לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

מניית לוסיד נכנסת לטריטוריית "זומבים" - הגיע הזמן לשכוח ממנה?

"יש לחברה 23 חודשים, במקרה הטוב, עד שיגמרו לה לחלוטין המזומנים והציפיות למחיר המניה שלה מרמזות על צמיחה לא מציאותית בהכנסות וברווחים"
אדיר בן עמי | (1)

טריטוריית הזומבים היא מקום השמור למניות התקועות במעגל של צורך במזומנים, וכל מזומן שכן מצליח להיכנס נשרף מהר בשל הצורך בעוד מזומן כדי לתמוך בעסק.

"לוסיד  LUCID GROUP היא מניית זומבים, מה שאומר שהיא שורפת מזומנים בקצב מדאיג ונמצאת בסיכון גבוה לרדת ל-0 דולר למניה", כתב דייוויד טריינר, מייסד חברת המחקר New Constructs. "יש לחברה 23 חודשים, במקרה הטוב, עד שיגמרו לה לחלוטין המזומנים והציפיות למחיר המניה שלה מרמזות על צמיחה לא מציאותית בהכנסות וברווחים".

לוסיד השתמשה בכ-3.9 מיליארד דולר לבניית עסקיה ב-2022, וצפויה להשתמש בכ-3 מיליארד דולר ו-2.1 מיליארד דולר ב-2023 וב-2024, בהתאמה. השוק לא צופה תזרים מזומנים חופשי חיובי עד 2026. החברה סיימה את 2022 עם כ-4.4 מיליארד דולר במזומן ו-4.9 מיליארד דולר בנזילות כאשר נכללו מסגרות חוב. זה נמוך בהרבה משריפת המזומנים החזויה של 5.1 מיליארד דולר. המשקיעים יודעים שגיוסי הון מגיעים והרגישו טוב יותר ביחס ללוסיד מאז שקרנות ההשקעות הסעודיות מחזיקות כיום ברוב החברה. קחו בחשבון שלוסיד, בניכוי מזומנים בסוף השנה, מוערכת בכ-10 מיליארד דולר. ריביאן, שהוא גם סטארט-אפ EV המשתמש במזומן לבניית עסקיו, מוערך בערך ב-0 דולר נטו של מזומנים.

המשקיעים הסעודים בעלי הון רב. עם זאת, על המשקיעים לזכור שגם אם המשקיעים הסעודים ימשיכו להכניס מזומנים, משקיעים שאינם סעודים ידוללו לאט לאט מלוסיד לאורך הזמן. "לוסיד צפויה לדווח על רווחים חלשים מהצפוי ברבעון הראשון של 2023", הוסיף טריינר. "ציפיות הרווחים של השוק עבור Lucid נפוחות לאור ההייפ הפזיז סביב המניה וזה יצר רף גבוה מאוד עבור החברה." החברה צפויה לפרסם את דוחותיה ב-8 במאי, כשהשוק צופה הפסד של 39 סנט למניה על מכירות של כ-204 מיליון דולר.

לוסיד סיפקה 1,406 כלי רכב ברבעון הראשון של 2023, עלייה מ-125 שנמסרו לפני שנה, אך ירידה מ-1,932 שנמסרו ברבעון הרביעי של 2022. המשקיעים מעדיפים לראות צמיחה רציפה. יחד עם הרווחים, המשקיעים יחפשו תחזיות ייצור. בפברואר, החברה אמרה שהיא מצפה לספק בין 10,000 ל-14,000 כלי רכב בשנת 2023. השוק ציפה לבערך 20,000 עד 22,000 כלי רכב. מחיר היעד הממוצע בקרב האנליסטים הוא כ-10 דולר, ירידה מ-15 דולר בתחילת 2023.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל הev 04/05/2023 22:19
    הגב לתגובה זו
    הסינים מייצרים מכוניות חשמליות לפי משקל שולטים בליתיום אין מספיק תשתיות הטענה בעולם זה הולך להתפוצך למרות הגחמה האירופית
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.