לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

מניית לוסיד נכנסת לטריטוריית "זומבים" - הגיע הזמן לשכוח ממנה?

"יש לחברה 23 חודשים, במקרה הטוב, עד שיגמרו לה לחלוטין המזומנים והציפיות למחיר המניה שלה מרמזות על צמיחה לא מציאותית בהכנסות וברווחים"
אדיר בן עמי | (1)

טריטוריית הזומבים היא מקום השמור למניות התקועות במעגל של צורך במזומנים, וכל מזומן שכן מצליח להיכנס נשרף מהר בשל הצורך בעוד מזומן כדי לתמוך בעסק.

"לוסיד  LUCID GROUP היא מניית זומבים, מה שאומר שהיא שורפת מזומנים בקצב מדאיג ונמצאת בסיכון גבוה לרדת ל-0 דולר למניה", כתב דייוויד טריינר, מייסד חברת המחקר New Constructs. "יש לחברה 23 חודשים, במקרה הטוב, עד שיגמרו לה לחלוטין המזומנים והציפיות למחיר המניה שלה מרמזות על צמיחה לא מציאותית בהכנסות וברווחים".

לוסיד השתמשה בכ-3.9 מיליארד דולר לבניית עסקיה ב-2022, וצפויה להשתמש בכ-3 מיליארד דולר ו-2.1 מיליארד דולר ב-2023 וב-2024, בהתאמה. השוק לא צופה תזרים מזומנים חופשי חיובי עד 2026. החברה סיימה את 2022 עם כ-4.4 מיליארד דולר במזומן ו-4.9 מיליארד דולר בנזילות כאשר נכללו מסגרות חוב. זה נמוך בהרבה משריפת המזומנים החזויה של 5.1 מיליארד דולר. המשקיעים יודעים שגיוסי הון מגיעים והרגישו טוב יותר ביחס ללוסיד מאז שקרנות ההשקעות הסעודיות מחזיקות כיום ברוב החברה. קחו בחשבון שלוסיד, בניכוי מזומנים בסוף השנה, מוערכת בכ-10 מיליארד דולר. ריביאן, שהוא גם סטארט-אפ EV המשתמש במזומן לבניית עסקיו, מוערך בערך ב-0 דולר נטו של מזומנים.

המשקיעים הסעודים בעלי הון רב. עם זאת, על המשקיעים לזכור שגם אם המשקיעים הסעודים ימשיכו להכניס מזומנים, משקיעים שאינם סעודים ידוללו לאט לאט מלוסיד לאורך הזמן. "לוסיד צפויה לדווח על רווחים חלשים מהצפוי ברבעון הראשון של 2023", הוסיף טריינר. "ציפיות הרווחים של השוק עבור Lucid נפוחות לאור ההייפ הפזיז סביב המניה וזה יצר רף גבוה מאוד עבור החברה." החברה צפויה לפרסם את דוחותיה ב-8 במאי, כשהשוק צופה הפסד של 39 סנט למניה על מכירות של כ-204 מיליון דולר.

לוסיד סיפקה 1,406 כלי רכב ברבעון הראשון של 2023, עלייה מ-125 שנמסרו לפני שנה, אך ירידה מ-1,932 שנמסרו ברבעון הרביעי של 2022. המשקיעים מעדיפים לראות צמיחה רציפה. יחד עם הרווחים, המשקיעים יחפשו תחזיות ייצור. בפברואר, החברה אמרה שהיא מצפה לספק בין 10,000 ל-14,000 כלי רכב בשנת 2023. השוק ציפה לבערך 20,000 עד 22,000 כלי רכב. מחיר היעד הממוצע בקרב האנליסטים הוא כ-10 דולר, ירידה מ-15 דולר בתחילת 2023.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל הev 04/05/2023 22:19
    הגב לתגובה זו
    הסינים מייצרים מכוניות חשמליות לפי משקל שולטים בליתיום אין מספיק תשתיות הטענה בעולם זה הולך להתפוצך למרות הגחמה האירופית
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון

הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05%  , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.


הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.


מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.


חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.



ההצעה לרכישת צים

הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.