 8.שלמה גרינברג 26/06/2015 09:08הגב לתגובה זול- einatcn (1): בעניין זה מצאת לך יועץ שמבין, משה שהגיב לשאלה. לנהורא (2): צודק. לסולי (3): יקירתי, יש קורסים מיוחדים שיענו על שאלותייך. היכן ראית שהשקעות בסלי דיווידנד בירידה? לגולש (4): מדוע הבנק היווני הזה מעניין? התבוננת במספרים?, כספקולציה במקרה שהמשבר ייגמר ולטווח קצרצר אולי אבל "מעניין"? לאדם (5): אין לי כוח לענות שוב על CBLI תחפש בכתבות
- סולי 26/06/2015 14:22הגב לתגובה זולשאלתך שלמה - הנה דוגמה אחת מתוך כמה - אני מתקשה להבין למה לאורך השנה האחרונה קסם דיבידנד עולמי נמצא במגמת ירידה ברורה.
- איני עוקב אחרי קרנות ישראליות (ל"ת)שלמה גרינברג 26/06/2015 16:58
- 7.אדם 26/06/2015 06:22הגב לתגובה זומה דעתך על מניה זו? האם כדאי להחזיק?
- שלמה גרינברג 26/06/2015 09:24הגב לתגובה זובהערות טעיתי כי בלבלתי בין ביולב (CBLI ) לבריינסטורם (BCLI). אז גם על CBLI כתבתי רבות. הסיבה לקפיצה אתמול היא בגלל שהמיליארדר הרוסי דייויד דווידוביץ השקיע בחברה 25 מיליון לפי 3.87 $ למניה. למה קפצה המניה כך אין לי מושג , אולי בגלל שהיא יורדת קשות מזה כארבע שנים, אבל המניה הזו, מפעם לפעם, בגלל התחום (בגדול אנטי לוחמה ביולוגית) ובגלל מייסדה ומנהלה ד"ר יקוב קוגן, מקפצת לחלל. זו עדיין מניה חלומית נטו.
- 6.עידו 25/06/2015 23:49הגב לתגובה זושלמה - אתה האנליסט הרציני ביותר - אך במקרה הנ"ל קימים אי דיוקים. בנק סאנטנדר ביצע הנפקת מניות על מנת לחזק את הונו העצמי, דבר אשר דילל משמעותית את המשקיעים. בנוסף הוא הפחית משמעותית את הדיבידנד והתשואה העתידית הצפוייה נמוכה משמעותית משציינת וכן החשיפה של הבנק לדרום אמריקה ובמיוחד לברזיל - גורמת למשקיעים לחשוש לגבי צמיחת הבנק. ניתן לראות את קופה CPA חברת התעופה הפנמנית אשר התרסקה בעקבות ההאטה לשוק הברזילאי. עידו
- שלמה גרינברג 26/06/2015 16:57הגב לתגובה זוראשית הוא לא הפחית הדיווידנד, הרבעון הראשון תמיד נמוך מבחינת הדיווידנד אצלם. כעת אשלח אותך למסלול הבא. תתחיל עם המאמר בבלומברג על עסקת ברזיל, http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-06-25/brazil-bank-stock-goes-from-worst-to-first-after-investors-bail?cmpid=yhoo ותעבור משם להמלצת ג'י פי מורגן מהשבוע שעבר. לאחר שתקרע ההמלצה תעבור להעלאת הדירוג של מודיס https://www.moodys.com/research/Moodys-upgrades-ratings-of-two-Repack-notes-directly-exposed-to--PR_327929?WT.mc_id=AM~WWFob29fRmluYW5jZV9TQl9SYXRpbmcgTmV3c19BbGxfRW5n~20150619_PR_327929 ומשם תקנח עם הכתבה של ZACKS http://finance.yahoo.com/news/why-banco-santander-bsbr-could-123312112.html . הקשר עם CPA לא ברור לי. לבסוף מי שגייס זה לא הבנק אלא הזרוע הצרכנית בארה"ב. אבל אולי אתה צודק, נחיה ונראה.
- עידו 27/06/2015 10:48שלמה, תודה על תגובתך, קראתי בעיון רב את שכתבת, רק אפנה אותך ללינק הבא בו סאנטאנדר מציין על הורדת הדיבידנד ל 20 סנט ל 2015 מ 60 סנט שהוא שילם משנת 2007. ב 9 לינואר השנה סאנטנדר הנפיק 1.2B מניות במחיר 6.18 אירו המהווה ירידה של 10% מהמחיר באותו יום. חיזוק ההון מבחינת מודיס אשר מסקרים את החוב הוא מצוין, אך פחות טוב לבעלי המניות. כזכור רק 8% מהפעילות של הבנק היא לספרד כך שאני לא בטוח שהוא מייצג את ספרד כהשקעה. אני מסכים איתך שההשקעה בבנק מעניינת. תודה על תשובתך, עידו http://www.wsj.com/articles/santander-to-raise-8-88-billion-in-capital-hike-1420724372
- 5.אורי 25/06/2015 20:52הגב לתגובה זובזמנו כתבת על הסלים האלהemg edj xt xl lv efa vht epi fxi ועוד אז מה נגמר להם הסוס אגב כולם אצלי בהפסד ערב טוב לך מקווה שתענה לי
- 4.NBG השקעה מעניינת, לא? (ל"ת)גולש 25/06/2015 16:47הגב לתגובה זו
- נדי 27/06/2015 23:21הגב לתגובה זואיך תתמחר מעבר מאירו לדרכמות?
- 3.סולי 25/06/2015 16:00הגב לתגובה זושלום שלמה, האם תוכל להתייחס גם למדינות סקנדינביה? דבר שני - בוודאי שמת לב לגרף היורד של השקעות בסלי דיבידנד באזורי העולם השונים. אודה מאוד להסברך בנושא. תודה רבה, גרסיאס ברוח הטור של היום:)
- 2.נהורא 25/06/2015 15:27הגב לתגובה זושאלה כללית: בארץ מניה שנותנת דיבידנד של 2% למשל ביום האקס שער המניה יורד שרירותית ב 2% בסוף יום האקס. בארה"ב כלל זה לא קיים לפי הבנתי אלא השער בסוף יום האקס נקבע לפי המסחר של אותו יום. שלמה ,האם אני צודק ומה לגבי אירופה. תודה על מאמריך המלמדים והמעשיים ועל השיטתיות.
- 1.einatcn 25/06/2015 13:19הגב לתגובה זושלמה תודה על מאמריך מאירי העינים. מה דעתך על מדדי אירופה :יורוסטוקס 50, 600 ,דאקס?בעת זו?תודה
- כמו שאמר שלמה,"לנצל את המשבר היווני ולאסוף סלים אירופים (ל"ת)משה 25/06/2015 16:37הגב לתגובה זו
- קצת צניעות 25/06/2015 21:55ניתן לקנות,להשקיע וכו'.....אבל "לאסוף" זה שכונה. (ב.מ.וו?)