מניית לוסיד נכנסת לטריטוריית "זומבים" - הגיע הזמן לשכוח ממנה?
טריטוריית הזומבים היא מקום השמור למניות התקועות במעגל של צורך במזומנים, וכל מזומן שכן מצליח להיכנס נשרף מהר בשל הצורך בעוד מזומן כדי לתמוך בעסק.
"לוסיד LUCID GROUP היא מניית זומבים, מה שאומר שהיא שורפת מזומנים בקצב מדאיג ונמצאת בסיכון גבוה לרדת ל-0 דולר למניה", כתב דייוויד טריינר, מייסד חברת המחקר New Constructs. "יש לחברה 23 חודשים, במקרה הטוב, עד שיגמרו לה לחלוטין המזומנים והציפיות למחיר המניה שלה מרמזות על צמיחה לא מציאותית בהכנסות וברווחים".
לוסיד השתמשה בכ-3.9 מיליארד דולר לבניית עסקיה ב-2022, וצפויה להשתמש בכ-3 מיליארד דולר ו-2.1 מיליארד דולר ב-2023 וב-2024, בהתאמה. השוק לא צופה תזרים מזומנים חופשי חיובי עד 2026. החברה סיימה את 2022 עם כ-4.4 מיליארד דולר במזומן ו-4.9 מיליארד דולר בנזילות כאשר נכללו מסגרות חוב. זה נמוך בהרבה משריפת המזומנים החזויה של 5.1 מיליארד דולר. המשקיעים יודעים שגיוסי הון מגיעים והרגישו טוב יותר ביחס ללוסיד מאז שקרנות ההשקעות הסעודיות מחזיקות כיום ברוב החברה. קחו בחשבון שלוסיד, בניכוי מזומנים בסוף השנה, מוערכת בכ-10 מיליארד דולר. ריביאן, שהוא גם סטארט-אפ EV המשתמש במזומן לבניית עסקיו, מוערך בערך ב-0 דולר נטו של מזומנים.
המשקיעים הסעודים בעלי הון רב. עם זאת, על המשקיעים לזכור שגם אם המשקיעים הסעודים ימשיכו להכניס מזומנים, משקיעים שאינם סעודים ידוללו לאט לאט מלוסיד לאורך הזמן. "לוסיד צפויה לדווח על רווחים חלשים מהצפוי ברבעון הראשון של 2023", הוסיף טריינר. "ציפיות הרווחים של השוק עבור Lucid נפוחות לאור ההייפ הפזיז סביב המניה וזה יצר רף גבוה מאוד עבור החברה." החברה צפויה לפרסם את דוחותיה ב-8 במאי, כשהשוק צופה הפסד של 39 סנט למניה על מכירות של כ-204 מיליון דולר.
לוסיד סיפקה 1,406 כלי רכב ברבעון הראשון של 2023, עלייה מ-125 שנמסרו לפני שנה, אך ירידה מ-1,932 שנמסרו ברבעון הרביעי של 2022. המשקיעים מעדיפים לראות צמיחה רציפה. יחד עם הרווחים, המשקיעים יחפשו תחזיות ייצור. בפברואר, החברה אמרה שהיא מצפה לספק בין 10,000 ל-14,000 כלי רכב בשנת 2023. השוק ציפה לבערך 20,000 עד 22,000 כלי רכב. מחיר היעד הממוצע בקרב האנליסטים הוא כ-10 דולר, ירידה מ-15 דולר בתחילת 2023.
- 1.כל הev 04/05/2023 22:19הגב לתגובה זוהסינים מייצרים מכוניות חשמליות לפי משקל שולטים בליתיום אין מספיק תשתיות הטענה בעולם זה הולך להתפוצך למרות הגחמה האירופית
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
