מסחר באג"ח
צילום: טרמינל

היפוך עקום התשואה יכול להיות אינדיקטור מרכזי למיתון באופק

עקום התשואה התהפך לזמן קצר מוקדם יותר היום במסחר המוקדם אך חזר להיות שטוח לאחר מכן; מה הקשר בין עקום התשואה ומיתון, ומדוע ייתכן שהפעם אין קשר ביניהם?
דור עצמון |

מהי היפוך עקומת תשואה? אם מישהו לווה ממך כסף, משך הזמן עד שיחזיר לך צריך להיות זה שקובע כמה ריבית תגבה. ככל שייקח יותר זמן עד שיוחזר לך הכסף כך תגבה ריבית גבוהה יותר, כי הסיכון שאתה נושא בתור המלווה גדול יותר. למשל, משכנתא ל-30 שנה תהיה בריבית גבוהה יותר ממשכנתא ל-15 שנה. זה השכל הישר.

עם זאת, לעיתים נשבר הקשר הזה בין זמן לתשואה ומתרחשת תופעה שנקראת "היפוך עקום התשואות" כאשר האג"ח לטווח ארוך נותן תשואה נמוכה יותר מאשר אלו לטווח קצר. במילים פשוטות, כאשר התשואות לטווח הקצר גבוהות מאלו לטווח הארוך, השוק אומר: "הזמנים הטובים כאן... אבל מגיעים זמנים רעים". חוסר הוודאות גורם למשקיעים להעדיף תשואה נמוכה יותר אך לאורך זמן והתשואות לזמן ארוך יורדות מתחת לאלו לזמן קצר. 

בדרך כלל, כאשר דנים בעקום תשואה הפוך, מתייחסים לאג"ח האוצר ל-10 שנים לעומת האג"ח לשנתיים. איגרות החוב הממשלתיות לשנתיים ו-10 שנים התהפכו מעט בסוף אפריל האחרון אך חזרו למצב הרגיל זמן קצר לאחר מכן. נכון למועד כתיבת שורות אלה, התשואות לשנתיים לא גבוהות יותר משל 10 שנים, אך מוקדם יותר היום במסחר המוקדם התהפכו שוב התשואות לזמן קצר, ושוב חזרו למצב שטוח.

יחד עם זאת, פרשנים רבים הציעו סיבות לכך שהיפוך עקום התשואות לא באמת מצביע על מיתון קרוב כיום. בין הסיבות, שיעור האבטלה הוא 3.6% והוצאות הצרכנים מהוות 70% מכלכלת ארה"ב, מה שמעיד על חוסן כלכלי, לכן חסר לנו כיום מרכיב מרכזי בסביבת מיתון.

בנוסף, התשואות כיום אחידות (שוות על פני מועדי האג"ח) יותר מאשר הפוכות. הן אומנם התהפכו לזמן קצר, אך עקום התשואות די שטוח לאורך כל העקום ולכן אין זה סימן למיתון. כמו כן, עקום תשואה יכול להישאר הפוך למשך זמן מה לפני שמתרחש מיתון. להיפוכים זמניים כמו במקרה הנוכחי היה ערך חיזוי מוגבל.

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, חלק לאחרונה על אופי הניבוי של ריבית ביניים הפוכה. הוא טען שלפדרל ריזרב יש מחקרים המצביעים על כך ש-18 החודשים הראשונים של עקום התשואות (השוואת ריבית של 30, 60, 90 יום וכו') הם נבאי מיתון יעילים יותר.

מיתון קשה לחזות. בדרך כלל, הכלכלה נמצאת במיתון במשך מספר חודשים לפני שהקונצנזוס והכלכלנים מאשרים זאת. למעשה, אפשר לטעון שאנחנו כבר בעיצומו של מיתון. הצמיחה הפיננסית בארה"ב (כפי שנמדד לפי תוצר מקומי גולמי) ירדה ב-1.4% ברבעון הראשון של 2022. מדד S&P 500 ירד בכמעט 20% משיא ינואר, ואם נתוני הרבעון השני יראו רבעון שני של ירידה בצמיחה, אפשר לטעון שהקריטריונים למיתון קל התקיימו. חשוב לציין שמיתון צנוע אינו אינדיקציה לכך שהבורסה נמצאת בכיוון נמוך יותר באופן חד ביחס לרמות של היום. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.