לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

מניית לוסיד נכנסת לטריטוריית "זומבים" - הגיע הזמן לשכוח ממנה?

"יש לחברה 23 חודשים, במקרה הטוב, עד שיגמרו לה לחלוטין המזומנים והציפיות למחיר המניה שלה מרמזות על צמיחה לא מציאותית בהכנסות וברווחים"
אדיר בן עמי | (1)

טריטוריית הזומבים היא מקום השמור למניות התקועות במעגל של צורך במזומנים, וכל מזומן שכן מצליח להיכנס נשרף מהר בשל הצורך בעוד מזומן כדי לתמוך בעסק.

"לוסיד  LUCID GROUP היא מניית זומבים, מה שאומר שהיא שורפת מזומנים בקצב מדאיג ונמצאת בסיכון גבוה לרדת ל-0 דולר למניה", כתב דייוויד טריינר, מייסד חברת המחקר New Constructs. "יש לחברה 23 חודשים, במקרה הטוב, עד שיגמרו לה לחלוטין המזומנים והציפיות למחיר המניה שלה מרמזות על צמיחה לא מציאותית בהכנסות וברווחים".

לוסיד השתמשה בכ-3.9 מיליארד דולר לבניית עסקיה ב-2022, וצפויה להשתמש בכ-3 מיליארד דולר ו-2.1 מיליארד דולר ב-2023 וב-2024, בהתאמה. השוק לא צופה תזרים מזומנים חופשי חיובי עד 2026. החברה סיימה את 2022 עם כ-4.4 מיליארד דולר במזומן ו-4.9 מיליארד דולר בנזילות כאשר נכללו מסגרות חוב. זה נמוך בהרבה משריפת המזומנים החזויה של 5.1 מיליארד דולר. המשקיעים יודעים שגיוסי הון מגיעים והרגישו טוב יותר ביחס ללוסיד מאז שקרנות ההשקעות הסעודיות מחזיקות כיום ברוב החברה. קחו בחשבון שלוסיד, בניכוי מזומנים בסוף השנה, מוערכת בכ-10 מיליארד דולר. ריביאן, שהוא גם סטארט-אפ EV המשתמש במזומן לבניית עסקיו, מוערך בערך ב-0 דולר נטו של מזומנים.

המשקיעים הסעודים בעלי הון רב. עם זאת, על המשקיעים לזכור שגם אם המשקיעים הסעודים ימשיכו להכניס מזומנים, משקיעים שאינם סעודים ידוללו לאט לאט מלוסיד לאורך הזמן. "לוסיד צפויה לדווח על רווחים חלשים מהצפוי ברבעון הראשון של 2023", הוסיף טריינר. "ציפיות הרווחים של השוק עבור Lucid נפוחות לאור ההייפ הפזיז סביב המניה וזה יצר רף גבוה מאוד עבור החברה." החברה צפויה לפרסם את דוחותיה ב-8 במאי, כשהשוק צופה הפסד של 39 סנט למניה על מכירות של כ-204 מיליון דולר.

לוסיד סיפקה 1,406 כלי רכב ברבעון הראשון של 2023, עלייה מ-125 שנמסרו לפני שנה, אך ירידה מ-1,932 שנמסרו ברבעון הרביעי של 2022. המשקיעים מעדיפים לראות צמיחה רציפה. יחד עם הרווחים, המשקיעים יחפשו תחזיות ייצור. בפברואר, החברה אמרה שהיא מצפה לספק בין 10,000 ל-14,000 כלי רכב בשנת 2023. השוק ציפה לבערך 20,000 עד 22,000 כלי רכב. מחיר היעד הממוצע בקרב האנליסטים הוא כ-10 דולר, ירידה מ-15 דולר בתחילת 2023.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל הev 04/05/2023 22:19
    הגב לתגובה זו
    הסינים מייצרים מכוניות חשמליות לפי משקל שולטים בליתיום אין מספיק תשתיות הטענה בעולם זה הולך להתפוצך למרות הגחמה האירופית
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.