יואב בורגן
צילום: יואב בורגן
ניתוח

מניות חיסוני הקורונה – יש הצדקה לרכבת ההרים הזו?

מניות מודרנה, ביונטק ונובהווקס ממשיכות להתאפיין בתנודתיות גבוהה מאוד, איך זה ייגמר? מה הסיכוי שהקורונה תיעלם מהעולם והאם פוטנציאל שוק החיסונים מגיע למיצוי? 
יואב בורגן | (1)

גם עבור סקטור מנייתי כל כך תנודתי כמו מניות חיסוני הקורונה (MRNA, BNTX, NVAX, VLA, DVAX, VXRT), מה שקורה בשבועיים האחרונים הוא חריג. ניקח לדוגמא את מניות מודרנה MODERNA וביונטק BIONTECH SE ADR : עם פרוץ ההיסטריה סביב ווריאנט הקורונה החדש, האומיקרון, מניית MRNA זינקה 35% ומניית BNTX ב-19%. אולם כעת, הפלא ופלא, MRNA כבר נחתכה ב-28% ו-BNTX ב-22%, כלומר שתי המניות ירדו בחזרה ואף מתחת לרמתן לפני הדיווחים אודות התפרצות הווריאנט החדש. ניתן להצדיק את המאניה דיפרסיה הזו?

>>> נותנים לך מתנה - לא תיקח? המומחים של ביזפורטל ילמדו אותך השקעות (ללא עלות) - להרשמה לקורס

 

הזינוק הראשוני במניות הנ"ל לפני כשבועיים אירע במקביל לירידות הרוחביות בשווקים עם החששות שליוו את התפרצות האומיקרון – הסקטור של יצרניות חיסוני הקורונה נתפס לפתע כחוף מבטחים בשווקים סוערים, כאחד מן הסקטורים המנייתיים הבודדים שצפויים ליהנות מחזרת הדומיננטיות של הקורונה בחיינו. והנה, משמתחילה לשרור אופטימיות בעולם ביחס לווריאנט החדש מבחינת סיכוני תחלואה ויעילות החיסונים הקיימים נגדו, כך מתפוגגת לה ה"דפנסיביות" ועמה האטרקטיביות של מניות חיסוני הקורונה. ולכך התווספו גם חששות מחודשים, שעלו לראשונה במאי השנה, שמא יופקעו הפטנטים של יצרניות החיסונים כניסיון להגדיל את אספקת החיסונים למדינות עולם שלישי (התבטאויות של הסנטור הדמוקרטי הפרוגרסיבי ברני סנדרס בארה"ב במהלך סוף השבוע האחרון).  

 

מבחינתן של מודרנה וביונטק, למעשה המטוטלת חזרה אל הסנטימנט השלילי אשר אפיין את מניות אלו מחודש ספטמבר. נזכיר, כי סנטימנט שלילי זה הואץ הן נוכח האכזבה הגדולה מהדוחות הכספיים האחרונים של מודרנה והן על רקע הטיפולים האוראליים החדשים של פייזר ושל מרק לטיפול בקורונה. המכירות של חיסוני הקורונה של מודרנה לרבעון השלישי של שנת 2021 – 4.8 מיליארד דולר, היו משמעותית מתחת לציפיות המוקדמות של השוק, וזאת לטענת החברה עקב קשיי אספקה ותמהיל מחירים (מכירות למדינות עם מחירי מכירה נמוכים יחסית). לשנת 2021 בכללותה צופה כעת מודרנה למכירות בטווח של 15-18 מיליארד דולר (700-800 מיליון מנות), מהותית מתחת ליעד הקודם של 20 מיליארד דולר על סמך הסכמי אספקה קיימים (APAs).

 

ובאשר לתרופות האוראליות החדשות של פייזר ומרק: לפני חודש פייזר הפתיעה מאוד את השווקים, כאשר הודיעה כי התרופה האוראלית שהיא פיתחה לטיפול בקורונה, ה- Paxlovid, יעילה במניעת בתחלואה קשה בקרב חולים בסיכון, כאשר היא ניטלת מייד עם הופעת התסמינים הראשונים למחלה. הניסוי הקליני בתרופה החדשה הופסק לפני שהושלם בשל ממצאי היעילות החיוביים (ובהמלצת וועדת מומחים עצמאית). תרופת ה- Paxlovid ניתנת בשילוב עם תרופת ה-Ritonavir, תרופה אנטי-ויראלית וותיקה לטיפול באיידס. פייזר מתכננת לייצר 180 אלף מנות של התרופה החדשה עד לסף השנה הנוכחית, ולפחות 50 מיליון מנות בשנת 2022.

ואילו בסוף חודש ספטמבר פרסמה ענקית פארמה אמריקנית נוספת, מרק, ממצאי ביניים חיוביים מניסוי קליני מסוג phase 3 ביחס לתרופה האנטי-ויראלית שהיא מפתחת נגד נגיף הקורונה. התרופה, הקרויה Molnupiravir, מפותחת יחד עם חברת Ridgeback Biotherapeutics, והינה גם היא אוראלית אשר ניתנת בארבעה כדורים פעמיים ביום למשך חמישה ימים. כמו פייזר, גם מרק הפסיקה את הניסוי הקליני בטרם הושלם על סמך היעילות הקלינית הגבוהה, ודיווחה כי בכוונתה לבקש אישור לשימוש חירום (EUA) מוקדם ככל הניתן. הממשל הפדרלי בארה"ב כבר הזמין ממרק 1.7 מיליון מנות של התרופה האוראלית החדשה - לפי עלות של 700 דולר למנה, כלומר סדר גודל של כשליש מעלות הטיפולים הקיימים כיום אשר ניתנים בהזרקה. מרק צופה לייצר 10 מיליון מנות של התרופה החדשה, עוד השנה, ו-20 מיליון מנות נוספות בשנה הבאה.

 

לעומת זאת, מבחינת NVAX, נראה כי הגענו ממש לישורת האחרונה, וסבלנותם של המשקיעים אשר עמדה למבחנים כה רבים וקשים במהלך השנה החולפת, עשויה להשתלם בגדול: בשבוע הבא יקיים ארגון הבריאות העולמי פגישה שבמסגרתה ייבחן אישור שימוש חירום (EUL) לחיסון הקורונה של נובהווקס. בנוסף לכך, עפ"י קולות העולים מן הרגולטור של האיחוד האירופי, אישור של ה-EMA עשוי להתקבל באמצע החודש הזה, כלומר גם החל מן השבוע הבא.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בשורה התחתונה, התפרצות האומיקרון היא תזכורת מהדהדת נוספת לכך שכנראה הקורונה אינה הולכת להיעלם מחיינו בשנים הקרובות, הפוטנציאל של שוק החיסונים הגלובלי אינו צפוי להתכווץ דרמטית אם בכלל ואולי אף אמור לגדול, ושחקניות טכנולוגיות בתחום חיסוני הקורונה ממשיכות להיות רלבנטיות מאי פעם. כשלעצמנו, אנחנו סבורים כי יש הרבה יותר פוטנציאל לעליות במניות של יצרניות חדשות אשר צפויות להיכנס לשוק בעתיד הקרוב והרחוק יותר (NVAX, VLA, DVAX), ומכאן האטרקטיביות העודפת (לצד כמובן הסיכון המוגבר) של מניות אלו על פני היצרניות הקיימות בשוק (MRNA, BNTX) אשר צפויות להערכתנו לאבד לאורך זמן מן ההגמוניה הנוכחית שלהם בשוק.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יודע דבר 07/12/2021 23:58
    הגב לתגובה זו
    למרות שלמודרנה היתה מכה קטנה בכנף היא ופיזר ימשיכו להוביל כי יש להן יתרונות לגודל לעומת הקטנות הן במחקר הן בלוגיסטיקה ומה לעשת- כאן הגודל כן קובע
וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
וול סטריט

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?

מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה טסלה AMD

החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.27%  מתאוששת בעלייה קלה. 


AMD (Advanced Micro Devices 3.83%   ) - זינוק של 4.3%

המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.



טסלה (Tesla -4.45%  ) - ירידה של 0.5%

המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?

אפלאבין (AppLovin 7.64%  ) - ירידה של 3.2%

המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד

טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 211%  ) - זינוק של 174%

המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

התרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"אהתרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"א

אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית

תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה

עוזי גרסטמן |

תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.

הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.

1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה

27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים

אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.

ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.