מטוס. צילום: Salva F. Ayala ,Pexelsמטוס. צילום: Salva F. Ayala ,Pexels
היום לפני...

המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה

היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-27 ביולי

עמית בר |
נושאים בכתבה מטוס אינפלציה

27 ביולי 1949 - המטוס סילוני המסחרי הראשון ממריא

ב-27 ביולי 1949 המריא לראשונה הדה הבילנד קומט (de Havilland Comet), המטוס הסילוני המסחרי הראשון בהיסטוריה. הטיסה יצאה מנמל התעופה של האטפילד שבאנגליה והייתה טיסת ניסוי חזרה אל אותו שדה. המטוס פותח על ידי חברת דה־הבילנד הבריטית, שנדרשו לה חמש שנות תכנון, מחקר ופיתוח כדי להציג אותו כפרויקט שאפתני לאחר מלחמת העולם השנייה.

הביצועים ההתחלתיים של הקומט הרשימו מאוד: הוא טס במהירות גבוהה בהרבה ממטוסי בוכנה, הציע נוחות לנוסעים והיווה פריצת דרך טכנולוגית. עם זאת, בתוך כמה שנים החלו להתרחש תקלות קשות. בין 1952 ל-1954 התרחשו מספר תאונות קטלניות - בהן המטוס התפרק באוויר - בעקבות סדקים שנוצרו במבנה החלונות המרובעים בלחצי טיסה גבוהים. בעקבות תחקירים נרחבים נעשה תכנון מחדש של הדגם עם חלונות מעוגלים ושיפורים מבניים, מה שאפשר את חזרתו לשירות.

למרות תחילת הדרך הבעייתית, השקת הדה הבילנד המריצה חברות תעופה נוספות להשקיע ברכישת ציוד חדש, וגרמה לנמלי תעופה להתרחב ולהתאים תשתיות, ולנסיעות עסקיות לקבל תנופה שלא נראתה קודם. תעשיות שלמות - ייצור, דלק, שירותים ולוגיסטיקה - נהנו מהצמיחה ומהחזון של עידן תעופה מהיר, ועד היום הקומט נחשב לנקודת מפנה היסטורית ולבסיס לעידן שבו תעופה סילונית מסחרית מחברת יבשות ומשנה את הכלכלה העולמית.

27 ביולי 1933 - ועידת הכלכלה בלונדון מסתיימת בכישלון

ב-27 ביולי 1933 הסתיימה בלונדון ועידת הכלכלה הבינלאומית, אחת ההתכנסויות הגדולות והשאפתניות של התקופה שנועדה להתמודד עם השפל הגדול שהתחיל ב-1929 ועדיין נמצא אז בעיצומו. בוועידה השתתפו נציגים מ66 מדינות, בהן בריטניה, ארצות הברית, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, מדינות אמריקה הלטינית ומדינות אירופה קטנות יותר כמו הולנד, בלגיה וצ’כוסלובקיה. גם נציגים ממדינות תלויות סחר וממושבות לשעבר לקחו חלק בדיונים.

המטרה המרכזית הייתה לייצב את הכלכלה העולמית באמצעות הסכמות רחבות: ייצוב שערי מטבע, חידוש שיתוף פעולה פיננסי, הקלת מחסומי סחר, קביעת תקרות חוב והסדרת זרימת אשראי. בין ההצעות שנדונו היו חזרה לתקן הזהב שבוטל אז בחלק מהמדינות, וביטול מכסים כדי להמריץ סחר בינלאומי ולמתן את ההשלכות הקשות של האבטלה ההמונית והמיתון.


זהב 1
זהב. צילום: Pixbay


אולם, ככל שהדיונים התקדמו, התגלו פערים עמוקים בין האינטרסים הלאומיים. בריטניה ביקשה לשמור על יתרון הסחר שלה, גרמניה התמודדה עם אינפלציה כבדה ועם מגבלות חוזה ורסאי, וארצות הברית בראשות הנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט התעקשה להגן על מדיניות הניו דיל שלה ולא התחייבה להגבלות מוניטריות. הפערים הללו, לצד חשש ממשברים פוליטיים באירופה, חיסלו את התקווה להסכמה רחבה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הוועידה נחתמה בכישלון צורב, וסימלה את חוסר היכולת של העולם למצוא פתרון מתואם בזמן משבר עולמי – דבר שהותיר את המדינות לפעול באופן עצמאי והעמיק את חוסר היציבות הכלכלית בשנות השלושים.



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.