טסלה ווד
צילום: טוויטר

בזמן שכולם מוכרים, קת'י ווד ממשיכה לקנות; הסיבות האפשריות לביצועים של מניית טסלה

למרות התערערות ביטחון המשקיעים והירידות במניית טסלה, קרן החדשנות של ווד ממשיכה לרכוש מניות ורכשה עד כה השנה 188,387 מניות של מובילת הרכבים החשמליים
אדיר בן עמי | (3)

מניית טסלה TESLA INC הציגה ביצועים די גרועים לתחילת השנה, מספיק גרועים כדי שהמשקיעים יתחילו לשאול שאלות. מניית יצרנית הרכבים החשמליים ירדה עד כה ב-12%, בעוד ה-S&P 500 והנאסד"ק נסחרו ביציבות. קת'י ווד ARK INNOVATION ETF מצידה רכשה 94,733 מניות טסלה ב-11 בינואר וכ-93,654 ב-12 בינואר, מניית טסלה היא הפוזיציה השנייה בגודלה בקרן ההשקעות בשווי כולל של יותר מ-651 מיליון דולר. 

קיימות מספר סיבות אפשריות, שלא תלויות בחברה, מדוע המשקיעים מוכרים את מניית טסלה וביניהן: עליית תשואת האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים מעט מעל רמת ה-3.94%. זהו אומנם שינוי קטן אבל משקף קריאת אינפלציה צרכנית חמה מהצפוי שערערה מעט את אמון המשקיעים בכך שהפרדל ריזרב יוריד את הריבית בקרוב. ריבית נמוכה יותר תוזיל את עלויות המימון של הרכבים וכך תעזור לטסלה ושאר החברות למכור יותר מכוניות. 

בנוסף לכך, יש את המיסים. מניית טסלה הכפילה את עצמה בשנת 2023. המשקיעים לפעמים נמנעים ממכירה של מניות עד תחילת השנה החדשה ובכך דוחים את תשלום המיסים לשנה הבאה. הפעולה הזו מייצרת את ההשפעה ההפוכה שנגרמת מהכרת המשקיעים בהפסדים בחודש דצמבר על מנת לקזז את המיסים. 

שתי הסיבות הללו הן כנראה רק גורם קטן לירידות. מניית טסלה עלתה ב-11 מתוך 13 השנים בהן נסחרה כחברה ציבורית. מניית החברה ירדה בהתחלה של שנה חדשה בשש מתוך 11 הפעמים. זה אומנם יותר מ-50%, אבל לא ממש מגמה. ההתחלה לשנת 2024 היא ההתחלה הרביעית הכי גרועה של מניית טסלה. מניית החברה ירדה ביותר מ-20% בתשעת ימי המסחר הראשונים של 2012 לאחר עלייה של 7% ב-2011. 

 

הורדת המחירים וההודעה של הרץ

גורם משמעותי יותר מאשר דפוסים היסטוריים וריביות הוא הורדת המחירים של טסלה בשוק הסיני. מחירי רכבים נמוכים יותר משמעותם שולי רווח נמוכים יותר וכך גם תחזיות אנליסטים נמוכות יותר. יתרה מכך, מחירים נמוכים יותר באחד השווקים הגדולים של טסלה עלול לעורר ספקולציות שמא מחירי הרכבים של החברה ירדו בעוד מקומות בעולם. 

החברה הורידה את המחירים של רכביה בסין מדגם 3 ומדגם Y ב-3%-6%. הדגם הבסיסי של מודל Y מתחיל כעת ב-36 אלף דולר, לעומת 37 אלף דולר לפני ההורדה, והדגם הבסיסי של מודל 3 מתחיל ב-34.5 אלף דולר, לעומת 36.5 אלף דולר לפני ההורדה.

המשקיעים קיוו שהורדות המחירים של טסלה הם כבר נחלת העבר, אחרי הורדות אגרסיביות בשנת 2022 ו-2023 שהגיעו לאור התגברות התחרות והצטברות מלאים. מודל 3 של טסלה בארה"ב למשל נמכר ב-2022 ב-47 אלף דולר, כאשר בתחילת 2023 הוא כבר ירד ל-44 אלף דולר ובאפריל כבר הגיע ל-40 אלף דולר, ובסוף השנה כבר ירד ל-39 אלף דולר - זאת ירידה של כמעט 20% בטווח של בסך הכל שנתיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הודעה נוספת שהלחיצה את המשקיעים הייתה של חברת הרץ, שהודיעה כי תמכור שליש מצי הרכבים החשמליים שלה. ההודעה גרמה לתהיות האם יתכן ששוכרי הרכב בארה"ב אינם מוכנים לרכבים חשמליים. קשה יותר לגרום ללקוחות לשכור רכב חשמלי לטיולים במידה ולנהג אין ניסיון עם רכבים חשמליים.  ההכרזה של הרץ הגיעה בזמן שפורסמו נתוני מכירות הרכבים לשנת 2023 כאשר האמריקאים קנו 1.2 מיליון רכבים חשמליים מבוססי סוללה בשנה שעברה.

 

הנתונים החיוביים

טסלה פרסמה לאחרונה את נתוני המסירות שלה והתוצאות היו מפתיעות בהתחשב באתגרים הרבים בתעשיית ה-EV. החברה המשיכה לשלוט בשוק הרכבים החשמליים ומכרה 161,385 כלי רכב ברבעון הרביעי, עלייה של כ-23% לעומת השנה קודם לכן. החברה היוותה כ-51% מכלל מכירות הרכבים החשמליים לחלוטין או BEV והגדילה את נתח השוק שלה בכ-1% בהשוואה לרבעון השלישי. התחרות עדיין היא האתגר המרכזי של החברה. נתח השוק שלה של 51%, נמוך יותר מנתח השוק שלה ברבעון הרביעי של 2022 שעמד על 59%. שמונה דגמי BEV מחמישה חברות מלבד טסלה מכרו יותר מ-5,000 כלי רכב ברבעון האחרון, לעומת חמישה דגמים מארבעה יצרנים ברבעון הרביעי של 2022.

בסך הכל, האמריקאים קנו 317,168 רכבים חשמליים לחלוטין ברבעון הרביעי, עלייה של 40% לעומת 225,865 לפני כשנה. ברבעון השלישי הנתון עמד על 313,086. רכבי BEV היוו בערך 8% מכלל המכירות של מכוניות חדשות ברבעון הרביעי ובין 7% ל-8% מכלל הרכבים בשנת 2023. חלקם במכירות השנה כולה עלה כשני נקודות אחוז בהשוואה ל-2022. המכירות לשנה כולה הסתכמו ב-1,189,051 יחידות, מספר הרכבים שנמכרו עלה בפעם הראשונה על מיליון יחידות ועלה ב-46% משנה לשנה. זוהי אומנם צמיחה חזקה, אך עדיין נמוך מהעלייה של 66% ב-2022 בהשוואה ל-2021.

 

הצד הטכני

על מנת לנסות ולהבין לאן המניה עשויה עוד להגיע אפשר להסתכל על גרף המנייה. טסלה שברה את הממוצע נע ל-200 יום שלה, מה שמגדיל את הסיכון להמשך ירידות עד לרמת התמיכה הבאה של המניה שנמצאת באזור ה-208 דולר. הממוצע הנע ל-200 יום של מניית טסלה נמצא במחיר של 231 דולר, כאשר מחיר המנייה נסגר מתחת לרמה הזו ביום חמישי בפעם הראשונה מאז חודש נובמבר. מניות מתקשות לפעמים לשבור מטה או מעלה ממוצעים נעים משמעותיים וכאשר נשברת רמת מפתח זה עלול לאותת על שינוי בסנטימנט המשקיעים. נראה לפחות כרגע שהמשקיעים מתמקדים בהורדת המחירים, התחרות הגוברת וכיוון הריביות.

טסלה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מ. כהן 16/01/2024 19:37
    הגב לתגובה זו
    מציגים את קטי ווד כגורו השקעות.מה שלא נכון בכלל, במבחן התוצאה לאורך זמן הגב' מפסידנית גדולה שהסבה הפסדים למשקיעים.כל הדיוט שהשקיע במדדים המובילים היה מנצח אותה בגדול.
  • 2.
    קובי 16/01/2024 07:05
    הגב לתגובה זו
    או להוריד מחירים או לשנמך את המכוניות כדי להישאר תחרותיים. זכות הראשונים וההילה סביב הקטע מתחילים להתפוגג והתחרות רק תגבר. הטכנולוגיה כבר קיימת אצל כולם ובעוד שלוש ארבע שנים טסלה תצטרך להמציא עצמה מחדש כדי להישאר באחד המקומות הראשונים.
  • 1.
    א.א 15/01/2024 21:18
    הגב לתגובה זו
    צריך להגיד את האמת אמת הקרן שלה כושלות למעט שנת 2020 היא רק מפסידה /מפגרת הרבה אחרי השוק
המיליארד ריי דליו
צילום: Harry Murphy / Web Summit via Sportsfile

ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"

מייסד ברידג'ווטר מזהיר מ"משבר פיננסי" בתוך 3 שנים: "12 טריליון דולר חוב חדש בשנה - והעולם לא רוצה לקנות"

עמית בר |

ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר אסושייטס ואחד המשקיעים המשפיעים בעולם, מזהיר כי ארה"ב עומדת בפני סיכון חמור ליציבות הסדר המוניטרי הגלובלי. לדבריו, החוב הפדרלי  שמגיע כיום ל-37.5 טריליון דולר, מתנפח בקצב שאינו בר-שליטה, והמערכת הפיננסית מתקשה לעכל את גיוסי החוב בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, תשלומי הריבית על החוב צפויים להגיע ל-1.13 טריליון דולר בשנת הכספים 2025, מה שמגביר את הלחץ על התקציב הפדרלי.

ריי דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"

ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"

בפאנל בפורום Future China הגלובלי בסינגפור, אמר דליו: "אתם רואים את האיום על הסדר המוניטרי. מכלול הגורמים הללו יחד יקבע האם אנחנו עדים לסוף של האימפריה האמריקאית". הציטוט הזה משקף את חששותיו העמוקים, שמבוססים על ניתוח היסטורי של אימפריות קודמות, כמו האימפריה הבריטית, שקרסו תחת עול חוב כבד ומאבקי כוח פנימיים.


גירעון מתמשך, חוב מתנפח: נתונים מדאיגים


דאליו הסביר כי קיים פער קבוע ומתמשך בין ההכנסות וההוצאות בתקציב האמריקאי. הפער הזה מחייב את ארה"ב לגייס חוב חדש בהיקף כולל של 12 טריליון דולר - שילוב של מימון הגירעון, תשלומי ריבית וגלגול חוב קיים. "לשוק העולמי אין את אותה רמת ביקוש לאג"ח אמריקאי, וזה יוצר חוסר איזון חריף בין היצע לביקוש," הדגיש דאליו.

נבאן אריאל כהן ואילן טוויג (צילום:נבאן)נבאן אריאל כהן ואילן טוויג (צילום:נבאן)

נבאן בדרך לוול סטריט. חברת הנסיעות הישראלית-אמריקאית מכוונת לשווי של מעל 9 מיליארד דולר

הכנסות בקצב של 700 מיליון דולר, רווח גולמי של 68% וצמצום דרמטי בהפסדים: נבאן, המנוהלת על ידי אריאל כהן ואילן טוויג, הגישה תשקיף ראשוני ומכוונת להנפקה בארה"ב כבר באוקטובר

עמית בר |
נושאים בכתבה נבאן IPO

חברת נבאן (Navan), שמתמחה בפלטפורמה דיגיטלית לניהול נסיעות והוצאות עסקיות לארגונים, הגישה בסוף השבוע תשקיף ראשוני לקראת הנפקה בארה"ב, צעד שמסמן פרק חדש בהיסטוריה שלה. החברה, שהוקמה ב-2015 על ידי היזמים הישראלים אריאל כהן (מנכ"ל ויו"ר) ואילן טוויג (סמנכ"ל טכנולוגיות), צפויה להיסחר בבורסה כבר באוקטובר, אם כי פרטי השווי טרם נחשפו. לפני כשלוש שנים החברה גייסה את הגיוס הפרטי האחרון לפי שווי של 9.2 מיליארד דולר. אחר כך ניסתה לגייס לפי 11 מיליארד בוול סטריט אך לא הצליחה.  השווקים עכשיו טובים ונראה שהיא תוכל לקבל תמחור טוב. יהיה מאתגר לקבל שווי של 9 מיליארד דולר, אך נראה שהחברה מכוונת לשווי של לפחות 9 מיליארד דולר. 

נבאן היא חברה אמריקאית עם שורשים ישראלים עמוקים. היא מפעילה מרכז פיתוח משמעותי בישראל, ומשקיעים מובילים כמו אורן זאב, מייסד קרן זאב ונצ'רס, נמנים עם בעלי המניות הבולטים ומכהנים בדירקטוריון. לצד זאב, קרנות ענק כמו לייטספיד ונצ'ר פרטנרס ואנדריסן הורוביץ השקיעו בחברה.

התשקיף חושף צמיחה מואצת בשוק הנסיעות העסקיות המתאושש מהמשבר. בשנת הכספים שהסתיימה בינואר 2024, נבאן רשמה הכנסות של 537 מיליון דולר, זינוק של 33% מ-402 מיליון דולר בשנה הקודמת. ב-12 החודשים האחרונים עד יולי 2024, ההכנסות הגיעו ל-613 מיליון דולר, עלייה של 32% בקצב שנתי. הקצב בחודשים האחרונים מגיע לכ-700 מיליון בשנה.

שיעור הרווח הגולמי זינק ל-68% מ-60%, ולמרות זאת החברה מפסידה, אם כי ההפסדים מצטמצמים. בשנה האחרונה, ההפסד התפעולי עמד על 106 מיליון דולר (כ-20% מההכנסות), ירידה חדה מ-247 מיליון דולר (61% מההכנסות) בשנה שקדמה לה. ההפסד הנקי ירד ל-180 מיליון דולר (34% מההכנסות), לעומת 330 מיליון דולר (82% מההכנסות) בתקופה המקבילה.

גם בתזרים המזומנים נרשמה התקדמות משמעותית: שריפת מזומנים של 52 מיליון דולר בלבד בשנה האחרונה, לעומת 167 מיליון דולר בשנה הקודמת. נכון לסוף יולי 2024, יתרת המזומנים עומדת על 223 מיליון דולר, מול חוב כולל של 658 מיליון דולר.