לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

החברה שנהנית מהנפילה של טסלה

רוי שיינמן |

בזמן שטסלה בירידה, גם בשוק המניות וגם בתפיסה הציבורית, יצרנית רכב חשמלי אחרת, לוסיד מתרוממת במכירות. כך לפחות על פי המנכ"ל הזמני שלה מארק וינטרהוף שאמר בתקשורת האמריקאית שהביקוש לרכבי לוסיד עולה גם כי הרבה בעלי טסלה מוכרים ורוכשים רכבי לוסיד. לוסיד היא שחקנית קטנה בשוק עם הכנסות של 2% מהכנסות טסלה, ועדיין כשמנכ"ל אומר זאת - יש לזה משמעות. 

לוסיד תופסת מקום בשוק

לוסיד, Lucid Motors -5.16%  שמתמקדת בייצור כלי רכב חשמליים יוקרתיים, השיקה לאחרונה את ה-Grand Lucid Gravity, רכב שטח חשמלי שמיוצר כולו באריזונה, כולל המנוע, יחידות ההנעה ומודולי הסוללה. וינטרהוף מדגיש את המחויבות של החברה לייצור מקומי, וחשף: "50% מההזמנות שיש לנו כרגע מגיעות מבעלי טסלה לשעבר. המגמה הזו התחזקה במיוחד בשני החודשים האחרונים", מה שמצביע על שינוי בהעדפות של לקוחות שכבר מכירים את עולם הרכב החשמלי. הוא רמז לכך שחלק מהמגמה עשוי להיות רצון להתרחק מטסלה: "הם מחפשים אפשרות שלא ממשיכה להיות טסלה."

המעבר הזה לא מפתיע לגמרי. טסלה, למרות מעמדה כמובילת שוק, מתמודדת עם אתגרים תדמיתיים. אילון מאסק, המזוהה עם החברה יותר מכל מנכ"ל אחר בתעשייה, נקשר לעמדות פוליטיות שתומכות בדונלד טראמפ, מה שגרם לחלק מהלקוחות – במיוחד בשווקים ליברליים כמו קליפורניה – להרגיש לא בנוח עם הזיהוי הזה. בנוסף, הדגמים של טסלה לא עברו שינויים משמעותיים בשנים האחרונות, מה שמותיר לקוחות שמחפשים חידושים טכנולוגיים או עיצוביים עם תחושה שהם נשארים מאחור.

עם זאת, קשה לראות את לוסיד כתחליף לטסלה. היא קטנה במונחי מכירות, היא לא מספקת מגוון רחב של רכבים והיא במצוקה פיננסית והפסדי עתק. המעבר מרכבי טסלה הוא כנראה מגמה וכנראה שזה ישפיע לטובה על מכירות לוסיד, אבל אל תצפו למעבר לרווח בלוסיד ולקפיצת מדרגה כלשהיא. ולגבי טסלה - כן, יכולה להיות בעיה. חלק עוברים ללוסיד, חלק עוברים לכלי רכב אחרים, יש קבוצה גדולה של אנשים לא רוצה להיות מזוהה עם טסלה ומאסק:   "אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

אילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיותאילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיות

האם 2025 היא שנת הזעם? מילון אוקספורד טוען שכן

אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait הוא מילת השנה של 2025; המונח משקף את המעבר הרוחבי מהקליק בייט ומתוכן שמטרתו לעורר סקרנות, לתוכן שמטרתו להצית כעס ולהניע מעורבות ברשת

רן קידר |
נושאים בכתבה אוקספורד

הוצאת אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait, “פתיון שמעורר זעם”, נבחר למילת השנה 2025, לאחר הצבעה ציבורית שבה השתתפו עשרות אלפי גולשים. הבחירה משקפת את האופן שבו השיח האינטרנטי עבר בשנים האחרונות לשימוש גובר בתוכן שנועד לא ליידע או לבדר, אלא להכעיס. לפי מילון אוקספורד, המונח מתאר תוכן מקוון שנוצר במכוון כדי לעורר כעס, תסכול או סערה ציבורית, והכל למטרת הטראפיק, התגובות והשיתופים.

באוקספורד מסבירים כי Rage bait התבסס כשילוב של שתי מילים באנגלית, Rage (זעם) ו-Bait (פתיון), שהפכו יחד למונח מדויק של דור הרשתות החברתיות: לא עוד “קליק־בייט” שמבקש למשוך תשומת לב, אלא פתיון רגשי שמכוון לאזורים הפחות רציונליים של המשתמשים. לפי אוקספורד, השימוש במילה זינק פי שלושה בשנה האחרונה, מה שמאשש עד כמה תופעת “הכעס למטרות רווח” הפכה לחלק משגרה דיגיטלית.

לא על הזעם לבדו 

מאחורי הבחירה עמדה רשימה מצומצמת ובה מונחים נוספים, בהם Aura farming (חקלאות אאורה), יצירת תדמית "מגניבה" או מסתורית לצבירת מעמד חברתי, בעיקר ברשתות כמו טיקטוק. מונח נוסף הוא Biohack, המתייחס לשימוש בטכנולוגיה ובהרגלי חיים קיצוניים כדי “לשדרג” את הגוף. למרות הפופולריות של המונחים הללו, Rage bait זכה ברוב ההצבעות, אולי משום שהוא נוגע בעצב חשוף במיוחד בשיח המקוון של השנים האחרונות.

קאספר גראתווהול, נשיא תחום השפות באוקספורד, מסביר כי עצם קיומו של המונח, והעלייה החדה בשימוש בו, מעידים על כך שהציבור נעשה מודע יותר לטקטיקות המניפולציה שמופעלות עליו. “בעבר התוכן המקוון ניסה בעיקר לעורר סקרנות,” אמר, “אבל כיום הוא פועל על הרגשות שלנו ומושך אותנו להגיב. זה שינוי עמוק באופן שבו אנחנו חווים את הרשת.”

מעניין לציין שהמונח Rage bait איננו חדש לחלוטין: שימוש מוקדם בו תועד כבר ב-2002 בפורומי Usenet, בעיקר כביקורת על פרובוקציות ברשת. מאז הוא צמח להיות חלק משפת האינטרנט העולמית, ואף הוליד מונחים קרובים כמו Rage farming, המתאר יצירת סדרת תכנים מכוונת שנועדה להעצים כעס לאורך זמן, במיוחד בהקשרים פוליטיים ותחת הפצת מידע שגוי.