למחפשי מציאות: האם חברות LNG יותר מעניינות מהימור על הנפט?
שנת 2014 הייתה שנת שיא בהיקף מכירות הגז הנוזלי, אבל מחירו נחלש. בנוסף, ביקוש נמוך באסיה גרם למחירי הספוט של LNG לרדת. לאחרונה פרסמה חברת המחקר, ווד מקנזי, וחברת הדירוג, פיץ', סקירות על הענף, אשר אינן צופות עליית מחירים בטווח הקצר.
במהלך השנה שחלפה, עלה ייצור ה-LNG ב-5 מיליון טון בשנה, ל-246 mmtpa בסך הכל. אולם למרות המסחר הער, הופתע הענף לגלות כי הביקוש בדרום מזרח אסיה היה נמוך בהרבה מהצפוי. כך, שווקים מתעוררים דוגמת סין, לא הגדילו את הביקושים בשנה החולפת, ואילו השוק הדרום קוריאני ירד ב-9%.
אחת הנקודות המעניינות ביותר בניתוח של ווד מקינזי, היא ההתייחסות לצמיחת הביקושים לגז טבעי בסין. מחד, סבורים בווד מק כי 2014 הייתה חריגה לרעה בביקוש לגז טבעי, שצמח ב-7% בלבד. מנגד, מניתוח חברת המחקר עולה, כי הממשלה הסינית מיתנה משמעותית את יעדיה האמביציוזיים להסבת תחנות כוח מפחם לגז טבעי, וכעת היא משליכה את יהבה על טכנולוגיות של פחם נקי.
הביקושים הנמוכים לגז נוזלי באסיה תרמו לירידה חדה במחירי הספוט בשנה שעברה, אשר ירדו מרמות שיא של 20 ד' ליחידת חום (mmbtu) בראשית השנה ל-10 דולרים ליחידת mmbtu לקראת סוף השנה. מלבד העובדה הפשוטה, שמחירי הספוט של גז נוזלי כמו כל החוזים בענף צמודים למחירי הנפט, וודאי מושפעים ממנו יותר מחוזים ארוכי טווח - כדאי לשים לב לצד הביקוש ולא רק צד ההיצע.
- "מאגר אפרודיטה ישמש בחלקו אז האזור ובחלקו למתקני LNG"
- המצרים מרוויחים הון על הגז הישראלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לנו נראה כי העובדה שמחירי גז נוזלי החלו לרדת בקיץ, עוד לפני הנפילה החדה במחירי הנפט, היא משמעותית מאוד, גם בניתוח צניחת מחירי הנפט, כאשר לצד עודפי היצע לא נרשם גידול עוצמתי בביקושים בשווקים המתעוררים בשנה החולפת.
כך, תחילת האספקה ממסוף LNG בגינאה החדשה, בהיקף של כ-4 מיליון טון ב-7 חודשים, ערערה, ללא ספק, את האיזון בביקושים. נציין, כי הביקוש באסיה היה נמוך משמעותית מהתחזיות, בעיקר בשל האטת הצמיחה בסין ובדרום קוריאה - שתי מדינות יעד שחשובות לענף. נציין כי בשנת 2014 ירד יבוא גז נוזלי לדרום קוריאה ב-9%. במהלך השנה החולפת נרשמו שתי נפילות מחירים, האחת נבעה מהאטת הביקושים והשנייה, בעקבות ההצמדה למחירי הנפט שצנחו בסוף השנה.
אולם, למרות ההאטה במחירים, מדובר בענף צומח. כך, במחצית השנייה של השנה נרשמו נתוני שיא בהזמנת אוניות מגזזות. בנוסף לכך, התקבלו החלטות ראשונות (FID לגבי השקעה בכ-30 mmtpa בשנה, 8.5 מהם בארה"ב, שם נמצאים מחירי הגז קרוב לרמות שפל, והממשל הקל את תקנות הייצוא בחודש אוגוסט). נציין, כי גם פלטפורמות FLNG צפות, מהסוג שמיועד, בין השאר, לפיתוח מאגר לוויתן כאשר יושג ההסדר הרגולטורי, ממשיכות להתפתח, והחלטות ההשקעה בהן, התקבלו במלזיה ובקמרון.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
כמו כן, פלטפורמות גיזוז ואחסון חדישות ממשיכות לצמוח, ובשנה החולפת הן הותקנו בברזיל, אינדונזיה ומצרים. בתוך כך, הוזמנו גם אוניות מגזזות ייעודיות, עבור פרויקטים באורוגוואי, מצרים, קולומביה ופקיסטאן.
במקביל, על אף שמחירי הספוט משקפים את הביקוש הנקודתי בלבד, אין הם מניחים התאוששות מחירים משמעותית השנה, אשר לא תהיה קשורה למחירי הנפט. כמו כן, ירידת מחירי הנפט מכבידה ללא ספק על מימון פרויקטים בטווח הקצר. נציין כי הבנק העולמי הוריד את תחזיות הצמיחה העולמיות לשנת 2015, כאשר תחזית הצמיחה החדשה עומדת על 3% (לעומת תחזית קודמת של 3.3%). הורדת התחזיות באה על רקע התחזיות המאכזבות לגוש האירו ויפן.
על פי הבנק העולמי מנוע הצמיחה היחיד כרגע בעולם הינו הצמיחה החזקה בארה"ב, בעיקר על רקע החולשה בגוש האירו ויפן. לגבי ירידת מחירי הנפט מציינים בבנק העולמי כי ההשלכות החיוביות על הצמיחה העולמית יורגשו באיחור מסוים, בעוד שבטווח הקצר תהיה עלייה בתנודתיות וירידה בהשקעות בנפט לא קונוונציונלי.
יש לשים לב, כי סקטור ה-LNG צנח תוך ארבעה חודשים ב-27%, ומי שהפגינה חוסן היא דווקא מניית Woodside Petroleum אשר הייתה חתומה על MOU עם השותפים בפרויקט לויתן. הסיבות לעוצמתה של וודסייד הן מבנה חזק של מאזן, יכולת מימון, וההזדמנויות הפתוחות לפניה. החברה מנצלת את המשבר בכך שהיא מנסה להתקרב לשוק ההודי, הצפוי לצמוח בעשור הקרוב. כמו כן, בעודה נחשבת לחברת LNG מובילה ברמה עולמית, היא רכשה נכסים מחברת אפאצ'י האמריקנית בסך כ-4.5 מיליארד דולר. מדובר בפרוקיט LNG, ועתודות פצלי גז בקנדה. לנו נראה כי מדובר ברכישה חכמה, בשל מחירי השפל של הגז בצפון אמריקה וזמינות של פלטפורמת הנזלה.
וודסייד מוכיחה ללא ספק שהיא אחת החברות המוצלחות בסקטור. החולשה שלה עלולה להיות ירידה זמנית בשיעור הדיבידנד בשנה הבאה. למי שרוצה לנצל את החולשה לבניית פורטפוליו, זו יכולה להיות ללא ספק רכישה מעניינת.
- 3.ארנון 18/01/2015 21:31הגב לתגובה זולהזכיר את ההסכם עם רוסיה.
- 2.את טועה שוב כי בקנדה יצא חוק לצימצום הפקת גז מפצלי שמן (ל"ת)חרושה 18/01/2015 17:58הגב לתגובה זו
- 1.יריב 18/01/2015 17:57הגב לתגובה זואני משקיע ב GLNG בעלת אניות מגזזות ושנכנסת בהדרגה לעניין הפלטפורמות הצפות. המניה חטפה מכה כמובן עפ ירידת מחירי הנפט והגז הנוזלי. מהכתבה הבנתי שהביקוש לאניות ולפלטפורמות ימשיך להיות חזק. האם את צופההתאוששות במניות החברות המשכירות ציוד? תודה
- מוסדי לשעבר 19/01/2015 08:51הגב לתגובה זוחברות אנרגיה מצמצמות השקעות ולכן ההשפעה היא על הזמנות עתידיות. ולא על האספקה שבתהליך. ייקח זמן לראותהתאוששות במידה ומחירי האנרגיה ישארו ברמות נמוכות. תבדקו את מאזן החברה ועד כמה היא ממונפת...

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.