
המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-27 ביולי
27 ביולי 1949 - המטוס סילוני המסחרי הראשון ממריא
ב-27 ביולי 1949 המריא לראשונה הדה הבילנד קומט (de Havilland Comet), המטוס הסילוני המסחרי הראשון בהיסטוריה. הטיסה יצאה מנמל התעופה של האטפילד שבאנגליה והייתה טיסת ניסוי חזרה אל אותו שדה. המטוס פותח על ידי חברת דה־הבילנד הבריטית, שנדרשו לה חמש שנות תכנון, מחקר ופיתוח כדי להציג אותו כפרויקט שאפתני לאחר מלחמת העולם השנייה.
הביצועים ההתחלתיים של הקומט הרשימו מאוד: הוא טס במהירות גבוהה בהרבה ממטוסי בוכנה, הציע נוחות לנוסעים והיווה פריצת דרך טכנולוגית. עם זאת, בתוך כמה שנים החלו להתרחש תקלות קשות. בין 1952 ל-1954 התרחשו מספר תאונות קטלניות - בהן המטוס התפרק באוויר - בעקבות סדקים שנוצרו במבנה החלונות המרובעים בלחצי טיסה גבוהים. בעקבות תחקירים נרחבים נעשה תכנון מחדש של הדגם עם חלונות מעוגלים ושיפורים מבניים, מה שאפשר את חזרתו לשירות.
למרות תחילת הדרך הבעייתית, השקת הדה הבילנד המריצה חברות תעופה נוספות להשקיע ברכישת ציוד חדש, וגרמה לנמלי תעופה להתרחב ולהתאים תשתיות, ולנסיעות עסקיות לקבל תנופה שלא נראתה קודם. תעשיות שלמות - ייצור, דלק, שירותים ולוגיסטיקה - נהנו מהצמיחה ומהחזון של עידן תעופה מהיר, ועד היום הקומט נחשב לנקודת מפנה היסטורית ולבסיס לעידן שבו תעופה סילונית מסחרית מחברת יבשות ומשנה את הכלכלה העולמית.
27 ביולי 1933 - ועידת הכלכלה בלונדון מסתיימת בכישלון
ב-27 ביולי 1933 הסתיימה בלונדון ועידת הכלכלה הבינלאומית, אחת ההתכנסויות הגדולות והשאפתניות של התקופה שנועדה להתמודד עם השפל הגדול שהתחיל ב-1929 ועדיין נמצא אז בעיצומו. בוועידה השתתפו נציגים מ66 מדינות, בהן בריטניה, ארצות הברית, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, מדינות אמריקה הלטינית ומדינות אירופה קטנות יותר כמו הולנד, בלגיה וצ’כוסלובקיה. גם נציגים ממדינות תלויות סחר וממושבות לשעבר לקחו חלק בדיונים.
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- עוד חדשות רעות לבואינג - המשקיעים מתעייפים והמניה מאבדת 5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה המרכזית הייתה לייצב את הכלכלה העולמית באמצעות הסכמות רחבות: ייצוב שערי מטבע, חידוש שיתוף פעולה פיננסי, הקלת מחסומי סחר, קביעת תקרות חוב והסדרת זרימת אשראי. בין ההצעות שנדונו היו חזרה לתקן הזהב שבוטל אז בחלק מהמדינות, וביטול מכסים כדי להמריץ סחר בינלאומי ולמתן את ההשלכות הקשות של האבטלה ההמונית והמיתון.

אולם, ככל שהדיונים התקדמו, התגלו פערים עמוקים בין האינטרסים הלאומיים. בריטניה ביקשה לשמור על יתרון הסחר שלה, גרמניה התמודדה עם אינפלציה כבדה ועם מגבלות חוזה ורסאי, וארצות הברית בראשות הנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט התעקשה להגן על מדיניות הניו דיל שלה ולא התחייבה להגבלות מוניטריות. הפערים הללו, לצד חשש ממשברים פוליטיים באירופה, חיסלו את התקווה להסכמה רחבה.
- סינופסיס צונחת ב-36% לאחר הפספוס בדוחות
- הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
הוועידה נחתמה בכישלון צורב, וסימלה את חוסר היכולת של העולם למצוא פתרון מתואם בזמן משבר עולמי – דבר שהותיר את המדינות לפעול באופן עצמאי והעמיק את חוסר היציבות הכלכלית בשנות השלושים.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא
נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר
זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.
לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".
בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.
שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.
- זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
- האנליסטים - "וואוו; אירוע נדיר" מה אמר לארי אליסון שהזניק את אורקל ב-27%? קריאת חובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".